Boskamp baalt van vertrek Chong: 'Twee pond en hij was pleite'

Boskamp baalt van vertrek Chong: 'Twee pond en hij was pleite'

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 09:21zo 24-03-2019 om 09:21

Jan Boskamp vindt het spijtig dat Feyenoord Tahith Chong niet heeft kunnen behouden. De inmiddels negentienjarige buitenspeler verruilde Rotterdam-Zuid in 2016 voor Manchester United en rammelt inmiddels aan de poorten van het eerste elftal.

Boskamp volgt Chong al jarenlang en zag direct dat Feyenoord een groot talent in huis had. "Een fantastisch ventje. Ik ken hem al sinds hij heel jong was, ik zag hem bij Onder 14, Onder 15... En toen ging hij ineens naar Manchester United", vertelde de zeventigjarige analist zaterdagavond bij VTBL. "Of ik daarvan baal? Natuurlijk baal ik daarvan."

Boskamp verwijt Feyenoord echter niets. "Je kunt het niet tegenhouden. Als Manchester United komt en die leggen twee pond neer... Ja, dan ga je pleite. Zo simpel is dat. Of ik dat ook zou doen? Ik zou meteen een sprint maken", besluit hij lachend.

Chong debuteerde na de jaarwisseling in de Premier League, de FA Cup én de Champions League.

Poll

Gaat Chong ooit doorbreken bij Manchester United?

(5065 stemmen)

Plaats een reactie

Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 09:26
Eerlijke reactie Jan. Laat zo'n Chong en zijn manager maar lullen over het gebrek aan een plan, maar inmiddels zit hij 3 jr in Man Utd en heeft hij 2? invalbeurtjes bij het 1e er op zitten, terwijl hij bij Feyenoord waarschijnlijk al een vaste basisspeler was geworden.
Natúúrlijk ging het om de pegels. En dat mag, hoor.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 09:28]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 09:43
"Waarschijnlijk", ja want Gio staat er bekend om jeugd speelminuten te geven. Bovendien weet je nooit of je geblesseerd ofzo raakt. Je hoort nog steeds verhalen bij feyenoord over hoe erg ze het wel niet van die Chong weg is gegaan. Terwijl bij ajax en psv ook de ene na de andere naar het buitenland vertrekt en daar hoor ik veel minder gezeur over. Boskamp move on!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:02
Volgens mij is er genoeg gezeik over ene Justin Kluivert, om maar een voorbeeld te noemen..
Vind ik leuk
Wilex +3349
zondag 24 maart 2019 om 10:23
Dat was gewoon een volwaardig eerste selectie speler en is voor heel erg veel geld verkocht.
Totaal niet te vergelijken met het verhaal Chong
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:24
Maar volgens velen te vroeg naar het buitenland gegaan, toch?
Vind ik leuk
chicken +15148
zondag 24 maart 2019 om 10:32
Of die move naar Roma slim was is een ander verhaal.

Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:33
Dat sowieso, maar als hij was gebleven, had Ajax Tadic dan ook gehaald?
Vind ik leuk
chicken +15148
zondag 24 maart 2019 om 10:34
Denk ik wel. Die contacten waren er al langer. En de bedoeling was dat ziyech zou vertrekken.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:36
Dan is het jammer dat Kluivert pleite is gegaan, hij had met zijn snelheid zoveel toe kunnen voegen.
Vind ik leuk
chicken +15148
zondag 24 maart 2019 om 10:39
Dan geldt hetzelfde als met chong; hij wilde zelf..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:41
Klopt, en hun keuzes moeten we gewoon respecteren/accepteren.
Vind ik leuk
chicken +15148
zondag 24 maart 2019 om 10:43
Kind is groot gebracht in weelde...dan weet je dus waar ze aan gewend zijn. Big money
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 11:32
Het zijn geen slaven heh.. het zijn werknemers. In een markt waarin de besten zélf bepalen waar ze willen werken. Wat ons clubhart ons ook ingeeft, je kunt het ze niet kwalijk nemen.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:34
Nee, maar Chong is van dat niveau. Wist op zijn 15e al dat hij zijn geluk elders zou zoeken. En had op zijn 17e ongetwijfeld volwaardig selectiespeler bij Feyenoord geweest, zoals hij dat nu bij Man Utd is.
Vind ik leuk
chicken +15148
zondag 24 maart 2019 om 10:35
Route Wijnaldum..
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:41
Ken ook.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:33
Maar misschien waren die jongens die bij Ajax vertrokken niet zulke talenten? We hebben het vooralsnog wél over een jongen die op zijn 19e soms al in de selectie van Man Utd zit. Dat kunnen de meeste vertrokken talentjes van P en A niet zeggen, dat ze in de selectie van een van de grootste clubs ter wereld zitten.
Vind ik leuk
Blijdorp010 +10636
zondag 24 maart 2019 om 10:55
Iedere club heeft er momenteel last van...zowel groot als klein. Zo werkt de voetbalpiramide, de grote clubs trekken aan het langste eind. Maar ik zie wel wat positieve dingen aangezien diezelfde jeugd in het buitenland minder kansen krijgt dan het heeft in nl. Laat dan juist de chongs van deze wereld maar als voorbeeld dienen dat in nl blijven zo gek nog niet is.
Vind ik leuk
jamesquinn +4275
zondag 24 maart 2019 om 11:30
Maar was ie dan nu beter geweest? Ik bedoel, Sven van beek speelde ook op zijn negentiende in Feyenoord1 en die kan er nog steeds niets van.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 11:34
Die heeft zijn hoogtepunt al gehad, en bouwt nu in rap tempo af. Gelukkig heeft MVG hem eind vorig jaar een contractverlenging aangeboden van 3 jaar ;-)
Vind ik leuk
Robert TW +651
zondag 24 maart 2019 om 10:05
Edit VP: Reactie verwijderd
Bij een volgende dergelijke reactie volgt een ban.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 10:21]
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:30
Medicijnen vergeten, Robbie?
Vind ik leuk
Robert TW +651
zondag 24 maart 2019 om 12:54
Hou op oproerkraaier
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 14:56
Zegt de man die door n idiote post bijna van VP was gedonderd...
Vind ik leuk
Robert TW +651
zondag 24 maart 2019 om 15:00
Sta je ook altijd in dat teletubbie pak kinderen te lokken? Man wat kinderachtig zeg
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 15:02
Sta jij elke dag op met het idee: ik ga lekker gekke dingen zeggen op VP? Man wat kinderachtig zeg.
Vind ik leuk
soksa +1820
zondag 24 maart 2019 om 10:09
Hij is pas 19 hè. Dat je dan nog weinig speelminuten krijgt bij een club als United is niet zo heel gek. In Nederland zijn we gewend om ieder talent van 17 dat tegen een balletje kan trappen maar meteen in de basis te zetten. In het buitenland wachten ze daar meestal iets langer mee. De tijd zal uitwijzen of dit de goede keuze is geweest. Hij is pas 19 dus heeft nog wel even de tijd.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:30
Zoals dhr. R. Koeman al eens zei, toen hij typisch als Boetius en Vilhena op hun 17e liet spelen bij Feyenoord: goed genoeg is oud genoeg.
Vind ik leuk
soksa +1820
zondag 24 maart 2019 om 10:47
En Ronald Koeman is een Nederlander. Zoals ik al aangaf zijn wij Nederlanders over het algemeen sneller geneigd jeugd snel een kans te geven. En in Italië mag je vaak dan weer doorspelen totdat je in een rolstoel zit. Of iemand 'goed genoeg' is heeft natuurlijk te maken met perceptie. Is een jong talent dat best aardig kan ballen ook in staat om een paar keer in de basis te beginnen en redelijk constant te spelen? Of kies je toch voor de wat minder talentvolle maar meer ervaren dertiger waarvan je weet dat hij wel een 6'je speelt. Keuzes... keuzes ;)
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:52
En dat maakt werk, sport, zo leuk. Keuzes...
Vind ik leuk
soksa +1820
zondag 24 maart 2019 om 11:14
Zeker mee eens!
Vind ik leuk
Futre +5377
zondag 24 maart 2019 om 10:26
Sowieso, want veel geld is heerlijk. Echter zullen veel talenten ook wel zien dat een langere periode bij Feyenoord, met speeltijd, ook weinig bijdraagt aan een stap naar de top. Spelers als Fer, Martins Indi, Karsdorp en Kongolo bleven langer, blonken uit in Feyenoord 1, vertrokken en bleken alsnog niet aan te kunnen haken. Spelen nu (op Karsdorp na) allemaal op een niveau dat lager is dan Feyenoord. Dus los van het geld, wat is wijsheid?
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:28
Volg je hart? ;-)
Vind ik leuk
Futre +5377
zondag 24 maart 2019 om 10:31
😂. Okay droomdoelencoach 😉
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:35
Iew... ;-)
Vind ik leuk
Jasperkoos +2894
zondag 24 maart 2019 om 11:11
Zal die Chong dat lulverhaal over ‘het plan’ zelf ook geloven? Denk dat die jongen bij Feyenoord al een tijdje basis zou staan, geheel volgens plan.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 11:25
Dát. dus. Ik kan wel een plan opstellen hoor.
04-12-2015: eerste profcontract
zomer 2016: aansluiten Jong Feyenoord, af en toe meetrainen met 1e
zomer 2017: beginnen bij Jong, aansluiten bij 1e elftal
winter 2017: mee met de boys naar trainingskamp Marbella
jan 2018 : definitief basisspeler
eind 2018 : ipv Dilrosun, Groenewegen, gewoon Chong onder Koeman zijn 1e interland
zomer 2019: sterk verbeterd contract, Chong inmiddels al 2-3 x bij Oranje, internationale interesse lonkt, Inmiddels elke week een VP-artikel ;-)
zomer 2020: Chong tekent een mooi contract bij een subtopper in Engeland, Feyenoord ontvangt 15 miljoen euro .

Ik vind het een aardig plan. Jij ook? ;-)
Vind ik leuk
Emnu +8467
zondag 24 maart 2019 om 11:41
Je ambitieniveau in de huidige markt is aandoenlijk.

Dromen van n transfersom van €15m.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 14:58
15 Miljoen in het heden, is wat mijn ouders vroeger een Jodenfooi noemden. Eigenlijk best wel laag, je hebt gelijk, dat moet naar 25.
Vind ik leuk
Emnu +8467
zondag 24 maart 2019 om 16:40
Lijkt er meer op maar bij Ajax noemen we dat nog steeds n fooi. 😚
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 20:33
Nee hoor.Het is allemaal niet zo ingewikkeld. De spelers bij Ajax die Netto voor méér verkoopt, zijn op dat moment ook beter, meer waard.
Kluivertje ging voor 17 miljoen weg, en dat vond iedereen, ook bij Ajax, best veel geld. Over dát niveau, in díe leeftijd, praten we.
Vind ik leuk
Joe Benchama +1632
zondag 24 maart 2019 om 11:48
Mee eens. Dylan Groenewegen heeft niets te zoeken bij het Nederlands Elftal.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 14:59
Net zomin als Joe Bonamassa.
Vind ik leuk
3-0achter +1667
zondag 24 maart 2019 om 09:27
Wereldtalent deze jongen, qua toppertjes kan Nederland nog jaren vooruit in de top.
Vind ik leuk
Mazraoui +3937
zondag 24 maart 2019 om 09:42
.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 09:43]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 09:27
Zelfs Martin van Geel had Chong niet kunnen behouden..........;-)
Vind ik leuk
NvC +9674
zondag 24 maart 2019 om 09:31
Had Martin hem wel gezien? 😉
Vind ik leuk
LuckyLuksch +12765
zondag 24 maart 2019 om 09:38
Nee Martin niet maar de vrouw van Martin wel 😉
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:36
Met dat haar? Denk het wel.
Vind ik leuk
Alucard +142
zondag 24 maart 2019 om 09:40
Na 22 mei is het gedaan met deze praktijken. Dan hoort Engeland niet meer tot de EU en mogen ze geen kinderen van 16 meer ‘kopen’!
Vind ik leuk
Sabau +1862
zondag 24 maart 2019 om 09:42
Dan gaan ze naar Spanje, Italie of Frankrijk
Vind ik leuk
Pancev +1433
zondag 24 maart 2019 om 09:54
Het kan nog wel eens héél anders lopen met de Brexit... Dus laten we even afwachten.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 10:40
De Vrienden van de Premier League, UEFA genaamd, laten hun juristen vast op zoek gaan naar gaten in wetgeving, of gaan achter uitstel aan, om deze handel natuurlijk te laten voortbestaan. What are friends for?!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:40
Ze zullen daar vast wel constructies voor bedenken waardoor het alsnog kan
Vind ik leuk
HennieAFCA +219
zondag 24 maart 2019 om 09:42
Feyenoord heeft ook elke euro hard nodig op dit moment... begrijpelijk.
Vind ik leuk
Guust +6781
zondag 24 maart 2019 om 10:01
Het waren Ponds.
Vind ik leuk
Blindsy +20704
zondag 24 maart 2019 om 11:30
Precies. In maart 2021 kun je dan ook een reactie verwachten van Jan op het debuut van Joshua Zirkzee in het 1e van Bayern... begrijpelijk.
Vind ik leuk
Come on Utreg +30202
zondag 24 maart 2019 om 09:50
Feyenoord zou hem volgend seizoen moeten huren. Veel speelminuten maken en wellicht ook duels in de EL spelen zou goed zijn voor zijn ontwikkeling.
Vind ik leuk
vierde-ster +9148
zondag 24 maart 2019 om 09:52
2 pond bitterballen bedoeld Jan
Vind ik leuk
Guust +6781
zondag 24 maart 2019 om 10:02
Van de Vaart voetbalt niet meer hé.
Vind ik leuk
Martinn +207
zondag 24 maart 2019 om 10:04
Ik ben Feyenoorder maar Ik snap zo een jongen heel goed , onder Koeman braken er een paar spellers door , zogenaamd een toplichting maar het is op De Vrij na niet verder gekomen dan onderkant europeese subtop, daarna is er jaren niets meer afgeleverd,
De spelers die wel bleven en weggingen na succes gingen Bv Monaco , As Roma en belanden op de bank of erger nog buiten de selectie , dus Feyenoord moet niet doen alsof het bij hun zaligmakend is , deze jongen als die Manchester niet red kan die op veel plekken terecht , Feyenoord moet niet doen alsof bij hun alles beter is , Ik kan de frustratie heel goed begrijpen , zo een jongen loopt jaren bij je en voordat je er plezier aan beleefd is die weg dat is ook niet leuk , maar Ik kan zo een jongen wel begrijpen
Wanneer heeft Feyenoord nou een speler uit eigen jeugd afgeleverd voor de top , Van Persie 17 jaar terug de laatste , en daar waren ze in Zuid nog geen eens van overtuigd , Ik denk dat ze wat meer in de spiegel moeten kijken
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 10:10]
Vind ik leuk
AjaxSneek +356
zondag 24 maart 2019 om 10:45
Ik ben Ajacied maar snap niks van die jongen. Wie wil er nou met zo'n struikje haar rondlopen?
Vind ik leuk
Martinn +207
zondag 24 maart 2019 om 10:57
Jij hoopt dat Chong degradeert
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 10:57]
Vind ik leuk
Grijs +1413
zondag 24 maart 2019 om 12:06
Het is vrij selectief kijken wat je doet. Inderdaad Chong lijkt het goed te doen (moet nog definitief blijken), maar volgens mij zaten in die lichting die je aanhaalt ook een Bruma, Rekik, Ebicilio, Van la Parra en Aké. Als die gasten bij Man City, Chelsea of wat dan ook niet zouden redden, zouden ze volgens dezelfde logica ook op veel plekken terecht kunnen. Die gasten zijn echter niet hoger gekomen dan PSV, Hertha, FC Twente, Heerenveen en Middlesbrough. Dan ben je in mijn ogen bij Roma of Monaco beter af.

Daartegenover spelen de De Vrij en Wijnaldum, spelers met een zorgvuldig opgebouwde CV, nu bij Inter en Liverpool. Daar waar Bruma het 'grote talent' leek te zijn, is het toch De Vrij die de betere carrière heeft.

Al met al denk ik dat er niet veel verschil is. De Engelse route is een zware route met veel omwegen (verhuur etc.), waar je slechts 1 van velen bent en je wordt er rijkelijk beloond. Als je goed genoeg bent, dan kom je bovendrijven en word je basisspeler. Ben je niet goed genoeg dan verdwijn je via de achterdeur naar een Championship clubje zonder ook maar echt voor de club te hebben gespeeld. Dan mag je je carrière opnieuw gaan opbouwen.

De andere route is veel minder spannend, betaald minder, maar je krijgt meer kansen om je op hoger niveau te bewijzen en een vervolgstap te maken.

Uiteindelijk hangt het allemaal van het talent zelf af, maar bij een Nederlandse club krijgt een talent veel meer kansen en worden ze minder snel afgeschreven. Alleen echt exceptioneel talent krijgt kansen in Engeland. En het merendeel van Nederlandse talenten blijkt niet zo exceptioneel te zijn.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 14:36
Waarom zeg je dan niet dat Aké bij een middenmoter in de PL speelt en dat er topclubs zijn die belangstelling voor hem hebben?
Vind ik leuk
Grijs +1413
zondag 24 maart 2019 om 15:07
Omdat ik dat vergeten was. Ik vind verder niet dat een club als Bournemouth mijn punt afzwakt. Ik zou toch liever op mijn 24ste Europees spelen met Inter, Monaco, AS Roma of FC Porto, dan dat ik me bij Bournemouth moet gaan bewijzen omdat ik nog nauwelijks ervaring heb opgedaan op het hoogste niveau. En dan heeft Aké het nog het best van al die talenten gedaan.

Je moet echt exceptioneel goed zijn, wil je het als talent in Engeland redden. 95% van die spelers zijn dat niet en worden gebruikt als cashcow. Er wordt namelijk liever 60 miljoen uitgegeven dan dat gewone jeugdspelers een echte serieuze kans krijgen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:18
Niet als je een beetje meehobbelt bij Bournemouth, maar Aké is daar een key player en zoals gezegd volgen clubs als Spurs, Chelsea en Napoli hem nauwlettend, hij kan over een jaar ook zomaar in de Europese (sub)top spelen en heeft pech dat er toevallig zeer goede, Nederlandse centrale verdedigers zijn momenteel, anders had hij nu ook al 20 interlands gespeeld.
Vind ik leuk
Grijs +1413
zondag 24 maart 2019 om 17:58
Laten we Aké dan een uitzondering noemen. Maar het merendeel van jonge talenten komen niet veel hoger dan dat niveau.

Sportief gezien is het handiger je carrière goed op te bouwen ipv in het diepe springen.
Vind ik leuk
Martinn +207
zondag 24 maart 2019 om 17:40
Je omschrijft het goed , inderdaad van iedere route is wat te zeggen , maar Ik wilde alleen duidelijk maken dat Ik zo een jongen wel kan begrijpen , alhoewel Ik hem liever ook bij Feyenoord zou zien spelen
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 10:46
Voor Feyenoord klinkt het natuurlijk beter dat Chong wegging vanwege het geld. Maar laten we nou eens terugkijken naar de perspectieven die Chong bij Feyenoord geboden werden en het voorgevoel dat Chong had bij Feyenoord.
Tel daar de keuzes bij op die van Geel gemaakt heeft voor Jong Feyenoord en je ziet dat Chong dan een bijzonder verstandige keuze gemaakt heeft.
Dit Feyenoord had Chong helemaal niets te bieden en datzelfde geldt nog steeds voor de komende talenten bij Feyenoord.
Thanx van Geel
Vind ik leuk
kees ee +1092
zondag 24 maart 2019 om 12:06
. . en da's twee pond lichaamsgewicht, jan ?? 😉
Vind ik leuk
Raziel +142
zondag 24 maart 2019 om 22:57
Ga je ontwikkelen kerel. Met Babel en Promes komen we nergens.
Vind ik leuk
Harry.f +415
zondag 24 maart 2019 om 23:46
Als je weet dat je een super talent hebt dan moet je alles doen om hem te behouden en niet gaan zeggen wij kunnen niet bieden wat Manchester bied. Ik ben ervan overtuigt dat je zulke gasten kan behouden door zeer goede vooruitzichten te geven waaronder een mogelijke percentage op de transfer aan hem te bieden. Nu heb je niets, helemaal niets waar je waarschijnlijk miljoenen had kunnen binnenhalen. Weg met Van Geel!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws