Van der Vaart liet 'Van Persie-rol' in Zwolle lopen: Ik vlóóg over het veld

Van der Vaart liet 'Van Persie-rol' in Zwolle lopen: "Ik vlóóg over het veld"

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 19:45zo 24-03-2019 om 19:45

Laatste update: zondag 24 maart 2019 om 19:57zo 24-03-2019 om 19:57

Rafael van der Vaart had dit seizoen zomaar bij PEC Zwolle kunnen spelen. De routinier was in beeld om bij de eredivisionist een 'Robin van Persie'-rol te vervullen. Van der Vaart vertelt dat in gesprek met NRC. 

De carrière van Van der Vaart ging de laatste jaren als een nachtkaars uit. In Denemarken, bij FC Midtjylland, kwam de linkspoot steeds minder aan spelen toe. "In het begin functioneerde het perfect: Van der Vaart kwam naar Midtjylland en elke bal moest bij mij worden ingeleverd. Maar dan verlies je een keer, raak je geblesseerd, gaan ze een andere stijl hanteren. Op de training was ik vaak de beste en dan nog zat ik niet bij de selectie", blikt hij terug.

Na zijn afscheid bij Midtjylland meldde Van der Vaart zich in Nederland. "Afgelopen zomer trainde ik mee met Zwolle, bij John van 't Schip. Hij beoordeelde me op wat ik kon en accepteerde de dingen die ik nu minder had. Nou, ik vlóóg over het veld, gaf assists, ballen die niemand kon doorzien. Net weer een jongen, dankzij een trainer die weet hoe hij met je om moet gaan."

Van Persie-rol
Tot een samenwerking kwam het niet. "Ik had bij Zwolle de rol gekregen die Van Persie bij Feyenoord heeft. Maar uiteindelijk heb ik voor m'n gezin gekozen. Puur sportief gezien had ik nu nog wel kunnen voetballen."

Estavana Polman, de vriendin van Van der Vaart, is professioneel handbalster bij Esbjerg in Denemarken. Van der Vaart ging in de zomer aan de slag bij de gelijknamige voetbalclub. Hij hing in oktober 2018 zijn kicksen aan de wilgen. 

Lees ook: Van der Vaart: 'Ik dacht: heb je stront in je ogen? Maar ik zei er niets van'

Plaats een reactie

Garrie +3823
zondag 24 maart 2019 om 19:50
Bescheidenheid siert de mens.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:55
Had eerder terug moeten komen naar nederland heel verstandig niet meer gedaan in Zwolle
Vind ik leuk
Mazraoui +3968
zondag 24 maart 2019 om 19:59
Hij zegt gewoon hoe het is. Valse bescheidenheid is veel verstikkender
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 20:02]
Vind ik leuk
Castromann +9492
zondag 24 maart 2019 om 20:03
Nou Garrie heeft wel n punt.
Maar vd Vaart kan waarschijnlijk alkes nog met n bal.... maar heeft het loopvermogen van 75+er met overgewicht.
Maw in het huidige voetbal kan / kon hij niet meer mee op dit niveau.
Verder voorheen wel n uitstekende speler en leuke gozer.
Vind ik leuk
Mazraoui +3968
zondag 24 maart 2019 om 20:08
Dat belerende toontje van die Garrie over Van der Vaart die gewoon vertelt hoe hij iets heeft ervaren..
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 20:09]
Vind ik leuk
Molletje +4037
zondag 24 maart 2019 om 21:01
Eerlijkheid duurt het langst... afgunst daar en tegen is Nederlands eigen
Vind ik leuk
Admat +435
zondag 24 maart 2019 om 19:52
Is ie gestopt?
Vind ik leuk
Aihlre +449
zondag 24 maart 2019 om 20:19
Goede voetballer geweest, lijkt me een leuke vent maar blij dat ie niet naar Zwolle is gekomen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 20:22
Waarom hebben sommige voetballers toch zo de neiging zichzelf altijd hoger de hemel in te praten. In Denemarken was ie veruit de beste, bij Zwolle gaf ie ballen die niemand doorzag. Met zo’n carriere is dit soort gepoch toch overbodig
Vind ik leuk
DeNeutrale +287
zondag 24 maart 2019 om 20:24
Jammer dat het niet doorging; had PEC van Ajax gewonnen (6 - 2).
Vind ik leuk
Smithsonian +45144
zondag 24 maart 2019 om 20:34
Nou, ik vlóóg over het veld, gaf assists, ballen die niemand kon doorzien. Ja, 8 jaar terug 😉
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 22:22
Ja, tijdens de training was je de beste, zat niet bij de selectie en nu bent je gestopt. Hij was nog zo goed dat hij een middenmotor in NL liet lopen. Waarschijnlijk dacht hij dat Ajax nog zou aankloppen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws