Van der Vaart: 'De Jong mist scorend vermogen en beslissende pass voor nummer 10'

Van der Vaart: 'De Jong mist scorend vermogen en beslissende pass voor nummer 10'

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 21:17zo 24-03-2019 om 21:17

Rafael van der Vaart vindt Frenkie de Jong geen geschikte speler om op nummer tien te spelen. Dat heeft te maken met zijn statistieken én het geven van 'de beslissende pass'.

"Hij mist daar het scorende vermogen voor en mist de absolute beslissende pass", zegt Van der Vaart bij de NOS. "Het is een speler die het elftal rust geeft. Hij komt de bal halen en verliest hem bijna nooit. Als je zo goed bent moet je eigenlijk meer doelpunten maken, maar hij krijgt de bal op de eigen zestien, heeft geen angst en draait daar door. Dat is bijna het allermoeilijkste van het voetbal. Daarom speelt Wijnaldum zo goed."

"Toen Frenkie de Jong niet speelde hadden we Strootman en Wijnaldum op het middenveld. Daar verwachtten we veel van omdat ze bij AS Roma en Liverpool speelden. We hadden geen nummer tien meer. Hij (De Jong, red.) komt in het veld en daarom heeft Wijnaldum niet meer de druk dat hij het spel moet maken. Helaas voor hem is Strootman er nu uit. Wijnaldum kan zich bezig gaan houden met box-to-box en vechten. Dan krijgt hij zijn kansen en gaat hij zijn goals maken."

FC Barcelona legde 75 miljoen euro neer voor De Jong. De Catalanen zijn zeker niet over een nacht ijs gegaan, verzekert Van der Vaart. "Bij Barcelona is het niet zo dat ze twee wedstrijden van hem zien en even tachtig miljoen neerleggen. De scouts wisten dit al. Daarom hebben ze hem gehaald."

Poll

Eens met Van der Vaart?

(732 stemmen)

Plaats een reactie

Hoofdscout00 +3991
zondag 24 maart 2019 om 21:20
Frenkie wordt een hele grote. Dat staat vast.

Nu Matthijs nog naar Barca en ontwikkelen onder de vleugels van Pique
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 21:21]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:21
Is vanavond heel klein
Vind ik leuk
Hoofdscout00 +3991
zondag 24 maart 2019 om 21:22
"Ik vind heulemaal mooooiiiii"
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:24
F. de Jong speelt dramatisch, ook van Dijk, de Ligt en Cillessen winnen geen ballen en Babel mag best wel scoren.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:40
Tja heel Oranje speelt kut hoor en de Roon na mijn mening helemaal met Babel.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +6498
zondag 24 maart 2019 om 22:52
Zonder Cillessen sta je bij rust 0-5 achter.
Vind ik leuk
John M. +5134
zondag 24 maart 2019 om 21:34
Als Frenkie een grote wordt moet hij vanavond nog flink groeien. Speelt zeker niet zijn beste wedstrijd en bezorgt vele toeschouwers een hartverlamming met zijn dribbelingen in de zestiener. Zwak is Wijnaldum en waarom steeds weer die hakjes die voor honderd procent bij de tegenstander belanden.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19129
zondag 24 maart 2019 om 21:22
Onzin. Zat scorend vermogen bij Jong Ajax. Hij staat gewoon een heel stuk van de goal af. Met Tadic en Ziyech voorin zijn er ook genoeg andere die de beslissende pass kunnen geven.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:36
Je zegt het zelf al, bij Jong Ajax..
Vind ik leuk
Roeptoeter +19129
zondag 24 maart 2019 om 21:47
Omdat hij daar heel anders kon spelen. Hij kan het dus wel als hij meer naar voren mag. Hij staat nu in een verdedigende rol.
Hij kan zich zo niet bewijzen naar van die ongelovige zoals jij.
Vind ik leuk
Akela +345
zondag 24 maart 2019 om 21:23
Hij geeft het elfatl zoveel rust dat het staat te slapen nu, hahahaha. Een zeer overschat spelertje dit.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:26
De Jong is de oorzaak van de 0-2, hij en alleen hij stuurt het team foutief aan.
Vind ik leuk
Ginovanni +21656
zondag 24 maart 2019 om 21:39
Gelul.

Van Dijk laat Gnabry scoren, grijpt niet in (2x).

Heeft de Jong niks mee te maken.

Dankzij Cillessen staat het 'maar' 0-2. Goals waren onhoudbaar.

Promes, de Room, Babel, Blind als linksback, Dumfries.... niet meer dan middelmaat.

Wijnaldum telkens wisselvallig.

Duitsland gewoon 1 a 2 klassen beter.
(op basis 1ste helft).
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 23:06]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:42
Middenveld is nergens, regisseur de Jong.
Verdediging is nergens, regisseur Cillessen.
Blind heeft niets te doen, is beste verdediger, zegt genoeg
Vind ik leuk
Palafima +389
zondag 24 maart 2019 om 21:45
Kijk eens even terug en mag je nog keer wat zeggen
Vind ik leuk
Ove +4155
zondag 24 maart 2019 om 21:26
niet 1 diepte pass,triest om te zien
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 22:44
Misselijk ventje Akela.
Vind ik leuk
Pieterke +400
zondag 24 maart 2019 om 21:37
De jong 75 miljoen ? De wereld is ziek. Balletje terug en breed in wandel tempo. Lachwekkend
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:41
jij bent ook zon roeptoeter man! je snapt niks van voetbal,als je maar kunt haten he dan ben jij gelukkig!! NL speelt met 3 middevelders en duitsland met 5 middevelders daar is geen doorkomen aan man! en de medespelers van de jong staan allemaal stil of gaan in wandel tempo over het veld dus wat moet hij dan?!
Vind ik leuk
Pieterke +400
zondag 24 maart 2019 om 21:45
Blinde ! Dumfries schuift rechts door en blind oo links op hun buitenste middenvelders. Let jij ff op. En ik zeg alleen maar dat de jong alles in wandel tempo doet zonder risico
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:50
ben je nou echt zo dom of wat? de jong speelt in wandel tempo omdat de rest stilstaat en/of in wandel tempo speelt dus hij kan niet anders.
Vind ik leuk
Pieterke +400
zondag 24 maart 2019 om 22:16
Ze zijn in beweging en als hij sneller speelt zoals nu in de 2e helft staan ze ook vrij. Maar sorry gast dat ik niet zo slim ben als jou. Jou naam zegt al veel. Fijne avond
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:39
wat een onzin van vd vaart! de jong speelt niet op 10 dus hoe kun je hem dan beoordelen daarop?! zet hem eens een tijdje op 10 dan komt die ook in de positie om die assist te geven of om een doelpunt te maken.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:51
De Ligt nu weer goed, goede goal 😜
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 06:25
Inderdaad. Is zoals zeggen dat Messi geen goede nummer 6 is omdat hij te weinig tackled en ballen onderschept.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:43
Ik vraag me echt af waarom Babel,Promes en Dumfries in NL elftal spelen?
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 21:51
Babel is een goede international! Maar dan wel voor een land als Luxemburg. B artiest
Vind ik leuk
reggie +1983
zondag 24 maart 2019 om 22:44
Frenkie is een hardloper, en hardlopers zijn doodlopers bij voetbal.
M.a.w Frenkie gaat hem niet worden!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 22:52
De Jong doet het leuk op zijn eigen helft.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14488
maandag 25 maart 2019 om 02:42
Frenkie is helemaal top, maar Klaassen scoorde bijna 3 x zoveel per seizoen en gaf ook z'n beslissende assists af.
Klaassen vertrok voor 27 miljoen en Frenkie voor 75 plus........
Vind ik leuk
M.de jong +246
maandag 25 maart 2019 om 05:48
Ja en van persie scoorde ook veel meer dan frenkie en ging ook voor minder over de toonbank.

Klaassen met frenkie vergelijken geeft aardig je kijk op het spelletje weer. Vergelijk je messie ook met busquets?
Vind ik leuk
rpaulp50 +14488
maandag 25 maart 2019 om 06:56
We slaan gewoon een beetje door.....
We hebben 2 spelers bij Ajax bijvoorbeeld, de Ligt en Frenkie, waarschijnlijk goed voor meer dan 150 miljoen, toch verlies je kansloos tegen Feyenoord met 6-2 !
De transferwaarde van het gehele Feyenoord team staat op zo'n 95 miljoen...........😂
We zijn de weg een beetje kwijt met die prijzen, dat probeer ik te duiden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws