Hoe tegen Duitsland pijnlijk duidelijk werd dat Oranje faalt in zonedekking

Hoe tegen Duitsland pijnlijk duidelijk werd dat Oranje faalt in zonedekking

Gepubliceerd: maandag 25 maart 2019 om 10:45ma 25-03-2019 om 10:45

In de Johan Cruijff Arena was het zondagavond een wedstrijd met twee gezichten in de EK-kwalificatiewedstrijd tussen Nederland en Duitsland. In de eerste helft had Die Mannschaft verreweg het beste van het spel, in de tweede helft was het omgekeerde het geval. Vooral in defensief opzicht was er voor Oranje een groot contrast tussen beide wedstrijddelen zichtbaar. In deze analyse kijken we wat er, vooral in de eerste helft, misging in de defensie van Oranje.

Door Ruud Bijnen

Zonedekking is iets wat we in Nederland nauwelijks op niveau weten toe te passen. Het was in deze wedstrijd schrijnend duidelijk dat dit tot op het hoogste niveau niet (goed) wordt toegepast. Vanuit de achterste linie werd er door alle spelers van Oranje ver doorgedekt op uitzakkende spitsen of middenvelders in de lengte van het veld. Daardoor vielen er direct gaten in de defensieve lijn van het Nederlands elftal. Dat op zichzelf hoefde geen probleem te zijn, zolang er geen voorwaartse passing voor de tegenstander mogelijk was als deze ruimtes ontstonden. Maar ook daar ging het mis.

Zonedekking houdt in dat spelers in hun eigen zone spelers opvangen. Als er spelers van de tegenstander uitzakken, dan moeten deze niet gevolgd worden maar overgedragen aan een speler in een linie voorwaarts. Daarnaast worden in zonedekking, juist om doordekken overbodig te maken, passlijnen dichtgezet. Dat gebeurt door een speler tussen de bal en een mogelijke ontvangende tegenstander te coachen. Dat is niet meer of minder dan tegen een speler roepen "naar links Marten (de Roon)", bijvoorbeeld.

Lees ookBuitenlandse pers na verlies Oranje: 'Een marteling voor De Ligt en Van Dijk'

In de eerste helft zakte Frenkie de Jong in de laatste linie als Duitsland de bal had. Daardoor stond er op papier een achterhoede van vijf spelers. Misschien dacht dat vijftal daardoor dat doordekken wel zou kunnen, omdat er toch vier spelers over zouden blijven. Maar Denzel Dumfries stond in vele gevallen al ver voor zijn verdediging. Daardoor werd Matthijs de Ligt al naar buiten gedwongen om de ruimte achter Dumfries te dekken. Bovendien heeft verdedigen met vijf spelers pas echt effect als je deze opstelt over dezelfde breedte als vier verdedigers. En dat was duidelijk niet het geval.


Het begint met het doorstappen van Virgil van Dijk op Serge Gnabry. In plaats van dat te doen, moet de captain Marten de Roon voor zich coachen om naar links te stappen zodat de passlijn naar Gnabry wordt afgesloten. Als Van Dijk voorwaarts uitstapt uit de achterste linie, dan moeten de spelers naast hem allemaal direct naar binnen knijpen. Alleen De Jong doet dat hier. De Ligt en Daley Blind blijven staan. Blind staat sowieso veel te ver naar buiten als de bal aan de andere kant van de as is. Belangrijk is ook dat er géén druk op de bal is. De pass in de diepte kan dus gegeven worden. Gevaarlijk wordt het als de bal tussen De Ligt en De Jong gestoken wordt of aan de buitenkant van De Ligt.

Een ander onderdeel van goed verdedigen is het herkennen van gevaarlijke situaties en daarop anticiperen. Ligt de bal vrij bij Duitsland om diep gegeven te worden, dan moeten verdedigers de beweging van een tegenstander in de diepte kunnen opvangen. In zonedekking doe je dat met twee spelers aan beide kanten van een tegenstander. Belangrijk is daarbij dat je zijwaarts gedraaid staat, zodat je direct snelheid kunt maken. Een andere manier om diepteballen onschadelijk te maken is het buitenspel zetten, maar dat is doorgaans lastiger en risicovoller.


Dit is de situatie net voor de 0-2. De bal ligt vrij om gepasst te worden vanuit de Duitse verdediger Antonio Rüdiger. De achterste linie van Oranje staat hoog opgesloten; slechts zes meter van de middellijn waardoor Jasper Cillessen geen rugdekking kan geven. Blind stapt op buitenspel, evenals De Jong. Van Dijk doet dat niet (en staat bovendien gesloten waardoor het langer duurt voor hij op snelheid komt) en Gnabry staat klaar om de ruimte in zijn rug in te duiken. Zou het goed gaan, dan anticiperen in dit geval Van Dijk en De Jong op de pass die komt. Ze maken zelf snelheid, allebei aan één kant van Gnabry, en onderscheppen de bal in de lucht voordat hij de spits bereikt.

In de tweede helft werd er geen wondermiddel toegepast, maar werd een kleine aanpassing gedaan. De Jong speelde bij balbezit van Duitsland niet meer in de achterste linie, maar ervoor. Quincy Promes moest dan wat terugzakken waardoor hij de linksback werd in plaats van Blind. De Jong was na rust sterk in het om zich heen kijken, wist wat er in zijn rug gebeurde en stond daardoor op het middenveld bijna altijd voor de Duitsers hinderlijk in de passlijn naar een spits toe. Achterin had je in het centrum drie verdedigers die in het tweede bedrijf ook wat dichter op elkaar speelden. Daarnaast was Oranje wat beter in staat om voorin druk op de bal te houden, zodat de passing in de diepte van Duitsland bijna verdwenen was.


De defensie in de tweede helft, waarbij Blind, Van Dijk en De Ligt dichter bij elkaar spelen en De Jong ervoor staat. Helemaal rechtsonder in de hoek (buiten beeld) staat Promes, die nu als back fungeert als de bal in bezit is van Duitsland. Er is geen druk op de bal, maar Oranje staat nu verder teruggezakt waardoor de ruimte achter de laatste linie kleiner is. Dan is het veel onaantrekkelijker om passes in de diepte te geven en de kans op succes is bovendien veel kleiner.

Toch ging het in de laatste minuten nog een keer mis in de zonedekking. Er werd uitgestapt door een verdediger, de ruimte achter hem werd niet gedicht (geknepen) en buitenspel werd opgeheven door een verdediger die een meter weggaf. De facetten die in het eerste deel van de wedstrijd structureel misgingen, gingen in de laatste minuut van de officiële speeltijd toch nog even fout. Het werd direct afgestraft door de Duitsers.


De inleiding tot de 2-3 waarbij De Ligt uitstapt en een enorm gat achter hem laat. Hij had helemaal niet hoeven komen, want De Jong was al onderweg om druk te geven op de bal. De Roon (die nu als rechtsback staat) komt niet naar binnen en laat even later invaller Marco Reus uit zijn rug weglopen. Komt hij naar binnen, dan kan de bal achter hem langs nooit gegeven worden. Op het moment van de pass op Reus heft Blind buitenspel op door een meter achter de rest van de verdediging te staan.

Als bondscoach is er weinig gelegenheid om spelers aan elkaar te laten wennen. In de voorhoede kan Oranje rekenen op de individuele kwaliteiten van Memphis, die met een fantastische assist en een leep doelpunt ook tegen Duitsland weer nadrukkelijk aanwezig was. Maar in de achterhoede zal er getraind moeten worden op een structureel betere samenwerking tussen spelers die van verschillende clubs afkomstig zijn. Dat is geen eenvoudige opgave, maar tegen topteams wel bittere noodzaak, zo bleek tegen Duitsland.

Ruud Bijnen is als voetbalanalist werkzaam voor Almere City, bezig aan zijn master in coaching aan het Cruijff Institute en kijkt voor VoetbalPrimeur naar belangrijke wedstrijden.

Plaats een reactie

MojoRisin +16252
maandag 25 maart 2019 om 10:48
Het is wel even goed, weer met beide benen op de grond..
Vind ik leuk
Dekaasbaas +1600
maandag 25 maart 2019 om 10:56
@morisin

Het was een duel voor een kwalificatie..

Geen excuses , Oranje heeft kwaliteit genoeg om dit Duitsland te verslaan. Met een punt had niemand gemopperd nu verlies je na een geweldige comeback.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 11:00]
Vind ik leuk
Piet Ajacied +6020
maandag 25 maart 2019 om 11:34
Ik snap wel wat hij bedoelt...

Als we gelijk gespeelt hadden of nog erger gewonnen ;0) , was iedereen nog steeds té lyrisch terwijl er echt nog wel werk aan de winkel is wat erg goed wordt uitgelegd hierboven.

Beter om nu een hele belangrijke les te leren en als je Noord-Ierland 2x verslaat is er niks aan de hand. Maar dat is wel een must, je wilt niet net als de vorige keer met Frankrijk en Zweden weer hebben. Dat die keeper blundert en Zweden wint in de laatste minuut. Stel je voor dat Noord-Ierland dat tegen Duitsland doet. Al is die kans heel klein hoor
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 10:58
de grote jongens zijn gevallen gisteren , Virgil van Dijk en de Ligt ?????
Vind ik leuk
Hans van Hit +1000
maandag 25 maart 2019 om 11:04
Spelen het hele seizoen geweldig en na 1 mindere wedstrijd zijn ze ‘gevallen’?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:06
Populistisch gelul, inderdaad.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:08
Nou, kun je wel verwachten met FvD als winnaar bij de Provinciale Staten.
Vind ik leuk
zwollie +9874
maandag 25 maart 2019 om 12:23
Wat heeft dit met voetbal te maken. Ga dit soort populisme verkondigen op Joop.nl bij bnnvara.
Vind ik leuk
dhrwobo +45706
maandag 25 maart 2019 om 12:59
Gadver... zelfs hier op VP krijg je dat soort links gejank te lezen. Ga lekker naar een site waar ze op je sneue gejank zitten te wachten... en heb het hier gewoon over voetbal.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 13:16
FvD of Leefbaar gestemd jongen?
Vind ik leuk
dhrwobo +45706
maandag 25 maart 2019 om 13:21
Ik ben toch duidelijk geweest dat je met je politieke discussie elders moet wezen, niet hier?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:06
nou 1 x vallen is toch niet erg Hansie
Vind ik leuk
Koeien +4222
maandag 25 maart 2019 om 11:39
Als je de analyse doorleest (of de wedstrijd bekeek), zie je dat De Ligt vaak naar de linksbuiten moet omdat Dumfries te ver voor de linie staat, dit gat word vervolgens weer ingestapt door van Dijk en zo sta je ineens defensief zwak.

Het is vooral teamwork wat beter moet en dat ging dan ook stukken beter in de 2e helft.

Overigens ben ik niet altijd voorstander van zonedekken. Met spelers als Sané vind ik het altijd verstandig om te mandekken en 'm uit balbezit gewoon niet los te laten.
Vind ik leuk
Pindarots +1481
maandag 25 maart 2019 om 12:33
Gevallen? het gaat om teamwork. Dumfries was het probleem in de eerste helft. Die was aan zwemmen.
2e helft zakte ze naar een 5 mans verdediging bij balverlies en daardoor kon de Ligt, Dumfries z'n ruimte wel oppakken zonder dat het defensief direct zwak zou worden.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:28
Dumfries was gewoon triest, die liet constant Sané lopen.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +6498
maandag 25 maart 2019 om 15:32
Mooie analyse, respect.
Maar, op de keper beschouwd gaat aan elk doelpunt een verdedigings"fout" vooraf. Laten we niet vergeten dat we tegen een topelftal speelden en net zo goed hadden kunnen winnen. Dat is de afgelopen jaren weleens anders geweest.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6379
maandag 25 maart 2019 om 10:49
Dat uitstappen van die 2 centrale verdedigers was uit tegen Duitsland ook al zo'n succes.
De een 80 miljoen en de ander 75 miljoen?
Je zou voor dat geld toch wat coaching van middenvelders verwachten.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:02
Oh dus v Dijk mag, omdat hij 85 milj. Kost, geen fout maken. We spelen tegen Duitsland geen San Marino.
Vind ik leuk
Relaxie +1105
maandag 25 maart 2019 om 11:04
Fouten moet je maken om beter te worden ongeacht wie je bent ...
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:07
Hier op VP mag dat niet. Vooral niet als je een ajax shirt draagt.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6379
maandag 25 maart 2019 om 11:17
Als je de verhalen mag geloven is hij onze lieve heer op de groene velden.
Ik vind dat ie erg veel fouten maakt in het Nederlands elftal voor onze lieve heer.
Frankrijk en Duitsland uit voor de NL. Gisteravond.
Dat zijn 3 wedstrijden van de laatste 4x serieuze tegenstand in serieuze wedstrijd.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:20
En bij Liverpool is hij de allerbeste. Messi faalt ook keer op keer bij Argentinie. Zeg t maar
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6379
maandag 25 maart 2019 om 11:27
In het land der blinden......
Tegen Fulham was hij ook goed....

Hij maakt er wel minder fouten, dat klopt.
Ik doe alleen effe niet mee aan die verafgoding van hem. Ik vind dat van Dijk ten opzichte van De Vrij 1 ding heel erg mist, zijn medeverdedigers sturen en veel beter laten spelen dan ze eigenlijk zijn.
De Vrij deed dat met Vlaar, Martins Indi en Hoedt. De huidige links en rechtsback hebben zo iemand nodig.

Dat Argentijnse elftal is een verhaal apart. Barst van de goede spelers, helaas zijn het allemaal voorhoede spelers. Middenveld en verdediging is niet goed.
En Messi is geen Maradona die het dan maar even alleen ging doen
Vind ik leuk
Piet Ajacied +6020
maandag 25 maart 2019 om 11:36
De middenvelders hoeven niet te coachen, beide CV’s moeten juist de middenvelders coachen zodat zij niet zelf gaan instappen...

En dat is ff wennen als je dat bij je club nooit doet en een ander systeem speelt. In een fractie v een seconde beslis je om uit te stappen want anders ben je sowieso te laat
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6379
maandag 25 maart 2019 om 11:41
Daar doelde ik op, met dat coachen, de cv'ers die de middenvelders coachen.
Op de keeper na, hebben de CV'ers het beste overzicht en moeten ze coachen.
In plaats daarvan zie je vooral van Dijk continue als een blinde uitstappen, en dan te laat komen.
Niet zo'n ramp tegen Wit Rusland maar tegen mannetjes als Gnabry en Sane sta je gewoon ineens met 2-0 achter.

[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 11:42]
Vind ik leuk
DEWEE +2950
maandag 25 maart 2019 om 10:50
Dumfries leek af en toe wel de rechtsbuiten. Net als vorige keer tegen Duitsland liep het tussen Dumfries en de Ligt niet lekker.
Vind ik leuk
Ove +4157
maandag 25 maart 2019 om 10:54
Gewoon de back laten knijpen aan de kant waar de bal niet is,de buitenste middenvelder zakt een linie,dit is geen hogere wiskunde
Vind ik leuk
Degraaf +2798
maandag 25 maart 2019 om 11:16
Precies dat gaf ik gister ook al aan, alle doelpunten kwamen vanaf de linkerzijde van Duitsland en bij alle drie de doelpunten zag je Dumpfries nergens, ja voorin!
Vind ik leuk
Senn +7950
maandag 25 maart 2019 om 11:34
Waar is blind dan bij de 3de goal?
Staat gewoon lucht te dekken.
Vind ik leuk
Degraaf +2798
maandag 25 maart 2019 om 11:42
Die stond naast Dumpries!
Vind ik leuk
Senn +7950
maandag 25 maart 2019 om 11:44
Man man man wat kinderachtig. Omdat het een ajax speler is?
Vind ik leuk
Linke loe +2354
maandag 25 maart 2019 om 11:42
Klopt helemaal en daardoor komt de ligt ook weer in de problemen
Vind ik leuk
Pindarots +1481
maandag 25 maart 2019 om 12:48
De Ligt is een CV, hij moest nu elke keer als RB opdraven tegen een speler die 16 keer zo snel en wendbaar is. In deze situaties moet je niet komen als CV. Ook van Dijk was daarin kwetsbaar bij de 2e goal. Die moest ook op RB in duel met Gnabry die hem gewoon op snelheid voorbij loopt.

Dumfries mist voetbalintelligentie en compenseert dat vaak redelijk tot goed met zijn inzet en loopvermogen.
Maar daar ligt ook zijn grootste probleem, hij blijft maar rennen.

2e helft zag je duidelijk door een 5 mans verdediging te creeren bij balverlies, kon de ligt wel de ruimte achter Dumfries compenseren.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 19:38
De ligt heeft een draaicirkel als een truck met oplegger

Wat was die slecht zeg
Vind ik leuk
Pindarots +1481
maandag 25 maart 2019 om 19:49
Was niet zn beste wedstrijd maar de roeptoeters zoals jij noemen hem direct bar slecht. Er lopen elke wedstrijd spelers rond die minder kwaliteit hebben dan hij, zijn die dan nog slechter ? Of wordt de Ligt zwaarder beoordeeld?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 20:28
Naar mijn idee wordt hij een beetje overschat
Vind ik leuk
Pindarots +1481
maandag 25 maart 2019 om 20:43
Dus al die Europese wedstrijden , EL en CL, bij Oranje dat hij zo fantastisch speelde dat kwam door anderen?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 20:49
Hij heeft wel talent maar is er nog lang niet.
Maakt nog veel te veel fouten en ook cruciale fouten.
Maar hij is nog jong en kan nog leren
Nog een jaar of 3 in nederland en dan naar een grote club.
Vind ik leuk
Bennamari +297
maandag 25 maart 2019 om 10:51
Ik snap nog steeds niet waarom Babel wel en kluivert niet is geselecteerd door deze trainer kan iemand mij dat uitleggen
Vind ik leuk
RW1913 +3018
maandag 25 maart 2019 om 10:53
Van Dijk is de beste CV van de wereld?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:00
In het zeuren en armen zwaaien staat hij aan kop !!!!! RW1913
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:23
Net als frenkie
Vind ik leuk
abraksas +2700
maandag 25 maart 2019 om 11:05
Nu hij een slechte wedstrijd heeft gespeeld is ie idd afgezakt naar de slechtste van de wereld, niet?
Vind ik leuk
RW1913 +3018
maandag 25 maart 2019 om 11:52
Nee, maar de organisatie achterin is niet goed.
Vind ik leuk
Relaxie +1105
maandag 25 maart 2019 om 10:58
Als Virgil gewoon scherp was geweest bij de 2-0 had die hem gewoon buitenspel gezet en daarna had die nog genoeg tijd om dat te herstellen maar hij greep niet adequaat in!

Hij schoot hem wel prachtig binnen maar totaal onnodig.
Vind ik leuk
Metal +3479
maandag 25 maart 2019 om 11:09
Als verdediger doe je het nooit goed als de tegenstander scoort. Maar wat had Van Dijk moeten doen? Ingrijpen met de kans dat je wordt uitgekapt (krijg je ook gezeur van). Ingrijpen met de kans dat je een penal weggeeft (krijg je ook gezeur van). Ingrijpen met de kans een vrije trap tegen te krijgen (als deze erin gaat heb je ook gezeur). Buitenspel zetten is ook niet altijd een zekerheid. Als de assistent niet vlagt dan is het ook niet goed.
Vind overigens wel dat verdedigers teveel meelopen hoor, maar met het makkelijke vallen van tegenwoordig snap ik de angst om een verdedigende actie te maken wel weer. Hoevaak zie je dat een penal wordt gegeven terwijl de aanvaller gewoon een been opzoekt om over te vallen ipv dat de verdediger echt een overtreding maakt?
Gnabry schoot overigens prachtig binnen, maar zo'n poging gaat vaker mis dan raak. Pech voor een verdediger, maar het is dan maar zo.
Vond het erger dat een Promes en een Babel zo lang mochten blijven staan terwijl ze helemaal niets brachten. Zo gezien is het niet eens zo slecht van de overige 9 spelers :)
Vind ik leuk
Linke loe +2354
maandag 25 maart 2019 om 11:46
Nee en zoals jij het nu dus laat overkomen kun je gewoon het beste doen wat van dijk dus deed..geen van dat alles en dus helemaal niks! En dan ligt de bal erin! Je moet de beste optie kiezen van dat moment en dat was ingrijpen
Vind ik leuk
Couto76 +1267
maandag 25 maart 2019 om 11:04
Ik had de nederlaag voorspeld, al hebben ze 2e helft goed gespeeld. Maar het was gewoon weer te veel hosanna de laatste periode, maar Duitsland blijft gewoon een topland met meer kwaliteit dan Nederland.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:06
Laten we meteen iedereen afschrijven!

Het was Duitsland, geen Letland. Er ging ook genoeg goed gisteren.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:08
Maar als je weet dat Duitsland een topvoorhoede heeft, waarom zou je dan proberen om zonedekking toe te passen? Hup, gewoon straffe mandekking!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:14
Duitsland had 2x niet gewonnen van Nederland, en deed het ook slecht in de andere wedstrijden. Dus waren ze getergd, en de energie daarvan hebben ze gestoken in het volgende. Het volledig uit-analyseren van de zwaktes van elke speler van het NL elftal, en van hun opstelling. Het gebruiken van 1 of meer oefenwedstrijden waarin zelfs de spelers van de tegenstanders wordt gevraagd om te spelen zoals de sleutelspelers van NL. Het tot op de letter uitvoeren van gedetailleerde opdrachten van Low, die intussen zeer ervaren genoemd mag worden. Signalen die NL wakkerder hadden moeten maken dan ze nu bleken te zijn. Knap desondanks dat ze het in eerste instantie nog rechttrokken tot 2-2.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:24
Eerste helft was zoeken, tweede helft hebben de Ligt en van Dijk het keurig opgepakt! Ze zijn niet echt meer in gevaar gekomen!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:27
Dank VP en uiteraard Ruud Bijnen voor deze mooie analyse.
Vind ik leuk
mcmodd +28725
maandag 25 maart 2019 om 11:27
Deze Ruud Bijnen zou als analist ook goed kunnen dienen als assistent bondscoach, of in de functie van assistent coach bij een club. Mits je een team hebt met voldoende kwaliteit en conditie, zou hij zomaar twintig procent extra kwaliteit aan het voetbal kunnen meegeven. Ik ben al langere tijd een fan van dit soort analyses, vooral omdat de werkelijke beelden als uitgangspunt dienen. Je ziet direct welke speler wat op een andere manier moet aanpakken en ook hoeveel er nog beter zou kunnen gezien de werkelijke spelbeelden. “Je kunt maar beter duidelijk zijn”.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 11:28]
Vind ik leuk
Truth +4431
maandag 25 maart 2019 om 11:35
Zoals ik al zei ...voetbal is geen wetenschap maar een combinatie van kwaliteiten !
Inzicht ...een stap naar voor of naar achter of zijwaarts kan een wereld van verschil uitmaken voor een verdediger !
Vind ik leuk
Boom8 +131
maandag 25 maart 2019 om 11:50
Wat een gezeik zeg. 1 mindere wedstrijd en we kunnen er niks meer van? Houd toch op.. we zijn aan het groeien en leren als team en daar hoort vallen en opstaan gewoon bij. Til er toch niet zo zwaar aan.
Vind ik leuk
pietprecies +12523
maandag 25 maart 2019 om 11:58
Dat idd, daarbij is NL ook echt structureel terug aan het groeien naar een prima niveau, iets wat we 2 jaar geleden nooit hadden verwacht
Vind ik leuk
Doenorma +179
maandag 25 maart 2019 om 12:31
Ik vermoed dat dit verhaal anders was geformuleerd wanneer oranje gelijk gespeeld of gewonnen had...
Vind ik leuk
Godin1 +1304
maandag 25 maart 2019 om 12:46
De ALLERSLECHTSTE was de Roon!! Die hoort absoluut niet thuis in het NL elftal. Totaal ongeschikt, heeft geen duel gewonnen en Reus liep bij de 2-3 makkelijk weg bij deze dissonant.
Vind ik leuk
Emnu +8270
maandag 25 maart 2019 om 15:47
Goede analyse, zoals vaker hier.
Mag ook gezegd worden.

Opvallend vooral t verschil met de wedstrijd van Ajax tegen Madrid uit, waarbij de zone dekking bij uitstek iets was om van te watertanden.

Focus? Tactiek? Capaciteiten?

T laatste kan t toch niet zijn en, vooruit, Ajax steeg die wedstrijd beven zichzelf uit maar de hosanna over Koeman mag ook wel ns tegen t licht worden gehouden.

In vergelijking met de vorige bondscoaches krijgt hij Van Dijk, De Ligt en De Jong in de schoot geworpen en kan Wijnaldum ook eindelijk z’n Liverpool spel etaleren omdat we iemand hebben die de ruimtes creëert.

Maar goed, ook n gouden pik hebben is natuurlijk belangrijk, zonder geluk vaart niemand wel.

Zonder Cruijff zou de gemiddelde buitenlander niet verder komen dan Van Gogh, en moet je kijken hoeveel er op zijn succes hebben mee kunnen liften.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws