Heerenveen en Groningen delen de punten in derby met twee gezichten

Heerenveen en Groningen delen de punten in derby met twee gezichten

Gepubliceerd: zondag 14 april 2019 om 16:22zo 14-04-2019 om 16:22

SC Heerenveen heeft een punt overgehouden aan de eerste wedstrijd sinds het ontslag van Jan Olde Riekerink. De Derby van het Noorden tegen FC Groningen in het Abe Lenstra Stadion eindigde zondagmiddag onbeslist: 1-1.

Olde Riekerink kreeg deze week zijn congé na een reeks van vier zwakke wedstrijden. Met assistent-trainer Johnny Jansen op de bank kwamen de spelers van Heerenveen een stuk scherper voor de dag tegen Groningen.

Pelle van Amersfoort, vervanger van de geblesseerde clubtopscorer Sam Lammers, kreeg in de tweede helft twee grote kansen, maar verzuimde Heerenveen op voorsprong te zetten. Ook Morten Thorsby had het vizier niet op scherp staan.

Op slag van rust kwam Heerenveen toch op een verdiende voorsprong. Van Amersfoort liet zien dat hij wel degelijk kan scoren: 1-0. Na de Friese treffer werd door Groningen-supporters vuurwerk gegooid in het naburige vak. Scheidsrechter Bas Nijhuis dreigde de wedstrijd even te staken, maar hield het bij een waarschuwing.

Na rust trok Groningen het initiatief naar zich toe. Heerenveen was aanvankelijk nog het dichtst bij een doelpunt met een bal op de paal van Ben Rienstra, maar Groningen rook bloed en creëerde goede kansen. Warner Hahn hield Heerenveen echter op de been met een reeks topreddingen.

Na 61 minuten moest Hahn alsnog capituleren. Paul Gladon tekende voor de 1-1. In de vorige twee Groningen-duels was de spits ook al trefzeker. Hahn voorkwam even later dat Gladon ook zijn tweede van de middag maakte.

In de slotfase golfde het spel op en neer, maar Heerenveen en Groningen kwamen niet meer aan scoren toe. Veel schieten beide ploegen niet op met het punt. Groningen blijft achtste met één punt minder dan nummer zeven Vitesse, dat nog in actie komt tegen FC Utrecht. Heerenveen staat tiende.

Plaats een reactie

WillyAfca026 +1506
zondag 14 april 2019 om 16:24
Terechte uitslag bij deze derby van het noorden.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 16:26
1e helft was Groningen ronduit zwák, pas ná de 1-0 werd er druk op de bal gezet. De tweede helft kwam Groningen feller uit de kleedkamer en begon het bij vlagen nog een beetje een bikkel-duel te worden, maar op een paar technische stukjes na vond ik het een belabberde Derby...

Terechte uitslag.
(In de kantlijn: Dat die klootzak met zn fakkel, alvast op het bureau in Heerenveen zit, met alvast een uitgeschreven procedure om voorgeleid te worden, op zak!)
Vind ik leuk
Hans Worst +1779
zondag 14 april 2019 om 16:30
En een stadionverbod voor t leven. Achterlijke lui. En de goeien moeten t dan weer ontgelden door dat soort gekken.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 16:38
Ja, je kunt er vergif op innemen dat het binnenkort weer een verplichte buscombi wordt zo, dubbel fouilleren, noem al die procedures maar op... Lekker praktisch met een uitpot waar elke keer 1200 man heen gaan.
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:41
triest dat zoietsa gebeurt 1 KNEUSJE die het voor ruim 1199verpest..
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 16:49
Aye, en als het nog een keer was gebeurd had Nijhuis de wedstrijd getaakt(beetje overtrokken, er werd niks op het veld gegooid immers..Ondanks dat het een krankzinnige actie was natuurlijk). Maar in dát geval kon je de 20.000 van Heerenveen dr ook nog bij optellen...

T is nu te hopen dat dit niet betekend dat het volgend seizoen dus (weer =zucht=) een verplichte buscombi gaat worden...

1200 man in bussen, dat is een chaos van een colonne bv...
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 21:24
Wat als een Heerenveen supporter brandbare kleding aan heeft?

Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 22:44
Correct punt... Maar daarom(merkte ik in een ander topic al op) vind ik - vooral m.o.o de vele lege plekken in de bovenste ringen van het Abe Lendstra', dat de organisatie er wellicht goed aan had gedaan om bv een aantal rijen, of een half vak als Buffer in te richten bv..

Daarnaast, het zou best standaard-procedure mogen zijn dat bv 1 op de 3 stewards, naast het uitvak met bv een klein blus-apparaatje is uitgerust: zet om de zoveel meter bv, zo'n klein dingetje aan de wand van het uitvak vast bv. Mocht er iets gebeuren, dan kan men gelijk reageren in zo'n situatie!

Van alle ervaring en preventieve maatregelen die men opzet, vind ik het gewoon lang niet effectief en efficient genoeg.....Het kan zó veel beter. Zo veel, dat in een situatie als deze, er 1: geen mens geraakt wordt bv, en 2: dmv wat goed geplaatste camera's, dit individu, er binnen 2-3 minuten uitgepikt kan worden!

Even los gezien van het feit dat het hier om een idioot van een individu gaat....
De organiserende autoriteiten hebben toch járen aan ervaring? NB de commentator meldde bij de wedstrijd, dat het om de 50e editie van SC Heerenveen - FC Groningen ging.... Nou.... erhm... ja.. Dás op zich dan ook wel een puntjé... toch?
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 20:55
Als Groningen direct aan de wedstrijd begint zoals de tweede helft wint Groningen gewoon, als je bedenkt waar Groningen voor de winterstop stond en nu had Groningen met de juiste inkopen bij aanvang seizoen gewoon vierde gestaan.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 21:20
De statistieken verbloemen ook een beetje de realiteit, als ik zo nuchter mag zijn.

DE wat hogere klassering van Groningen op het moment is ook wel te danken aan een dosis geluk op bepaalde momenten:

4 thuis-wedstrijden gewonnen met een nipte 1-0;
ADO, Feyenoord, Graafschap, Excelsior. Waar vooral de laatste 2 toch best een iets hogere uitslag behaald had kúnnen worden?

Groningen heeft een van de sterkste defensies in de Eredivisie, vooral sinds de Winterstop, maar het gebrek aan scorend vermogen voorin is wel problematisch soms.

Ik schat dat Ajax - al zou men daar vermoeid zijn van de uitwedstrijd naar Turijn - minder weggeeft dan Heerenveen, en zelfs nóg meer op Groningens helft gaat spelen.
Nu zou dat prima kunnen met spelers als Sierhuis en Gladon bv.
Het zal een zware 'test' worden. In de uitwedstrijd tegen AZ gaf Groningen bv ook bijna geen krimp! En diezelfde uitwedstrijd is Ajax bv ook opgebroken dit seizoen... Nu zeggen dergelijke statistieken misschien weinig op een veld, en zal de bal altijd rond blijven.

Na een uiterst teleurstellende eerste seizoenshelft, en ook een wrange nasmaak van de pot tegen Heerenveen, zal de FC toch met ópgestroopte mouwen zin hebben om een resultaat tegen Ajax te behalen?
Zoals bij elke club in de Eredivisie, is het toch altijd even iets specialer als er een top-3 club langskomt.
En Ajax, met hun kwartfinale-CL, is dit seizoen de minste uitzondering-op-die-regel :P
(Sierhuis heeft bv een flinke cursus 'Sloopkogelen en Oorlog Stoken' gehad in het Abe Lendstra, vanmiddag :P)
Het zal me benieuwen volgende week!
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:27
Wat is die Verbeek dat Heerenveen toch aan het afkraken voor de camera's van FOX

Je zou haast denken dat hij bloed ruikt.

Grrr 😤😤😤 wat een nare man !

En die walgelijke Jan-Joost hem maar voeden ...bah
[Reactie gewijzigd op zondag 14 april 2019 om 16:28]
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:31
Jan Joost is een van de meest walgelijke mensen bij Fox, eigenlijk is heel Fox kut.
Vind ik leuk
ruite083 +224
zondag 14 april 2019 om 18:07
Ja die lange darm is echt geen voetbalman, FOX moet kappen met die kwal !!
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:33
Verbeek heeft gewoon gelijk.
Vind ik leuk
1club1taak +168
zondag 14 april 2019 om 16:35
Ach, Jan-Joost doet alles voor de kijkcijfers en zal iedereen de woorden in de mond leggen waar GJ graag gebruik van maakt. Neemt niet weg dat er wel een kern van waarheid zit in de uitspraken van GJ.
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:27
Pff Sparta verliest dik van Oss. Zouden we dan toch kampioen worden in Amsterdam?
Ik hoopte thuis op tweede paasdag.
Jammer dit.
Vind ik leuk
1club1taak +168
zondag 14 april 2019 om 16:29
Te veel biertjes op?
Vind ik leuk
1club1taak +168
zondag 14 april 2019 om 16:28
Meer dan terecht, m'n clubje was de 2e helft helemaal op en Hahn heeft ons nog weer gered ook. Seizoen is voor ons nu wel voorbij, op naar volgend jaar en Groningen veel succes in de play-offs!
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 16:35
Eindelijk weer eens een Heerenveen gezien met passie. Vond van Amersfoort sterk in de spits. Lekker aan het sleuren. Thorsby en Kobayashi die prima voetbalden en eindelijk het middenveld is eens in balans is. 1e helft was genieten. 2e helft was Groningen de betere partij. Gelijkspel een terechte uitslag.
Vind ik leuk
Hupfean +5707
maandag 15 april 2019 om 16:16
Ik vond Doke Schmidt ook ouderwets goed. Net of ie nooit mocht van Jor. Hij vloog echt overal in. Heel erg vreemd dit. Ik ben blij dat die dooie vogel weg is.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 17:56
Ja echt wel, Doke speelde met veel vuur.
Vind ik leuk
tikkietoe +6455
zondag 14 april 2019 om 16:40
Met een sterk opkomend Willem II, denk ik dat Heerenveen zijn coach te laat ontslagen heeft om serieus kans te maken op de playoffs. Maar een punt tegen Groningen is op zich helemaal niet gek.
Vind ik leuk
FCGrunn050 +1227
zondag 14 april 2019 om 16:41
Wat was Groningen de eerste helft toch zwak. Schijtbakkerij voetbal van de bovenste plank. Tweede helft uit een totaal ander vaatje getapt waar meer in had gezeten dan de 1-1. Maar over de gehele wedstrijd gezien is een puntendeling terecht. Hopen dat de fakkel gooier inmiddels is geïdentificeerd met als die dwazen die de ingang van het uitvak blokkeerden. Mafkezen!😠
Vind ik leuk
ruite083 +224
zondag 14 april 2019 om 18:12
WT mij vooral tegenvalt dit seizoen dat Danny zijn team niet feller en met een over mijn lijk mentaliteit kan laten starten

Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 18:22
Ik vind het knap hoe Groningen na de winterstop zonder goed te voetballen altijd hun mannetje wel blijven staan. Vooruit kijkend denk ik dat Ajax het heel lastig gaat hebben tegen Groningen, omdat Groningen in het as van het veld goed staat.
Vind ik leuk
Midden-Noord +95374
zondag 14 april 2019 om 16:49
Een hele gunstige uitslag voor ons.
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 18:33
Gat is 6 punten gezien doelsaldo eigenlijk 7 punten. Jullie krijgen psv en feyenoord nog kans dat jullie ons nog voorbij gaan is 2%
Vind ik leuk
Midden-Noord +95374
zondag 14 april 2019 om 19:20
Je weet het maar nooit, elke kans is een kans.
Vind ik leuk
Midden-Noord +95374
zondag 14 april 2019 om 20:29
Utrecht & AZ zijn er ook aangegaan. Had ook niemand verwacht.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 19:07
Jij zit met een 'big smile, in een zétel' na gisteravond!

Al wás het al wel duidelijk, maar ADO gaat dus écht niet meer in de buurt van de beruchte streep komen, misschien zelfs nog voor P9 of 8 voor de PO's kúnnen meedoen...

Al zou dat, net als in Groningen's geval, een stukje gezwijnd/onverdiend zijn wellicht, boeieh!
Vind ik leuk
Midden-Noord +95374
zondag 14 april 2019 om 19:19
Spanning is om te snijden.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 19:55
Kunnen nog 4(6? 8?) héle leuke rondjes worden.

Weer een PO-Finale van 2x 5-1?

Knettergek! ^^
Vind ik leuk
Midden-Noord +95374
zondag 14 april 2019 om 20:29
Daar was ik nog bij, thuis en uit. Krijg er klamme handen van als ik eraan denk. Wat een tweeluik was dat, een van de meest memorabele wedstrijden qua verloop.
Vind ik leuk
Farmer +15016
zondag 14 april 2019 om 20:42
Hehe, ik net zo. Heb daar mn sjaal bijna opgevreten van ergernis, en hier mn longen bijna uit elkaar geschreeuwd van vreugde.
Wat een totaal-knettergekke finale was dat.

En jullie uiteindelijk door na pingels.... Pfff.
Kippevel, kouwe rillingen en het zweet 3 duimen dík in de bilnaad!

Dát is voetbal!!
Vind ik leuk
Pelemaradona +1818
zondag 14 april 2019 om 18:42
Kobayashi Var👀
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws