'Heiligschennis' bij Barça: 'Voor Frenkie de Jong is het een jaartje doorbijten'
Nike heeft met het nieuwe shirt van FC Barcelona kwaad bloed gezet bij de supporters van de Catalaanse grootmacht. De bekende verticale strepen zijn vervangen door een blokjespatroon. "Vier jaar geleden werden die strepen al eens horizontaal geplaatst, dat was al heiligschennis", reageert shirtjesdesigner Floor Wesseling.
Wesseling ontwierp lang de tricots van Nike. "Bij shirts die worden gedragen bij een uitwedstrijd doe je als designer eens wat anders, maar altijd met respect voor de historie. Bij het thuisshirt verander je alleen accenten", zegt hij tegen de Volkskrant. Wesseling is verbaasd. "Dit zou ik nooit doen. Het gaat veel te ver. Het gestreepte shirt hoort bij de identiteit van FC Barcelona, net als het clublied en de aanvallende voetbalfilosofie."
Barça liet in een statement weten dat het shirt een eerbetoon is aan Eixample. De wijk in Barcelona kenmerkt zich door het blokvormige stratenpatroon. "Ik denk niet als ik het shirt zie: ja dat is natuurlijk vanwege een bepaalde wijk", zegt oud-speler Ronald de Boer. "Het is gewoon business, thuisshirts lijken vaak op elkaar. Nu moet je deze kopen om te laten zien dat je de nieuwste hebt."
De Boer heeft gemengde gevoelens over het shirt. "Ik zeg niet: wow, mooi. Ik vind 'm ook niet superlelijk. Ik heb in veel lelijkere shirts gespeeld. Toen ABN Amro sponsor werd van Ajax speelden we in een mintgroen uitshirt met een geel biesje, de huiskleuren van de bank. Hoorde je ook afkeurende geluiden. Maar het was het begin van een glorieperiode en het shirt werd steeds populairder."
Voor Frenkie de Jong betekent het ook dat hij in een omstreden Barça-shirt gaat spelen. Wesseling: "Voor hem is het even een jaartje doorbijten. Gelukkig is het uitshirt van Barcelona juist supertraditioneel: klassiek geel met een blauw-rode sjerp. Johan Cruijff speelde daar in de jaren zeventig ook in. Het echte Barcelona-gevoel krijg je straks vooral bij uitwedstrijden."