'Na Qurrent dient ook Droomparken als stroman voor Postcode Loterij bij Feyenoord'
Droomparken heeft Qurrent afgelost als hoofdsponsor van Feyenoord. Beide bedrijven dienen echter als stroman om te maskeren dat de Postcode Loterij belang heeft bij het shirtsponsorcontract met de Rotterdamse club, claimt Follow The Money.
Qurrent was eigendom van Stichting Doen, dat door de Postcode Loterij wordt gefinancierd. Dankzij vermogensinjecties van Stichting Doen betaalde Qurrent jaarlijks tussen de 5 en 5,75 miljoen euro aan Feyenoord. Daarmee vloeide in totaal zo'n 20 miljoen goededoelengeld naar Feyenoord.
De spil in het web is Feyenoord-fan Boudewijn Poelmann, mede-oprichter en directeur van de Nationale Goede Doelen Loterijen, waartoe de Postcode Loterij behoort. Dat blijkt uit de analyse van FTM. Nadat Qurrent werd verkocht aan Greenchoice, moest hij opzoek naar een andere constructie, omdat Stichting Doen indirect sponsor werd van Feyenoord. Dat is ongewenst voor een goededoelenstichting. De oplossing werd gevonden met Droomparken.
Dat bedrijf zou ongeveer zes miljoen per jaar betalen voor het sponsorschap. Om te zorgen dat Droomparken daaraan kan voldoen, heeft het waarschijnlijk bedongen dat de Postcode Loterij jarlijks een aantal vakantiewoningen afneemt, om als prijs te dienen voor de loterij. Dat dekt een groot deel van de kosten voor Droomparken. FTM concludeert dat de Postcode Loterij nog altijd belang heeft in het sponsorschap bij Feyenoord.
'Omdat de Postcode Loterij bewust te veel betaalt voor deze villa's om het shirtsponsorcontract met Feyenoord te dekken, daalt de jaarlijkse totale prijzenpot met zo'n 5 miljoen: de winstmarge voor Droomparken. De Postcode Loterij-speler betaalt de rekening voor de liefde van Poelmann voor Feyenoord. Omdat alle betrokkenen weigeren in te gaan op de details rond dit sponsorcontract kan de toezichthouder een onderzoek starten om te zien of Poelmann en consorten niet te ver zijn gegaan in hun clubliefde.'