'Bij Groningen zijn we erachter gekomen dat hij heel populair is bij de vrouwen'
Ritsu Doan is vertrokken, maar dat betekent niet dat FC Groningen de Japanse markt in de toekomst links laat liggen. Integendeel, stelt commercieel directeur Robbert Klaver.
"We gaan juist méér inzetten op Japan. We gaan kijken hoe we precies structureel kunnen gaan inzetten op die markt", zegt Klaver tegen RTV Noord. Groningen beleefde veel plezier aan Doan, die deze week bij PSV tekende. "Het heeft ons veel opgeleverd. Nog los van de merchandise en de clubtv-rechten. Ons bereik op social media in Japan is enorm gegroeid. Dat levert ons nieuwe ingangen op bij clubs en commerciële merken."
Klaver voorspelt dat het merk FC Groningen in de toekomst alleen maar zal groeien in Japan. "We hebben nog onze centrale verdediger Ko Itakura, hè", benadrukt hij. "Een aanvaller is altijd populairder, maar we zijn erachter gekomen dat Itakura (foto, red.) met name heel populair is bij de vrouwen in Japan. Dan gaan er hopelijk meer deuren op commercieel gezien. Japan heeft een groot achterland, daar zit een hoop voetbalpotentie."