Waarschuwing voor Heerenveen: 'Communistisch land, multinationals beperkt'

12 september 2019 om 17:32

SC Heerenveen hoeft met het aantrekken van de Vietnamees Doan Van Hau niet meteen te rekenen op miljoenen uit Azië. Sportmarketeer Chris Woerts legt uit dat het niet zo eenvoudig is om geld te verdienen in Aziatische landen en zeker niet in Vietnam.

"Er liggen mogelijkheden, maar die zijn minder groot dan in China en Japan", zegt Chris Woerts, oud- marketingmanager van Feyenoord, tegen Voetbal International. "Het is een communistisch land dat zich wil associëren met het Westen, maar in tegenstelling tot Japan en China is de markt van multinationals en grote bedrijven beperkt. Ik zou geen Vietnamees merk kunnen opnoemen."

"Wat ik me wel kan voorstellen, is dat er aan Vietnamese bedrijven boarding wordt verkocht, al zit je dan nog met de tijdverschillen", vervolgt Woerts. "Alles wordt gecontroleerd door de overheid, waardoor het heel moeilijk is geld uit het land te exporteren. Heerenveen moet zich niet rijk rekenen."

Ook Rob Westerhof benadrukt dat Aziatische bedrijven niet zomaar geld pompen in Eredivisie-clubs. De voormalig Philips-topman trok begin deze eeuw met PSV naar China. "Dat heeft niks opgeleverd." Ook als Sparta-voorzitter probeert hij nu een brug te slaan. "Maar het valt niet mee om de interesse om te zetten in een concreet model."

Heerenveen oriënteert zich na de komst van Van Hau op de Aziatische markt. De Friezen volgen het voorbeeld van Ajax, dat volgens VI pas na jaren 'bescheiden bedragen' begint te verdienen in onder meer China, Japan en Australië.