Creatief Ajax harkt miljoenen binnen: Het neemt ieder jaar toe

Creatief Ajax harkt miljoenen binnen: "Het neemt ieder jaar toe"

11-04-2020 11:20
181

De jeugdopleiding van Ajax behoort nog altijd tot de besten ter wereld en om die reden is de club nog altijd Europese top, schrijft Sky Sports. Commercieel directeur Menno Geelen is er trots op dat Ajax Europees succes heeft geboekt met eigen kweek.

Ajax bereikte in 2017 de finale van de Europa League en liep twee jaar later de finale van de Champions League net mis. "Succes op het hoogste niveau helpt altijd", zegt Geelen tegen Sky Sports.

"Het feit dat we het met eigen jeugdspelers hebben gedaan die volgens de Ajax-manier spelen helpt daarbij om ons verhaal te verkopen. Maar een ander element is dat we een merk hebben gebouwd rond onze voetbalfilosofie. Daardoor zijn mensen in staat om zich met ons te verbinden."

Ajax is met veel clubs een samenwerkingsverband aangegaan. De club moet creatief zijn, want de tv-gelden liggen in Nederland veel lager dan in bijvoorbeeld Engeland. Veel clubs wilden van Ajax leren. De Amsterdamse club heeft daar een verdienmodel aan gekoppeld. "We werken met ongeveer vijftig Nederlandse clubs, we hebben een eigen club in Zuid-Afrika (Ajax Cape Town, red.), we werken met clubs in Australië, Sydney, in Japan werken we met Sagan Tusy en in China met Guangzhou R&F (club van Van Bronckhorst, red.)", zegt Geelen.

'Moeten creatief zijn'
"Als je Ajax bent krijg je misschien acht of negen miljoen euro televisiegeld per jaar. Dat krijgt een club als Everton waarschijnlijk per maand. Daarom moet je creatief zijn. Van Guangzhou krijgen we tien jaar lang drie miljoen per jaar, dus dertig miljoen in totaal. Voor een club als Ajax is dat veel geld. Van de andere clubs krijgen we vijf à zes miljoen per jaar voor de jeugdopleiding. Voor Engelse begrippen is dat misschien niet veel, maar voor ons is dat bijna ons televisiegeld. Het neemt ieder jaar toe."

"Toen we begonnen kregen we misschien een paar honderdduizend. Drie jaar geleden bereikten we een miljoen, toen drie miljoen en nu is het vijf of zes miljoen", zegt Geelen. "Als de coronacrisis voorbij is bereiken we acht à negen miljoen."