Ajax onderneemt snel actie en legt Viergever voor vier seizoenen vast

    Ajax onderneemt snel actie en legt Viergever voor vier seizoenen vast

    Nick Viergever maakt per direct de overstap van AZ naar Ajax. De centrale verdediger heeft zijn handtekening onder een contract voor vier seizoenen gezet. Dat hebben beide clubs zaterdag bevestigd. 

    Viergever wordt in Amsterdam waarschijnlijk de opvolger van Niklas Moisander. Bij Ajax houdt men er serieus rekening mee dat de Finse verdediger een buitenlandse overstap maakt. Viergever had bij AZ nog een doorlopende verbintenis, waardoor de Amsterdammers een transfersom moeten betalen voor de verdediger. Die zou ongeveer twee miljoen euro bedragen.

    Viergever toont zich op de clubwebsite van Ajax zeer content met zijn overstap. "Ik hoopte dat ik die stap naar Ajax ooit nog eens zou kunnen maken. Als kleine jongen was Ajax, na Sparta waarvoor ik speelde, mijn favoriete club. Het was een jongensdroom om ooit bij Ajax te spelen. Dat het nu eindelijk werkelijkheid is geworden, is mooi. Voor mij was Ajax in Nederland de beste optie. Bij deze club denk ik nog veel progressie te kunnen maken."

    Volgens de verdediger was hij toe aan een stap hogerop. "Twee jaar geleden had ik een superjaar bij AZ, daarna kreeg ik een dipje maar daar ben ik sterker uit gekomen. Ook heb ik nu meer bagage dan twee jaar geleden, doordat ik aanvoerder was van AZ, door de vele Europese wedstrijden die we met AZ hebben gespeeld maar ook door het ontslag van de trainer. Die ervaringen hebben mij sterker gemaakt."

    In de zomer van 2010 nam AZ Viergever over van Sparta Rotterdam, waar hij de jeugdopleiding doorliep en in dezelfde lichting zat als onder meer Kevin Strootman en Erik Falkenburg. In totaal speelde de verdediger vier seizoenen in Alkmaar. Met AZ won Viergever in het seizoen 2012/2013 de KNVB Beker.

    Plaats een reactie

    zaterdag 24 mei 2014 om 16:32
    Vertonghen - Moisander - Viergever. Op zich zou hij een prima opvolger van Moisander kunnen zijn, maar als je het rijtje bekijkt is het gevoelsmatig wel iedere keer een stapje terug doen, maar ja, dat is helaas de realiteit voor Nederlandse clubs geworden de afgelopen jaren!
    Een ding stemt zeker wel tevreden en dat is dat Ajax nu al een aantal aankopen gedaan heeft voor volgend seizoen en niet nog in Juli/Augustus last minute vervangers moet gaan halen voor vertrekkende spelers.
    Vind ik leuk
    Mendix +12
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:35
    Huh ben ik nou niet op de hoogte of is Viergever nu links in het vaag in beeld? :P Hij was toch de aanvoerder?
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:35
    Het is dus al officieel. Ik vraag me af of dit een goede aankoop is, maar we zullen zien. Ik neem aan dat Moisander al bijna rond is met een nieuwe club? Anders snap ik niet waarom Ajax zo snel actie onderneemt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:37
    E de 3 miljoen voor Van Der Hoorn is hierbij officieel over de balk gegooid?
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:40
    Nee, dat kun je pas stellen als Ajax het niet meer in hem ziet en weer wil verkopen. Een speler na een moeilijk eerste jaar afschrijven is sowieso niet verstandig.
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:41
    Vd Hoorn is voor rechts in de defensie, Viergever links. Al vraag me af of vd Hoorn Veltman uit de basis kan spelen.
    Vind ik leuk
    Mendix +12
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:38
    Oh volgens mij wordt de foto al aangepast. xD
    Vind ik leuk
    Kale Harry +364
    zaterdag 24 mei 2014 om 16:38
    Nou veel plezier ermee haha succes Nick. Gaat Ajax nog meer spelers kopen bij AZ? Ik zie ze zo Berghuis weghalen.
    Vind ik leuk
    oke dan +4138
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:07
    Goede aankoop omdat je nu de 2 centrale posities dubbel bezet hebt. Wel benieuwd of Denswil nu bijtekent.
    Vind ik leuk
    2cents +56585
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:13
    Ik kan me prima voorstellen dat AZers het vervelend vinden dat een speler er voor kiest om naar de provinciegenoot te gaan, maar deze jongen heeft ambities die verder reiken dan AZ. Hoewel juist AZ ons land afgelopen seizoen Europees perfect vertegenwoordigde, is die club er dit jaar niet bij. Óók zit Viergever niet bij Oranje. Mocht hij ooit naar dat niveau toe willen groeien dan moet hij een volgende stap zetten.

    Ik vind hem minder dan Moisander, maar met Denswil krijg je wat mij betreft een concurrentiestrijd die veel dichter bij elkaar ligt. Goed voor beide spelers, waarbij hij natuurlijk ook nog links achterin kan spelen waardoor Blind zich definitief kan concentreren op het middenveld, ook wanneer Boilesen niet zou kunnen spelen.

    We zullen zien of er nog rek in zijn ontwikkeling zit. Voetballen kan hij wel, verdedigend vind ik hem nog niet geweldig.
    Vind ik leuk
    Red1 +6003
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:21
    `Gefeliciteerd Ajax.. de eerste overwinning transfermarkt is een feit:)
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:24
    Had een beetje schrik dat ie naar PSV zou gaan, vind het namelijk geen geweldenaar. Ik zie hem bij Ajax ook eerder als back up dan voor de basis. Toekomst zal het leren!
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:30
    Ajax en aankopen, we kennen het.... Ik zou hem niet gekocht hebben.
    Vind ik leuk
    piemelbrie +944
    zaterdag 24 mei 2014 om 17:54
    Is dit de zelfde viergever die voor psv miet goedgenoeg was volgems vele volgers hier??
    Vind ik leuk
    jaro +238
    zaterdag 24 mei 2014 om 18:14
    Beperkte voetballer had hem niet gehaald,maar ja je moet wat als moisander weggaat,anders kan ie in het rijtje vd hoorn
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 19:13
    Dat wil ik je best uitleggen, vriend. Viergever is weer een uit die twijfelachtige categorie waarbij het maar zeer de vraag is of hij iets toevoegt. Internationaal zeer waarschijnlijk al helemaal niet en dat is toch een podium waarop Ajax zijn kunstjes wil laten zien. Je moet bij aankopen zekerder zijn van het kunnen van zo'n voetballer of gewoon geen aankopen doen. Inderdaad, niet beter dan Denswil, zoals hieronder terecht is opgemerkt.
    Vind ik leuk
    Mindless +55
    zaterdag 24 mei 2014 om 18:18
    Heel goede aankoop. Was voor Feyenoord ook een goede geweest trouwens.
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 19:46
    Goede aankoop?? De Verdediging van AZ is het hele seizoen onder de maat geweest?
    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 18:36
    Leuke speler, maar is niet veel beter dan Denswil. Denswil is jonger, komt uit eigen opleiding en is in mijn ogen fysiek sterker, sneller en kan beter voetballen. Viergever is meer een verdediger. Zonde van die 2 miljoen. Die had je beter in een goede aanvaller kunnen investeren.
    Vind ik leuk
    sjors +397
    zaterdag 24 mei 2014 om 19:34
    @Voetbalschoen

    Waren jij en Boxtel het niet altijd eens met elkaar hier?
    Was jij niet diegene die alles zo goed wist over het aantal contractspelers van Ajax hoeveel waren het er ook al weer?
    Dus laten we het niet over niveaus gaan hebben!!

    Vind ik leuk
    zaterdag 24 mei 2014 om 19:45
    Ben heel erg bang dat Viergever een "Van der Hoorn" deel 2 gaat worden. Vond hem bij AZ al niet goed. Snap echt niks van het transferbeleid van Ajax de laatste tijd. Eerst hebben ze belang bij Chery van FC Groningen die alleen de eerste wedstrijd en met de play-off finale goed was en nu halen ze weer iemand die bij AZ gefaald heeft? Sorry hoor, maar wie zijn daaro de scouts?
    Vind ik leuk
    AFCAlex +2032
    zaterdag 24 mei 2014 om 20:04
    Dit zag ik totaal niet aankomen. In ieder geval, welkom Viergever. Hopen dat hij niet in hetzelfde schuitje beland als van der Hoorn, zou zonde zijn.
    Vind ik leuk
    De Barbaar +3203
    zaterdag 24 mei 2014 om 20:29
    Ach als je ook nog 2 miljoen kunt krijgen voor van den Hoorn dan is het al met al niet zo'n slechte deal.
    Vind ik leuk
    Mindless +55
    zaterdag 24 mei 2014 om 20:34
    Wacht nou maar af. Met zijn mentaliteit gaat hij gewoon slagen.
    Vind ik leuk
    Tomspit +4
    zondag 25 mei 2014 om 00:53
    Sorry maar ik vind deze vele negatieve reacties een beetje raar, deze jongen heeft AZ toch echt ver gebracht in de EL en is als linksback vele malen gevaarlijker dan boilesen. Leuke aankoop ben benieuwd!
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4749
    zondag 25 mei 2014 om 02:30
    Ik ben verrast en benieuwd of hij het bij Ajax goed gaat doen. Viergever is niet "voor de opleiding" gekocht zoals v.d. Hoorn, maar hij moet net als Moisander vroeger meteen in het eerste beginnen.
    Zoals de meesten hier zie ik in de 24-jarige Viergever nog geen volwaardige basisspeler, maar goed, misschien trekt hij zich aan het niveau op.
    Vind ik leuk
    Hendrik +304
    zondag 25 mei 2014 om 10:57
    Dus toch weer kopen ik meende dat de opleiding zo goed was,begin er nu toch aan te twijfelen.
    Vind ik leuk
    mchollie +3440
    zondag 25 mei 2014 om 11:45
    Goed van AZ, nu brengt hij nog wat op. Zijn spel was de laatste tijd niet goed, ongemotiveerd en geen killer. Nu kan Hoedt of Lahm doorgroeien.
    Vind ik leuk
    nefertiti +516
    zondag 25 mei 2014 om 12:16
    als hij naar Ajax wil laat hem dan gaan.
    AZ vangt een leuke pris voor hem.en bij AZ krijgt weer een ander een kans.
    prima toch!
    Viergever veel succes bij Ajax,bedankt voor alles wat bij je bij AZ heb betekent.
    Vind ik leuk
    Morris +22842
    zondag 25 mei 2014 om 14:24