'Absurd WK-idee' van FIFA gekraakt: "Maar het gaat ze miljarden kosten"
De uitbreiding van het WK van 32 naar 48 landen is een 'absurd idee'. Sponsorgoeroe Patrick Nally vreest voor een devaluatie van het mondiale eindtoernooi.
Nally wordt gezien als de man die van het voetbal een kleine veertig jaar geleden de mondiale melkkoe maakte, nadat hij Coca Cola als eerste grote sponsor aan de FIFA wist te verbinden. "In recordtempo hebben ze dit plan er doorheen geduwd met het idee dat ze er miljarden mee gaan verdienen'', zegt Nally tegen Reuters. "Maar het gaat ze miljarden kosten. Om met dit plan de Aziatische landen te paaien... Het is absurd."
"Je hebt een WK-kwalificatietoernooi nodig om bij een eindtoernooi te laten zien dat de besten ter wereld het tegen elkaar opnemen", vervolgt Nally. "Het is ongelooflijk stom om alles op één hoop te gooien en te denken dat de kwaliteit dan wel vanzelf beter wordt. Ieder land moet de kans krijgen zich te plaatsen. Ben je niet goed genoeg, dan plaats je je dus niet voor het WK. Klaar!"
Dat FIFA-preses Gianni Infantino spreekt van 'globalisering' van het voetbal, noemt Nally onzin. "Is dit een eindtoernooi voor meer status of om te zorgen dat iedereen kan meedoen? Willen we een toernooi met de besten van de wereld of met spelers die niemand kent en bij geen kind voor opwinding zorgt?"
Ook de Nederlandse sportmarketeer Chris Woerts kraakte de WK-uitbreiding al.