We waren geïnteresseerd in Kamohelo Mokotjo, maar die wilde naar het buitenland

"We waren geïnteresseerd in Kamohelo Mokotjo, maar die wilde naar het buitenland"

donderdag 17 augustus 2017 om 19:02

Max Huiberts, directeur voetbalzaken van AZ, vindt het 'krankzinnig' dat er in de Eredivisie een groot aantal buitenlandse huurlingen actief is. Dat zegt hij deze week in een interview met Voetbal International. 

De selectie van AZ bevat traditioneel weinig huurlingen. Dit seizoen is er één speler op huurbasis actief in het AFAS Stadion: Marko Vejinovic (Feyenoord). "Hij speelt op een positie die we moeilijk konden invullen. We waren geïnteresseerd in Kamohelo Mokotjo, maar die wilde naar het buitenland", legt Huiberts uit. 

"Als je intern dan niet de juiste speler klaar hebt staan, kies je voor een constructie als deze. Het zal alleen nooit onze eerste keuze zijn. Wij zijn een club die van nature niet al te veel huurt. We zoeken het eerst in onze eigen jeugd en anders in de scouting", vervolgt hij.

"Dat wil niet zeggen dat we tegen huren zijn. Sterker nog: ik begrijp waarom een club als NAC dat doet. Zolang de regels het toelaten, probeert iedereen te overleven. Persoonlijk vind ik het krankzinnig dat er in Nederland zoveel buitenlandse huurlingen spelen, maar de regels staan het toe." In Breda zijn dit seizoen zes spelers gestald door Manchester City. 

Lees ook: Talentenhandel als businessmodel: ook Nederland profiteert van koopziek Man City

Lees meer over:EredivisieAZ Alkmaar

Poll

Eens met Huiberts?

(342 stemmen)

Plaats een reactie

Paul1982 +6738
donderdag 17 augustus 2017 om 19:13
Gelukkig is er toch nog iemand om dit originele interview in 2e te delen
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 19:26
Attent van ze he.... ?!
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 19:56
Meestal is het 3 a 4. Haha. We wachten het af.
Een soort wordt vervolgd ... to be continued! Spannend, ik kan niet wachten.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
donderdag 17 augustus 2017 om 19:35
zou ook niet echt een vooruitgang denk ik qua salaris en stadion etc
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:37
Sportief gezien toch wel hoor. Financieel denk ik ook wel een klein beetje.
Vind ik leuk
5697956 +1550
donderdag 17 augustus 2017 om 19:36
Vejinovic is bovendien ook nog eens een jeugdexponent van AZ, niet onbelangrijk erbij te vermelden.
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 19:37
Vejinovic is wel een klasse beter als Mokotjo
Vind ik leuk
Hempie +18
donderdag 17 augustus 2017 om 20:15
Haha, mokotjo was DE sterkhouder van Twente afgelopen seizoen, waar vejinovic nauwelijks heeft gespeeld. Dat seizoen ervoor wel een paar wedstrijden, maar sinds het moment dat hij is overgekomen van vitesse was het niet zoveel soeps met die man! Dus begrijp niet zo goed waar jouw mening op gebaseerd is?
Vind ik leuk
5697956 +1550
donderdag 17 augustus 2017 om 20:43
* dan Mokotjo.
Vind ik leuk
Maxidi +2729
donderdag 17 augustus 2017 om 19:42
De hoogste tijd om de regels aan te passen... In de Eredivisie echt gras en maximaal 2/3 huurlingen...
Vind ik leuk
HanV +2043
donderdag 17 augustus 2017 om 21:44
Op de eerste plaats zou ik stellen: twee gelijkgekleurde schoenen, het liefst van een kleur en als het kan voor het hele team gelijk.
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 19:48
AZ hoeft helemaal niet te huren, zeker op het middenveld komt er voldoende talent aan zoals Koopmeiners, Til, Helmer (al kan die ook hangend vanaf links spelen). Mokotjo zou geen verbetering zijn. Zou me niks verbazen dat Vejinovic zijn plek gedurende het seizoen ook verliest.

Huren is vaak een noodoplossing. NAC maakt er haast een sport van zo veel mogelijk te huren. Een langer termijn visie kan ik er niet in ontdekken. Een club als Heracles van soortgelijk statuur (zo niet kleiner) red het prima zonder veel huurlingen en zonder een enorme toestroom van buitenlanders.

Een club als Excelsior red het zelfs, terwijl die club eigenlijk kansloos is. Toch regelmatig in de Eredivisie spelend zonder een City die een half elftal verhuurt.

Maar goed, elke club maakt natuurlijk zijn eigen beleidskeuzes. Net zoals elke voetbal liefhebber zelf bepaalt of hij die beleidskeuzes positief of negatief ziet.
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 20:10
vanwege het kunstgrasveld met mogelijk thuisvoordeel redden ze het....
Vind ik leuk
donderdag 17 augustus 2017 om 21:35
Wel grappig dat hij hier iets van zegt. Moet de selectie er is bij pakken van AZ Haha
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:38
?
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:56
Hij klaagt over het aantal buitenlanders. Moet de basis 11 er is bij pakken van AZ. Zonder hun heeft ie ook een groot probleem
Vind ik leuk
zaterdag 19 augustus 2017 om 14:46
AZ heeft 3 buitenlanders. Svensson, noorwegen. Jahanbakhsh, Iran en Wuytens, Belgie. Thats it.
Vind ik leuk
Pds010 +339
donderdag 17 augustus 2017 om 23:34
Wordt tijd voor de regel 4 buitenlanders in de wedstrijd selectie!

Maximaal 3 huur spelers per selectie.

Er loopt genoeg talent wat nu geen kans krijg door huurspelers en 3e rangs buitenlandse spelers!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:46
Gewoon verbieden! Het is competitie vervalsing! Kopen of anders eigen jeugd!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:39
Mokotjo was wel een goeie geweest. =)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

"We waren geïnteresseerd in Kamohelo Mokotjo, maar die wilde naar het buitenland"