Update: KNVB-besluit zorgt voor irritatie: Ja, joh, gaat niet gebeuren

Update: KNVB-besluit zorgt voor irritatie: "Ja, joh, gaat niet gebeuren"

donderdag 21 september 2017 om 16:26

Bij de loting voor de tweede ronde van de KNVB Beker worden FC Lisse en Hoek in één balletje gedaan. De voetbalbond is een onderzoek gestart naar de opvallende penaltyreeks bij het bekerduel van woensdagavond.

De KNVB verwacht niet dat er op tijd uitsluitsel zal komen over het al dan niet overspelen van de strafschoppenserie en moet dus loten met één niet besliste wedstrijd. De loting vindt na het bekerduel tussen SDC Putten en PSV plaats.

Bij het duel tussen Lisse, dat uiteindelijk won, en Hoek besloot de arbiter een andere volgorde van penalty's aan te houden, het zogeheten ABBA-systeem. 'Op dit moment heeft de KNVB de kwestie neergelegd bij de onafhankelijke adviesgroep spelregels en de internationale spelregelcommissie IFAB', schrijft de voetbalbond in een verklaring. 'Aan hen wordt gevraagd hoe er het beste met deze situatie omgegaan kan worden. Het bestuur betaald voetbal zal moeten beslissen of deze uitkomst geldig is en dat de uitslag blijft staan of dat de penaltyserie (of wedstrijd) ongeldig wordt verklaard vanwege een foutieve strafschoppenserie.'

Update 16.26: Leon Annokkee, de voorzitter van FC Lisse, is niet blij met het nieuws dat de bekerwedstrijd tussen zijn club en Hoek mogelijk moet worden overgespeeld. Hij spreekt van een 'poppenkast'. "De scheidsrechter heeft een fout gemaakt en de spelregels zijn niet goed toegepast. Als je dan kijkt naar wie de schade heeft geleden, dan is dat in mijn ogen niemand", citeert Omroep West hem.

Wat Annokkee gaat doen als de wedstrijd daadwerkelijk opnieuw moet worden gespeeld? "Nu zit ik er strijdbaarder in dan over twee weken. Nu zeg ik: ja joh, gaat niet gebeuren. Dit is hoe ik er nu tegenover sta en dat is niet helemaal reëel. Maar dat dit wel één grote poppenkast wordt, is wel duidelijk."

Lees meer over:KNVB bekerFC LisseHoek

Plaats een reactie

oke dan +3846
donderdag 21 september 2017 om 14:48
Ongelooflijk. Geef die scheidsrechter een schorsing maar het resultaat blijft staan.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:59
Je kan er van alles van vinden maar dit is natuurlijk wel vet achterlijk van die scheids en ik snap dondergoed dat de tegenpartij het hier niet mee eens is.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:02
Waarom? Ze hebben toch een penalty minder raak geschoten?
Of het dan abab is of abba, maakt toch niet zo heel veel uit?
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:25
ABBA is niks mis mee hoor.
"The winner takes it all"
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:32
Haha.... lol
Vind ik leuk
erikg +607
donderdag 21 september 2017 om 16:41
en de scheids dacht money,money money
Vind ik leuk
Aramius +345
donderdag 21 september 2017 om 18:05
Waterloo!
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 17:40
het is gewoon AB AB Ab!

Straks gaan ze beslissen dat de corner op hoekje 16 genomen gaat worden ofzo.

"Resultaat blijft staan" is niet onomstotelijk imo.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 20:48
Maar er staan toch twee teams bij? Laten die de scheids gewoon zijn gang gaan? Je bent volwassen en kan toch tegen zo'n man zeggen dat hij maar gaat experimenteren bij de JO8/4 van Koedam ofzo??? Nee, lekker laten gebeuren en dan achteraf piepen...
Vind ik leuk
Thobar +2439
donderdag 21 september 2017 om 18:11
Abba systeem maakt penalty nemen gelijker. In de regel wordt geacht dat degene die begint met een om en om reeks, hier dus Lisse, in het voordeel is. Hoek is dan ook degene die baat had bij abba. Het stond 4-4 waarna Lisse scoort en Hoek mist. Op dat moment maakt het systeem abba of abab niets uit beide systemen komen bij 4-4 op hetzelfde punt uit.
Abbaabba-AB
Abababab-AB
Dus waar is Hoek benadeelt??
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 september 2017 om 18:11]
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:48
Welja joh laten we weer eens ff lekker gaan regelneuken.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 17:42
Scheids begon ermee, nu wil t bestuur meedoen! Snap k wel..
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:49
Laten ze toch gewoon allebei door gaan naar de volgende ronde en dan mogen ze allebei tegen Feyenoord loten. Feyenoord zelf lost dit wel op door 2x 90 minuten achter elkaar tegen beide ploegen te spelen in de Kuip.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:51
Tussendoor nog even wat Champions League wedstrijden en Eredivisie potjes ;-)
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:59
Welja, met Kramer in de spits moet dat geen probleem zijn ;-)
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:54
Gewoon volgens het ABBA- systeem tegen elkaar. Eerst Feyenoord tegen Lisse, dan twee keer tegen Hoek en dan weer tegen Lisse.
Vind ik leuk
mcmodd +10391
donderdag 21 september 2017 om 14:54
Je wilt dus eigenlijk niet de KNVB-beker winnen? En waarom Feyenoord?
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:56
Tuurlijk wil ik die beker winnen, en waarom Feyenoord niet?
Vind ik leuk
United FC +12487
donderdag 21 september 2017 om 14:55
22 tegen 11 lijkt me beter ;-)
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:57
Ook dat is een optie;)
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:00
Feyenoord speelt thuis hè? ;-) Al lijkt me met 22 man spelen id CL geen overbodige luxe....
Vind ik leuk
United FC +12487
donderdag 21 september 2017 om 15:25
11 tegen 22 dan ;-)
Vind ik leuk
El Lobo +1122
vrijdag 22 september 2017 om 08:15
Of 11 Feyenoorders tegen 22 man van Lisse en Hoek!;-)
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:50
Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe de volgorde is degene die het vaakst in het netje schiet die wint maar nee er mier weer een diepgaand onderzoek naar gedaan worden moet weer geld kosten .......
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 september 2017 om 14:51]
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:52
Tja, scheidsrechters maken ook foutjes... Hehehe
Vind ik leuk
mcmodd +10391
donderdag 21 september 2017 om 14:52
Het beste is reeds voorbij gegaan: roep de beide partijen opnieuw bij elkaar en laat ze de penaltyreeks weer uitvoeren, nu gewoon om en om. Bij anderen is dat de goedgekeurde toepassing.

Nu moet je Van Basten weer bellen, want bovenstaande over IFAB en dergelijke komt op hetzelfde neer. Marco zoekt het zo in een half uurtje uit, bij wijze van spreken een uurtje voordat de penalties worden genomen.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:18
Ik denk niet dat Lisse het hier mee eens is ... begrijp je? Zo makkelijk is het niet.
Vind ik leuk
mcmodd +10391
donderdag 21 september 2017 om 15:27
Nee misschien niet, dat begrijp ik wel. Maar ja, Lisse bepaalt de regels ook niet in haar eentje.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:37
Dat is juist het stomme van deze situatie. Geen club is schuldig. En toch kunnen 2 clubs zich benadeeld gaan voelen.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 14:54
Lijkt me raar als dit overnieuw moet worden genomen? Ze hebben toch allebei "last" van de gehanteerde strafschoppenreeks? Lisse door in mijn ogen..
Vind ik leuk
Santi +15650
donderdag 21 september 2017 om 14:57
Hopelijk gaan ze door. Zou schandalig zijn als het niet is. Hopelijk is de tegenstander sportief en mist het expres alle pingels
Vind ik leuk
mcmodd +10391
donderdag 21 september 2017 om 15:31
In het verleden is het vaker voorgekomen dat vanwege scheidsrechterlijke beslissingen, wedstrijden over werden gespeeld, dan waren er ook fouten gepasseerd. Het nemen van penalties is onderdeel van een wedstrijd en kan ook apart over gespeeld worden, net als een deel van een wedstrijd uitspelen na bijv. het staken van een wedstrijd. Dit staat allemaal in hetzelfde hoofdstuk van het regelementenboek der voetbalkunst, om het maar zo te zeggen.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:34
Als bij elke fout van een scheidsrechter helften opnieuw gespeeld dienen te worden krijgen we wel heel veel voetbal op tv..
Vind ik leuk
Bossie020 +1480
donderdag 21 september 2017 om 14:57
Het is wachten tot er een scheids komt die fluit volgens de "3 corners-pinantie" norm.
Vind ik leuk
mcmodd +10391
donderdag 21 september 2017 om 15:32
Jij moet van mijn generatie zijn Bossie. ;--/))
Vind ik leuk
Bossie020 +1480
donderdag 21 september 2017 om 16:59
Ik was er al bang voor :-)
Vind ik leuk
Liwwadder +3342
donderdag 21 september 2017 om 15:03
kan de knvb dit zelf niet beslissen dan? Het zegt weer genoeg over de knvb en arbiters..amateuristisch dus.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:21
Ik denk dat ze moeten worden overgenomen. Maar helemaal eerlijk zou ik het niet vinden.
Vind ik leuk
wolfie +399
donderdag 21 september 2017 om 15:32
Niks over laten nemen. Ze hadden allebei met de ABBA serie niets gemist, dus niemand voordeel, na om en om werd er pas gemist. Lisse dus gewoon door.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 16:42
Helemaal mee eens!!
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 15:48
Hele wedstrijd overspelen.
Vind ik leuk
J Kiprich +8281
donderdag 21 september 2017 om 15:48
Lisse en Hoek in één balletje? Je zult dat balletje maar loten zeg.
Vind ik leuk
Hoogeveen +3695
donderdag 21 september 2017 om 16:38
Nu is er al een hele discussie over arbitrage in Nederland. Deze scheidsrechter bevestigde gisteren wat hier al tijden geroepen wordt: consequent zijn ze niet bij de KNVB, capabel evenmin
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 16:54
Ieder heeft toch 5 strafschoppen genomen. Alleen soms verkeerde volgorde. .....pfff wat een soap
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 16:56
Dom gelul
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 17:27
je zal dat pokke eind weer moeten rijden, alleen om een paar pingels te nemen
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 17:33
Ik denk en hoop dat Hoek ook zoiets zal zeggen. Gewoon sportief verloren. Hadden we maar raak moeten schieten. Opgeblazen gedoe. De scheidsrechter heeft een foutje gemaakt. Maar geen cruciale. Menselijke vergissing. Kerel hoeft ook geen straf. Zand erover en klaar.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 18:29
Iedere vorm van overspelen is onzin. Na de ABBA serie was de stand gelijk. Dus beide hebben hier geen nadeel gehad. Vervolgens zijn ze om en om genomen zoals het hoort. Toen bleek Lisse de beste. Dus terecht de winnaar.
Klip en klaar. Einde discussie.
Maar niet voor de Kan Niet Verstandig Besluiten club. Die zijn hier weer dagen zoet mee.
Vind ik leuk
donderdag 21 september 2017 om 23:03
wat een poppenkast.
Als de scheidsrechter een strafschop niet toekent moet de wedstrijd dan ook overgespeeld worden ?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: KNVB-besluit zorgt voor irritatie: "Ja, joh, gaat niet gebeuren"