Ajax moet optreden tegen geuzennaam: Hebben daar Matthijs op aangesproken

Ajax moet optreden tegen geuzennaam: "Hebben daar Matthijs op aangesproken"

vrijdag 20 oktober 2017 om 11:57

David Endt, voormalig teammanager bij Ajax, vindt dat de club te weinig doet om op te treden tegen de geuzennaam 'Joden'. Die naam zou te veel hatelijke reacties uitlokken. "Ajax moet veel duidelijker en krachtdadiger afstand nemen van die geuzennaam", zegt Endt.

"Ik heb jaren geleden ook aan tafel gezeten thuis bij burgemeester Van der Laan met vertegenwoordigers van alle partijen", aldus de oud-teammanager in Metro. "Iedereen was het erover eens dat er iets moest gebeuren. Maar de vervolgstap was laks. Daar heb ik me enorm aan geërgerd. Ajax moet gericht actie ondernemen om de term 'Joden' uit het vocabulaire van de supporters te wissen. Daarvoor is een plan nodig. Het is een utopie dat je dat binnen een paar weken regelt. Het zal een soort opvoeden moeten worden, maar het zal de moeite waard zijn. Ajax roept de associatie met antisemitisme op. Niet direct maar indirect en dat moet je niet willen."

Endt vindt het dan ook onhandig dat Matthijs de Ligt vorig jaar een paar keer samen met de fans zong 'Waar komen Joden toch vandaan?' "Matthijs is een prima jongen en snapt het ook heus wel als je er met hem over praat. Maar er moet bij Ajax een ethische code zijn. De club moet zich distantiëren van die geuzennaam. Zodra spelers, trainers of begeleiders zich inlaten met dit soort liedjes, dan is dat een vrijbrief voor de supporters dat het gedoogd wordt. Jonge kinderen doen alles na, dus als die een speler of een supporter zo’n liedje horen zingen, dan apen ze dat na. Maar kinderen moet duidelijk gemaakt worden dat dit een station te ver is."

Ajax laat in een reactie weten dat De Ligt is aangesproken op het voorval. Woordvoerder Miel Brinkhuis geeft toe dat het geen handige actie was. "Dat klopt, we hebben Matthijs daar intern op aangesproken."

Lees meer over:EredivisieAjax

Poll

Moet Ajax harder afstand nemen van de geuzennaam Joden?

(1236 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 20 oktober 2017 om 12:03
Want ?? Dan stoppen de spreekkoren in de rest van nederland en wordt je ajacied niet meer voor k....rjood uitgemaakt ?? Droom maar lekker verder
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:05
Ja,want verbieden helpt echt! Heus waar....
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:08
Ik zal het de volgende keer netjes vragen of ze me niet zo willen noemen
Vind ik leuk
mcmodd +11399
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:11
Nee, dan stoppen spelers, trainers en begeleiders hiermee zodat anderen binnen Ajax daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Indien dan tegenstanders en hun fans die scheldwoorden gebruiken kunnen ze wettelijk met meer succes worden bestreden. Ik ben niet zo optimistisch over de periode dat dit nodig heeft om definitief dit probleem te elinineren, maar niks doen is ook geen optie.
Vind ik leuk
13 +2381
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:30
Juist. Je kunt niet verontwaardigd doen over een Lex Immers (?) die bij ADO een of ander anti-liedje zong als je zelf pro-liedjes zingt met diezelfde ‘geuzennaam’. Vreemd trouwens dat er voor het eerste zoveel aandacht was en ik het tweede nu pas verneem.
Jammer dat zowel het anti- als pro-kamp niet beseffen hoe kwetsend dit voor Joden is en hoe raar dit in het buitenland overkomt. Een BN’er, Jodin en voor Ajax, vertelde ook eens hoe naar ze het vindt dat Ajacieden met Israëlische vlag schermen en zo, dat dat haar misselijk maakt. Laat staan hoe ze zich onder de anti-leuzen en liedjes voelt.
Vind ik leuk
psvisch +622
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:49
Ik snap dat dit kwetsend is voor Joden die leuzen. Maar dat een Jodin het kwetsend vindt dat er met de Israelische vlag wordt geschermd in het stadion is natuurlijk raar. Die vlag staat symbool voor Israel en hoewel het een Joodse staat wordt genoemd, wonen er natuurlijk niet alleen Joden. Er wonen ook christenen en moslims en atheisten,, dus om de vlag te claimen als puur joods is niet netjes. Die vlag staat symbool voor een land en haar inwoners. Maar niet voor een geloof.
Vind ik leuk
13 +2381
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:55
Ook volgens jouw beredenering hoort die vlag dus niet symbool te staan voor een voetbalclub in Nederland.
Vind ik leuk
psvisch +622
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:29
Dat klopt, echter zie je in stadions heel veel landenvlaggen en daar wordt nooit een probleem van gemaakt. Dus waarom wel over deze vlag? Dan zou je alle landenvlaggen moeten weren uit stadions. Daarnaast heb je nog iets als vrijheid van meningsuiting, en natuurlijk hoort daarbij dat je niet discrimineert, maar een Israelische vlag staat niet symbool voor antisemitisme. Dus waarom je gekwetst voelen door zo'n vlag?
Vind ik leuk
13 +2381
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:35
Sommige Ajacieden gebruiken die vlaggen om uit te dragen dat ze ‘Joden’ zijn en eigenen zich op die manier iets toe wat niet passend is in de ogen van o.a. de bewuste Jodin, mede omdat actie reactie oproept.
Vind ik leuk
psvisch +622
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:05
Maar als je van joodse komaf bent en Ajax fan mag je dan wel met die vlag wapperen?
Helaas roept het wapperen met die vlag reacties op die walgelijk zijn, echter moet je diegene aanspreken die die walgelijke reacties geven. En niet iets verbieden wat van oorsprong geen negatieve bedoelingen heeft.
Je spreekt toch ook mannen aan die vrouwen lastig vallen die er uitdagend gekleed bijlopen, en je gaat toch niet verbieden om die vrouwen zulke kleding aan te doen.
Nee je moet het onschuld niet verbieden(want dat is die vlag, daar zit geen verkeerde bedoeling achter), je moet het onrecht aanpakken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 14:07]
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:35
De associatie tussen de vlag van Israël en Joden is gauw gemaakt denk ik. Ik denk niet dat het Israëliërs zijn die hun trots op hun land laten in de Arena willen laten blijken. Als dat wel zo zou zijn dan verwacht ik in elk stadion, dus ook in de Kuip, ook een Israëlische vlag...

Zie jij het voor je?

Ik niet.


Je kunt het natuurlijk niet verbieden, maar wel beleid ontwikkelen waardoor deze geuzennaam minder graag gebruikt wordt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 13:39]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:06
Als je palesteinse vlaggen in de Kuip kan verbieden, kan je Israelische vlaggen in de Arena verbieden, je moet het als club alleen willen.

Wie niet springt is geen jood is normaal, wie niet sprint is een jood racistisch... Als we dat verschil al maken in Nederland kunnen we wel stellen dat Ajax een heel end achterloopt met het afschaffen van de geuzennaam.

Heel concreet voorbeeld, Van Gobbel zong bij het kampioenschap "en wie niet springt" (niet eens afgemaakt), Feyenoord heeft hem meerdere wedstrijden geschorst, gewoon omdat ze het niet willen
Vind ik leuk
psvisch +622
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:14
Ik wist niet dat Palestijnse vlaggen verboden waren in de kuip. Wel dat er toen tijdens volgens mij een bekerwedstrijd tussen Ajax en Feyenoord beiden vlaggen verboden waren.
Zijn die Palestijnse vlaggen altijd verboden dan?
Dat zou ik erg vreemd vinden en ook niet netjes. Vooral omdat het Palestijnse volk zeker steun kan gebruiken aangezien ze beestachtig worden behandeld door de staat Israel.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:22
Ik heb meerdere mensen afgevoerd zien worden omdat ze palesteinse vlaggen lieten zien. Weet niet of het nooit mag, maar tegen Ajax mag het iig niet.
Vind ik leuk
Cookee +4358
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:18
Beestachtig inderdaad. Dat dat na al die jaren nog niet geregeld is. Is een schande.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:41
Prachtig die uitleg maar waarom hangt die vlag er dan ?
Heeft toch geen relatie met Ajax ?
De anti spreekkoren zijn een gevolg van en niet andersom.
Alleen worden die Anti belicht in veel media (hoe zou dat nou komen?) en de pro nauwelijks. Te gek voor woorden eigenlijk. Hang een Palestijnse vlag op en de media vallen over je heen. Terwijl Israël maar door gaat met landjepik.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:50
Volgens mij ligt het probleem niet bij de spelers, trainers en begeleiders, maar meer bij de gemiddelde randebiel in een voetbalstadion.Ik geloof er helemaal niks van dat het niet meer gebruiken van deze geuzennaam er voor zorgt dat je als ajacied voor de rest van nederland niet meer een k....rjood bent. En om heel eerlijk te zijn boeit het me totaal niet dat als dat gebeurt. Maar ja misschien ben ik wel erg negatief ingesteld
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:45
Vooral naïef. Zo is het namelijk wel begonnen.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:24
Op termijn wel ja
Vind ik leuk
jaja_PSV +17470
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:17
Eens, je krijgt die naam opgeplakt door de concurrent supporters of je wilt of niet.
Echter, je hebt ZELF de keuze of je er een geuzennaam van maakt of om je ervan te distantiëren, door vlaggen en spandoeken die verwijzen naar het jodendom te verwijderen uit t stadion..heeft toch niets met.coetbal te maken?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 13:23]
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:40
Ik vind dat je daar helemaal gelijk in hebt en ik denk eerlijk gezegd dat Endt het ook zo bedoelt.
Vind ik leuk
United FC +12783
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:40
Wat is coetbal?
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:47
Ik weet niet hoe oud je bent maar die naam krijg je niet opgeplakt. Die spreekkoren zijn een reactie op de Geuzennaam niet andersom. En als je geen eieren meer wilt kun je ze allemaal stuk gooien of je slacht de kip.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 18:49]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 15:13
De uitslag van de peiling bevestigd dat er veel domme mensen zijn.
Vind ik leuk
Don Leo +220
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:05
David... zeik niet zo!
Je moet kijken naar de mensen die er antisemitisme van maken.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:08
Helemaal mee eens. Die mensen moet je aanpakken. En ook de mensen die Feyenoorders vanwege hun clublied homo noemen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:11
Zieke boer of zieke jood heeft toch een andere lading... Als je zieke jood als antisemitisch ziet dan stap je af van je eigen verantwoordelijkheid als club. Feyenoord en Utrecht hebben acties gehad om het gejood het stadion uit te krijgen, ajax hield zich stil.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:26
Zolang Ajacieden zich Joden noemen is dat niet te doen. Als je ze wilt beledigen is het al antisemitisme.
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:43
Don Leo, je zou ook kunnen bedenken dat het om voetbal gaat en niet om vlaggen die op zijn minst de link naar antisemitisme zouden kunnen leggen. Laten we wel wezen: die link wordt gelegd en dat is in elke wedstrijd van Ajax merkbaar en hoorbaar. Het komt niet positief over en vandaar dat ik David Endt wel begrijp.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:58
Ze zingen zelf dat ze Joden zijn !
Dan moet je Jood ook dezelfde lading geven als Boer.
Alleen ziet de media dat niet zo.
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:19
Misschien wil hij een beroep doen op supporters om dit gewoon achterwege te laten door het even aanhangig te maken...
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 22:16
Ik ben ook blij dat er eindelijk iemand bij Ajax intern er aandacht om vraagt. Daar moet het toch beginnen.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:06
Hij heeft volkomen gelijk hier. Ik keur de anti semitisme absoluut niet goed maar met zo'n geuzennaam is het natuurlijk ook wel een beetje erom vragen.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:09
Je zoekt gewoon excuses om iets toch een beetje goed te praten. Moet Feyenoord het clublied dan ook maar aanpassen? En mag er niemand meer een roze kledingstuk aantrekken, of iets in de regenboogkleuren?
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:13
Nee ik probeer helemaal niets goed te praten, maar ik vind het gewoon een rare geuzennaam. Ik vind niet dat je hier als Ajax supporter ophef over moet gaan maken als je zelf de geuzennaam "Superjoden" neemt. Dan is het toch niet heel raar dat andere supporters er opmerkingen over maken. Tuurlijk keur ik het anti semitisme niet goed maar ik ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je die naam neemt en er dan ophef over maakt als er iets slechts over gezegd word. Feyenoorder worden al jaren kakkerlakken genoemd en dat kan je wel gewoon zeggen want die zijn niet massaal afgeslacht? Kom op zeg dan moet je een normale geuzennaam nemen en niet "superjoden" wat ik in eerste instantie al een belediging vind voor mensen die dat geloof aanhangen.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:18
Wie zegt dat ik Kakkerlakken wel goed keur? En net zo dat we de Tukkers van FC Twente geen kk-boeren mogen noemen. Ik ben zelf ook niet perse voorstander van de geuzennaam Joden, maar vind het te makkelijk om te zeggen dat we het zelf uit lokken.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:21
Ik zeg nogmaals dat ik het niet goedkeur maar dat ik het enigszins kan begrijpen als iemand dat als geuzennaam neemt dat er dan dit soort opmerkingen gemaakt worden. Het is absoluut idioot wat die gast voor een plaatje gemaakt heeft dat vind ik absoluut maar het kan wel wat zijn voor de Ajaxsupporters om eens goed na te denken over hun eigen geuzennaam.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:25
Ik snap zelfs niet dat jij dit soort actie's begrijpt.

Hoe ik mezelf wil noemen bepaal ik toch zelf? Of dat nou Jood, Duitser, Turk, Marokkaan, Antaliaan, gele, rode, blauwe, dikke of dunne is. Dit geeft nog steeds niemand het recht om mij om deze naam belachelijk te maken.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:27
Nee iedereen mag zich noemen zoals hij wil maar moet er niet raar van opkijken als er dan dit soort dingen gezegd worden. Maar ik praat blijkbaar tegen een muur hier.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:33
Dat laatste klopt. Maar door deze geuzennaam worden mensen gekwetst voor wie het geen geuzennaam is.
Vind ik leuk
Jur74 +1836
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:23
Kakkerlakken of superjoden zit toch wel een groot verschil in, vind je niet?
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:26
Nu haal je 2 dingen door elkaar, want de Feyenoord fan noemt zichzelf geen kakkerlak. Dat denken 'fans' van andere clubs te moeten doen.
Vind ik leuk
Jur74 +1836
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:36
Met je eens, maar met bv. kutjood of kutkakkerlak schelden. Daar zit imo een groot verschil in.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:45
Er zit een verschil in, maar het is beide een belediging. En een iets mindere grove belediging is naar mijn menig niet minder erg dan een grove belediging.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 17:44
Als je zegt, ik vind jou een jood of kakkerlak ... dan word het een mening.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 18:06
Dus als ik zeg dat jij een kk kop hebt (als voorbeeld) dan moet jij dat maar gewoon accepteren? Dat zou ik echt heel raar vinden.
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:38
Het kan wat mij betreft allebei niet...
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:32
Het is ook geen uitlokken.
Als een Feyenoorder een echte Jood tegenkomt gaat hij geen rare dingen roepen, dus echt antisemitisch zijn ze niet.
Ze willen gewoon iets roepen naar Ajacieden. Die noemen zich Joden, dus gaan ze daar dingen mee bedenken. Wat dan weer vooral kwetsend is voor echte Joden.
Als de namen omgekeerd waren geweest zouden Ajacieden precies hetzelfde doen. Dus is het niet zozeer iemands schuld, maar wel op te lossen met een andere geuzennaam.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:40
Dit was precies wat ik bedoelde!
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:43
Zouden Ajacieden precies hetzelfde doen..

Je bedoelt de hersenloze meelopers van die club? Zoals die bij elke club rondlopen. En ga diezelfde hersenloze maar eens wijs maken dat ze zichzelf geen jood meer mogen noemen. Suc6 ermee.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:52
Ja, ik bedoel inderdaad niet alle Ajacieden, maar de Ajacieden die op een vergelijkbaar niveau zitten als de Feyenoorders die dingen over Joden roepen.
En dat wordt ook niet makkelijk, maar het is beter dan niks doen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Gesloopt wel.. niet gebouwd :p

Maar snap je het punt nu?
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:55
Ik snap je punt grotendeels. Maar het is vechten tegen de bierkaai en dweilen met de kraan open ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:08
Het is een rotklus. Dat zeker, maar je kan als Ajax beter proberen op je eigen fans in te praten dan op alle Nederlanders die een hekel hebben aan Ajax :p
En niks doen is geen optie

Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:13
Ik ben absoluut geen voorstander van de naam Joden. Maar ergens vind ik dat je jezelf mag noemen hoe je wilt. Als ik me Duitser wil noemen ben ik ook geen nazi, en zou ik dat ook niet accepteren als iemand me zo noemt.

Ik vind het ook bijzonder hoe jij schrijft: alle Nederlanders die een hekel hebben aan Ajax. Ik denk dat er bij Elke club fans rond lopen die geen hekel hebben aan welke andere club dan ook. Ik ben Ajax fan, maar er is geen club in de wereld die ik haat, of waar ik een hekel aan heb. Ik ben er alleen geen fan van.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:19
Daar ben ik het op zich ook mee eens. En als de rivaliteit op een normaal niveau zou blijven was er denk ik niks aan de hand. Alleen in dit geval hebben ze een geuzennaam die verbonden is aan een andere groep mensen en wordt door die geuzennaam een groep mensen die er niks mee te maken heeft beledigd.
En ook nog zeer smakeloos (zie het artikel over de foto)

Natuurlijk, dat bedoel ik ook niet, maar ik denk dat het makkelijker is om als Ajax Ajacieden te overtuigen van een andere bijnaam dan overal waar opmerkingen worden gemaakt met supporters van tegenstanders in gesprek gaan. De Kuip is ook weer niet de enige plek waar dingen worden geroepen :p
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:23
Om even met je laatste opmerking te beginnen, daar ben ik het volledig mee eens. Elke club heeft last van hersenloze die zich supporter noemen.

Ik vind het een nobel streven, maar je kunt het tegen die 'Ajax-fans' net zo vaak zeggen als tegen de 'Feyenoord-fan' die deze foto's heeft geplaatst, ik denk dat het geen ene zak uitmaakt.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:35
Ja, als het lukt wordt het alsnog een zware klus, maar het is de beste van de twee. En de derde en laatste optie is de echte Joden ervan overtuigen om zich anders te noemen. En dat is nog veel moeilijker :p
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:00
Hoe denk je dat het begonnen is ?
Pas na het aannemen van de Geuzennaam en het opgangen van de vlaggen.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
zaterdag 21 oktober 2017 om 09:40
Ja, wat is er mis met een geuzennaam en een paar vlaggen? Volgens mij vrij weinig. Het is echt wonderbaarlijk hoe velen hier de schuldvraag omdraaien. En het uitlokken van reacties is ook zoiets. Welke naam zou niet iets uitlokken bij alle hersenloze van andere clubs? En dan bedoel ik niet dat er bij Ajax geen hersenloze zitten, want die zitten overal.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 09:58
Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen: het woord Jood heeft een hele zware historische lading. Daardoor staat heel Nederland op zijn achterste poten zodra er iets negatiefs over Joden gezegd wordt. Zij kunnen dat namelijk NIET los zien van 40-45. Door het aannemen van die Geuzennaam en het ophangen van vlaggen lok je reacties uit in het stadion. Dat is het zelfde als met boeren of iedere andere naam (met dat verschil dat bij boeren eerst de leuzen waren en daarna het gebruik als geuzennaam).
Die reacties worden gezien als anti semitisch terwijl het er feitelijk niets mee te maken heeft. Het is nl. niet gericht tegen de Joden in het algemeen maar enkel tegen de Ajacieden die zichzelf zo graag voordoen als een Jood. Dus die geuzennaam werkt als een rode lap op een stier. Door de spreekkoren worden de Joden (bevolking) gekwetst. Dat wil geen enkel weldenkend mens dus ook de normale Ajacied niet. Dus door afstand te nemen van die Geuzennaam (en bijbehorende liedjes) en die vlaggen te verwijderen toon je je goede wil als Club. Met een andere Geuzennaam zal de reactie van de tegenpartij naar verloop van tijd veranderen.
Bij Utrecht fluit 99,5% van de fans als teken van afkeur als er een anti liedje wordt gezongen. Frans van Seumeren heeft aangegeven te stoppen als de spreekkoren door gaan. Dan geef je een duidelijk signaal af. Als in de Arena gezongen wordt of Superjoden dan sluiten er steeds meer (gewone) supporters aan bij het gezang.
Dat is het grote verschil.
Het is alleen jammer dat dat niet de media haalt of zo belicht wordt. Daarvoor klopt het Ajax hart te snel voor veel media mensen.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 10:06]
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:07
Jaja, toch bijzonder dat in heel het land mensen met Ajax-haat zitten, behalve bij de media en de KNVB. Die zijn allemaal Ajax-verliefd. Ben zo klaar met dat domme gelul.

En je moet je bedenken dat die naam waarschijnlijk gekozen is door hersenloze Ajax-fans. En dat andere hersenloze daar liedjes over zingen. Ik heb al eerder gezegd dat ik niet zo zeer voorstander van de naam ben. Maar als jij al die hersenloze opnieuw wil opvoeden, wens ik je daar heel veel succes mee. En wat je zegt over FC Utrecht is niet geheel waar. Toen de Bunnik-side leeg moest blijven vanwege het zingen van liederen in een eerdere editie van FC Utrecht - Ajax kregen deze mensen netjes ergens anders in het stadion een plekje.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 10:08]
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:21
Als je de realiteit niet onder ogen wilt zien, dan houdt het op.
Veel verslaggevers bij de Media in Hilversum zijn Ajacied. Dat kun je niet ontkennen. Ga de namen maar langs.
Ten aanzien van je opmerking: ik zou er een groot voorstander van zijn het Ajax vak te ontruimen als zij als eerste gaan zingen over Joden.
En die rotte appels op de Bunnikside worden opgespoord en gestraft.
Rond die wedstrijd dat er geen Ajacieden mochten komen was er veel meer gebeurt. Zo is de vlag van de Bunnikside gestolen en verbrand in Amsterdam. Zoals gezegd, dat krijgt geen aandacht. Als het andersom een vlag van Israël was geweest was de wereld weer te klein.
Bij die maatregel hebben de seizoenkaarthouders een andere plek in het stadion gekregen. Want die kun je niet zomaar de toegang weigeren als je niet kunt aantonen dat zij zich schuldig hebben gemaakt.
Maar verder discussiëren heeft niet zoveel zin zolang jij niet inziet dat Ajax openlijk afstand moet nemen met de Jood-associatie.
Gelukkig zijn we het wel eens dat beide clubs een paar hersenloze hebben die niet weten wat de impact van hun daden is.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:28
Waarom moet Ajax afstand doen van iets waar ze niet schuldig aan zijn? Waarom moest Feyenoord afstand doen van de foto's die van de week geplaatst zijn? De vlaggen zijn verboden, maar je weet zelf hoe lastig het is om mensen op te sporen die iets zingen.

En je bent er voorstander van dat het Ajax-fan in zijn totaal wordt ontruimd terwijl de seizoenkaarthouders van FC Utrecht een andere plek kregen omdat er niets bewezen kon worden. Hoe noemen ze dat? Met twee maten meten?

En lekker blijven herhalen dat de hele media Ajax-fans zijn. Maak je jezelf alleen maar ongeloofwaardiger en belachelijker van. Maakt mij niet uit.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:41
Je wilt of kan het blijkbaar niet begrijpen.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:48
Nee, niet iedereen is het met jou eens. Dat heeft niets met willen of kunnen begrijpen te maken.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:14
Het gaat me niet om gelijk hebben. Het gaat er om dat je het niet inziet dat een club wat moet doen bij maatschappelijk ongewenst gedrag van de aanhang.
Vind ik leuk
Paul1982 +6738
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:34
Zoals ik al zei heeft Ajax alle vlaggen van Israël al verboden in het stadion. En voor Ajax is het net zo lastig om iedereen die iets zingt over joden op te sporen als voor elke andere club. Dus het gaat niet om of ik vind dat de club iets moet doen, het gaat er om wat een club kan doen.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:27
Kakkerlaken worden wel altijd massaal vergast hoor, bel de kakkerlakbestrijding maar eens en kijk wat ze met die arme diertjes doen enkel en alleen omdat ze vies zijn en ongedierte heten haha
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:28
Hahaha superflauwe opmerking maar ik moest er wel hard om lachen +1
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:44
Je keurt het niet goed, maar draait wel de schuldvraag om. Alsof slachtoffers (in het algemeen) zelf schuld hebben omdat er sprake is van uitlokken? Ik snap vanuit Joodse organisaties best dat zij de associatie niet prettig vinden, maar de opmerking van veel niet-ajacieden dat 'we erom vragen' is natuurlijk ontzettend kortzichtig. Daarop aansluitend: je bent bekend met de betekenis van de term 'geuzennaam'?
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:49
Ik draai de schuldvraag niet om. Mijn vraag is of het wel zo slim is om het als naam te gebruiken omdat je er dit soort reacties mee kan uitlokken. Lijkt me gewoon een hele normale vraag die ik stel. Het is toch niet heel raar als iemand zich zo noemt dat er dan opmerkingen over gemaakt worden? PSV supporters noemen zichzelf boeren en worden ook opmerkingen over gemaakt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik het plaatje in kwestie smakeloos vind, maar het is een beetje een actie-reactie verhaal.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:28
Ik geloof ook meteen dat je het een smakeloze actie vindt, je lijkt me een weldenkend persoon. Des te vreemder vind ik je logica omtrent het uitlokken van reacties. Lokt een vrouw reacties uit door het dragen van 'uitdagende kleding'? Geldt dat ook voor een homostel dat hand in hand loopt of in het openbaar affectie toont? De reactie is altijd de verantwoording van diegene die zich daaraan schuldig maakt, niet het slachtoffer. Een ajacied die zichzelf jood noemt, net zo min.

Daarnaast is deze situatie ontstaan doordat Ajacieden (voornamelijk spelers, staf en bestuur) vaak voor jood werden uitgemaakt, waarna de supporters dit als geuzennaam hebben overgenomen. Ook de origine is dus niet bij Ajax terug te vinden. Dat wij als Ajacieden vervolgens worden vertelt dat wij er mee moeten ophouden, is dus in mijn ogen een hele vreemde situatie.

Desondanks denk ik wel dat het beter zou zijn om deze geuzennaam achter ons te laten met het oog op de Joodse gemeenschap. Die verantwoording ligt echter niet bij ons, maar bij rivaliserende supporters. Maak mij maar uit voor 'van-alles-en-nog-wat'-ajacied maar laat de term jood daar lekker buiten.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:37
Ik vind het ook absoluut niet goed dat we zo'n groepje "supporters" hebben rondlopen bij ons die dat soort dingen roepen. Ik vind het van beide kanten een belediging naar de joodse gemeenschap. Het enige wat ik aan wil geven is dat waar twee vechten meestal ook twee schuld hebben. Ik zou zeggen Ajaxsupporters laat de term "Superjoden" achterwegen en Feyenoordsupporters verzin eens iets nieuws om tegen de rivaliserende partij te roepen.

Maar helaas zullen beide partijen altijd een klein groepje mafkezen hebben die er schijt aan zullen hebben.

Fijne wedstrijd zondag :)
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:29
Zeker waar, bij ons lopen er ook malloten die maar al te graag refereren naar het bombardent van 1940. Een beetje stoken en schreeuwen over en weer is prima maar dergelijke dingen roepen is gewoon belachelijk. Hopelijk gaat men dat inzien en kunnen we ooit weer over en weer joelen in de stadions.

Jij ook fijne wedstrijd zondag en dat de beste moge winnen ;)
Vind ik leuk
Dicky +5762
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:07
Deze man heeft volledig gelijk.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:08
Zegt de kleine jood David.
Man man vertel eens wat nuttigs en hang niet de vreselijke kijk mij nou eens de moraalridder uit!!!!!!
Vind ik leuk
De Hout +686
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:10
Achterlijke naam natuurlijk, joden. Ronduit ridicuul en ook lachwekkend, zeker als je de geschiedenisboeken erbij pakt. Geestig feitje: in het verleden speelden bij Feyenoord meer joden dan bij ajax.
Vind ik leuk
Woudo +7528
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:18
Klopt in Rotterdam wonen ook ontzettend veel joden, ik ken er zelf een paar die al jaren een seizoenskaart van Feyenoord hebben. Het is natuurlijk een idiote geuzennaam ik kan me ook niet voorstellen dat er een club zou zijn die zich: "Supermoslims" of "Superkatholieken" noemen..
Vind ik leuk
Quareck +2979
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:27
En tijdens woII werden joden geweerd bij Ajax..
Vind ik leuk
BassieN +7693
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:10
Haha die De Ligt toch, schattig ventje zo.
Vind ik leuk
feyeniels +16781
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:11
Lijkt me een prima oplossing! Voorkomt een hoop ellende
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 12:12]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:14
ik denk dat het een proces is waar we met zn allen door heen moeten niet alleen ajax maar heel nederland
Vind ik leuk
Lemon +1310
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:17
Heerlijk polderdenken zeg. Waarom ik godsnaam zou je de geuzennaam joden niet kunnen gebruiken, maar boeren en weet ik veel wat wel. Vanwege de 'lading' die aan de duiding van een bevolkingsgroep kleeft?

Dus omdat er antisemitisch op gereageerd word, moet je als club de naam maar niet willen gebruiken. Een werkelijk schitterende redenering. Ajacieden gebruiken de geuzennaam met overwegend gepaste trots, maar omdat het zo gevoelig ligt en misbruikt wordt in supportersrivaliteit moet je er mee stoppen.

Achterlijk en achterlijk die redenatie. Wat een polderdenken. Dus vrouwen moeten zich ook gewoon minder 'uitdagend' kleding zodat ze niet seksueel geintimideerd worden zeker, David?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 12:28]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:47
Jouw redenering slaat nergens op.
Ten eerste kun je boeren niet vergelijken met joden.

En ten tweede raakt de vergelijking met vrouwen kant nog wal.
De Ajacieden zijn namelijk niet degene die gekwetst worden, maar de echte Joden.
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:50
Ik heb boeren in de familie. Die zijn bijna allemaal Feyenoord of Ajax fan. ..

Hoe moeten die zich eigenlijk voelen als een stel semi stadse Brabo's aan de haal gaan met de geuzennaam 'boeren'.

Laat staan wat (eigen) wijzen uit het Oosten die zich 'superboer' noemen?

;-)
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 21:10
Ja, dat is inderdaad wel precies hetzelfde ;)
Boeren hebben een minstens even nare historie :p
Vind ik leuk
cheeks +1648
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:18
100% gelijk. En degene die dat onzin vinden of het bagetaliseren snappen niets van de psyche van het kuddevolk.
Vind ik leuk
Lemon +1310
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:34
Of een bredere maatschappelijke context gaat jouw denkvermogen te boven.

Dus we moeten joden ook geen joden meer noemen maar 'een bevolkingsgroep met een zeer pijnlijk verleden, waarvan wij als Westerse maatschappij de officiële benoeming aanpassen, zodat deze er niet meer mee wordt geconfronteerd'.

Ajacieden gebruiken de geuzennaam louter als iets waar ze trots op zijn. Maar deze geuzennaam wordt door rivaliserende supportersgroepen misbruikt. Omgekeerde logica toch? Dus we lossen al onze maatschappelijke problemen niet op, maar stoppen zeg we, dat streef jij na? Das ook een invalshoek..
Vind ik leuk
Noudyo. +9852
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:54
Die politiek correcte rotzooi gebeurt steeds vaker. Marokkanen mag je nauwelijks meer Marokkanen meer noemen, vluchtelingen geen vluchtelingen etc.
Vind ik leuk
cheeks +1648
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:31
Gaat er om dat je dit soort wanstalligheid in de hand werkt. Maar vooral ook omdat de joodse gemeenschap helemaal niet zit te wachten of wil dat Ajax deze geuzennaam gebruikt.
Vind ik leuk
HansVites +2091
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:22
Verbied dan om te beginnen de Israëlische vlaggen in het stadion Ajax begin bij je zelf en niet bij de supporters.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 12:23]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:24
Elke keer weer wordt deze domme discussie opgerakeld, het heeft helemaal niks met antisemitisme te maken. De bijnaam joden komt voort uit het feit dat je vroeger door de joodse wijk moest om naar Ajax te gaan. Ajax supporters hebben de bijnaam zich eigengemaakt en zijn er trots op.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:28
Analoog aan deze redeneertrant moeten Nederlandse meisjes geen korte rokjes dragen omdat moslimimport er zich aan stoort.

Dan hadden ze maar geen rokjes moeten dragen.

Het zou een kniebuiging zijn aan religieus proletariaat.
Vind ik leuk
Recycle +1801
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:41
'Moslimimport'
Heerlijk kort door de bocht.
We zijn beter van jou gewend.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:59
Tja, ik had kunnen volstaan met 'de islamitische influx' dat weer op andere bezwaren zou stuiten...
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:50
Ik weet niet of dit vergelijkbaar is met victim blaming. De victims hebben in dit geval helemaal geen rol in het conflict, behalve dat ze beledigd worden.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:56
Ik word getriggerd door de overeenkomst en de gelijkenis; niet door 'verschillen'.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 21:26
Dat is leuk voor je, maar dat komt je vergelijking niet ten goede.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 22:23
In beide 'gevallen' zou sprake zijn 'uitlokking'. Ajax dient afstand van haar geuzennaam en meisjes dienen afstand te nemen van lustopwekkende kleding om agressors te ontmoedigen.

Ik lever mijn interpretatie graag in voor een betere.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 22:48
Daar ben ik het ook mee eens. In beide gevallen zou je iets moeten laten, omdat iemand anders daar op kan reageren.
Het verschil is alleen dat in dit geval de 'uitlokking' leidt tot onbedoeld antisemitisme. De meeste mensen die dit doen hebben niet direct een hekel aan het jodendom.
Het probleem is hier dus niet dat Ajacieden niet beledigd mogen worden. Als ze Amsterdammers werden genoemd zouden ze k***er Amsterdammer roepen, was er niks aan de hand geweest.

Bovendien voelen Ajacieden zich niet beledigd door de onbedoeld antisemitische teksten en plaatjes, maar echte Joden.
Dus daarom snap ik de vergelijking, maar vind ik de situatie veel te ingewikkeld om in zo'n simpele vergelijking.
De analogie mist de derde persoon die slachtoffer is van de rokjes van de Nederlandse meisjes.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:38
Het is niet perse hatelijke reacties uitlokken. Men moest eens weten wat voor geweld er wordt gebruikt tegen over de Palestijnen. Men roept maar wat terwijl de echte jood hier niets mee te maken heeft. Ik heb een Joodse maat en die keurt het ook af en vind het maar vreemd allemaal.
Vind ik leuk
Mari +1776
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:38
Waarom vraagt men deze man nog om zijn mening.
Hij moest niet zomaar het veld ruimen.

Wat zijn mening hier betreft: de Rijn wordt niet schoner als alleen hier in Nederland strengere milieueisen worden gesteld
Vind ik leuk
Jozef +20841
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:54
En als iedereen zo blijft denken wordt het open riool steeds groter....
Vind ik leuk
Dybala +122
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:39
Barbara barend kom er maar in.......
Vind ik leuk
Markus80 +1138
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:39
Gelukkig komt het uit de mond van David Endt, VOORMALIG teammanager die kennelijk toch nog wat invloed wil uitoefenen. Je hebt niets meer met Ajax te maken en dat zal toch grotendeels aan jezelf liggen. Waarom kom je dan toch nog met adviezen? Frustratie?
Vind ik leuk
Romario9 +5401
vrijdag 20 oktober 2017 om 12:45
Ik ben het er iig mee eens dat het moet worden aangepakt bij de bron, namelijk Ajax zelf. Zolang Ajax supporters zichzelf joden blijven noemen, blijven andere groepen "anti-semitische" leuzen scanderen etc. (niet dat dat goed te keuren is overigens).
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:17
Het is natuurlijk maar de vraag of andere groepen zouden stoppen als Ajax supporters zich niet langer joden zouden noemen. De bron van die naam is immers niet Ajax zelf, maar supporters van Utrecht decennia geleden. Daarnaast moet het toch mogelijk zijn om leuzen over (Ajax)joden te bedenken zonder WOII of Hamas erbij te halen
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:04
Hahaha Utrecht noemde ons joden niemand die het erg vondt! Wij ook niet hun gaan rascistische tint er tegen aan gooien en wij zijn het probleem!


JODEN, JODEN,JODEN

AFZ EEN AJACIED MET EEN JOODSE ACHTERGROND STRAF DE DADERS EEN KEER GVD!
Vind ik leuk
Foebele +33199
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:05
Ik vind het vrij arrogant en misplaatst om te denken dat je mensen kunt 'opvoeden'. Elitair geleuter van de bovenste plank!
Vind ik leuk
Nick Kools +12190
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:16
Vind t allemaal maar beetje erg overdreven reactie!!
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 13:36
Ajax mag ook trots zijn op zo n geuzennaam.....Joden zijn ook graag de beste en toevallig past dat goed bij ons aller Ajax
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:14
Verbazingwekkend dat 48% vd mensen vinden dat dat ”joden”erin moet blijven.
Je durven of associeren met een groep dat al zo lang moet lijden in deze wereld en er trots op zijn dat je met “Joden” “joden” in menige stadions “toegezongen” wordt , wetende dat de echte joden door zovelen worden vervloekt, gedood en nog veel meer ellende wordt aangedaan is een teken van disrespect aan al deze mensen. Wij zouden respectvoller over deze groep mensen moeten praten ipv deze mensen zo te kwetsen, dit zoveel jaren na de vernietiging van zovelen. Dat de joden in Israel dingen doen die niet kunnen e.d. wil ik hier niet aan de orde brengen. Het gaat mij nu enkel en alleen om het gebruik van de naam. Het is heel simpel, hoe iets ook is ontstaan als het kwetst en als er nog dommere mensen op gaan reageren dan kun je dit beter stoppen. Nee, dit zal niet morgen voorbij zijn. Maar als je er niet aan begint gaat het ook nooit ophouden.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:22
Als ze van die naam af willen zullen ze eens wat geld uit moeten geven
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:25
Of mensen moeten niet zeuren en snappen dat ajax-joden en gelovigen-joden twee verschillende dingen zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:27
Net zoals boeren en PSV-boeren?
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:27
Dan kan ik ook geen jodenkoek meer eten. Ajaxkoek klinkt ook niet echt.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 14:30
De Geuzen naam werd “ons” gegeven, of “wij” deze moeten aanhouden is een andere discussie.

Mocht de Geuzennaamen niet meer door Ajacieden worden gebruikt zullen anderen er toch iets van blijven maken. Neuzen, Snavels etc....

Ik persoonlijk spring ook niet, want ik ben geen jood maar ik hou wel van Ajax.

Als men nu eens zou stoppen met springen...
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 15:06
Vind het een klein beetje jammer dat er zo'n ophef over gemaakt moet worden. Ik vind inderdaad ook dat de GEUZENnaam joden in principe niet kan, en ik gebruik het ook niet. Maar zoals we kakkerlakken "liefkozend" kakkies noemen, zijn de supporters van Ajax hun bijnaam ook in gaan korten. De term joden is iets van de laatste 2 decennia, daarvoor, en ik noem "ons" nog steeds zo, noemden wij onszelf ajax-joden. Imo maak je daar al een heel groot onderscheid. Als ze daar nou eens een begin mee maken, want ik weet zeker dat je het er nooit helmaal uit gaat krijgen.

En daar komt bij, ik woon samen met mijn vriendin, die uit Israel komt, en ook joods is. 3x raden wat zij er van vind. Ze zegt gewoon dat het in haar oren raar klinkt dat het woord zo gebruikt, maar het zijn voetbalsupporters, en dat is op zich al een raar volkje :)

Ik bedoel maar, als ik iemand stoelpoot noem, voelt een homo zich dan ook aangesproken?
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 15:19
pfff wat een geneuzel..

Ajax-supporters en Co noemen zich zo:

Omdat je naar de oude meer via een wijk moest waar veel joden woonden.

Omdat Amsterdam tot voorkort een joodse burgemeester had (Job Cohen)

Omdat Amsterdam in de Gouden eeuw een plek was waar joden hun geloof mochten belijden in tegenstelling tot andere Europese steden/landen

Omdat in de binnenstad zeer veel joden wonen Mokum is ook een joods woord voor stad.

Het hoort bij de club, klaar.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 20 oktober 2017 om 15:20]
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:07
Geef Endt een lolly. Hij verveelt zich.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 16:07
ik vind dat men er een beetje een te grote olifant van maakt.
tuurlijk er zitten mafkezen bij maar als ze zichzelf (superjoden) noemen en daar nog trots op zijn ook. dat is prima maar dat direct/inderect een verband mee is met joodse geloof vind ik een beetje te ver gaan.
waarom omdat het voetbal gerelateerd is en niet op een religie of land of persoon.

als je zou zeggen een jodin of joodse man/jongen meneer. dan is dat anders vind ik want dan heb je het over iemand die ergens in gelooft.
tuurlijk iedereen vat het anders op ik heb nix tegen de mensen die joods zijn maar k heb wel een hekel aan de club uit amsterdam die k (soms) bestempel met jood.

maar onderscheid maken tussen het woord dat zouden mensen meer moeten doen. in welke context wordt het gebruikt wordt het gebruikt als geloofsovertuigende belediging of wordt het gebruikt door een stel idioten die het hebben over een voetbalclub/supporters van een voetbalclub.

daar zit vind ik wel een wereld van verschil in vind ik persoonlijk, goedpraten doe ik het niet. maar dit hebben de clubs de supporters het volk de overheid de gemeentes wel altijd toegestaan. dus om er nu nog iets aan te doen terwijl het denk ik zo al een aantal decennia is ingeburgerd bij de meeste clubs in het land is een lastige.
Vind ik leuk
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:18
Zo is het en zo zal het altijd blijven. Het gaat niet om een handje vol mensen hoor, stadions vol roepen dit.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax moet optreden tegen geuzennaam: "Hebben daar Matthijs op aangesproken"