Bosz liet Ajax-viertal vallen: 'De enige met wie ik moeite had, was Jaïro'

Bosz liet Ajax-viertal vallen: 'De enige met wie ik moeite had, was Jaïro'

dinsdag 14 november 2017 om 08:05

Zowel Kenny Tete, Jaïro Riedewald, Riechedly Bazoer als Anwar El Ghazi raakte vorig seizoen onder Peter Bosz zijn basisplaats kwijt bij Ajax. Er is vanuit de club nóóit druk uitgeoefend om de talentvolle, waardevolle jongens tóch te laten spelen, vertelt de trainer. 

"Nee, en daar zou ik ook niet naar hebben geluisterd. Wat een onzin. Dan staan er toch nieuwe jongens op die meer waard worden?", zegt Bosz in een uitgebreid interview met magazine Helden. 

"Ik had ze allemaal even lief. Ik had geen voorkeuren, kende die jongens persoonlijk allemaal niet. Maar zo gaan die dingen tijdens de ontwikkeling van een elftal. De enige met wie ik moeite had om hem te passeren, was Riedewald", blikt de oefenmeester terug. "Omdat Jaïro bij mij in het begin goed speelde. En ik heb hem naar het middenveld doorgeschoven omdat ik niet tevreden was over ons middenveld."

"Toen het elftal in elkaar begon te vallen, viel hij er op een gegeven moment buiten. Maar dat kwam niet omdat Jaïro slecht speelde. Daarom heb ik daar moeite mee gehad. Bij de anderen was het een kwestie van presteren, zij deden dat niet goed genoeg in het begin van het seizoen."

Lees ook: Emotionele Bosz over Nouri: 'Als ik eerlijk ben, weet ik dat niet'

Plaats een reactie

dinsdag 14 november 2017 om 08:09
Ik ben dat geromantiseer van Bosz over afgelopen seizoen meer dan zat. Op 2 leuke potjes na was t gewoon een matig seizoen en de grote vraag is wat ajax had gedaan als Bosz andere keuzes had gemaakt.
Vind ik leuk
Bengelino +5974
dinsdag 14 november 2017 om 08:56
Ga je toch gewoon lekker aan het werk
Vind ik leuk
Mad Max +6617
dinsdag 14 november 2017 om 08:57
Laat ik voorop stellen dat ik Bosz een hypocriete achterbakse lul vind. Maar je kunt niet zeggen dat Ajax vorig seizoen geen leuk voetbal speelde. Veel aanvallend spel, veel goals, snel opjagen, vastzetten. En die 2 leuke potjes die jij bedoelt waren het summum. Maar er waren er wel meer hoor.
Vind ik leuk
Ruud40 +6906
dinsdag 14 november 2017 om 10:05
Hij heeft gewoon gelijk alleen veel Ajax fans hebben een waas voor hun ogen.

Het spel was tot ongeveer de thuiswedstrijd tegen Feyenoord (begin april) echt niet geweldig en vaak zelfs bar slecht.
Pas tegen Feyenoord werd een goede wedstrijd gespeeld, maar toen was het seizoen dus al ruim 25 wedstrijden op weg en lagen we al maanden uit de beker.

Dat er in april en mei vaak goed gevoetbald werd is waar. Maar het is ook zwaar overdreven om dat als een heel seizoen aan te duiden.
En ja het waren wat meer dan 2 leuke potjes maar het waren er competitie en EL opgeteld ook ruim minider dan 10 dat Ajax leuk was om naar te kijken (is nog iets anders dan: speelde erg goed)

Bijv de poulefase EL, dat was qua resultaat geweldig, soms leuk omdat er een B-ploeg speelde, soms spannend maar geen enkele wedstrijd echt leuk om te zien omdat er goed gevoetbald werd of dat er sprake was van opjagen, vastzetten etc.

Dat opjagen, vastzetten en aanvallen hebben we toch vooral in de thuiswedstrijden na begin april gezien. En in de belangrijke uitwedstrijden (Schalke, Lyon) was het Ajax dat opgejaagd werd. En dan hebben we het nog niet eens over de finale waarin Ajax niks meer dan een soort veldvulling zonder plan was

[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 10:11]
Vind ik leuk
Mad Max +6617
dinsdag 14 november 2017 om 10:13
Ik ben het als rechtgeaarde AZ-supporter niet met je eens. Ik was jaloers op het spel van Ajax vorig seizoen. Dat mag wel, toch?

Overigens kun je niet spreken over gelijk hebben of niet. Mooi, goed spel is geen vaststaand feit. Het is een mening.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 10:14]
Vind ik leuk
mcmodd +11449
dinsdag 14 november 2017 om 10:22
De twee leukste potten die Ajax vorig seizoen speelde was tegen FC Utrecht, uit en thuis. In tegenstelling tot de vier jaren ervoor werd er eindelijk weer eens een resultaat tegen onze domstedelingen gehaald.
Vind ik leuk
Ruud40 +6906
dinsdag 14 november 2017 om 10:43
Sorry maar in Amsterdam zijn er maar twee belangrijke wedstrijden en dat zijn Feyenoord uit en Feyenoord thuis.

De rest is gewoon vulling omdat een competitie niet uit twee ploegen kan bestaan.
Vind ik leuk
Quareck +2987
dinsdag 14 november 2017 om 11:10
En omdat het zo lullig zou staan als je de competitie eindigt met 0,1,2,3,4 of 6 punten..
Vind ik leuk
mcmodd +11449
dinsdag 14 november 2017 om 11:28
Kan je wel Ruud, dan ineens een club opnoemen waar je dan weer makkelijk van kunt winnen? Ik vind dit wel erg makkelijk hoor;—))

En een competitie kan niet uit twee ploegen bestaan? Dus je wordt heel ‘eerzaam’ kampioen omdat je de ‘vulling’ wel even verslaat? Toch jammer dat het met dat kampioenschap dan weer niet lukt, is het niet?
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 11:31]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 11:40
In Amsterdam zijn er maar twee belangrijke wedstrijden? Wat een onzin zeg. De klassieker is geweldig, maar ik verlies ze graag allebei om dan alsnog kampioen te worden of de EL finale te behalen.
Vind ik leuk
ajax1973 +1401
dinsdag 14 november 2017 om 14:57
ajax speelde 6 leuke wedstrijden de rest was onder ratje ook slecht
Vind ik leuk
Ale +1191
dinsdag 14 november 2017 om 13:13
2 leuke potjes. Man man kom onder je steen vandaan gek!
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:34
Bedankt voor het briljante inzicht
Vind ik leuk
Hammers96 +1025
dinsdag 14 november 2017 om 08:09
Als je veltman voor tete plaatst in de rangschikking dan houdt het voor mij al op.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
dinsdag 14 november 2017 om 08:12
Nogmaals, het zijn twee totaal verschillende types verdediger. Veltman heeft de aanvallende stijl die Bosz zocht, Tete niet.
Vind ik leuk
GaoYao +4454
dinsdag 14 november 2017 om 08:56
Klopt. Dat geblaat over Veltman en Tete. Veltman was vorig seizoen de beste verdediger van de eredivisie..
Vind ik leuk
Sazzz +8601
dinsdag 14 november 2017 om 08:58
Heeft ook nu weer veel voorzetten
Vind ik leuk
Garinsha +2696
dinsdag 14 november 2017 om 10:02
Heeft ook veel voorzetten.....

Als je dat gaat vergelijken met Tete in frankrijk is veltman op dit moment een lachertje.. met zijn vele voorzetten.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:55
HahahaXDXD
Vind ik leuk
Hammers96 +1025
dinsdag 14 november 2017 om 09:16
Volgens mij gaat het om de positie rechtsACHTER. Prioriteit nummero uno is die bal afpakken.
Laat veltman nou niet kunnen verdedigen en te slecht zijn voor de rechtshalf of rechtsbuiten.
Vind ik leuk
GaoYao +4454
donderdag 16 november 2017 om 13:41
Wederom een papagaai!

Uit statistieken blijkt dat Veltman in 2107 gemiddeld 3,6 succesvolle tackles per wedstrijd maakte. Hij houdt daarmee concurrenten Hidde ter Avest (2,87 tackles per duel), Jeroen van der Lely (2,81) en Karim El Ahmadi (2,67) achter zich. Ook op het gebied van intercepties had Veltman een goed seizoen, maar met gemiddeld 2,63 succesvolle intercepties per wedstrijd miste hij het podium net.

Feiten spreken je verhaal tegen!
Vind ik leuk
Garinsha +2696
dinsdag 14 november 2017 om 09:52
Aanvallende stijl.. waar wanneer? Je roept maar wat.. stop daarmee. Dit is zo iets zieligs he.. mensen napraten aanvallende stijl het is altijd tikkie breed met veltman hoezo aanvallende stijl?
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:53]
Vind ik leuk
Ruud1987 +2883
dinsdag 14 november 2017 om 14:24
Een back moet in de eerste plaats kunnen verdedigen, zo zorg je ook dat de spelers ervoor meer creatieve ruimte hebben.

Omdat de verdedigers van nu amper nog kunnen verdedigen moet vaak het hele team meedoen.

Ik vraag me af wanneer we weer specialisten gaan opleiden want een echte buitenspeler zie ik ook nooit meer, het zijn nu meer 3 aanvallers geworden ipv 1 spits met 2 buitenspelers.

Heel leuk hoor vasthouden aan het 4-3-3 systeem maar we zien al jaren dat het voor geen meter werkt, zelfs tegen kleine ploegen niet.
Vind ik leuk
Dee79 +1903
dinsdag 14 november 2017 om 08:11
“zij deden dat niet goed genoeg in het begin van het seizoen."
Nog ff een trapje nageven...netjes hoor.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:40
Dat lijkt mij toch een logisch argument.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:14
Een goed begin is het halve werk dus
Vind ik leuk
Garinsha +2696
dinsdag 14 november 2017 om 09:55
Ja als je landskampioen word en de europa L pakt wel.. anders niet.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 10:55
Ik had het over de betreffende spelers
Vind ik leuk
Garinsha +2696
dinsdag 14 november 2017 om 13:17
Er zijn genoeg spelers die slecht beginnen en gedurend het seizoen groeien.. maja wat weer blijkt is dat niet elke speler even veel krediet heeft..
Vind ik leuk
DubRtd +14997
dinsdag 14 november 2017 om 08:50
Lekker koppie ook weer boven dit artikel.
Hoopte al dat ze elkaar op hun bakkes hadden lopen timmeren maar wordt weer eens heel wat ander bedoeld.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:56
Jairo op 6 deed het inderdaad goed.Daar ligt zijn toekomst ook naar mijn mening naar vooralsnog lijkt zijn toekomst helaas in de belofte van Palace te liggen
Vind ik leuk
glenn +807
dinsdag 14 november 2017 om 09:28
en toen gingen ze naar het buitenland en werden zoals 90 percent gewoon geserveerd en we hoorden er nooit meer van wegens ...niet goed genoeg.....hadden ze 6 maand geduld gehad stonden zowel tete, riedewald en el ghasi in het team van Ajax nu.....bazoer is nooit mijn ding geweest.
Vind ik leuk
Garinsha +2696
dinsdag 14 november 2017 om 09:57
Over riedewald en bazoer zou je gelijk kunnen hebben.. maar el ghazi en tete spelen wekelijks op een redelijk niveau..
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:57]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:28
Als coach van ajax kan je jezelf niet succesvol noemen als je geen prijzen pakt. Dat kan bij heerenveen of vitesse. Niet bij ajax.
Vind ik leuk
mcmodd +11449
dinsdag 14 november 2017 om 11:36
Ho, wacht even. Maar Ajax pakt toch helemaal geen prijzen Erwin? Waar heb je het toch overr man, ze zijn al trots dat ze de finale van de EL hebben mogen halen en verliezen. Ik vind dat toch knap maar in jouw ogen waren ze dus in de EL vorig jaar niet succesvol? Toch weer een leuk inzicht hier.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:21
Ajax speelde bij vlagen leuk onder Bosz en ook ik heb genoten van die 2 thuiswedstrijdjes maar over het hele seizoen genomen was t vaker slecht dan goed. Vandaar ook dat een middelmatig feyenoord boven ze eindigde. bosz zijn probleem is dat het iedere keer alles of niets is. Dat exact zie je nu ook in Dortmund.

Vooral in wedstrijden die er echt toe doen werkt zijn strategie niet.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 12:23]
Vind ik leuk
0260165 +541
dinsdag 14 november 2017 om 10:13
Jammer dat ie zo koppig was over Veltman, die heeft je Europees 2 onnodige rode kaarten en iets van 4 onnodige tegengoals gekost.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:22
" Ik kende die jongens persoonlijk allemaal niet. "

Ik vind dit toch altijd vreemd. Het lijkt normaal in de voetbalwereld dat trainers eigenlijk heel weinig persoonlijk contact met hun spelers hebben. Dat sommige spelers in jaar eigenlijk geen gesprek met hun trainer hebben.
Is dat niet vreemd als je dagelijks met elkaar samenwerkt?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 22:52
Lekkere titel, "de enige met wie ik moeite had" is iets totaal anders dan "de enige met wie ik moeite had om hem te passeren". Lezers voor de gek houden voor de clicks...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Bosz liet Ajax-viertal vallen: 'De enige met wie ik moeite had, was Jaïro'