To do-lijstje van Van Geel: winters dilemma met Diks, jacht op nieuwe spits

    To do-lijstje van Van Geel: winters dilemma met Diks, jacht op nieuwe spits

    zaterdag 16 december 2017 om 14:15

    Met de transferperiode in aantocht worden ook de kantoordagen voor de technisch directeuren weer langer. Wat staat er allemaal op het to do-lijstje van de transfermannen van de traditionele topclubs richting januari én het nieuwe seizoen? Vandaag die van Martin van Geel (Feyenoord).

    Met een kansloze Champions League-campagne en een zesde plek in de Eredivisie is het veilig om te stellen dat Feyenoord de meeste behoefte heeft aan actie in de winter. Van Geel moet samen met trainer Giovanni van Bronckhorst vaststellen wat er ontbreekt in dit Feyenoord en wat er moet komen om niet in de tweede seizoenshelft zo aan te modderen als voor de winterstop. Maar ook richting het nieuwe seizoen moeten er veel kwesties besproken worden in het kantoortje van Van Geel.

    De winterstop: directe versterking
    Een directe versterking, daar ligt nu de prioriteit bij Feyenoord. De Rotterdammers hebben een prima selectie, maar het ontbreekt aan één belangrijke factor: creativiteit op het middenveld. De huidige middenlinie Sofyan Amrabat-Karim El Ahmadi-Tonny Vilhena is in staat om zelf nauwelijks te scoren, maar erger: er komt ook geen beslissende pass vanuit het middenveld. Jens Toornstra heeft nog de meeste creativiteit in zijn tenen, maar is dit seizoen uit vorm en de laatste weken vaak bankzitter.

    Nu is dat zo makkelijk nog niet: in de winterstop een creatieve middenvelder vinden die Feyenoord beter kan maken. Veel spelers mogen in de winter niet weg of willen zelf het seizoen bij hun club afmaken. Voorlopig dienen er zich twee opties aan: Zakaria Labyad, de spelmaker van FC Utrecht die heeft aangegeven de stap omhoog te willen zetten. En Simon Gustafson, die verhuurd is aan Roda JC maar door Feyenoord teruggehaald kan worden in de winterstop.

    Wat te doen met Diks
    Naar de centrale verdediging hoeft Feyenoord als het een beetje meezit niet meer te kijken. Daar lagen tijdens de eerste seizoenshelft wel de grote problemen, maar door de aanstaande terugkeer van Jan-Arie van der Heijden en Eric Botteghin in januari gaat er een luxe situatie ontstaan voor Van Bronckhorst.

    De kwestie Diks is ingewikkelder. De huurling van Fiorentina heeft dit seizoen wanneer hij de kans krijgt keer op keer aangetoond dat hij geen versterking is voor Feyenoord. Sterker, Diks is meer een bron van onrust. Heeft het nog zin om de rechtsback de rest van het seizoen in Rotterdam te houden? Mocht er zich een buitenkansje voordoen en Feyenoord vindt een rechtsback waar het wel toekomst in ziet, dan is het terugsturen van Diks naar Florence waarschijnlijk de beste keuze voor iedereen.

    Aflopende contracten
    Richting het nieuwe seizoen moet Van Geel beslissen over twee spelers wiens contracten in de zomer aflopen: Michiel Kramer en Miquel Nelom. Beiden zijn geen basisspelers en worden al langer in verband gebracht met een vertrek. De rol van Kramer in Rotterdam lijkt uitgespeeld: hij komt zelfs bij een blessure van Nicolai Jörgensen niet meer in aanmerking voor een basisplaats. Nelom, die voig jaar al flirtte met een transfer naar het buitenland, wordt alleen bij noodgevallen ingezet. Als zij in de winterstop niet verkocht worden, zullen ze hoogstwaarschijnlijk in de zomer gratis de deur uitwandelen.

    Van Beek en Malacia
    Kijken we naar 2019, dan valt op dat het contract van Sven van Beek bijna het laatste jaar ingaat. De verdediger laat zien een uitstekende kracht voor Feyenoord te zijn en de Rotterdamse club zal hem niet in de zomer van 2018 willen verkopen, dus is een contractverlenging hard nodig. Door het langer vastleggen van Van Beek en de aanwezigheid van Jerry St. Juste kan Feyenoord ook gaan doorselecteren in de defensie. Eric Botteghin wordt bijna wekelijks in verband gebracht met een terugkeer naar Brazilië en zijn vertrek zou met de huidige selectie eenvoudig kunnen worden opgevangen.

    Ook de verbintenis van de kersverse debutant Tyrell Malacia loopt in 2019 af. Voor Van Geel hoog tijd om met Malacia om de tafel te gaan zitten. Daarmee kan de technisch directeur twee vliegen in één klap slaan: én het talent wordt behouden en hij hoeft niet op zoek naar een opvolger van Nelom.

    Nieuwe spits
    Van Geel moet wél scouten voor een nieuwe spits, zo veel is wel duidelijk. Kramer zal vertrekken en was al geen geschikte stand-in van Jörgensen. Wil Feyenoord op meerdere fronten meestrijden, dan is een back-up voor de Deense spits noodzakelijk. Er moet dus een nieuwe spits komen naar Rotterdam, in de zomer of misschien zelfs al in de winterstop.

    Lees ook
    To do-lijstje van Overmars: Ziyech-vervanger, één winteraankoop en één verkoop
    De transferperiode komt eraan: het to do-lijstje van Marcel Brands

    Poll

    Welke linie heeft het hardst versterking nodig bij Feyenoord?

    (830 stemmen)

    Plaats een reactie

    zaterdag 16 december 2017 om 14:32
    Persoonlijk vind ik dat ze een buitenaanvaller nodig hebben met een actie en snelheid. Creativiteit op het middenveld kan je oplossen door Berghuis in een vrije rol op 10 te zetten en Van der Heijden op 6. Boëtius dan op zijn beste kant, rechts zodat je vandaar de voorzet krijgt.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Juventus FC +3501
    zaterdag 16 december 2017 om 15:44
    Boetius? Man man man, kan je beter nog Diks neerzetten die heeft namelijk wel 1 goede pot gespeeld dit seizoen tegen City nogwel. Boetius loopt het hele seizoen al te stuntelen
    Vind ik leuk
    zaterdag 16 december 2017 om 16:01
    Klopt, maar wat moet je anders met hem. Dit is nog de enige hoop. Hij speelde altijd op rechtsbuiten, tot zijn debuut in Feyenoord 1.
    Vind ik leuk
    henk59 +140
    zaterdag 16 december 2017 om 14:48
    Hoop wel dat hij het met Gio over de keepers wissel heeft gehad. Ik heb het al langere tijd gehad met Jones de schildpad.
    Vind ik leuk
    WTSGD +1394
    zaterdag 16 december 2017 om 14:51
    Benieuwd wie vGeel nu weer van de subtop gaat halen!
    Vind ik leuk
    zaterdag 16 december 2017 om 16:03
    Ik denk niemand. De subtop heeft niet meer de spelers die klaar waren bij hun club. Larsson, St. Juste en Haps aasden allemaal op een transfer. Nu zijn die voetballers er niet meer bij bijvoorbeeld AZ. Daar zijn de talenten net bezig aan hun prof carrière, die zitten nog niet te wachten op een stap naar PSV, Feyenoord of Ajax.
    Vind ik leuk
    Pjotr26 +1465
    zaterdag 16 december 2017 om 14:54
    jeugd!!!!! koeman werd er 2e en 3e mee. dat kopen heeft geen zin....kijk naar larsson, boetius, diks, haps.....echte versterkingen kosten geld, de jeugd heeft de toekomst.
    Vind ik leuk
    zaterdag 16 december 2017 om 16:19
    Kijk maar hoe dat Malacia dat deed tegen Napoli. Schakelt toch ff Callejon uit. En tegen Heerenveen deed hij het ook goed. Dus als Haps terug is ben ik benieuwd wat er gebeurd. Talent er in of aankoop er in?
    Vind ik leuk
    Zooitje +1519
    zaterdag 16 december 2017 om 14:59
    Zolang van Geel blijft kopen bij de subtop in de Eredivisie gaat het niet veel beter worden.
    Vind ik leuk
    Kuip +5436
    zaterdag 16 december 2017 om 15:21
    Feyenoord heeft op een positie versterking nodig. Een linksbenige middenvelder.
    Vilhena gaat nooit een topper worden. Bovendien zijn er verder geen linksbenige spelers.
    Slaagt de club er in een internationaal ervaren linkermiddenvelder te halen, dan is het probleem opgelost.
    Daarnaast zou ik sowieso Kuwas halen. Met Berghuis is die positie niet goed bemand. Bacacicoglu moet in de verkoop.
    Door domme aankopen ontstaat er in de achterhoede wel een probleem. Met Botteghin, van Beek, Tapia en St Juste zijn er vier spelers voor een positie terwijl Vd Heyden de enige linkspoot is.
    Inkopen blijkt voor veel mensen toch een lastige klus. Van Geel heeft daarin gefaald afgelopen zomer.
    Vind ik leuk
    Juventus FC +3501
    zaterdag 16 december 2017 om 15:48
    Van Geel heeft juist goed ingekocht maar Toornstra heeft zijn vorm van vorig jaar niet. Vorig jaar ging alles erin bij hem, maar nu mist hij open doel tegen Roda en PSV. Gewoon een aanvallende middenvelder kopen met de naam Ayoub en je gaat de top 3 gewoon weer halen
    Vind ik leuk
    Kuip +5436
    zaterdag 16 december 2017 om 17:28
    Wie is een goeie aankoop dan? Wie van de aankopen laat Feyenoord beter voetballen? De top drie moet Feyenoord sowieso behalen aangezien enkele concurrenten zoals AZ en Utrecht nog niet de helft van de begroting van Feyenoord hebben. Dus dat noem ik geen prestatie. Ayoub is een leuke voetballer voor Utrecht, maar laat, net zoals Amrabat, Diks, Haps, Boetius en Larsson Feyenoord niet beter voetballen. Het niveau blijft dan hetzelfde. Je wordt alleen maar beter als je een voetballer uit een hogere categorie haalt. Veel mensen snappen dat blijkbaar niet.
    Vind ik leuk
    Kuip +5436
    zaterdag 16 december 2017 om 15:23
    Overigens heb je niks aan Labiyad. Matige voetballer die niks aan Feyenoord gaat toevoegen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +21521
    zondag 17 december 2017 om 09:45
    Labyad voegt toe wat Feyenoord node mist. Creativiteit, goals en kwaliteit op het middenveld. Overigens speelde hij bij Ajax uit in de spits. En scoorde. Ik hoop van harte dat hij blijft in Utrecht! Maar hij brengt precies dat wat Feyenoord mist op het middenveld.
    Vind ik leuk
    Sytz +2721
    zaterdag 16 december 2017 om 15:51
    Ik heb wel een lijstje voor van Geel! Martin je kan me altijd bellen. ;)

    Spits: RVP, beste en enige goede optie denk ik. Erling Hâland voor in de toekomst misschien.

    Middenveld: ElYounoussi (Basel), Bardhi (Levante) en Gutierrez (Pachuca)

    ElYounoussi zal helaas onhaalbaar zijn doordat Basel natuurlijk doorging in de CL. Zou namelijk wel de beste optie geweest zijn. Gutierrez moet haalbaar kunnen zijn net zoals Bardhi. Ook Haland en van Persie zouden haalbaar zijn in de spits.
    Vind ik leuk
    zaterdag 16 december 2017 om 16:20
    Guiterrez zie ik eerder naar PSV vertrekken omdat de directeur dit al had voorgesteld.

    Elyounoussi is onhaalbaar op dit moment voor Feyenoord zoals je al zegt.

    Ik zou als Feyenoord kijken in de Belgische Competitie waar toch nog een paar van Feyenoord-niveau rondlopen.
    Vind ik leuk
    sven1977 +195
    zaterdag 16 december 2017 om 17:33
    guidetie terug halen als diepe spits jorgensen op de 10 erachter prima duo
    Vind ik leuk
    fer65 +251
    zaterdag 16 december 2017 om 18:42
    Hoe kan nu 62 % kiezen voor een middenveld waar wij er al genoeg van hebben lopen in overvloed onbegrijpelijk.De aanval en verdediging is op het moment het belangrijkste dus ik kies,voor een terug keer van guidettie.Hij zou een prima nummer 10 zijn om dat Jurgensen met koppen sterker kan zijn om dat hij langer is. Labyat zou ook een prima versterking kunnen zijn als de verdediging staat als een muur.Wat ik wel op wil merken dat ze tegen Napoli alles gaven en niet in de competitie,dat was een verschil van een flinke jas.Ook daar mag wel eens over gesproken worden,want ofje nu een sterren elftal koopt ,als de heren geen zin hebben dan houd het ook op.
    Vind ik leuk
    Het Brein +3109
    zaterdag 16 december 2017 om 19:00
    Simpel: 3 moeten er weg! 1 Nelom, 2 Bilal en 3 Kramer.

    3 moeten er bij:

    - 1 Ryota Morioka van Waasland Beveren, een geweldenaar!
    - 2 Fran Sol van Willem II, ideale stand-in.
    - 3 Vura van Ludogorets Razgrad.
    Vind ik leuk
    Erik7494 +1013
    zaterdag 16 december 2017 om 20:06
    Van Persie op 10
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    To do-lijstje van Van Geel: winters dilemma met Diks, jacht op nieuwe spits