'Pipo' Verheijen aangepakt: 'Daardoor hebben we een EK en een WK gemist'

    'Pipo' Verheijen aangepakt: 'Daardoor hebben we een EK en een WK gemist'

    zondag 17 december 2017 om 07:08

    Erik Meijer is geen fan van de aanpak van inspanningsfysioloog Raymond Verheijen. Net als Ronald de Boer vindt de voormalig aanvaller dat er juist meer getraind moet worden in Nederland, maar dan wel op de juiste manier.

    "Door meer trainen word je gewoon beter", steekt De Boer van wal bij FOX Sports. "Als je honderdduizend keer een bal met je verkeerde been trapt, wordt het uiteindelijk beter. Zo is het ook dat als je meer traint je situaties leert herkennen en je sterker wordt in de fysieke duels. Ik vind dat wel normaal."

    "Meer trainen is ook met je vak bezig zijn", vult Meijer aan. "Of tactisch goed trainen, of specifiek trainen. Een spits bijvoorbeeld laten trainen met iemand die vroeger ook in de spits heeft gespeeld. En een middenvelder met een oud-middenvelder. Zoals Ajax het natuurlijk ook doet. Dat betekent meer uren maken, maar dan wel vanuit jouw positie gezien."

    Verheijen pleit juist voor periodisering. "Ik heb helemaal niets met die Pipo", bitst Meijer. "Altijd maar roepen: rustig, rustig. Schei toch uit met dat rustig. Met dat rustig hebben we een EK en een WK gemist. Niets rustig, door."

    Poll

    Verheijen: vloek of zegen voor Nederlands voetbal?

    (454 stemmen)

    Plaats een reactie

    peinke +2031
    zondag 17 december 2017 om 07:48
    Er wordt nu maar weer van alles geroepen vanuit de teleurstelling, geen WK, geen rol van betekenis in Europa e.d. Maar als ,,iets'' leidend is, is het nooit goed wat mij betreft. Het zal toch een combinatie moeten zijn, geen hoofddoel, maar een hulpmiddel. Dat is toch nog altijd aan een trainer en zijn technische staf? Teveel cijfertjes, te weinig persoonlijke constatering. Ik denk namelijk wel dat de kwaliteit en intensiteit van een training er meer toe doet dan de duur of beperking in duur. Maar om nu te zeggen dat Verheyen een ,,pipo'' is, gaat te ver in mijn beleving. Het feit dat we nu mindere talenten hebben, teveel gepamper in de jeugdopleiding, mentaliteit van de huidige generatie, teveel ego's, met name van jongens met Turks en Marokkaanse achtergrond e.d., is meer bepalend waarom we op dit moment geen succes hebben. Bovendien het verschil in budgetten in Nederland, maar ook t.o.v. het buitenland is zo groot geworden, dat we inventief moeten zijn om ,,nieuwe'' paden te ontwikkelen, te beginnen in de opleiding van trainers, aanpak van jeugdopleidingen en het scouten, meer dan alleen op voetbaltalent, maar al vroeg ook op mentaliteit en fysiek verwachtingspatroon.
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 december 2017 om 07:51]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 17 december 2017 om 08:57
    Feit blijft dat we fysiek achterlopen op Engeland en Duitsland ed. Elke speler die naar het buitenland gaat roept dat er daar zoveel harder wordt getraind. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Jethro Willems er nu uitziet. De KNVB trainerscursus is mede gebaseerd op de ideeën van Verheijen, dat werkt duidelijk niet meer
    Vind ik leuk
    Enden +4051
    zondag 17 december 2017 om 08:49
    Dit is natuurlijk ongenuanceerd.

    Verheijen geeft niet aan dat je niet tactisch mag trainen dat is onzin. Wanneer Meijer aangeeft dat periodisering onzin is snapt Meijer het niet zo.
    Heel gemakkelijk in de pers roepen dat er harder getraind kan worden, maar wel op een goed manier. Dat is zo gemakkelijk. Eigenlijk zegt hij helemaal niets
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 17 december 2017 om 08:59
    Bij Dortmund klagen ze anders steen en been over het feit dat ze daar zo weinig getraind hebben.
    Vind ik leuk
    Enden +4051
    zondag 17 december 2017 om 09:03
    Dat mag en is misschien terecht.
    Maar wat Meijer doet is zeggen dat periodisering onzin is. Ook draagt zegt hij niet hoe het dan wel moet.
    Die twee dingen vind ik waardeloos. Ikzelf vind die Verheijen ook een mediageile lul wiens manier niet heilig is.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 17 december 2017 om 09:15
    Meijer kan het wel weten anders, die heeft in Duitsland gespeeld. Hoogstwaarschijnlijk zonder periodisering
    Vind ik leuk
    Enden +4051
    zondag 17 december 2017 om 09:41
    Weet jij wat periodisering betekent?
    Vind ik leuk
    peinke +2031
    zondag 17 december 2017 om 09:49
    Ik denk het niet, hij heeft geen vriendin!!!!
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11432
    zondag 17 december 2017 om 08:58
    Misschien maar eens in Duitsland kijken hoe daar getraind word. Conditioneel zijn ze daar veel verder dan hier. En technisch ook al veel verder, en wat betreft de mentaliteit is men daar normaal al veel verder dan met die verwende knaapjes uit Nederland.
    Vind ik leuk
    zondag 17 december 2017 om 08:58
    Alleen Blind is schuldig die moest zo nodig steeds onervaren broekjes van Ajax inzetten na 1 goede wedstrijd bij ajax , voorbeeld De Ligt die koste ook 6 punten met zijn fouten
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 december 2017 om 08:59]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 17 december 2017 om 09:14
    En Zoet kostte ons het EK... Doei
    Vind ik leuk
    Sazzz +11317
    zondag 17 december 2017 om 09:06
    Elke Nederlandse speler die naar het buitenland verkast is verbaasd dat de trainingsintensiteit zoveel hoger ligt. De trainingsmethoden van KNVB worden weldegelijk mede geïnspireerd door Verheijen, dus hij heeft indirect weldegelijk te maken met Oranje. Feit is ook dat we fysiek mijlenver achter liggen op competities in Duitsland, Engeland etc. Dat houdt dus in dat we harder moeten trainen
    Vind ik leuk
    HanV +4281
    zondag 17 december 2017 om 12:35
    Volgens mij zei Kraay toch een keer dat je bij de KNVB-trainerscursus volgens die principes van periodisering moest trainen? Voor die 1-daagse cursus krijg je punten voor de trainerslicentie. Inspireren lijkt mij wat zwak uitgedrukt.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26324
    zondag 17 december 2017 om 09:20
    In Nederland volgen veel coaches de lijn van Verheijen met periodisering en minder hard trainen. Dit is een oorzaak dat we fysiek op achterstand zijn gekomen ten opzichte van andere voetballanden. Door meer en zwaarder te trainen zullen de spelers en ploegen beter worden.

    Het missen van het EK en WK hebben we overigens hoofdzakelijk te danken aan een gebrek aan toptalent. We hebben een mindere lichting momenteel. Tel daarbij het falen van Hiddink en Blind op en je hebt de reden waarom Oranje zo matig heeft gepresteerd de afgelopen jaren.
    Vind ik leuk
    zondag 17 december 2017 om 09:41
    Je hoeft die Pipo Verheijen maar één vraag te stellen...
    "Hoe komt het dat Duitsland telkens zo ver komt in toernooien?"
    Daar heeft hij geen goed antwoord op...mooie Pipo
    Vind ik leuk
    ajaxjj3187 +1084
    zondag 17 december 2017 om 09:45
    Wat een trieste vertoning is die voetbalwereld toch. Hoi ik ben Erik Meijer, k heb GEEN enkel verstand van fysieke onwikkeling maar ik ga me er lekker wel mee bemoeien.
    Vind ik leuk
    Blindsy +11253
    zondag 17 december 2017 om 09:54
    Volgens mij hebben wij niet n EK en WK gemist door de door Verheijen gepredikte periodisering in de trainingsintensiteit, maar door n gebrek aan talent; op het veld, langs de lijn en op het bondskantoor..
    [Reactie gewijzigd op zondag 17 december 2017 om 09:55]
    Vind ik leuk
    zondag 17 december 2017 om 14:11
    Volgens Verheijen ben je pas fit rond november terwijl de competitie toch eerder begint en Europees zelfs al in juli.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws