Spurs-sensatie Sánchez heeft wereld aan zijn voeten: 'Het is eigenlijk bizar'

Spurs-sensatie Sánchez heeft wereld aan zijn voeten: 'Het is eigenlijk bizar'

Gepubliceerd: donderdag 12 april 2018 om 09:00do 12-04-2018 om 09:00

Acht maanden na zijn transfer van Ajax naar Tottenham Hotspur is Davinsón Sanchez niet meer weg te denken uit de defensie van de vice-kampioen van Engeland. Journalisten, fans, mede-spelers, manager Mauricio Pochettino: iedereen is overdonderd door de sensationele ontwikkeling van de Colombiaanse verdediger in Londen. Sánchez heeft de wereld aan zijn voeten.

28 oktober 2017 - de laatste keer dat tank Toby Alderweireld in de Premier League in actie kwam namens Tottenham. Een haast onoverkomelijk gemis, zou je denken, aangezien de 29-jarige Belg door media en fans wordt gezien als één van de beste stoppers van de competitie én cruciale pijler onder het succes van Spurs. Samen met Jan Vertonghen was Alderwereireld het slot op de deur bij het jonge, frisse Tottenham dat in 2016 lang meestreed om de titel en afgelopen seizoen op de tweede plaats eindigde.

Best bijzonder dus dat er totaal geen sprake is van onrust bij de achterban van Spurs, nu Alderweireld – weer volledig fit na een hamstringblessure – géén nieuw contract wil signeren, géén speelminuten krijgt van Pochettino en in de zomer lijkt te verkassen naar Manchester, Madrid of Parijs. De verklaring is simpel. Zomeraanwinst Davinson Sánchez heeft zich geruisloos opgewerkt tot vaste basisklant. Haast wekelijks maakt de 21-jarige international grote indruk. "Zijn snelheid, zijn agressie, zijn kracht: door die eigenschappen heeft Sánchez zich enorm snel aangepast aan het niveau van de Premier League", vertelt Alasdair Gold aan VoetbalPrimeur. Als reporter van Football London ziet de Brit dit seizoen alle wedstrijden van Spurs. 

"Sánchez doet het geweldig. Pochettino is dol op hem, de supporters zijn diep onder de indruk. Eigenlijk bizar dat-ie pas 21 jaar is… Zo veel spelers uit het buitenland hebben het moeilijk in de Premier League. Sánchez niet. Als ik één zwak punt moet noemen, is het misschien zijn spel aan de bal. Wanneer tegenstanders hem onder druk zetten, raakt hij nog weleens in paniek. José Mourinho gaf dat vorig jaar ook aan na de Europa League-finale tussen Ajax en Manchester United. Er wordt hard aan gewerkt om dat aspect te verbeteren."

Bescheiden jongen
Wekelijks schuift Gold aan bij de persconferenties van Pochettino. Het valt hem op hoe laaiend enthousiast de Argentijn is over Sánchez, voor wie Tottenham in augustus zo'n 40 miljoen euro overmaakte naar Amsterdam. "Pochettino denkt dat Sánchez één van de beste verdedigers ter wereld kan worden. Natuurlijk valt er nog voldoende te verbeteren, dat is logisch. Vorige week vertelde Pochettino mij dat hij zo verrast is over de manier waarop Sánchez zich heeft aangepast in Engeland. Zo snel, zo soepel. En belangrijk: het is blijkbaar een heel bescheiden jongen, hij staat open voor kritiek en probeert dagelijks iets op te steken."

Dankzij de snelheid van Sánchez maakt partner in crime Vertonghen ook een uitmuntend seizoen door bij Spurs, denkt Gold. "Sánchez is nu de laatste man. Naast Alderweireld was Vertonghen dat. Hij kan nu meer aanvallen en met de bal aan de voet opstomen. Het duo Sánchez-Vertonghen is dit seizoen zó sterk en betrouwbaar dat Pochettino ook zelden meer kiest voor een driemansverdediging. Een 4-2-3-1 formatie levert meer speeltijd voor Heung-min Son, en dus goals, op."

Een stap hogerop – bijvoorbeeld naar FC Barcelona of Real Madrid – zal Sánchez voorlopig nog niet maken, vermoedt Gold. "Het project bij Tottenham is very exciting. Zolang Pochettino in Londen blijft, wordt Spurs alleen maar groter en beter. Het nieuwe stadion is fantastisch, daarmee zet de club een volgende stap, vooral financieel. Daardoor kan Spurs hogere salarissen betalen én echt aanhaken bij de absolute top. Waarom zou Sánchez nu al vertrekken? De spelers van Tottenham voelen dat er iets te gebeuren staat."

De Ligt
Eén ding nog. Gold kwam enkele weken geleden met het nieuws dat Matthijs de Ligt hoog op het verlanglijstje van Spurs prijkt. Indien Alderweireld komende zomer vertrekt uit Londen, is de kans aanwezig dat Tottenham wéér aanklopt bij Ajax. "Dat is inmiddels geen toeval meer natuurlijk. Ajax en Tottenham spelen aanvallend, fris voetbal. Jonge spelers ontwikkelen is voor beide clubs belangrijk . Je hebt het gevoel dat er een band is, dat ze zich heel erg met elkaar kunnen identificeren."

"Spurs is inderdaad geïnteresseerd in De Ligt, maar dat lijkt me ook logisch. Een verdediger die op zijn leeftijd al zó goed is, wordt door de gehele Europes top in de gaten gehouden. Bij andere clubs kan De Ligt misschien meer verdienen, maar Sánchez bewijst dit seizoen dat Pochettino niet bang is om talenten voor de leeuwen te gooien. Goed genoeg is oud genoeg. Dat spreekt in het voordeel van Tottenham."

Poll

Wordt Sánchez de beste verdediger ter wereld?

(1067 stemmen)

Plaats een reactie

dhrwobo +44015
donderdag 12 april 2018 om 09:02
Hahahaha, wat een heerlijk objectief verhaal. Die jongen doet het goed daar, maar zet de volgende keer even jullie supporter-bril af en jullie journalistenbrilletje op, want iets meer nuance zou op z'n plek zijn.
Vind ik leuk
donderdag 12 april 2018 om 09:04
Waarom verrast het mij niet dat juist weer een PSV supporter er niet aan wil geloven dat het gewoon een beest van een verdediger is?
Vind ik leuk
Psv1989 +2450
donderdag 12 april 2018 om 09:07
Misschien geen verstand ? Ik als PSVer vind wel dat het een goede verdediger is en denk de juiste opvolger voor RAMOS
Vind ik leuk
dhrwobo +44015
donderdag 12 april 2018 om 09:12
Pietertje, hoor je mij zeggen dat het geen goede verdediger is? Ik volg veel Engels voetbal en hij doet het verdienstelijk, maar hij is nog mijlenver verwijderd om de beste verdediger ter wereld te worden. Daarvoor heeft hij nog te weinig gepresteerd. Ontwikkeling is goed, maar prestaties moeten nog meer komen. Dit is typisch wat we in Nederland zo fout doen... iemand te vroeg op een voetstuk zetten.
Vind ik leuk
Olfie +5628
donderdag 12 april 2018 om 09:34
Het is een stuk gebaseerd op teksten van mr. Gold. Zoals Mike Verweij over Ajax schrijft, zo schrijft Gold over de Spurs. Hij zegt ook dat Sanchez de stap naar Real en Barca voorlopig niet zal maken. Er zit dus ook een zeker realisme in.

Overigens: wat een beesten defensie had Ajax met de Ligt en Sanchez gehad als ze de laatstgenoemde nog een jaar hadden kunnen behouden. Haha.
Vind ik leuk
mcmodd +27206
donderdag 12 april 2018 om 13:38
Als Ajax zich vorig jaar hadden opgesteld als de Spurs nu doen, was het verloop van deze competitie totaal anders geweest, vermoed ik. Sanchez had zich dan ook goed ontwikkeld en had juist in de ontwikkeling van andere Ajaxspelers een goede boost kunnen zijn. Jammer, gemiste kans Ajax, dat kan beter.
Vind ik leuk
Ruud40 +13209
donderdag 12 april 2018 om 09:37
Dat is het probleem juist.
Je reactie gaat nergens over.
Is wat iedereen hier zegt, gewoon even laten weten dat je een hekel aan Ajax hebt en dat iedere jourmalist die iets positiefs over een (ex-) Ajax speler niet objectief is.

Man man man. Wat er gezegd wordt: Hij heeft er maar 1 jaar gespeeld en was vanaf dag 1 een kanjer die zich per wedstrijd verder ontwikkelde. Dus wat is het probleem, deze jongen is voor zijn leeftijd gewoon waarschijnlijk de beste verdediger te wereld.

Tja en omdat ie een paar wedstrijden voor Ajax gespeeld heeft kun jij dat niet hebben.
Nou jammer dan, dankzij jou reactie weten wij dat nu ook.
Vind ik leuk
HJR +9042
donderdag 12 april 2018 om 09:09
Die andere club kan je maar niet loslaten he. Die jongen speelt jaren voetbal, waarvan 1 jaar bij Ajax en daar Ben jij op gefocused. Laat het gaan, geniet van je aanstaande kampioenschap
Vind ik leuk
dhrwobo +44015
donderdag 12 april 2018 om 09:16
Mijn kritiek heeft niets te maken met dat hij bij Ajax heeft gespeeld, want vorig seizoen heb ik ook hier vaak geroepen dat hij het briljant deed bij Ajax. Mijn kritiek is gericht op voetbalprimeur en onze Nederlandse gewoonte om spelers nu al op een voetstuk plaatsen waar hij nog (!) te weinig voor heeft laten zien. Zeker de potentie om één van de grotere verdedigers van Europa te worden, maar laten we hem nou gewoon de tijd gunnen om nog meer te presteren op het hoogste niveau. We roepen constant wereldtalent wereldtalent.. maar in de tussentijd laat het Nederlands voetbal zien dat wij helemaal niet meer zoveel verstand van voetbal hebben als Nederland-voetballand. We zijn achterhaald. Laten we gewoon eens hard werken hier, kritisch zijn en mensen pas eren op het moment dat ze echt over langere tijd goed presteren.
Vind ik leuk
HJR +9042
donderdag 12 april 2018 om 09:32
Oh excuus dan. Maar VP plaatst berichten die in Engeland worden geplaatst. Het is niet dat zij dit schrijven, kopieren/plakken meer.
Zelfde als over De Ligt is ook een artikel uit Engeland.
Vind ik leuk
mcmodd +27206
donderdag 12 april 2018 om 13:41
Het probleem is dan meer dat VP te weinig eigen standpunten inneemt en als een soort ANP nieuwsbureau berichten doorplaatst. Het is niet voor niks dat men nu een nieuwe hoofdredacteur zoekt, VP moet ook aan kwaliteit kunnen winnen.
Vind ik leuk
lebonton +799
donderdag 12 april 2018 om 16:11
Ik dacht dat de dik gedrukte titels wel artikelen van de redactie zelf waren.
Vind ik leuk
donderdag 12 april 2018 om 09:11
Hij moet naar Real, te kleine club voor hem dit.
Vind ik leuk
donderdag 12 april 2018 om 09:16
Juist!

En dan de Ligt naar Tottenham op de plaats van Sanchez...
Zou voor beide de juiste stap zijn.
Vind ik leuk
dhrwobo +44015
donderdag 12 april 2018 om 09:17
Voor De Ligt zou dat een mooie stap zijn inderdaad. En voor Spurs ook.
Vind ik leuk
RtdDub +13354
donderdag 12 april 2018 om 09:07
" Alasdair Gold"

Ja... dat is zo'n beetje hetzelfde als Jamie Carragher vragen wat ie van Liverpool vindt.

Niks ten nadele van Sanchez overigens, hij doet het natuurlijk prima.
Maar feit is ook dat Spurs een straatlengte achter staat op City en in de CL ook weinig klaar maakte dus om nou te zeggen dat ie beslissend is geweest.....
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 april 2018 om 09:09]
Vind ik leuk
Ruud40 +13209
donderdag 12 april 2018 om 09:08
Sanchez was de echte motor achter het succes van Ajax vorig jaar.
Hoewel Overmars vdSar en een deel van de fans nog altijd geloven dat het succes vooral door de clown die trainer was kwam.

Een clown die tactisch ten onder ging in zo'n beetje alle belangrijke wedstrijden van Ajax en alleen zo aanvallend kon spelen omdat Sanche achterin het slot op de deur was.
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 april 2018 om 09:09]
Vind ik leuk
Garinsha +5079
donderdag 12 april 2018 om 09:40
Precies Dit!!!!!
Vind ik leuk
Dezeun +6296
donderdag 12 april 2018 om 09:50
Welk succes?????
Vind ik leuk
Ruud40 +13209
donderdag 12 april 2018 om 09:59
El finale.
Die bereiken is voor een nederlandse club iets om trots op te zijn, ook al was het met alle geluk van de wereld.

En zelfs als je deze verliest door een compleet falende tactiek van je trainer is het wel een succes.
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 april 2018 om 09:59]
Vind ik leuk
Voebtal +7450
donderdag 12 april 2018 om 12:37
Geluk omdat ze uit dramatisch speelden en thuis zowel lyon and schalke volledig van de kaart speelden? Vorig jaar was ajax uit slecht en thuis goed.
Vind ik leuk
Ruud40 +13209
donderdag 12 april 2018 om 12:53

Schalke uit pfff, met geluk ontsnapt
Lyon uit pfff, hoeveel kan het mee zitten...
Lyon thuis, 5x op doel schieten, 4 goals.... wat wil je nog meer
Lotingen zaten ook niet bepaald tegen, had bijna of elke ronde makkelijk slechter gekund.

Dus: JA
Maar is historie en vergeten, je hebt gewoon in 2017 in een belangrijke finale gestaan
Vind ik leuk
Voebtal +7450
donderdag 12 april 2018 om 13:00
Lyon werd volledig weg gespeeld in Amsterdam. Hoe kom je bij 5 schoten 4 doelpunten? Misschien was dat een andere wedstrijd? Lyon uit waren de rollen omgedraaid.
Vind ik leuk
Ruud40 +13209
donderdag 12 april 2018 om 13:08
Eerste ca half uur was Lyon veel sterker in Amsterdam, tot het eerste doelpunt van Ajax vrijwel uit het niets viel.

Van de volgende 5 schoten op doel gingen er 4 in en ja in de laatste 20 min was Ajax heer en meester, maar werd er niet meer gescoort. Gelukkig ook niet door Lyon dat in die laatste 20 min ook nog 2 of 3 prima kansen kreeg waar Onana op kon uitblinken.

Dus ja, die laatste 20 min werd Lyon overklast in Amsterdam, maar kreeg desondanks toch ook prima kansen op 4-2.
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 april 2018 om 13:11]
Vind ik leuk
Voebtal +7450
donderdag 12 april 2018 om 13:20
En toch won ajax uiteindelijk de tweestrijd.. En geluk was niet bepalend over twee wedstrijden.
Vind ik leuk
Kramertje +1023
donderdag 12 april 2018 om 09:13
zou zomaar kunnen over een paar jaartjes

dan is een Ramos, Chiellini etc.... gestopt
Vind ik leuk
Midden-Noord +95411
donderdag 12 april 2018 om 09:34
Hij is wel een beest en heeft zich makkelijk staande gehouden. Zijn er niet veel meer uit NLD die zich zo snel hebben aangepast. Deze was echt goed gescout door Veldmate.
Vind ik leuk
Korm +39902
donderdag 12 april 2018 om 09:37
ajax, aanvallend en fris? heb ik al een tijdje niet meer gezien.

Sanchez is wel een beest! doet het erg goed en is goed gescout!
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 april 2018 om 09:38]
Vind ik leuk
Jelmer038 +226
donderdag 12 april 2018 om 09:42
Moet hij grote voeten hebben
Vind ik leuk
ihvmmdk +7195
donderdag 12 april 2018 om 09:50
Het enige waar hij nog aan moet werken is niet zijn man uit zijn rug lopen, zie ik nog vaak gebeuren maar buiten dat is het een complete verdediger.
Vind ik leuk
donderdag 12 april 2018 om 10:10
Als van Dijk voor 80+ miljoen verkocht is, voor hoeveel zal deze wel niet kunnen worden verkocht?
Vind ik leuk
kwartje50 +1266
donderdag 12 april 2018 om 11:51
1 woord :Geweldenaar !
Vind ik leuk
Voebtal +7450
donderdag 12 april 2018 om 12:34
Vertongen en sansez.. Pff kwijl... Wat een duo zeg.
Vind ik leuk
De Haan +610
donderdag 12 april 2018 om 12:56
Mooi om te zien . Blij dat we hem 1 jaartje in de defensie hebben mogen zien schitteren!
Vind ik leuk
Ad Godloos +289
donderdag 12 april 2018 om 14:07
hoop dat Ajax nog centjes krijg als hij voor 150.000.000 word verkocht!!
Vind ik leuk
meloen87 +805
donderdag 12 april 2018 om 15:57
Deze jongen wordt echt een wereld topper! Als hij straks een goed WK draait, zal zijn waarde alleen nog maar stijgen. Die zie ik binnenkort bij Real Madrid, Barcelona, Bayern München of Manchester City spelen.
Vind ik leuk
r4vje +156
donderdag 12 april 2018 om 16:10
Lekker bij Tottenham blijven, hij maakt een goede ontwikkeling door net als de club zelf.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws