'Jupiler League-clubs eisen financiële compensatie: 1,5 miljoen per Jong-elftal'

'Jupiler League-clubs eisen financiële compensatie: 1,5 miljoen per Jong-elftal'

woensdag 25 april 2018 om 08:25

De clubs uit de Jupiler League zijn van plan om enkele ingrijpende hervormingen door te voeren op het tweede Nederlandse profniveau. Zo hopen de clubs een financiële compensatie te ontvangen voor deelname van belofteteams.

Een speciaal in het leven geroepen commissie, bestaande uit directeuren Remco Oversier (NEC), Frank van Mosselveld (RKC Waalwijk) en Peter Bijvelds (FC Oss), denkt volgens het Brabants Dagblad aan een bedrag van 1,5 miljoen euro per Jong-elftal. De Jupiler League-clubs zijn van mening dat ze hier recht op hebben, omdat ze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van talenten van Ajax, PSV, AZ en FC Utrecht: de spelers van de Jong-elftallen ondervinden meer weerstand dan in de beloftecompetitie, waardoor ze sneller de stap naar het eerste elftal kunnen maken. Ajax-talenten als Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong gelden hierbij als voorbeeld.

De clubs willen bovendien dat de Jong-elftallen met een vaste selectie gaan werken, een idee dat eerder deze week door de coöperatie Eerste Divisie aangedragen werd. Daarnaast hoopt men de promotieregeling aan te passen. Momenteel gaat alleen de kampioen van de Jupiler League rechtstreeks naar de Eredivisie, maar de clubs zetten in op twee directe promovendi. Bovendien wil men dat promotie vanuit de Tweede Divisie naar de Jupiler League verplicht wordt gesteld: dat is dit seizoen nog niet het geval.

De plannen worden op 6 juni besproken tijdens een vergadering van alle Nederlandse profclubs.

Lees meer over:Jupiler League

Poll

Moet de Jupiler League een extra promotieplek krijgen?

(1338 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 25 april 2018 om 08:28
Tja kan ik ff vangen?
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 12:46
Oftewel, het enige argument wat echt voor ze telt is geld...

Vind ik leuk
Voebtal +1998
woensdag 25 april 2018 om 12:55
Precies. Het is huilie huilie snik snik huilie.. Geld vangen en weer een big smile. Walgelijk.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 18:41
Geef dan ook maar het extra geld van Fox terug, dat dankzij de Jong Teams naar de JL stroomt...

1,5 miljoen mafkezen.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:29
“Mag ik geld?”
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +16230
woensdag 25 april 2018 om 08:30
Hun worden er toch zelf ook beter van door tegen de jong ploegen te spelen? Meer weerstand etc.....
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:35
Precies dat is andersom ook zo
Vind ik leuk
Jarinr10 +4206
woensdag 25 april 2018 om 08:40
Idd wat een schooiers
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:25
Ben ik het niet mee eens. Sinds de toelating van de Jong Elftallen zijn toeschouwersaantallen en het niveau gekelderd. Daarbij wordt de competitie nog minder serieus genomen vooral als onze jonkies straks kampioen worden. Welke geloofwaardigheid heb je dan nog als Jupiler Club?
Vind ik leuk
ihvmmdk +5619
woensdag 25 april 2018 om 09:28
Cijfers graag anders lul je gewoon uit je nek.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:18
Cijfers? Jong Ajax staat eerste.

Toeschouwers aantallen van de gemiddelde clubs (dus zonder de uitzonderingen: degradanten als NAC, WII etc. , goed presterende zoals Fortuna dit jaar) zijn terug te vinden op verschillende sites waaronder transfermarkt.nl. Ga maar eens voor de grap kijken naar toeschouwers aantallen van de stereotype eerstedivisieclubs: Helmond, Eindhoven, Emmen, MVV, Den Bosch, Volendam en Fortuna voordat ze het dit seizoen zo goed deden. * Je kan makkelijk per club selecteren: (https://www.transfermarkt.nl/jumplist/besucherzahlenentwicklung/verein/500).

Volgens mij zijn dat duidelijke cijfers.

Niveau is niet in cijfers uit te drukken maar lijkt me duidelijk dat er geen stijgende lijn in zit.

*Daarbij komen er geregeld artikelen voorbij over de zorgwekkende daling van toeschouwers aantallen in regionale kranten en websites als deze.
[Reactie gewijzigd op woensdag 25 april 2018 om 10:22]
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 11:11
Maar dan zie je ook dat bijna alle clubs hun hoogste toeschouwers aantal haalt als Jong Ajax op bezoek komt.
Dus wel alle feiten op tafel leggen.
Lijkt dus vooral aan de clubs zelf te liggen dat toeschouwers thuis blijven
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 16:34
hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Het klopt inderdaad dat Jong Ajax dit seizoen goed bezocht wordt mede doordat ze het goed doen maar dat was de eerste seizoenen wel anders toen ze onderin meededen. Daarbij vinden veel supporters van de jupiler clubs het om welke reden dan ook leuk om Ajax te haten en bezoeken deze wedstrijd wel maar worden wedstrijden van jong PSV, Utrecht en AZ weer slecht bezocht wat het gemiddelde weer naar beneden haalt.

Vind ik leuk
isnake +1921
woensdag 25 april 2018 om 12:16
Vroeger werden spelers van Ajax en PSV vaker uitgeleend aan andere elftallen in de eerste divisie. Dat hoeft nu niet meer, nu ze er met Jong elftallen zelf spelen.
Ook dat maakt wel een verschil.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:30
Kunnen ze van dat geld ook mooie grasvelden aanleggen. Je moet de talenten namelijk wel een goed platvorm bieden en dat betekent dus geen kunstgras
Vind ik leuk
Drobtine +2338
woensdag 25 april 2018 om 08:46
Ben ik het volledig mee eens een vergoeding per Jong team en dan direct natuurgras velden verplicht stellen. De vergoeding kan dan mooi gebruikt worden hiervoor. En verder de regels laten zoals het is. Het een of het ander lijkt mij en niet en en
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:33
Ze zijn gek anderhalf miljoen betalen voor een soort van compensatie/opleiding vergoeding. En dan nog eisen dat je met een vaste selectie aan het seizoen begint.
Ze kunnen beter naar zichzelf kijken en proberen met goed beleid aan te haken ipv geld te eisen. Ik zou als topclubs eisen dat kunstgras verboden wordt anders licentie intrekken zal ze leren geldwolven.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:46
Persoonlijk vind ik het maar vreemd dat spelers van het 1e en jong elftallen zomaar uitgewisseld kunnen worden. De transfer periode is toch afgelopen, dan kun je toch niet willekeurig met spelers blijven schuiven? Dat ruikt naar competitie vervalsing.

Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:51
Het ruikt er niet alleen naar, het is competitievervalsing. De JL clubs hebben groot gelijk en iedereen die nooit naar de JL kijkt mag zijn ongefundeerde mening voor zichzelf houden.
Vind ik leuk
Ajacied_8 +5669
woensdag 25 april 2018 om 08:34
Als fervent kijken van Jong Ajax wordt ik zo regelmatig gedwongen naar nietszeggende clubs te kijken.
Ik wil nu ook geld.
Vind ik leuk
FSCeara +7281
woensdag 25 april 2018 om 08:40
Dat word je in de eredivisie toch ook al ;).
Ben blij als we zaterdag promoveren dan mogen de gasten van nec en RKC zich hiervoor sterk maken aangezien die het dan het hardste nodig hebben. Ik ben voor een eerlijkere competitie dus alle kunstgras eruit,vaste speeldag voor de hele JL, en vaste spelers voor de jong teams aangezien de andere teams ook met maximaal ingeschreven spelers moet spelen.
Vind ik leuk
Ajacied_8 +5669
woensdag 25 april 2018 om 08:45
Kijk dat zijn allemaal betere opties om aan te dragen dan het vragen om geld. Ze krijgen nu al meer tv gelden (van Fox) omdat die Jong teams mee mogen doen. Dat houdt op als de Jong teams weg zouden moeten.
Er moet wel iets veranderen.
Vind ik leuk
Sazzz +10866
woensdag 25 april 2018 om 08:52
Maar als alle regels gelijk getrokken wordt, moeten de Jong teams ook kunnen promoveren vind ik.
Vind ik leuk
FSCeara +7281
woensdag 25 april 2018 om 10:05
Dat vind ik ook. Al krijg je dan wel echt competitievervalsing tussen de jong en oud teams. Het beste voor iedereen zou zijn om alle gezeik te voorkomen gewoon een afdeling maken voor de jong teams van alle BVO”s waar ze ook uit kunnen promoveren en degraderen zoals de davis cup bij tennis met een A liga en een B liga
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:19
Ik zeg dat ook steeds. De Jong elftallen gewoon weer eigen competitie. Dan maakt het ook niet uit wie ze opstellen. Nu kan een speler due geblesseerd is geweest alleen wedstrijd ritme op doen in het 1e of een geschorste speler kan dan ook ritme houden. 2 promovendus naar de ere-divisie en 1 degradeert als de kampioen van 2e klasse wil promoveren.
Vind ik leuk
FSCeara +7281
woensdag 25 april 2018 om 16:52
Daarnaast ook van al die playoff wedstrijden af. De nummers 1 en 2 promoveren direct en degene die een periode hebben gepakt spelen wedstrijden tegen elkaar en degene die daarvan wint speelt tegen de nummer 16 van de eredivisie voor promotie degradatie
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 17:15
Ja het is eigenlijk ook te zot dat je als 8e eindigt nog steeds kan promoveren. Nu is dat natuurlijk ook met periode titels maar dat heeft tenminste nog zijn charme. Gewoon weet 1 en 2 promoveren en 4 periode winnaars playoff laten spelen en de winnaar daarvan tegen nr 16.
Vind ik leuk
mcmodd +18762
woensdag 25 april 2018 om 09:18
Als ik naar een verliezend Jong Ajax zit te kijken denk ik ook vaak: wat een ontzettend bedroevend niveau, wanneer moet dat doorstromen? Zelfs als ze aan de winnende hand zijn kan ik me nog niet onttrekken aan het idee dat het nog maar jochies zijn met iets meer adem dan hun tegenstanders.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:39
Kun je nagaan wat het niveau van de rest van de Juup league is.
Vind ik leuk
mcmodd +18762
woensdag 25 april 2018 om 11:18
Ja, bar slecht en een divisie hoger is het niet zomaar drie keer zo hoog.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 11:20
Precies.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:34
Weg met die jong teams in de jupiler league! Jong-ajax speelde tegen almere met een bijeengekocht team van boven de 25 miljoen. Competitievervalsing
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:39
Dat Jong Ajax met een team van meer dan 25mil speelde is niet echt competitievervalsing lijkt me. In elk land in elke competitie zijn er clubs met veel grotere en veel kleinere budgetten.

Overigens ben ik wel van mening dat de regels met betrekking tot de jeugdteams goed onder de loep genomen moeten worden;)
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:49
Als die jongens die eigenlijk deel uitmaken van het 1e team, maar sommige wedstrijden voor het jeugdteam speelt, dan lijkt mj dat wel competitie vervalsing. Younes is een goed voorbeeld daarvan.
Vind ik leuk
Sazzz +10866
donderdag 26 april 2018 om 13:52
Younes speelt niet voor Jong en was daarvoor al uit de gratie bij Één. En ondanks dat Ajax dus met enige regelmaat met een veredeld A1 elftal speelt (lang niet altijd de schuld van Ajax, maar gewoon omdat er jeugdinterlands gespeeld moeten worden) staan ze nog bovenaan. En noem er eens eentje die eigenlijk bij één hoort maar die veel speelt bij Jong. En dan bedoel ik echt iemand die regelmatig minuten maakt bij 1
Vind ik leuk
donderdag 26 april 2018 om 16:10
Cassiera, Eiting, Johnson, (Kristensen), Orejuela, Cerzny en Sinkgraven staan allemaal onder contract bij het 1e van Ajax.

Het is een beetje vreemd dat deze spelers de ene week in het 1e mogen meespelen en de andere week het beloften elftal kunnen vertegenwoordigen.

Dat sommige van deze spelers dit seizoen weinig voor het 1e zijn uitgekomen is meer toeval dan wijsheid.

Eiting, Cerny en Sinkgraven hadden komende wedstrijd zomaar met de beloften mee mogen doen als ze ondertussen fit hadden geweest.

Het is natuurlijk wel goed voor Ajax en de betreffende beloftes, maar NEC wint niet zoveel titels en het lijkt mij logisch dat deze club (op dit moment) zijn zorgen hierover uitspreekt.

Het winnen van de Jupiler league betekent voor een club als NEC niet alleen een beker in de kast, maar levert ook PR (=geld) en voldoening op.

Het lijkt mij dat regels omtrent beloften teams kunnen worden aangescherpt en dat 'rijke' clubs een kleine vergoeding afstaan aan Jupiler clubs is helemaal niet zo'n gek idee. Dat komt de Jupiler clubs en daarmee het Nederlandse voetbal alleen maar ten goede.

PS.
Younes was een verkeerd voorbeeld, maar Siem zou nooit in het beloften elftal mogen spelen vind ik persoonlijk (en dat is wel gebeurd). Maargoed, dit is niet echt waar het om draait in deze discussie denk ik. Mijn vergissing.

Vind ik leuk
Thobar +3548
woensdag 25 april 2018 om 12:35
Bayern München is een rijkere en grotere club dan Ajax maar in hun tweede team (dat ook in de voetbalpiramide zit en in theorie 3e Bundesliga mag spelen) staan geen miljoenenaankopen opgesteld. Ook het uitwisselen van spelers tussen het eerste en tweede team is aan sterk beperkende regels gebonden om met name competitievervalsing te voorkomen. (Ipv het wiel opnieuw uit te vinden had de Knvb de regels vd DFB alleen maar hoeven te vertalen)
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 13:25
Maar waarom is het competitievervalsing als het een tweede niveau betreft? hier haak ik namelijk even af.

Wat denk je dat de verschillen in de Championship in Engeland zijn dan heb je het ook over meer dan 25mil hoor.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat er goed naar de regels gekeken moet worden en hier en daar sterk verbeterd zal moeten worden.

Maar stel Ajax koopt met het geld wat ze hebben een talent voor 8 miljoen wil toch niet zeggen dat die niet in de vaste selectie van Jong een jaar in de JL mee zou mogen draaien?

Vaste selectie lijkt me inderdaad een goed idee, en als een club de speler dan zo ver acht kan die overgeheveld worden naar 1. Maar terugzetten lijkt me geen goede optie.
Vind ik leuk
2cents +45697
woensdag 25 april 2018 om 08:56
Welk seizoen was dat? Klinkt wel leuk hoor, 25 miljoen.

Dit seizoen deed Sinkgraven mee, omdat hij terugkwam van een blessure. Nou nou, heftig man. Zonder hem kom je sowieso niet boven de 10 miljoen uit.

Bij de terugwedstrijd had je Orejuela en Johnsen en voor de rest een veredeld onder 19. Verloren jullie ook. Dus wie er speelden maakte blijkbaar niets uit.

De enige keer dat het echt competitievervalsing was was de wedstrijd in de voorbeding in de winter, waarbij een groot deel van Jong Ajax mee was op trainingskamp.

Dat ligt simpelweg aan de competitie indeling. Gewoon geen jong ploegen op maandag laten spelen. Hooguit tegen elkaar.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:58
Is toch duidelijk geschreven. Jong ajax- almere dit seizoen
Vind ik leuk
2cents +45697
woensdag 25 april 2018 om 08:59
Hoe kom jij aan 25 miljoen?
Vind ik leuk
Thilo +1237
woensdag 25 april 2018 om 09:10
Uit z’n duim gezogen
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 13:04
Dat is de som welke Ajax betaald heeft voor de spelers die basis stonden!
Vind ik leuk
2cents +45697
woensdag 25 april 2018 om 13:21
Nee, dat is het niet.
Vind ik leuk
donderdag 26 april 2018 om 19:15
Dat is het wel!
Vind ik leuk
2cents +45697
donderdag 26 april 2018 om 20:42
Misschien kun jij niet zo goed rekenen?

Sinkgraven, Cassierra en Johnsen waren de dure jongens in die ploeg. Wat hebben die gekost?
Vind ik leuk
donderdag 26 april 2018 om 20:50
Totaal 25 miljoen! Op zeker
Vind ik leuk
2cents +45697
donderdag 26 april 2018 om 21:10
Moet ik serieus voorrekenen?

Cassierra 5,5 miljoen
Johnsen 2,4 miljoen
Sinkgraven 7 miljoen

Kom je dus op 15.
Vind ik leuk
FSCeara +7281
woensdag 25 april 2018 om 08:36
Op zich is dit een prima plan. Maar alvorens dit te eisen moeten ze ook eens beslissen om van het zaalvoetbal af te komen en overal weer echt gras erin. Wel zou dit geld evenredig verdeeld moeten worden over all clubs. Daarnaast moeten ze zich ook bewust zijn dat dan de regels voor de jong teams bepaald moeten worden door de clubs die de “ opleidingskosten “ betalen terwijl alle fans voor andere regels zijn die de conpetitie eerlijker maken.
Vind ik leuk
Pvm9 +426
woensdag 25 april 2018 om 08:39
Extra geld krijgen zo al doordat de stadions voller zitten als jong ajax op bezoek komt.
Vind ik leuk
mcmodd +18762
woensdag 25 april 2018 om 09:25
Er komen alleen meer bezoekers omdat er eerste elftalspelers van Ajax 1 meedoen, dat zal dan verleden tijd zijn, gelukkig. En betalen ze ook terug als er helemaal geen bezoekers komen als Jong Ajax op bezoek komt? Of kijk je dan alleen naar die paar momenten dat het, op het einde van de competitie, er wel op kan uitdraaien dat Jong Ajax kampioen wordt (ten koste van het voetbal in de JL)?
Vind ik leuk
Pvm9 +426
woensdag 25 april 2018 om 09:34
Ik kijk de meeste wedstrijden van jong ajax en de stadions zitten in de meeste gevallen voller dan tijdens een reguliere jl wedstrijd.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:39
Dit is nu kleinzerigheid ten top.
Geef ons geld omdat we niet beter zijn dan de jong teams....
Je kan het ook omdraaien, de juup teams worden beter doordat ze tegen de jonge toppers van Ajax en PSV spelen. Omdat ze niet kunnen promoveren geef je ze gewoon een compensatie voor het goede spel gedurende het seizoen.
Wat een onzin
[Reactie gewijzigd op woensdag 25 april 2018 om 08:40]
Vind ik leuk
2cents +45697
woensdag 25 april 2018 om 08:58
Ze krijgen al geld omdat Fox bereid was in te stappen omdat de Jong Teams instapten. Zonder dat was het een hels karwei geweest een vergelijkbare deal te sluiten.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:41
Edit: Voordat mensen denken van: 'HUH??? 2 mensen van NEC in deze commissie?".

Peter Bijvelds is directeur van FC Oss.
Vind ik leuk
Spiegel +7143
woensdag 25 april 2018 om 08:42
Dan hadden ze dit bij intreden moeten doen. Niet een paar jaar achteraf.

Hetzelfde als de afgelopen seizoenen dat gezeik over de competitievervalsing.

Je kan niet eerst instemmen met iets, om vervolgens als je niet kan winnen, een andere eis toe te voegen.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:47
Ik denk dat de jong clubs een compensatie moeten vragen aan alle clubs die lager dan plaats 10 staan omdat hun eerste elftal te weinig tegenstand krijgt van die subsidie clubjes. Of met België een eigen competie moeten beginnen zodat ook de Jong teams kunnen promoveren en kampioen kunnen worden, kijken of die kleine nietszeggende clubjes dan nog overeind blijven.
Vind ik leuk
Drobtine +2338
woensdag 25 april 2018 om 08:48
Wel een hoog NEC gehalte in die werkgroep, en laat dat nou net het clubje zijn dat mogelijk aan het kortste eind trekt dit seizoen. Stelletje jankerds zorg eerst een voor goed beleid
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 08:51
commissie bestaat uit 2 man van nek, het wordt ze heet onder de voetjes, ze gaan er vanuit dat ze nog een jaartje juup blijven spelen en dus dat geld hard nodig hebben....
Vind ik leuk
DEWEE +1945
woensdag 25 april 2018 om 08:56
Compensatie?
Prima, maar dan direct eisen dat dit wordt geïnvesteerd in echt gras, anders niet.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:13
Twee promovendi???? Krijgen we nog meer plastic velden!!!.
Akkoord om Jong elftallen 1,5 miljoen te laten betalen maar alleen voor verenigingen die op echt gras voetballen en om deze velden te kunnen onderhouden. En.....de promovendi zijn verplicht om op echt gras te gaan spelen in de Eredivisie. De kunstgras velden in de eredivisie moeten er na twee jaar vanaf anders wordt het verplicht degraderen naar de Jupiler league.
Vind ik leuk
HanV +3166
woensdag 25 april 2018 om 09:27
Ze nemen wel veel hooi op de vork. Die doorstroming tussen amateurs (2e divisie) en de profs (JL) 2 verplicht stellen zie ik niet gebeuren als je ziet hoe het met Achilles '29 is gegaan. Die compensatie is een nieuw idee, zal wel een hoopvolle gedachte blijven.
Vind ik leuk
Rodajc +7947
woensdag 25 april 2018 om 09:28
Vind een compensatie met als eis natuurgras ook wel een aardig idee. Wel ben ik het niet eens met de 2de die promoveert, het is namelijk slechts 2x voorgekomen in de afgelopen 10 jaar dat de nummer 2 promotie afdwong dus zie niet in waarom dit verdiend zou zijn. Verder ben ik het wel eens met de verplichte promotie/degradatie met het amateurvoetbal, slaat nergens op dat men niet kan degraderen uit de Jupiler League.
Vind ik leuk
John M. +3847
woensdag 25 april 2018 om 09:32
Als promotie vanuit de Tweede Divisie verplicht wordt, en de club wil (misschien vanwege financiele verplichtingen) liever niet, komen er tegen het eind van de competitie opeens opvallende uitslagen. De koploper verliest dan de één na de andere wedstrijd zodat ze de eerste plaats kwijt zijn.
Vind ik leuk
Dicky +14782
woensdag 25 april 2018 om 09:33
Vaste selecties is een logische eis. Maar om geld te vragen slaat nergens op. Dan kunnen we dat in de Eredivisie ook wel doen. ADO helpt ook mee aan de ontwikkeling van De Ligt, Mount enz. Of de Eredivisie clubs zouden ook geld kunnen vragen aan de nieuwe promovendus aangezien zij dankzij de wedstrijden tegen Eredivisie clubs meer inkomsten genereren dan in de eerste divisie. Allemaal onzin natuurlijk. Promotie/degradatie tussen de eerste divisie en tweede divisie moet inderdaad verplicht worden. Verder zou het beter zijn wanneer er geen perioden kampioenen meer zouden zijn. Gewoon de hoogst genoteerde eerste divisie club promoveren, de 2 clubs die daarna komen spelen tegen de nummers 16 en 17 uit de Eredivisie.
[Reactie gewijzigd op woensdag 25 april 2018 om 09:42]
Vind ik leuk
3Bier +4981
woensdag 25 april 2018 om 09:35
De clubs willen meer geld, een extra promovendi en vaste selecties bij Jong teams. Op zich snap ik dat wel. Alleen dat zijn 3 punten in het voordeel van de JL clubs. Wat geven ze daar voor terug? Oké een extra degradant richting 2e divisie. Maar ook dat is voordelig voor de clubs omdat de competitie dan ook onderin spannend is.
Lijkt mij dat de JL clubs ook wat terug moeten doen hiervoor. Bijvoorbeeld alle kunst grasvelden op termijn eruit. En anders dat geld in de jeugdopleiding stoppen. Zo heeft het NL voetbal in zijn totaliteit er nog wat aan.
Vind ik leuk
Gustavo +2574
woensdag 25 april 2018 om 09:42
Ik vind het goede ideeën. Maar idd zoals men hier aangeeft dient dan wel iedere club op echt gras te gaan spelen.

De vaste selecties zijn ook goed voor de jeugdspelers omdat ze dan niet af en toe plaats hoeven te maken voor spelers van het eerste die terugkomen van een blessure. Plus het is eerlijker.

Tot slot vind ik dat er drie rechtstreekse promovendi moeten zijn zodat je meer clubs krijgt die geld kunnen pakken. Dat maakt het voetbal in de breedte veel sterker.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:47
Krijgen Ajax psv ook geld als een speler van een andere JL club doorbreekt?dacht het niet he dat gebeurd ook door de betere weerstand door de aanwezigheid van de jong elftallen.
Het moet eens stoppen met het eeuwige gezeur van JL clubs die hun eigen broek niet op kunnen houden.
Ga dan naar de 2e divisie
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 09:54
Ik zou zeggen. Jong ploegen weer uit de juup kieperen in ruil voor afschaffen van kunstgras. Iedereen weer tevreden en kan dit gezeik eindelijk ophouden!
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:01
Gaan ze de jong elftallen dan ook geld geven voor het brengen van meer weerstand?

Hoe vaker je tegen betere tegenstanders speelt hoe beter je op den duur zelf ook word, eigenlijk worden ze dus zelf ook een beetje opgeleid door de jong elftallen.

Of geld hun redenering alleen in hun voordeel?
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:05
Alle clubs in Nederland met een kunstgrasveld eerst terugzetten naar het amateur voetbal. Daarna praten we verder.
Vind ik leuk
B.O.B. +205
woensdag 25 april 2018 om 10:05
1.5 miljoen prima per jong elftal...Kunnen ze dat geld mooi gebruiken voor goede grasmatten ipv plastic.
Vind ik leuk
5by5 +1237
woensdag 25 april 2018 om 10:07
Ik vind dat ze een punt hebben en zou mee gaan in de eisen .
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:10
Vaste selecties ben ik wel voorstander van, liefst helemaal geen jong elftallen. Maar om nu compensatie te vragen???? Kom op zeg.... Laat een voetbalclub eerst maar eens zorgen dat ze op gras kunnen voetballen
Vind ik leuk
RtdDub +6900
woensdag 25 april 2018 om 10:21
Als ik naar de ranglijst kijk valt die tegenstand die de Jong elftallen van Ajax en PSV krijgen een tikkie tegen.
Maar met geld is het allemaal op te lossen. Lijkt de pvda wel.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 10:45
Wie wil er nou promoveren naar de JL? Dat is pure degradatie.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 12:07
Speciaal in het leven geroepen commissie?! Oversier komt van RKC en van Mosseveld is door hem aangedragen als algemeen directeur. Hoe verrassend! FC Oss heeft jaren geen cent te makken dus dat is ook niet verwonderlijk.

Ik ben het er wel mee eens dat Jong teams vaste selecties moeten hebben, maar dat bij Ajax zeker wel het geval. Er spelen noet heel veel wissels van het eerste mee.

Verder moeten de clubs hun mond houden, want ze kunnen de talenten niet eens aan. Daarmee doel ik op NEC. En de jonkies geven de competitie tenminste kleur en aanzien. Kunnen we van Oss, Eindhoven en Helmond Sport niet zeggen.

Wegwezen met die financiele compensatie. Ga lekker met Lagadere (NEC) je geld naar binnen harken en presteren op het veld. Droeftoeters
Vind ik leuk
dhrwobo +17088
woensdag 25 april 2018 om 12:21
Met alle respect, maar dit is wel echt een gekke actie van die clubs. "De Jupiler League-clubs zijn van mening dat ze hier recht op hebben, omdat ze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van talenten van Ajax, PSV, AZ en FC Utrecht". Dat is net zo te bewijzen als dat de talenten zorgen voor een betere ontwikkeling van de spelers van die jupiler league clubs....

En een extra promotieplek.. hartstikke leuk.. maar dan kan je beter bijvoorbeeld 8 JL-clubs promotiewedstrijden laten spelen, en de laatste 2 clubs van de eredivisie automatisch laten degraderen.

Maar met alle respect, veel Jupiler League clubs bakken er toch niets van wanneer ze opeens in de eredivisie komen. Dus dat ze tegen zeer getalenteerde spelers mogen spelen kan hun niveau ook omhoog krikken, waardoor ze beter bestand zijn tegen het niveau van de eredivisie mochten ze promoveren.

Kortom... een beetje onterecht calimero-gedrag van de Jl-clubs. Ik vind overigens wel dat ploegen als PSV of Ajax geen spelers uit het eerste wekelijks mogen laten meedoen bij de Jong-ploegen... per speler hooguit 1-2 wedstrijden na een blessure bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
Nistel +2623
woensdag 25 april 2018 om 13:13
Welke weerstand??
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 13:23
Bijdrage aan de ontwikkeling? Alleen de top 5 dan. Hoezo is dat niet hetzelfde andersom. 1.5 miljoen per prof club naar de jong teams om de beste Jeugd van Nederland te ondersteunen.
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 13:25
Vaste selecties daar kan ik me wel in vinden, al doen spelers die terugkeren van een blessure ook bij FC Porto B, Benfica B en Sporting Portugal B mee op het tweede niveau in Portugal.
Dus over teveel weerstand moeten de Jupiler League clubs ook niet zeuren!
Ze hebben allemaal toegestemd dat deze jong-elftallen toe mochten treden, dat was ook in financieel belang van de clubs omdat er een aantal clubs failliet zijn gegaan zoals AGOVV Apeldoorn, BV Veendam, HFC Haarlem en RBC Roosendaal om maar wat te noemen.

1,5 miljoen euro compensatie per jong-elftal is wel erg overdreven!!
Een club als Cambuur heeft een begroting van 6 a 7 miljoen euro, heeft zo'n club dan recht op 6 miljoen euro extra door alleen die jong-elftallen?
Dat is een verdubbeling van de begroting en voor nog kleinere teams is dat nog meer.
Dat vind ik te zot voor woorden, leuk bedacht maar lijkt me niet dat het zover komt.
Vind ik leuk
14forever +7809
woensdag 25 april 2018 om 17:26
Buiten die 1,5miljoen hebben ze groot gelijk.
Vind ik leuk
Liwwadder +3964
woensdag 25 april 2018 om 19:19
Ja knvb..wakker worden en maak een eind aan dit gedrogt! Echt dit kan gewoon niet. Nogmaals de grootste competitievervalsing tot en met...KAPPEN ERMEE!!!
Vind ik leuk
woensdag 25 april 2018 om 23:45
Compensatie? De spelers van de andere teams ondervinden juist meer weerstand en dienen zich aan te passen. Mogen de profclubs ff vangen?? Houd je eigen broek eens op of ga als amateurclub verder. Met de andere plannen ben ik het helemaal eens.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Jupiler League-clubs eisen financiële compensatie: 1,5 miljoen per Jong-elftal'