'Ik snap dat het voor AZ geweldig is en Ajax en PSV minder enthousiast zijn'

    'Ik snap dat het voor AZ geweldig is en Ajax en PSV minder enthousiast zijn'

    woensdag 16 mei 2018 om 08:19

    Ronald Waterreus denkt dat na een spectaculair play-offweekend het momentum is aangebroken om ook in de top van de Eredivisie de competitieopzet tegen het licht te houden. De oud-doelman reageert daarmee op de 'veranderplannen'.

    Een stuurgroep bestaande uit directeuren Edwin van der Sar (Ajax) en Hans Nijland (FC Groningen) en PEC Zwolle-voorzitter Adriaan Visser stelt voor om de Eredivisie naar Belgisch model te hervormen. Een uitstekend plan, stelt Waterreus in zijn column voor Voetbal International. 'Het Belgische systeem wil ik zeker niet heilig verklaren. Het heeft mankementen. Ik ben ook geen Mister Perfect die alle oplossingen paraat heeft, maar het lijkt mij evident dat de spanning, weerstand en attractiviteit toenemen als de topclubs onderling om het kampioenschap gaan spelen.'

    'Ik snap dat een kampioensgroep voor AZ geweldig is en dat Ajax en PSV iets minder enthousiast zijn, aangezien hun kansen ietsje kleiner worden', vervolgt Waterreus. 'Maar de effecten op lange termijn lijken mij positief. Dat de Belgen dit seizoen in Europa net zo zwak hebben gepresteerd als wij, is in mijn ogen geen reden het af te schieten. Door de toename van het aantal topwedstrijden ontwikkelen jonge spelers zich sneller en leveren de Belgische televisie-rechten nu meer op dan de Nederlandse. Daardoor kunnen ze betere spelers halen en staan ze ook hoger dan wij op de Europese ranglijst.'

    Waterreus hoopt dat coryfeeën zich hard gaan maken voor verandering. 'We zijn nogal conservatief en zien vooral de nadelen. We blijven daarbij wijzen naar de topcompetities die het ook niet doen. Maar dat is niet zo vreemd, daar zitten de stadions bomvol en is er geld genoeg. In steeds meer kleinere landen is juist gekozen voor nieuwe formats om de nationale competitie aantrekkelijk te houden. Ik zou zeggen: laten we dat hier ook gaan proberen.'

    Poll

    Een kampioenspoule in de Eredivisie: goed idee?

    (2954 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 16 mei 2018 om 08:25
    Ik zie liever een BeNe(Lux) bekercompetitie. Zijn ook topwedstrijden.
    Vind ik leuk
    Filip_FCU +9432
    woensdag 16 mei 2018 om 08:30
    Ben ik ook groots voorstander van, als het dan ook nog is heel goed uitpakt kan je misschien zelfs een competitie ervan maken.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +20048
    woensdag 16 mei 2018 om 08:43
    Bekercompetitie combineren vind ik een goed idee. Die competitie opzet met 2 poules ben ik geen voorstander van. Met name die verliezerspoule is onaantrekkelijk voor iedereen. Zeker als je daarin bovenin meedraait. Dan speel je nergens meer om.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +10882
    woensdag 16 mei 2018 om 10:28
    De opzet zoals in Belgie is natuurlijk idioot.
    De kampioenspoule, is al niks maar die twee poules er onder om met 12 clubs (incl zelfs 2e klassers) te voetballen om een wedstrijd voor een EL ticket te kunnen bemachtigen. Dat slaat toch nergens op? Is al erg genoeg dat we bij ons op papier de nr 5 kunnen ruilen voor de nr 8.

    En wat voegt die kampioenspoule dan toe? Bijna elk jaar is de kampioen van de competitie ook na de poule nog de kampioen. En dat is maar goed ook. Stel je voor dat na 6 jaar er 5 keer een andere club kampioen wordt dan de nr 1 van de echte competitie. Ben benieuwd hoeveel mensen het dan nog leuk vinden.

    Als je meer topwedstrijden wilt, maak dan maar een Leugue Cup voor een EL plaats oid. De bovenste 8 van de competitie gaan het seizoen erna in 2 poules van 4 spelen. Nr 1 en 2 van de poules komen via kruisfinales in de finale. Betekent ook nog eens dat er een extra prijs te winnen valt

    Heb je ook meer topwedstrijden en je kunt de competitie gewoon in tact laten, alleen de play offs om het EL ticket kunnen vervallen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Castromann +4965
    woensdag 16 mei 2018 om 08:45
    Play-offs is n vaag systeem.
    Stel je bent als psv zijnde van aug tot april in topvorm....wat normaal gesproken genoeg is voor de titel. Maar je bent dan als je playoffs hebt eind april en mei totaal uit vorm dan verlies je de titel.... dat voelt als oneerlijk.
    Vind ik leuk
    Rodapaus +4422
    woensdag 16 mei 2018 om 09:14
    Of je degradeert :p
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 09:19
    Wat mij betreft blijft de competitie zoals hij is, bovenin iig. Onderin een extra degradatieplaats lijkt me wel wat, nog spannender!
    Vind ik leuk
    Eddy T67 +1151
    woensdag 16 mei 2018 om 08:43
    Ik heb niks met die Belgische ploegen. Wat mij betreft blijft het zoals het is. Is daar iets mis mee dan?
    Vind ik leuk
    Entombed +545
    woensdag 16 mei 2018 om 09:00
    Wat hebben Belgische ploegen te maken met het voorstel van Waterreus?

    Overigen een BeNe Liga zou goed zijn voor de top van NL en BE omdat er dan veel meer tegenstand is voor bijvoorbeeld Anderlecht, Ajax, PSV, Brugge, Feyenoord en Luik.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 09:22
    Groot voorstander van, alleen krijg je dan gezeik van de middenmoot, mogen die ook mee doen in de competitie, groningen vind brussel te ver reizen, dat soort argumenten hoor je dan steeds.
    Vind ik leuk
    Stom +71
    woensdag 16 mei 2018 om 09:30
    Gewoon BeNe(Lux) 2 niveau's met 20 ploegen ieder. Natuurlijk mogen ze meedoen. Moeten we alleen eenmalig bepalen welke ploeg op welk niveau mag beginnen.

    Reisafstand is een absolute drogreden van mensen die tegen zijn en zand in de ogen proberen te strooien. Kerkrade is vanuit Groningen namelijk ongeveer even ver als alle bestemmingen in Belgie en dat gaat ook. Bovendien zijn de BeNe afstanden nog steeds minimaal vergeleken met Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje of Engeland en daar gaat het ook prima.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 09:36
    Ach ik heb zo vaak al deze discussie gehad, ik ben het op beide punten met je eens, echter supporters van bepaalde clubs voelen zich dan nogal gauw achter gesteld, stel zo een competitie komt er zitten daar uit NL sowieso Ajax Psv Feyenoord Az Vitesse Utrecht en Heerenveen in, maar wie verder, Hans Nijland vindt zijn club nogal belangrijk bijvoorbeeld, terwijl iedereen weet dat zei alleen voor opvulling in de eredivisie zitten.
    Vind ik leuk
    Stack5 +2008
    woensdag 16 mei 2018 om 09:36
    Dat is natuurlijk een achterlijk argument. Als je kijkt dat Belgie en Nederland samen nog niet half zo groot zijn als Duitsland of Frankrijk. Daar zou Groningen - Brussel gewoon een streekderby zijn.
    Vind ik leuk
    Bizzy +14939
    woensdag 16 mei 2018 om 08:44
    Daar zijn onderzoeken naar gedaan. Een dergelijke competitie zou op termijn doodbloeden omdat mensen niet zitten te wachten op vb FC Groningen - Moeskroen of ADO Haag - Beveren. Sponsoren haken af. Op Anderlecht en Brugge na is de Belgische competitie zwak.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:48
    Nee de beste 5 ofzo van ieder land. Dan heb je 10 clubs en laat ze 4x tegen elkaar spelen in een schema. En haal daar de kampioen uit zou ik zeggen.
    ( is maar een gedachte he)
    Vind ik leuk
    Bizzy +14939
    woensdag 16 mei 2018 om 08:55
    Snap hem. Stel je voor dat beide competities in elkaar worden geschoven. Dat zou voor veel clubs de nekslag zijn. Flink aantal clubs zouden in een lagere divisie moeten voetballen. Minder toeschouwers, minder sponsoren en minder tv gelden. Met zoveel clubs moeten zelfs een 3e divisie opgezet worden.

    Zie liever dat kunstgras gaat verdwijnen plus de 6+5 regeling wordt doorgevoerd.
    Clubs worden dan gedwongen om meer spelers zelf op te leiden.

    Ps vergeet ook de gesodemieter met Europa tickets ook niet :)
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:56
    Als je die 10 hebt gewoon een regel invoeren geen kunstgras
    Vind ik leuk
    Erik7494 +856
    woensdag 16 mei 2018 om 09:38
    Ik denk dat juist goed is. We kunnen wel wat betaald voetbalclubs kwijt. Afstanden tussen Belgie en Nederland is altijd nog een stuk kleiner dan wat clubs in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italie moeten afleggen. Je houd dan gewoon een veel sterkere competitie over waardoor clubs ook in Europa weer hogere ogen kunnen gaan slaan en talenten langer behouden kunnen blijven.

    Maar inderdaad betekent het dat een aantal clubs uit het linkerrijtje vaste 2e divisie clubs worden of samen moeten gaan maar die 2e divisie wordt dan misschien ook wel wat interessanter en sterker.

    Wat moeten plaatsen als Helmond, Waalwijk, Oss en Emmen ook met betaald voetbalclubs? In het begin is het pijnlijk voor die paar supporter maar uiteindelijk zal niemand ze missen, zie eerdere teloorgegane clubs.

    Lijkt me de enige manier om nog een beetje te kunnen blijven concurreren in Europa, talenten langer hier te houden, en betere buitenlandse spelers aan te kunnen trekken.
    Vind ik leuk
    Bizzy +14939
    woensdag 16 mei 2018 om 10:25
    Ik zie alleen nog maar problemen:

    - Hoeveel clubs zouden moeten participeren in de zgn BeNeLiga: Hier zijn er 2 mogelijkheden: ofwel is het aantal Belgische clubs gelijk aan het aantal Nederlandse clubs, ofwel is het aantal Nederlandse ploegen groter. Dit laatste lijkt het meest logisch, aangezien Nederland qua oppervlakte en inwonersaantal groter is dan België.

    - de verdeling van de tv gelden en rechten op deelname in Europa.

    -Kleine clubs worden de dupe te worden van een BeNeliga. Er kunnen immers maar enkele Belgische ploegen meespelen in de BeNeliga. De andere, kleinere ploegen zouden ondergebracht worden in een lagere competitie. Deze lagere competitie zou echter op heel wat minder interesse kunnen rekenen dan de BeNeliga. Dit zou ook een invloed hebben op de inkomsten van die kleinere clubs, waardoor die in financiële problemen zouden kunnen komen. Dit geld ook voor de Nederlandse clubs. Afscheid nemen van kleine clubs zou onverstandig zijn aangezien de lokale economieën op deze clubs draaien.

    - Een kleiner, doch niet te onderschatten probleem vormt de taal, waarin de administratie van de BeNeliga zal plaatsvinden. De meerderheid van de ploegen in de BeNeliga hebben immers het Nederlands als voertaal. Enkel de Waalse ploegen, waaronder Standard, doen hun correspondentie in het Frans. De Nederlanders willen dit taalprobleem echter vermijden. Bijgevolg is er een grote kans dat de Franstalige clubs zich zullen moeten aanpassen. Zij zullen wellicht hun correspondentie en administratie in het Nederlands moeten doen. De vraag is of zij dat zien zitten. Met andere woorden kansloos.

    Belgische clubs op Anderlecht na zijn fel gekant tegen de BeNeLiga. Ook Nederlandse clubs staan niet te juichen. Het klinkt allemaal maar op termijn zou dit doodbloeden.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 11:59
    Juist!

    Neem de 1e 6 uit de Belgische competitie van het afgelopen seizoen en vul die aan met de 1e 6 uit de Nederlandse competitie.
    Eventueel breid je het uit met nog 2 clubs uit ieder land; krijg je toch een mooi lijstje met clubs hoor.

    Club Brugge, Anderlecht, Charleroi, Gent, Standard Luik (Kortrijk, Royal Antwerp) en PSV, AJAX, AZ, Feijenoord, Utrecht, Vitesse (Heerenveen, Zwolle).
    Vind ik leuk
    Peast22. +50
    woensdag 16 mei 2018 om 10:46
    Als Utrecht-supporter zou ik het best leuk vinden om tegen clubs als Anderlecht en Brugge te spelen. Maar FC Utrecht zou ook zo maar uit de top-divisie kunnen degraderen. Dan speel je ineens geen wedstrijden meer waar Utrecht-fans naar uit kijken. Geen Feyenoord, Ajax (en in mindere mate) PSV. Alleen tegen Den Haag heb je dan nog dat speciale gevoel!
    Vind ik leuk
    FCG1971 +247
    woensdag 16 mei 2018 om 15:03
    Dat is geen gek idee om mee te beginnen. Kun je rustig kijken hoe de animo is voordat je 2 competities helemaal overhoop trekt in de hoop dat het wat wordt.
    Vind ik leuk
    5697956 +2819
    donderdag 17 mei 2018 om 17:13
    Is goed man. Voor een uitwedstrijd moet je wel heel lang reizen. Zijn we niet gewend. Stel je voor: FC Luxemburg-FC Groningen.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:28
    Het blijkt wel weer dat de belgen echt niet zo lomp zijn...
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:31
    Lees eens wat je schrijft.. in principe zeg je dat belgen lomp zijn..
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:29
    Benelux zou een mooie opzet zijn! Ik moet Waterreus niet maar hij heeft wel zeker een punt!
    Vind ik leuk
    HanV +3203
    woensdag 16 mei 2018 om 09:26
    Dat zegt hij anders helemaal niet, hij heeft het over een Belgische opzet in Nederland niet over samenvoeging van de competities.
    Vind ik leuk
    Mokes +107
    woensdag 16 mei 2018 om 08:30
    Rooonald koemannnnn!
    Vind ik leuk
    kaazelien +1739
    woensdag 16 mei 2018 om 08:37
    Breuer,Breuer,Breuer!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +17682
    woensdag 16 mei 2018 om 08:30
    Lazer op met dat onzaligmakende gezwets. Laatste 2 direct degraderen en nummers 1 en 2 vanuit jl laten promoveren.

    Verder moet je gewoon kampioen worden op basis van de 34 wedstrijden.
    Vind ik leuk
    Bizzy +14939
    woensdag 16 mei 2018 om 08:57
    Amen !
    Vind ik leuk
    HanV +3203
    woensdag 16 mei 2018 om 09:40
    De nacompetitie is toch prachtig, elke JL-club heeft hoop er aan mee te mogen doen en voor een club uit de eredivisie is het een uitweg om er toch nog in te blijven. Gezien het feit dat een club die promoveert via de nacompetitie er 9 van de 10 keer na een of twee jaar degradeert denk ik dat je misschien wel toe moet na een extra ronde zodat er in de nacompetitie maar 1 plek te verdienen is. Dan zou je de vrijgekomen plek kunnen geven aan de nummer 2 van de JL. Dan beloon je het presteren in de competitie en heb je altijd meer doorstroming, omdat er altijd 2 en mogelijk 3 clubs van competitie wisselen. Zonder nacompetitie waren de clubs in de JL op Fortuna Sittard, NEC en vooruit jong-Ajax al maanden klaar.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +17682
    woensdag 16 mei 2018 om 10:07
    Als ze dan weer degraderen is dat gewoon jammer.

    Ik denk zelfs dat het nog beter zou zijn.
    Je gaat immers strijden voor directe promotie en tegen directe degradatie.

    Persoonlijk heb ik niets met de nacompetitie. Al die jong clubs moeten er overigens gewoon uit.
    Vind ik leuk
    pietprecies +1688
    woensdag 16 mei 2018 om 08:32
    Donder op Waterkneus, naar een eiland ver weg, samen met onze Edwin, misschien kan je van Basten ook mee nemen, naar een onbewoond eiland ofzo, of doe anders Sentinel Island, daar schijnen ongeveer 400 barbaren te leven die je dit soort plannen misschien wel wijs kan maken..
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:33
    Een kampioenspoule vind ik nog steeds vreemd. Na 30 wedstrijden wordt je punten aantal gedeeld door 2. Je marge wordt dus kleiner. En de kans dat je nog steeds bovenaan blijft staan wordt dan ook kleiner. Kijk maar naar Brugge. Met geluk nu kampioen. Terwijl ze al veel langer bovenaan stonden, met veel meer punten. Totaan die poule wedstrijden.

    Je kan beter een poule maken voor je laatste Champions League ticket. De rest van de teams kan je dan wel verdelen in de bekende Belgische groepen.
    Vind ik leuk
    HanV +3203
    woensdag 16 mei 2018 om 09:50
    In vergelijking met het eerdere afgeschoten voorstel hebben ze het nu opeens alleen over de combinatie met de inkrimping. Oorspronkelijk was dat maar een van de drie opties. Het enige wat je wint met een inkrimping is 4 speeldagen, maar we zien nu toch ook dat clubs best in korte tijd 4 wedstrijden kunnen spelen, waarom zouden de betere teams dat niet kunnen. Dat moeten ze in Europa juist ook. Gewoon de play-offs, maar dan niet voor de nummers 5-8 maar voor de nummers 1-4. Dan zijn de beste ploegen tenminste ook in de mooiste tijd van het jaar actief.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:33
    Ik snap niet dat Waterreus dat zo'n kampioensgroep geweldig vindt voor AZ. Ze hebben immers geen wedstrijd gewonnen van Ajax, PSV en Feyenoord
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 08:35
    Kampioenspoule nee,Benelux competitie absoluut overwegen.
    Vind ik leuk
    Eddy T67 +1151
    woensdag 16 mei 2018 om 08:41
    Alsjeblieft niet dat belgische gedoe. Te gek voor woorden. Gewoon lekker laten zoals het nu is. Of desnoods gewoon terug naar alleen de normale competitie. Het gaat toch om die competitie. De eindstand zou bepalend moeten zijn. Dus geen rare fratsen aub
    Vind ik leuk
    Kramertje +763
    woensdag 16 mei 2018 om 08:48
    de KNVB zou ook het programma zo kunnen maken dat er meerdere topwedstrijden aan het eind van de competitie plaatsvinden.

    Ajax - Feyenoord is wel heel regelmatig de eerste wedstrijd na de winterstop om een voorbeeld te noemen
    Vind ik leuk
    Sideburnn +1922
    woensdag 16 mei 2018 om 08:48
    Ze zijn er zo blij mee in Belgie dat ze er weer van af willen....
    Vind ik leuk
    Juventus FC +3344
    woensdag 16 mei 2018 om 09:00
    AZ gaat geen wedstrijden winnen van topclubs, dus die zijn vrij kansloos
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 10:16
    Gap op een duur wel hoor let maar op
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1066
    woensdag 16 mei 2018 om 09:00
    Gezwets, kampioen ben je door het hele seizoen de meest contante ploeg te zijn. Play-offs zijn voor softies. Jankerds die niet gewonen hebben toch nog een kans te geven. Fijne gedachte, Feyenoord dat met 20 punten achterstand op de top alsnog kampioen kan worden? Forget it!

    Klinkt als de jeugd van tegenwoordig. Iedereen die meedoet krijgt een medaille. Wat heeft het voor de nr.1 dan nog voor zin om de motivatie te zoeken om je best te doen de volgende keer? In het leven komt het soms voor dat je niet wint. Leer ermee leven, steek de koppen bij elkaar en kom de volgende keer sterker terug.

    Mensen moeten wat harder worden en minder janken. Dat past beter bij een topsportklimaat.

    Playoffs smayoffs....tsss
    Vind ik leuk
    La Luz +45
    woensdag 16 mei 2018 om 09:02
    Waarom zou Ajax er minder enthousiast mee zijn, hun kansen worden toch juist weer groter?
    Vind ik leuk
    Aspers +400
    woensdag 16 mei 2018 om 09:08
    Wij lopen werkelijk overal achteraan! Wat een waanzin, in andere landen schaffen ze deze onzin weer af en wij beginnen er aan? Als je na 34 wedstrijden bovenaan staat ben je kampioen. Punt. Lekker, sta je 20 punten los en verlies je in een play-off wedstrijd omdat je beste speler voor het eerst vader wordt of zo of geblesseerd raakt. En dan kunnen we ineens Vitesse de CL insturen. Waanzin en kan echt desastreus uitpakken voor het NL voetbal. Ook het idee dat wij beter gaan voetballen omdat er een play-off is, is te idioot voor woorden. Kan een speler dan ineens wel de bal met juiste snelheid op de juiste voet inspelen?
    Vind ik leuk
    Korm +28154
    woensdag 16 mei 2018 om 09:11
    Ik vind het plan helemaal niet uitstekend... de belgen vinden het ook nog steeds niks..
    Vind ik leuk
    Mari +4676
    woensdag 16 mei 2018 om 09:18
    Vroeger keken we naar Engeland en Duitsland. Nu naar Belgie
    Vind ik leuk
    HanV +3203
    woensdag 16 mei 2018 om 09:58
    Als je iets wilt veranderen in de bepaling van landskampioen moet je toch ook niet kijken naar de topcompetities. In Spanje, Engeland, Duitsland, Italië of Frankrijk doen ze toch geen rare dingen. Dadelijk komen ze nog op het idee om twee ploegen erbij te doen, dat hebben ze alleen in Duitsland niet gedaan.
    Vind ik leuk
    Erik7494 +856
    woensdag 16 mei 2018 om 09:27
    Ik vind dat de sterkste in de competitie gewoon kampioen moet worden. Dan heb je het een heel seizoen laten zien. Een play-off is toch een moment opname.

    Waarom niet de top 4 van Belgie en de top 4 van Nederland een play-off laten spelen voor de Beker van de Lage Landen of zo?
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +6785
    woensdag 16 mei 2018 om 09:33
    V.d Sar in een "stuurgroep" ...laat hij nu eerst Ajax eens naar behoren besturen.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 09:55
    Het is een waardeloos en oneerlijk systeem. Die Belgen willen er weer vanaf en dan gaan die oliebollen het hier voorstellen.
    Laten die van der Sar en vooral Nijland eerst maar eens proberen hun eigen club te 'verbeteren'.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 09:55
    Waterreus kan ook doorgaan voor en Belg, domoor.
    Vind ik leuk
    Ad Godloos +282
    woensdag 16 mei 2018 om 10:01
    het beste is dat er 2 competities komen een competitie voor kunstgras en een voor echt gras en de winnaars van de 2 competitie spelen voor het kampioenschap
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 10:15
    Hoe ver komen Belgische clubs in Europa.....
    Vind ik leuk
    xaja32 +44
    woensdag 16 mei 2018 om 10:22
    Goh daar is waterkneus weer dies net zo dement als Willy en René
    Vind ik leuk
    Laliga +1519
    woensdag 16 mei 2018 om 10:27
    Dit is juist voor ajax goed , ajax is degene die meestal de topwedstrijden wel wint maar al zijn kampioenschappen verliest tegen de kleintjes. Waar psv gewoon doet wat het moet doen . Denk dat dit nadeliger is voor psv eigenlijk. En az wint nooit een topwedstrijd en die moeten er nu opeens meer gaan spelen.. of is deze redenering heel gek? Haha
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 17:58
    @ Laliga,
    Ja deze redenering is heel gek gewoon omdat het niet waar is.
    Er roept een Ajacied dat ze alle topwedstrijden winnen en de rest brult hem na.

    Tegen de top, 1ste 6 in de eindstand
    PSV 1 wedstrijd dus 3 punten verloren.
    Ajax 4 wedstrijden verloren 1 gelijk dus 14 punten verloren.

    Als er een ploeg is die het tegen de kleintjes laat liggen is het PSV wel en niet Ajax.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 10:52
    Competitie-vervalsing, hoe meer punten je haalt, hoe meer er worden afgetrokken voor de play-offs. Puntenaantal wordt gehalveerd, belachelijk idee.....
    Vind ik leuk
    Hendry +274
    woensdag 16 mei 2018 om 10:57
    Laat de competitie gewoon hetzelfde blijven. Niet zoals in België waarom moet de boel op de schop het is toch goed zo. Alles moet tegenwoordig verandert worden door lui die er geen ballen verstand van hebben.
    De meeste voetbalsupporters zijn tevreden dus blijf met je poten van de Eredivisie af! en ook van de rest!
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 10:58
    Belgie is het enigste land in europa gewoon kampioen is kampioen en geen poppenkast ronald
    Vind ik leuk
    JapAZ +429
    woensdag 16 mei 2018 om 11:04
    Puur symptoonbestrijding
    Vind ik leuk
    jakeisback +4212
    woensdag 16 mei 2018 om 11:28
    Wattereus de oppercalimero uit Eindhoven spreekt weer.
    Vind ik leuk
    Jos Drity +81
    woensdag 16 mei 2018 om 12:24
    Wat is er in godsnaam mis met het feit dat als je na 34 wedstrijden de meeste punten hebt behaalt je dan gewoon kampioen bent.
    De huidige opzet van de play off's vooral met promotie degradatie moet wel op de schop. Het kan er bij niet in dat ploegen die negende , tiende of nog lager geëindigd zijn ook maar enige aanspraak mogen maken op promotie.
    voor de rest is het prima zo.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 17:43
    Waarom zal AZ blij mee zijn? Zij kunne toch juist niet van AJAX en PSV winnen?
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 19:16
    Wie neemt in godsnaam die Waterreus serieus?
    Vind ik leuk
    Cookee +8555
    woensdag 16 mei 2018 om 20:19
    Kruideniers rekenkunde.
    Het is niet zo dat als je 2 clubs weggooit, wat zomaar o.a. Groningen kan zijn dat je dan sterker wordt, want dan hadden we Suarez ook niet gezien.
    Hoe minder clubs, hoe minder talenten een kans krijgen, want men zal routiniers halen want je wilt niet 12 tot 14e spelen.
    Vind ik leuk
    woensdag 16 mei 2018 om 21:56
    Ronald wie?
    Vind ik leuk
    Gizmo +3759