Brutale reactie op rel: 'Als Ajax of Feyenoord net zo populair is, dan praten we!'

    Brutale reactie op rel: 'Als Ajax of Feyenoord net zo populair is, dan praten we!'

    Een minister uit Rwanda heeft verontwaardigd gereageerd op het nieuws dat de Tweede Kamer kritisch is over een sponsordeal die het land heeft gesloten met Arsenal. Afgelopen week werd bekend dat Rwanda toerisme in het Afrikaanse land wil stimuleren door shirtsponsor te worden van de Premier League-grootmacht. 

    Die deal met Arsenal kost Rwanda naar verluidt 30 miljoen euro - en dat terwijl Nederland jaarlijks ontwikkelingsgeld overmaakt naar het land. Onder meer de VVD en ChristenUnie willen dat Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de kwestie gaat onderzoeken. 

    Via Twitter heeft de Rwandese minister Olivier Nduhungirehe inmiddels laten weten dat Nederland zich niet moet bemoeien met de spraakmakende sponsordeal. 'Rwanda gebruikt de opbrengsten van onze nationale parken om het toerisme te promoten. Op het moment dat Ajax of Feyenoord wereldwijd net zo populair is als Arsenal, dán kunnen we serieus gaan praten.' 

    Lees ook: Tweede Kamer in rep en roer over sponsordeal Arsenal: "Ik ben verontwaardigd"

    Plaats een reactie

    Eimersweide +7320
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:47
    Gelijk stopzetten die subsidie
    Vind ik leuk
    Bengelino +11646
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:55
    Zelfs in Rwanda telt PSV dus niet mee
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19738
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:58
    Lege buikjes, geen lege hoofdjes...
    Vind ik leuk
    Hoofdscout00 +2758
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:05
    WOEHAHAHAHAHAHAHAAH!!! Een dikke like!
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:36
    lol
    Vind ik leuk
    Thilo +2801
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:58
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHA
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2297
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:10
    Dit is toch wel het teken dat ze in Afrika weinig verstand hebben van voetbal.. De nummer 2 en 4 van de Eredivisie noemen :p
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +3221
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:56
    Nou Ajax is wereldwijd misschien wel de bekendste Nederlandse club met daarna PSV en daarachteraan Feijenoord.
    Maar los daarvan hebben zowel Ajax als Feijenoord meer Europese prijzen gepakt in het verleden dan Arsenal (PSV even veel dacht ik).
    Premier league is wel een competitie wat veel gekeken word.
    Ik vind dat deze man niet zo slim is met zijn bericht aangezien hij juist diegene van wie zijn land hulp krijgt voor het blok probeert te zetten...
    Maar goed gooi die geldkraan maar dicht, dan zullen we zien hoelang ze blijven sponsoren!
    Vind ik leuk
    Pimman +3920
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:07
    Nou Vermeer..niet misschien maar heel zeker!
    Vind ik leuk
    Smash +3251
    zondag 27 mei 2018 om 18:55
    Ajax is niet bekend door zijn voetbal hoor, maar als Griekse God. Niet zo arrogant dus aub!
    Vind ik leuk
    SirUltionem +1832
    zondag 27 mei 2018 om 22:08
    PSV is echt niet bekender dan Feyenoord hoor, Feyenoord is gewoon qua Europese geschiedenis groter en daarbij hoort meer bekendheid, PSV heeft misschien ook wat prijzen maar Feyenoord en Ajax zijn en blijven de grootste clubs van Nederland wat betreft bekendheid wereldwijd, ook rivaliteit is wat dat betreft cruciaal, kent iemand ajax, dan kennen ze diens rivaal, kent iemand feyenoord dan kennen ze diens rivaal, psv is niet de grote vijand van ajax, dat is Feyenoord...
    Vind ik leuk
    Smash +3251
    maandag 28 mei 2018 om 18:28
    Klopt! PSV heeft geen vijanden. PSV staat er in dubbel opzicht boven.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +3221
    dinsdag 29 mei 2018 om 13:13
    Lekker laten gaan, die gozer is wereld vreemd & snapt niks van begrijpend lezen xD
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +13400
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:18
    Die zijn al populair.
    PSV was blijkbaar het eerste dat in je opkomt.
    Vind ik leuk
    Topdrie +2664
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:31
    Rwanda telt PSV als een club met wereldwijde bekendheid ;)
    Vind ik leuk
    Henk 1971 +7736
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:01
    Juist ja.......goed geïnterpreteerd!!!
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:13
    Dan snap je de essentie van het verhaal niet... Anders hadden ze PSV wel gesponsord.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11925
    maandag 28 mei 2018 om 16:01
    PSV is wereldwijd bekend in Brabant :-)
    Vind ik leuk
    snibbo +341
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:51
    Liggen wij als PSV'ers daar even wakker van... Mét schaal...
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 19:27
    Mèt
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:07
    Behalve regionaal dus in Brabant telt PSV nergens mee.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:14
    Als ze maar de beste zijn
    Vind ik leuk
    ihvmmdk +6549
    zondag 27 mei 2018 om 13:45
    Savage! :D
    Vind ik leuk
    dhrwobo +25399
    maandag 28 mei 2018 om 13:52
    264 likes van mensen die pure afgunst hebben tegen het succes dat PSV boekt. Ik zal je een like geven omdat ik 'm wel lekker scherp vind, dan laat ik de inhoudelijke discussie verder maar even voor wat het is ;-).
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:05
    En niet alleen Rwanda maar al die vage landen die zogenaamd het geld nodig hebben voor de "ontwikkeling"...
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:19
    Ja, het gaat dankzij het Westen best kut met Afrika. Is dus niet zo heel gek.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:39
    Maar we gaan wel alle delfstoffen van ze jatten voor jouw goedkope smartphone.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19738
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:12
    Dan komen we te laat, de Chinezen zijn ons al voor.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:15
    Nee hoor.... Nederlandse, Engelse en Amerikaanse bedrijven hebben het al lang geregeld met Rwandese en Congolese milities.... Philips heeft er zelfs een kobaltmijn waar onze vorige minister van Handel, Lilianne Ploumen, destijds zeer trots op was. En dat terwijl deze Nederlandse multinational via schimmige methoden bepaalde milities van wapens heeft voorzien in de tijd van de Rwandese genocide.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19738
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:17
    Ja, ik generaliseer wel eens te vaak. Ik hoor alsmaar dat China heel Afrika gaat overnemen en dat blaat ik dan na.
    Gelukkig zijn er mensen met kennis die mij verbeteren. :)
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:19
    Wat je gehoord hebt klopt wel, maar de Chinezen zien de Afrikanen zelf als een mooie bron van exploitatie. Goedkope arbeid, nieuwe markten, dat soort dingen...
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 07:20
    Als ze het niet doen doet niemand t ze zijn te dom en telui.ze kunnen niet eens waterputten bouwen.als ze dat voor ze doen helpen ze hen niet
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:21
    Hoezo gelijk stoppen.

    Weetje wel hoeveel Nederland tijdens de voc tijd heeft verdiend aan de Afrikaanse bevolking.

    Daarom geeft Nederland overal subsidies.
    Vooral aan Afrikaanse landen.
    En Aziatische landen.

    Zonder deze continenten .
    Was Nederland nu niet wat Nederland is.

    Dus gewoon blijven betalen die subsidies!!!!!!!!!!!
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 17:23]
    Vind ik leuk
    kerel +1984
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:27
    En hun het op deze manier in de sloot gooien, niet mee eens.. zit blijkbaar zat geld daar. Steunen dmv geld hoeft dus niet meer..
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:57
    Steunen door geld heeft nog nooit geholpen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:28
    Was niet de VOC maar de WIC...
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:40
    Jou kennis van de Nederlandse geschiedenis is niet zo groot aan jou reactie te lezen.
    Maar dat is bij de meeste zo die roepen dat alles de schuld is van Nederland. Gewoon direct alle subsidies stop zetten met dit soort landen. Het is inmiddels al weer z'n 300 jaar geleden. En wat hebben ze in de tussentijd geleerd helemaal niets.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:44
    Hahaha ja wat waren wij een sympathiek land vroeger.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:51
    Inderdaad....waarom zouden we dat dan nu wel moeten zijn.
    Deze landen zijn zo corrupt als het maar zijn kan. Slachten elkaar regelmatig af op de meest verschrikkelijke manieren.
    Brassen al het geld dat ze krijgen op aan wapens of persoonlijk gewin. Geen Euro er meer naar toe sturen. Ze willen gewoon niet vooruit dom volk.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:54
    Dus omdat we vroeger een klootzak waren moeten we nu ook een klootzak zijn?
    Vreemde redenering. Helemaal omdat we eerst niet doorhadden dat we het waren en nu wel. Een beetje groei zou leuk zijn.
    Als je altijd een lul bent geweest en op den duur denkt "jezus, wat ben ik altijd een lul" dan doe je er toch wat aan?

    Leuk dat je heel Afrika generaliseert.
    En de schuld ondanks alle corruptie in de politiek toch neerlegt bij de bevolking.
    Getuigt allemaal van bijzonder veel inzicht.
    Vind ik leuk
    Neutraal +637
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:11
    Dat zegt hij niet. Ze gaan niet vooruit met onze subsidie en deze sponsordeal verklaart waarom. Het geld gaat alleen maar naar de rijken daar.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:15
    Ze gaan wel vooruit. Het sterftecijfer neemt ieder jaar af.
    Deze sponsordeal is een investering in de toekomst van Rwanda dus ik snap je punt niet zo goed.
    Vind ik leuk
    ppdf +1002
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:30
    Een investering voor de toekomst. Maar ook voor die van Arsenal. En dat is wel raar dat wij daar aan moeten bijdragen. Beetje vreemd dat van onze centen naar een engelse club gaan.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:34
    Ja, maar dat is toch zo als je geld betaalt voor een advertentie?
    Als ze voor 30 miljoen een gigantisch billboard hadden laten plaatsen met "Visit Rwanda" ging het naar een billboardbedrijf. Nu toevallig naar Arsenal.

    Wij geven ze geld om te zorgen dat het daar beter gaat. Als deze investering ervoor zorgt dat ze zelf geld kunnen verdienen lijkt dat me precies de bedoeling.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 22:53
    Hallo, Ik vraag me af hoe jij aan die info kom dat het sterftecijfer ieder jaar omlaag gaat? Praat je nu over het algemeen. Gezondheid en dergelijke, maar ook over de moorden die er nog dagelijks zijn.?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:12
    Er zijn meerdere bronnen waar je het aantal sterfgevallen in een land per 1000 inwoners kunt opzoeken.
    En dat is in totaal.
    Ik zeg dus niet dat er geen moorden meer worden gepleegd, wel dat het steeds minder lijkt te worden, aangezien er in verhouding steeds minder mensen overlijden.
    Daarnaast is het land in veel opzichten groeiende.
    https://data.worldbank.org/country/rwanda?view=chart
    https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/print_rw.html
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 13:08
    .Voorspelbaar. Geen reactie op wat ik zei. En volgende week weer in de slachtofferrol.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 14:12
    Het was ook een reactie op iemand anders.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 15:26
    Dus reageer je niet op mij omdat dat te moeilijk word. Wat laf.

    Of kan dat linkse kopje het niet aan dat ik gelijk heb en jij maar meepraat met de huidige menigte. Zou extra zielig zijn.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 15:28]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 15:37
    Wat moet ik hier dan op reageren?
    ".Voorspelbaar. Geen reactie op wat ik zei. En volgende week weer in de slachtofferrol."
    Ik heb geen idee waar je het over hebt.
    Maar ik denk ook niet dat ik dat ga doen.
    Ik zie dat je hieronder een link hebt geplaatst naar dat er meer blanke slaven waren. Het gaat allemaal helemaal niet om slavernij. Dus dat doet er echt helemaal niet toe.
    Daarnaast is het ook een heel slecht geschreven stukje.
    Voorbeeldje:
    Net zoals Europeanen Afrikanen tot slaaf maakten, maakten ook Noord-Afrikanen Europeanen tot slaaf. Sterker nog: in de Verenigde Staten en de dertien koloniën aan de oostkust van Noord-Amerika waren meer slaven uit Europa dan slaven uit Afrika, aldus Sowell.

    Hoezo 'sterker nog'? Dat versterkt de eerste zin helemaal niet, want de Verenigde staten en Noord-Amerika liggen niet in Noord-Afrika.
    Mijn tip is, zoek een betere nieuwsbron.
    Wow, ik kijk nu even naar hun nieuwsoverzicht. Geloof je serieus dat dat een betrouwbare website is?
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 16:50
    Absoluut. Het is gewoon gebasseerd op waarheid. Echter moeten wij (en jij doet daar mooi aan mee) ons nog altijd blijkbaar maar schuldig voelen. Gek genoeg als je dit zegt dan houdt de tegenpartij zich netjes stil. En een tegenargument heb je ook niet. Stoppen met zielig doen dus. Krijg je een kusje.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 17:21
    Het gaat me helemaal niet om schuldgevoel om slavernij.
    Dat heb ik ook nooit gezegd.
    Dat heb je zelf verzonnen denk ik.
    En een kusje hoef ik niet.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:13
    https://data.worldbank.org/country/rwanda?view=chart
    Kijk even hoe Rwanda in vrijwel ieder opzicht vooruit aan het gaan is.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:14
    Kan je de linkse hippie hier uit gaan hangen maar lees dit eens : www.ninefornews.nl/meer-blanke-dan-zwarte-slaven-hoe-de-geschiedenis-van-de-slavernij-verdraaid/ .

    Niemand is in de geschiedenis meer als slaaf behandeld dan de blanke europeaan. Ze werden nog eens een stuk slechter behandeld ook. Echter beseffen wij ons dat we in een andere tijd leven en niet constant maar moeten blijven janken over wat onze over over over over grootouders is overkomen.
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:56
    Kom nu niet met deze feiten aan, dat kan de gemiddelde linkse medemens niet aan.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:34
    Als jullie die landen niet leeg geroofd hadden.
    Hadden jullie hier niks.
    De nederlandse staat is verplicht om te betalen.
    Ze betalen uit schuld al 500 miljoen per jaar aan Indonesië.

    Nederland is het verplicht.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:21
    Nederland is niets verplicht. Jij bent vast ook zon werkloos figuur.ze zijn lui iets tedoen .we brengen er al teveel heen .ze moeten gewoon stoppen met geld in pompen tijd voor ons zelf
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:41
    Bedankt voor je bijdrage en trek nu je dwangbuis maar weer aan. Je lijkt wel een neejoonassi.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:06
    WIJ hebben niets gedaan en WIJ zijn niets verplicht. Meld je aan bij die andere jankertjes van de graauwe eeuw en laat ons lekker met rust joh.

    Wist jij trouwens dat het 'blanke ras' meer gebruikt is voor slavernij dan welk ander ras dan ook? En wie betaald ons daarvoor?

    Advies : lees een keer een geschiedenisboek voordat je met al die onzin komt. Baby.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 20:07]
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:14
    Wat een lulkoek
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 12:34
    Lieve jongen, ik ben 70 jaar en heb mijn hele leven nog nooit iemand kwaad gedaan. Als je het over "jullie" hebt, neem ik dus aan dat je mijn over, over, over enz. grootouders bedoelt. Nou, dan heb ik nieuws voor je! Die mensen waren, net als het overgrote deel van de Nederlanders toen, keihard werkende mensen die een hongerloontje betaald kregen en, als de grote baas niet tevreden was, gewoon geslagen mochten worden .Dat was normaal in die tijd! Een gekleurde mens hadden ze nog nooit gezien, laat staan dat ze van het bestaan van slavernij afwisten! Sorry dus, als ik me niet schuldig voel over dat verleden. Ik heb er namelijk part nog deel aan.

    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 13:09
    Voorspelbaar. Geen reactie op wat ik zei. En volgende week weer in de slachtofferrol.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:40
    Jaja.... met je dikke plaat coltan voor je hoofd....
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:44
    Nee, vertel eens hoeveel en op welke manier? En hoe lang mag dat betalen dan nog doorgaan?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:45
    Slavenhandel?
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:56
    Slavenhandel, verrek dat was het. Hoe kwamen we eigenlijk aan die slaven? Ik geef je een kleine tip, we deden het anders dan de Engelsen, Portugezen en Spanjaarden.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 17:57]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:58
    Deden we het heel erg sympathiek en met een goede CAO voor alle slaven? Anders lijkt het me niet heel interessant.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:13
    Het kan interressant worden als jij vind dat we nu nog "moeten" blijven betalen. Er gaat nog altijd 0,7% van het BNP naar ontwikkelingshulp/samenwerking.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:29
    Oh daar ben ik zeker voor.
    Ik ben er sowieso voor dat je mensen in een mindere positie dan de jouwe helpt.
    Dat is echt heel erg weinig.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:41
    Wat is weinig, die 0,7% ? Man, dat is in vergelijking met andere landen echt een slootlading met geld. Kijk anders een op goodcountry.org. Google het anders ook even of ga naar youtube. Kan je weer even verder.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:16
    Ja, ik vind 0.7% weggeven als ontwikkelingshulp heel weinig. Voor een heleboel mensen is 0.7% van wat ze verdienen heel weinig.
    In totaal is het natuurlijk vrij veel, want je hebt het over een heleboel mensen, maar in verhouding is het peanuts.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zondag 27 mei 2018 om 06:59
    Nederland geeft bijna het dubbele van de door ons omringende landen maar jij vindt het weinig? Je hebt ook nog een eigen land te runnen maar het is voor jou niet genoeg. Geef anders even aan waar we op kunnen bezuinigen om er 0,8% van te maken en hoeveel ons dat dan kost?
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:41
    Klopt. Toen het verboden werd om slaven te verhandelen gingen de Nederlanders er nog fijn 25 jaar mee door.
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:59
    Misschien moet je eens opzoeken hoe Nederland aan die 'slaven' kwam. Die werden netjes door rivaliserende stammen gevangen en klaar gezet.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:31
    Oh ja.... en daarmee is wat krom is weer recht?!?!
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zaterdag 26 mei 2018 om 23:28
    Dat zeg ik dus niet, leuk van je om zulke woorden in mijn mond te leggen.

    Toendertijd was gewoon echt iedereen fout bezig, niet alleen de Nederlanders.

    Het is bijzonder hypocriet om alleen de toenmaligr Nederlanders de schuld van alle ellende te geven.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 23:30]
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zondag 27 mei 2018 om 20:12
    Ik geef niet alleen de Nederlanders de schuld.

    Maar als domme hypocriete Nederlanders misplaatste opmerkingen maken dan is het blijkbaar nodig om ze er nog even aan te herinneren.
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zondag 27 mei 2018 om 20:33
    Mensen zoals jijzelf dus.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zondag 27 mei 2018 om 20:34
    Zak tot je nek in de drek vent

    Je bent te dom om recht te kakken
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 20:38]
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zondag 27 mei 2018 om 21:13
    En hier val je door de mand. Als je niet met feiten om kan gaan, reageer dan niet.

    Bewijs maar dat ik feitelijk ernaast zit. Als jij iedereen die met feiten komt voor dom uitmaakt, dan zal jij een zeer zwaar leven hebben.
    [Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2018 om 21:17]
    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    maandag 28 mei 2018 om 11:26
    Het zegt genoeg dat je niet meer reageert. Links in een notendop.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:44
    Wat hoe dan.
    Geen geschiedenis les gehad ofz.

    Voc tijd.
    Hoe denk je dat al die Afrikanen in Amerika wonen.
    Door Nederland die verkochten ze aan de Amerikanen..
    Jullie hebben Indonesië zelfs gekoloniseerd.
    En alles meegenomen.

    Hoe zijn jullie aan peper gekomen.
    Hoe zijn jullie aan thee gekomen.


    Vroeger was die shit heel veel waard.


    En hoelang moeten ze blijven betalen.
    Dat beslist het kabinet.

    Maar geloof me.
    Niemand brand zijn vingers aan dit onderwerp.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:20
    Ik zal je vanavond nog wel een lesje geschiedenis geven want het is erg kortzichtig en beperkt wat je nu tentoon spreid. Je bent wel dom, dat wel.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:43
    We hoeven geen herstelbetalingen te doen.

    Maar we roven nog steeds de bodemschatten in Afrika. Daar mag best wat ontwikkelingsgeld tegenover staan. En dan komt Rwanda er nog steeds zeer bekaaid vanaf terwijl wij een goedkope tablet aan kunnen schaffen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:19
    Is dat zo....de grote bedrijven betalen daar enorm veel belasting. Ze zijn verplicht om een deel van de winst in ontwikkelinshulp en projecten te stoppen.
    Nog even de werkgelegenheid waar ze voor zorgen niet meegerekend.
    Ze mogen dankbaar zijn dat er grote bedrijven bereid zijn te investeren in deze landen. Of is dit nog niet genoeg.

    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:30
    Belasting die ze hier weer ontwijken.... en die werkgelegenheid die je noemt is een wassen neus.... tenzij je kindsoldaten als employees wenst te zien.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 22:04
    Met zulke domme argumenten zoals jij hier noemt kunnen we de discussie beter stoppen.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 22:13
    De domme argumenten komen in zijn geheel voor jouw rekening.

    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:58
    Ben ik dom.
    Denk je dat ik niet weet.
    Wat er in Indonesië gebeurt is.

    Of waarvoor de Nederlandse Antillen voor bedoeld waren.
    .
    Waarom zou Nederland maar blijven betalen dan.
    Omdat het zo'n goeie naam wilt hebben.
    Hahaha

    Schuld gevoel is dat.
    .

    Zeg mij maar dat ik dom ben.

    Jij bent dom dat je niet wilt toegeven dat jullie rovers waren.

    Dit was echt mijn. Laatste bericht over dit.
    Want begin boos te worden op zulke figuurtjes zoals jou..
    Grote mond hebben via zo'n forum.

    Vind ik leuk
    jochempje +2823
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:00
    Leuk he, generaliseren en discrimineren. Lucht op he.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:24
    Misschien moet je dan stoppen met deze onzin. Nederland is geen enkel land iets structureel verplicht. Ga je maar eerst eens in het tot stand komen van de ontwikkelingshulp verdiepen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:22
    Ze moeten jou terug schoppen
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:09
    Kom dan.
    Probeer het maar eens dan
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:59
    Marv, je hebt echt niets geleerd op school. Wat heeft de VOC met Afrika te maken gehad dan? Beetje zwetsen over het verre verleden. Misschien heeft 1 promille van de Nederlanders met kolonisatie te maken gehad heel lang geleden. Als jij dus denkt dat ik mij daarvoor verantwoordelijk voel zit je op het niveau van een Orang Oetan. IK HEB ER COMPLEET MALING AAN. Dit forum gaat overigens over voetbal en niet huilie huilie mevrouw Simons.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 20:17]
    Vind ik leuk
    Bassie666 +388
    zaterdag 26 mei 2018 om 23:26
    Marc, waarom praat je over "jullie", sukkel?
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 23:28]
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 11:21
    misschien moet je stoppen met onzin verkondigen. Niemand wordt hier wijzer door. Bovendien zet je jezelf alleen maar voor lul.
    Vind ik leuk
    ppdf +1002
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:27
    Ja joh. Laten we even een tijd terug gaan in de geschiedenis. Pffff dat toch niets af aan het feit dat het een land dat ontwikkelingshulp krijgt. Een club in Engeland gaat sponsoren. Dat heeft niets te maken met het verleden. Dus als landen van het geld van ontwikkelingshulp wapens kopen of bommen ontwikkelen, moeten we maar blijven betalen vanwege het verleden. Fijn is dat
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:36
    Heel fijn is dat.
    Nederland vond het vroeger ook fijn om mensen in schepen te vervoeren.
    En uiteindelijk te verkopen.

    Nederland vond het maar al te fijn om heel Indonesië leeg te roven.

    Dat was fijn of niet.

    Nu moeten ze gewoon betalen klaar.


    Allemaal doen of Nederland zo geweldig is.

    Het is zo geweldig omdat ze hier de wereld leeg geroofd hebben.


    Dat was Fijn .
    Vind ik leuk
    ppdf +1002
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:48
    Je praat maar je zegt niets. Je gaat niet in op mijn argumenten. Dus jij vind als een land wapen koopt van ons geld voor ontwikkelingssamenwerking. We gewoon moeten betalen?
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:53
    Wat hun met hun geld doen.
    Moeten ze zelf weten.
    Maar sta geld gaat echt niet allemaal naar wapens zoals jij wilt zeggen.


    Nederland heeft gewoon te betalen voor hun schuld.

    Zodat jij kunt leven zoals jij en jouw voorouders kunnen leven..

    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 07:42
    Ja Marv, zeker fijn.
    Fijn hoor deze koopwoningen. Fijn hoor die auto voor de deur. Allemaal heb ik dat betaald door de slavernij en de kolonisatie. Ik werk ook niet. Het geld komt hier over de drempel naar binnen gerold. Dat is bij alle Nederlanders zo. Fijn. Dankzij de slavernij. Fijn.
    We vinden het ook fijn als jij je kop houd.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:19
    In afrika waren ze tedom om te poepen kunnen we ook niks aan doen.als de westerse landen geen olie en goud uit de grond halen blijft t erin.we hebben genoeg betaald kraan dicht
    Vind ik leuk
    base +2192
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:26
    Jou oplossing is dus je schuld afkopen ?
    Vind ik leuk
    Neuzekneus +1570
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:03
    Wat een geklets Marv, zo lust ik er ook nog wel een paar!! Zonder Nederland was USA ook niet wat het nu is. Pfff. Als jij een belastingschuld hebten je zegt €100,- p/m te kunnen betalen en vervolgens ga je €200,- p/m uitgeven in de kroeg zegt de belasting toch ook ja daaaag.....boetes, loonbeslag....
    Als een land als Rwanda 30 miljoen aan Arsenal kan schenken dan kunnen ze die 30 Miljoen ook in hun eigen land steken en dan hoeven wij niet jaarlijks van de belastingcenten van het gewone volk miljoenen aan zo’n land te schenken. Vergeet niet dat die landen zo diep gezonken zijn door hun eigen (wan)beleid en corruptie.

    Lekker stopzetten die subsidie en onze zorgkosten lekker verlagen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:25
    Als je denkt dat shirtsponsoring alleen een soort schenking is hou dan gewoon je mond.
    Vind ik leuk
    Neuzekneus +1570
    zondag 27 mei 2018 om 05:26
    Oke misschien geen schenking maar dan nog. Er zijn andere manieren om je land te promoten. En dit is in mijn ogen niet de goeie manier.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 06:22
    Waarom niet? Via de PL bereik je mensen over de hele wereld. Natuurlijk moet je meer doen dan alleen een zinnetje op een shirt laten drukken, maar dit genereert wel aandacht.
    Niemand neemt een beslissing op basis van shirtreclame (behalve als je klant bent bij een bedrijf dat de rivaal gaat sponsoren :p).
    Shirtreclame is bedoeld om meer naamsbekendheid te krijgen. In dit geval als vakantieland.
    Vind ik leuk
    Obl93 +2260
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:14
    Precies! Het feit dat deze man over "business" praat, zegt al genoeg over de motieven van deze deal.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:18
    Ze moeten de subsidie voor die instelling waar jij zit ook direct stopzetten wegens uitblijvende resultaten. Vinden wij ook allemaal belachelijk.
    Vind ik leuk
    Jafio +1746
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:48
    Niet bemoeien is niet meer betalen!
    Vind ik leuk
    Youri +63
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:48
    Ik zou zeggen geldkraan dicht!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:25
    Fijn dat je speciaal een profiel hebt aangemaakt voor dit briljante idee.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +32140
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:43
    Moest de gemeente ook eens bij jou doen....
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:48
    Go Rwanda!
    Gewoon Arsenal sponsoren en niet naar onze politici luisteren. Die hebben geen visie.
    Vind ik leuk
    FC Treurwilg +5042
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:26
    Leuke groep 2 analyse
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:29
    En niet eens een beetje creatief. Jammer. Onze politici hebben trouwens ook niet veel briljante ideeën. Dus voor groep 2 zou het hartstikke goed zijn
    Vind ik leuk
    FC Treurwilg +5042
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:36
    Komt door de warmte man. Moet al mijn creativiteit aanwenden om niet uit te drogen
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:39
    Hahaha. Oke daar heb ik begrip voor.
    Vind ik leuk
    Neuzekneus +1570
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:14
    Go politici, gewoon de geldkraan dicht dtraaien en niet naar mensen als #Keizerout luisteren. Die hebben een vreknipte gedachtengang
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:25
    Wel vreemd dat die verknipte gedachtegang heel goed te onderbouwen is.
    Vind ik leuk
    TheRedMen +3008
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:51
    Hahah dat zo'n mafketel een land mag besturen..
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:20
    Wij hebben Rutte. Die is ook superkut.
    Vind ik leuk
    Thobar +4301
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:21
    Beter dan de Belgen die er vroeger zaten en het verschil tussen Tutsi's en Hutu's creeerden cq aandikten wat uiteindelijk culmineerde in de Rwandese genocide.
    Geen democratie maar wel stabiel en met stabiliteit krijg je vanzelf economiche vooruitgang.
    Vind ik leuk
    SirUltionem +1832
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:52
    ik vind het sowieso al bizar dat een land een club sponsort maar als ze dan ook nog eens financiele steun van andere landen nodig hebben dan...

    ik zeg militair ingrijpen.
    Vind ik leuk
    Butsbal +15511
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:57
    Nuke 'em !!!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:21
    Het is een investering zodat ze zelf geld kunnen verdienen.
    En niet steeds andere landen om geld hoeven te vragen.
    Vind ik leuk
    SirUltionem +1832
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:32
    dat is wat ze zelf zeggen, het is echter al bekend dat degene die dit besloten heeft zelf gewoon een fan is van Arsenal en het is zeer waarschijnlijk dat dit allemaal uiteindelijk enkel het steunen van je club is, daarnaast, heb jij accuut zin om naar dat land gegaan puur en alleen omdat ze Arsenal sponsoren? ik betwijfel of dit de manier is om je land als vakantieplek aantrekkelijk te maken... sterker nog je kan die 30 miljoen beter investeren in je vakantiebestemmingen want de belangrijkste reclame zijn positieve reacties van mensen die er geweest zijn.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:35
    Dat hij fan van Arsenal is wil toch niet zeggen dat het automatisch een slecht idee is om ze te sponsoren?

    Ik heb nog niet geboekt nee.
    Maar Rwanda krijgt hiermee aandacht en een positievere associatie dan een bloedige oorlog.
    Er gaan elk jaar tientallen miljoenen mensen naar Afrika. Die mensen zullen nu eerder Rwanda overwegen.

    Die mensen die er zijn geweest die jij noemt zijn er dus nauwelijks.
    Dus dan investeer je 30 miljoen in dingen waar niemand komt? Dat is een lekker idee zeg.
    Vind ik leuk
    SirUltionem +1832
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:11
    dat hij fan van Arsenal is wil zeggen dat ie hier in ieder geval niet objectief naar kan kijken (iedereen die zich ergens mee betrokken voelt heeft moeite met objectief naar de feiten kijken).

    dat hij fan van Arsenal is wil zeggen dat ie in ieder geval alvast de schijn tegen heeft.

    dat hij fan van Arsenal is wil zeggen dat ik mijn vraagtekens zet of het toevallig zo is dat Arsenal uit gekozen werd, dat Arsenal uitgekozen werd omdat die het minst vroegen voor het sponsorschap, dat Arsenal uitgekozen werd omdat die club de meeste naambekendheid zo geven (er zijn grotere clubs) of dat Arsenal puur door zijn supportershart werd gekozen waarbij het sponsoren van een club misschien niet het slechte idee was maar het wel slecht was om Arsenal te kiezen.

    Daarnaast betwijfel ik of dit positieve reclame is, een land waar het niet goed gaat moet zichzelf niet profileren als land dat geld geeft aan voetbalclubs.

    ook vraag ik me af en ik weet niet of ik hierin gelijk heb maar voetbalsupporters lijken me nou niet echt de eersten om de natuurparken in een land te bezoeken, ik vraag me af of je die 30 miljoen dan niet beter kan investeren in verschillende dierenparken wereldwijd (als je het verspreid over genoeg parken heb je een iets kleiner bereik maar wel een veel specifiekere betere doelgroep...)
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:27
    Hij kan best objectief kijken naar of het goed is om te sponsoren in de best bekeken voetbalcompetitie.
    Dat je dan vervolgens voor je favoriete club kiest, die ook nog een topclub is, vind ik dan niet vreemd.

    Schijn tegen zegt niks.
    Mandela zat 28 jaar in de gevangenis, alsof dat positief klinkt.

    Dat vind ik terechte vragen. Ik denk wel dat zijn voorkeur voor Arsenal heeft meegespeeld. Aan de andere kant kan hij als staatshoofd ook mensen kennen. Misschien was Arsenal daardoor ook een optie.
    In ieder geval is Arsenal een topclub en daardoor een geschikte optie. Als het West Ham was geweest zou ik denk ik ook vraagtekens hebben gezet.

    Nee, maar als het een goede investering is profileren ze zich toch ook als land dat verstandig investeert?

    Ik denk dat je je daar misschien in vergist.
    Hoog en laag opgeleiden kijken voetbal. En vrijwel elke beroepsgroep.
    Ik ken geen sport die zo algemeen populair is en ook over de hele wereld wordt gekeken.
    Er gaan elk jaar tientallen miljoenen mensen naar Afrika.
    Het enige wat dit hoeft te bereiken is dat mensen denken "hey, Rwanda, dat kan ook."

    Ik heb natuurlijk geen onderzoek gedaan naar doelgroepen, maar ik ken zelf ook gewoon mensen die in Afrika zijn geweest en die PL kijken.
    En Arsenal heeft best veel fans. Die zullen nu misschien liever naar Rwanda gaan dan een ander Afrikaans land :p

    Ik denk dat je bij reclame zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. En sponsoren in de PL lijkt me daarvoor vrij geschikt.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +15743
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:51
    Ik had al een pleurishekel aan Arsenal en nu ook aan Rwanda!
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:52
    Tja, dichtdraaien die geldkraan, dat lijkt me duidelijk. Dat kan zo naar de voedselbank.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:53
    Wat een domme reactie van die minister van Rwanda. Hij begrijpt totaal niet waar het punt van irritatie zit. Zegt genoeg dat er zo eentje minister is in zo'n land.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:23
    Onze politici missen het idee ook.
    Ze zien het puur als shirtsponsoring. Maar shirtsponsoring dient een doel.
    Dus onze politici zijn ook gewoon dom.
    Vind ik leuk
    Jojojoris +16
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:53
    Idiote reactie, alsof er geklaagd wordt vanuit NL omdat het Arsenal is dat gesponsord wordt ipv een nederlandse club. Overigens ook debiel als Arsenal akkoord gaat
    Vind ik leuk
    Siemjo +285
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:56
    Stoppen met betalen.
    Vind ik leuk
    Butsbal +15511
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:57
    Stuur dan maar weer spiegels, kralen en melkpoeder naar Rwanda. Achterlijke
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:58
    Dit slaat nergens op dat te vergelijken met ajax of feyenoord dan kan je het af vragen of hij alles wel goed op zn rijtje hebt in zn boven kamer?
    Vind ik leuk
    slaski +2252
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:59
    En wij sukkeltjes ? Wij betalen natuurlijk gewoon verder, en die lui lachen ons gewoon keihard uit.
    Vind ik leuk
    Butsbal +15511
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:02
    Tot wij met ons pilske voor de tv kruipen en zij 16 km moeten wandelen voor een kruik aster op 10 korrels rijst.
    Vind ik leuk
    slaski +2252
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:06
    Volgens mij snap jij het niet helemaal, dat is toch net het probleem ? Dat dat geld bijvoorbeeld niet voor betere watervoorzieningen of voedsel word gebruikt ? Of ben ik nou gek ?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:48
    Het geld wordt gebruikt om de toeristische sector meer te laten verdienen. Zodat wij ze minder hoeven te geven.
    Ze investeren het. Superslim.
    Vind ik leuk
    Thobar +4301
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:02
    Volwassen reactie van deze minister
    Maar wie A zegt moet ook B zeggen dus had hij tegelijkertijd moeten bedanken voor de financiële steun.
    Hopelijk wordt onze Tweede Kamer ook eens volwassen of beter gezegd wakker en stappen ze van één vanhun politiekcorrecte stokpaardjes af maar dat zal wel te veel gevraagd zijn.

    Overigens speelt ons nationale vrouwen handbalteam ook met een Afrikaanse sponsor (een Ghanese semi-overheidsinstelling) op hun shirt en Ghana krijgt ook ontwikkelingshulp (wel een andere categorie)
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:50
    Waarom had hij moeten bedanken voor steun? Ze hebben geld nodig.

    Leuk punt over het vrouwenvolleybal. Waarom is het een andere categorie?
    Vind ik leuk
    Thobar +4301
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:41
    Ghana zit in een andere categorie. Er zijn geloof ik 4 categorieen van donorlanden. Ghana zit bij de landen die zeg maar economisch ontwikkeld zijn. Krijgen dan hulp op andere vlakken.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:30
    Maar waarom had hij moeten bedanken voor steun?
    Ze hebben nog steeds geld nodig om te doen wat nodig is om te groeien. Alleen hiermee verhogen ze hun inkomsten door toerisme.

    En waarom zou Ghana dan wel een sportteam mogen sponsoren?
    Vind ik leuk
    Setovitch +1463
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:03
    Dus eigelijk betalen wij nu arsenal??
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4111
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:09
    En Barcelona, Real, Atletico, de gehele griekse competitie plus nog wat clubs. Lang leve de Noord Europese belastingbetaler.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:23
    Dit dus. Griekenland in zijn geheel word door ons gedragen en in Spanje de banken. En laat het nou juist die banken zijn die de 2 miljard schuld van de grote clubs in Spanje niet wil innen. De 3 grote clubs kunnen deze schuld makkelijk terug betalen in maximaal 10 jaar echter hoeven ze nu enkel de rente (met een beetje korting) te betalen
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:50
    Haha
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:04
    Meteen de kraan dichtdraaien en geen ontwikkelingsgeld meer naar Rwanda!
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:51
    Bedankt voor je impuslieve en ondoordachte advies!
    Vind ik leuk
    ppdf +1002
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:46
    Je hebt op iedereen commentaar en het zit je allemaal heel hoog. Maar jou argumenten raken kant nog wal. Als jij denkt dat zulke landen echt beter worden van shirt sponsering, dan snap he echt niet. Kijk nu eens welke land aan shirt sponsering doen. Allemaal landen die er baat bij hebben om hun imago wat op te poetsen. Maar mocht het zo zijn dat er geld mee wordt verdiend omdat het toerisme aantrekt. Dan komt dat geld op verkeerde plaatsen terecht. Rwanda is net zoals de meeste Afrikaanse landen zo corrupt als een deur. Geld wat je krijgt is bedoeld om je basis behoeften in het land op te bouwen. Dat iedereen goede scholing krijgt, een goed wegen net enz enz en je zo je economie een boost krijgt. Gokken op toerisme is het gevaarlijkste wat een land kan doen. Er hoeft maar wat te gebeuren en er komt niemand meer en stort weer je hele economie in. Jij draait het om en denkt dat ze de shirt sponsering nodig hebben en dan komt alles goed en krijgt iedereen een goede opleiding en heeft genoeg te eten. Dit soort landen moeten eerst eens zorgen dat eerste levens behoeften op peil zijn. Daar is ontwikkelingshulp voor bedoeld.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:37
    Je spreekt jezelf echt heel erg tegen.
    Je zegt dat als er geld wordt verdiend dat op de verkeerde plekken terecht komt.
    Maar ze moeten wel investeren in hun economie. Ook al komt volgens jou geld dat wordt verdiend toch op de verkeerde plek terecht.
    Je vindt dat ze niet in moeten zetten op toerisme.
    Heb je andere suggesties waaraan Rwanda uit het niets heel erg veel geld kan gaan verdienen? Zo ja, laat het ze weten, ze zijn vast erg benieuwd. Heel veel landen in Afrika halen geld uit Toerisme. Over de hele wereld zelfs. Vindt iedereen een heel goed idee.
    Ik draai helemaal niks om.
    Ik heb ook niks gezegd over dat daardoor iedereen een goede opleiding krijgt.

    Ontwikkelingssamenwerking is er ook om te helpen het land op te bouwen. Als zij voor zichzelf kunnen zorgen bespaart dat ons ook geld, snap je dat?
    Vind ik leuk
    035 +5575
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:50
    Wat is jouw argument om geld beschikbaar te blijven stellen in de vorm van ontwikkelingshulp?
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zondag 27 mei 2018 om 03:38
    Ze zijn nu financieel afhankelijk van andere landen.
    Als ze kunnen investeren in toerisme verdienen ze meer.
    Dan zijn ze niet meer afhankelijk van andere landen.
    Dan hoeven wij ze geen geld meer te geven.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4111
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:06
    Raar toch zo'n regering die geld uitgeeft aan iets wat niks extra gaat opleveren terwijl je normale bevolking het beter kan gebruiken. Zoveel verschillen wij dus niet met Rwanda.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +28031
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:51
    Waarom gaat dit niks opleveren?
    Bedrijven sponsoren toch ook in de PL omdat het ze wat oplevert?
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:11
    Mooi voorbeeld van wat er met ons geld gebeurd.
    Vind ik leuk
    Rene80 +2151
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:11
    Tja blijft een lastig verhaal.. Vind zijn reactie niet goed maar heb persoonlijk niet zo veel problemen met de sponsor deal. Ik denk dat door het investeren van de 30 miljoen het land een relatief goedkope promotie krijgt en dit levert uiteindelijk geld op uit toerisme en wie weet later uit handel wat weer zorgt dat ze minder Hulp nodig hebben van andere landen. En of het ook zo gaat, geen idee maar het is het proberen waard. Anderzijds snap ik de tegenstanders hier ook wel
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:11
    Lekker vliegen knagen ... corrupte klerezooi krijgt geen cent meer..
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:13
    Helemaal off: vliegt een vliegtuigje boven Enschede met de tekst: nooit meer naar Twente toe, mag wat kosten leedvermaak.
    Vind ik leuk
    HansVites +4804
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:14
    Onbegrijpelijk dat ze al 50 jaar geld pompen in die landen, het is gewoon een bodemloze put.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:18
    Zeker jaloers omdat je hier gewoon kunt picknicken bij de luipaarden.
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1935
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:23
    Wat best jammer is in deze hele kwestie is dat nergens erbij vermeld wordt dat Rwanda zelf heeft aangegeven geen hulp meer te willen ontvangen vanaf 2020. Dat zou misschien een hoop "laat-ze-de-kleren-krijgen-reacties " schelen.

    De Nederlandse regering had Rwanda in mijn ogen op een normale manier kunnen benaderen om te kijken of de financiële hulp nu al gestopt zou worden in plaats van deze investering te bekritiseren en te doen alsof ze het geld zo maar weggeven aan een rijke PL-club.
    Vind ik leuk
    martinho +871
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:24
    Waar halen ze het lef vandaan, en hoe dom kan een land als Nederland zijn om zoeen land gewoon geld te geven pfff ons geld.
    Vind ik leuk
    isnake +2387
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:26
    Wat een domme kortzichtige reacties hier. Men wil liever dat een land aan de geldkraan blijft hangen dan dat het zich gaat ontwikkelen. En reclame maken kan daarbij helpen.
    Vind ik leuk
    Jur74 +8832
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:56
    Ontwikkelen door jouw zuur verdiende centen te sponsoren?
    Vind ik leuk
    isnake +2387
    zaterdag 26 mei 2018 om 21:11
    Dat bedoel ik net die simpele kort door de bocht opmerkingen. Je moet een econimie opbouwen en daar hoort adverteren ook bij
    Vind ik leuk
    Jur74 +8832
    zondag 27 mei 2018 om 00:48
    Simpele oplossing: lever jij elke week je salaris in en sponsor Arsenal. Ik betaal van mijn salaris mijn eigen rekeningen.
    Vind ik leuk
    Neuzekneus +1570
    zondag 27 mei 2018 om 12:06
    Je zegt kort door de bocht, en vervolgens doe je zelf niks om jezelf te onderbouwen. Ik blijf erbij dat dit niet de goeie manier is. Na WOII heeft de VN een stuk woestenij aan de Joden gegeven zodat ze eindelijk na heel veel jaren een “eigen plek” hebben. Vervolgens heeft Israel dit land compleet opgebouwd en ondanks dat ze omringt worden door vijandig gezinde buurlanden hebben ze het toch redelijk op orde daar. Iemand die in Jeruzalem of Tel Aviv is geweest kan dat beamen. Je kan dus in een droog dor land toch iets opbouwen zonder een of andere club miljoenen te geven voor een beetje naamsbekendheid. Investeer het dan in dingen als irrigatie, zorg dat je exportmogelijkheden krijgt en investeer dat in toerisme. Dan kom je er ook. En dat hoeft geen 100-en jaren te duren. Israel bestaat nog geen eeuw, waarom kan dat in Afrika dan niet? Nogmaals, corruptie en wanbeleid.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1479
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:36
    Ok totaal gebrek aan een greintje respect dus. Opdoeken die geldstroom en dit land official als bananenrepubliek bestempelen met een negatief reisadvies. Wie het niet begrijpt moet maar voelen.
    Vind ik leuk
    Hyena +28772
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:38
    Dan bemoeit Nederland zich toch ook niet meer met Rwanda? Stopzetten die subsidie, helemaal prima!
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31559
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:42
    Olivier Nduhungirehe you can kiss our ass!

    Heb geen twitter helaas.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:54
    Wat een mafkees deze kerel zeg !! Van mij mogen ze 60 miljoen stoppen in deze sponsordeal maar om nou te beweren dat Arsenal een grotere club is dan ons aller Ajax...stel voor pek en veren en een publiekelijk excuus. Dan pas gaan we weer verder betalen aan ontwikkelings samenwerking
    Vind ik leuk
    Jur74 +8832
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:54
    Direct de stekker eruit. Wat een mafklapper!! Ik werk gvd 50 uur per week en dat doe ik niet om the gunners te spekken.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 17:55]
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26324
    zaterdag 26 mei 2018 om 17:56
    Nou, Rwanda kan kennelijk zonder ons ontwikkelingsgeld. Stopzetten en geven aan een land wat het harder nodig heeft dan Rwanda.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4462
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:03
    Heeft weinig verder met voetbal te maken. Maar als dat land miljoenen spendeert aan een sponsordeal is dat prima. Maar als Nederland geen ontwikkelingshulp biedt als een land het eigen geld liever aan sponsoring uitgeeft dan aan zaken als onderwijs, gezondheidszorg en sociale projecten heeft Nederland ook dat recht. Deze minister kan wel heel bijdehand doen, maar Nederland bepaalt nog altijd zelf aan wie en hoeveel ontwikkelingshulp het geeft (de Brusselse boevenbende daar gelaten).
    Vind ik leuk
    Chebaisit +347
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:09
    Gelijk steun stop zetten zo zie je maar die gasten bedelen straks gewion weer om steun.
    Vind ik leuk
    renemar +518
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:12
    Wat een infantiele idioot. Populariteit van een club staat helemaal los van het enerzijds ontvangen van ontwikkelingshulp en anderzijds een club voor een gigantisch bedrag sponsoren.
    Meteen de hulp stopzetten.
    Vind ik leuk
    Champ +160
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:35
    Volgens mij gaat er hier niet om welke club er gesponsord wordt, maar om een land waarvan de inwoners van de honger geen ontlasting hebben, dat gered moeten worden met miljoenen Nederlands geld (en ook van andere landen), dat geld vervolgens investeert in het een voetbalclub, om een of ander nationaal park in de picture te krijgen. Ik zeg gelijk stopzetten die subsidie. Geef ze geen geld, maar een schep om het land te bewerken zodat ze niet meer afhankelijk zijn van andere landen zodat ze hun eigen broek op kunnen halen en hun eigen bevolking te eten kunnen geven. Met het geld dat ze vervolgens over houden, mogen ze van mij doen wat ze willen.
    Maar het zal wel weer een of ander prestige objectje zijn van een dictator, die schijt heeft aan zijn eigen inwoners.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2018 om 18:38]
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:23
    Ja en intrekken ontwikkelings hulp voor sponsoring?! En die clown snapt toch wel dat die inkomsten gaten moeten dichten die wij als Nederland aan het dichten zijn nu?! Daarbij Africa is niet zo in trek bij Engelse hoorde ik gisteren het zijn de Benelux, Duitsland en Frankrijk waar de meeste toeristen vandaan komen. Ook heeft Arsenal niet echt veel aanzien meer.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:23
    direct stoppen met dat geld weggooien daar.
    geef het liever aan de knvb
    kunnen ze dat plastic gras vervangen voor echt gras kopen we wel in rwanda
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:29
    Ze hebben het over een RELdan moet je bij Ajax en Feyenoord zijn
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:30
    Die minister van Rwanda heeft 100% gelijk. Zo'n sponsordeal met Arsenal is niks meer dan een investering.

    Wees blij dat het met zo'n land eindelijk eens beter gaat!
    Vind ik leuk
    psv1996psv +130
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:44
    Juist vaak gaat het juist in eigen zakken, nu gaan hotels profiteren, taxichauffeurs, restaurants etc....
    Dus veel werkgelegenheid, maar tja mensen denken vaak niet na.
    Vind ik leuk
    psv1996psv +130
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:42
    Weet je wat ik vind het heel goed dat NL ontwikkelingshulp geeft, want ja wij profiteren met onze bedrijven weldegelijk in ontwikkelingslanden en arme landen. Niet wij direct, maar wel de rijke in NL.
    Maar als minister ga je toch niet zo'n domme reactie geven op internet. Maar tjaa zulke dingen krijg je als NL en Europa, Trump de clown niet op z'n vingers tikt voor z'n woorden.
    Begrijp het sponsorschap want uiteindelijk leidt het tot meer toerisme --> meer banen en meer inkomsten dan die 30 miljoen. Dus een storm in een glas water als je het mij vraagt.
    Vind ik leuk
    Marco S +4395
    zaterdag 26 mei 2018 om 19:44
    Joh.. in een land waar parkeerplekken gekocht worden om regionale clubs te sponsoren... tja wie zijn wij dan
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:16
    Wij nederlandse sukkels maken maar overal geld naar over, we worden keihard uitgelachen
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:40
    Ik vind dat de Nederlandse regering de kraan naar Ruwanda dicht moet gooien. Kennelijk hebben genoeg geld en zijn de gelden voor ontwikkelingshulp niet nodig. Misschien een beetje kort door de bocht gezien, maar zo gaat ons geld naar een Engelse club.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:43
    mother fuckers no money to that fucking country anymore
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5360
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:55
    Onbeschoft antwoord van die minister.
    Alsof ze nog meer subsidiegeld willen gebruiken om aan voetbalclubs sponsering te besteden.
    Je kan als Nederland er niet veel meer aan doen dan de subsidie aan het land stopzetten als corrigerende tik. Geef het maar aan landen waar het ontwikkelingsgeld wel juist word besteed.
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1264
    zaterdag 26 mei 2018 om 22:11
    Dan wordt het hoog tijd dat we ophouden voor Sinterklaas te spelen... te gek voor woorden een straatarm land dat ondersteund wordt met liefdadigheids geld.... en met datzelfde Geld er voor zorgen dat het Nederlandse voetbal verder uitgehold wordt.... zelfde als dat subsidiëren van die Spaanse banken.... geld overmaken naar andere landen om je eigen voetbal kapot te maken.... wordt tijd dat er eens regeringsleiders opstaan hier in Nederland met kloten....
    Vind ik leuk
    dinsdag 29 mei 2018 om 20:46
    Welkom bij het Kelvin Shaw Loan Firm

    Dit is een levendig kredietbedrijf in het hart van New York, waar de VS voor zijn gevormd
    mensen helpen die financiële crises nodig hebben en hen helpen
    bereik je doelen in het leven.

    Beschikbare leningen die wij aanbieden zijn,

    1. Persoonlijke leningen (verzekeringen en onbeveiligde).
    2. Bedrijfsleningen (verzekeringen en verzekeringen).
    3. Consolidatielening.
    4. Gecombineerde lening.
    5. Autolening.
    6. Lening voor verbetering van het huis.
    7. Woningkrediet.
    8. Vakantie lening.

    Geïnteresseerde klanten moeten een verzoek indienen voor onze e-mail aan
    Aanvraagformulier en voorwaarden

    (Https://kelvinshawloanfirm.wixsite.com/loan)
    (Kelvinshawloanfirm@gmail.com)
    (Bel: 609-526-3306)

    Met vriendelijke groeten
    Vind ik leuk
    Bassie666 +388
    zaterdag 26 mei 2018 om 23:21
    Structurele ontwikkelingshulp is sowieso weggegooid geld. Alleen bij humanitaire rampen heeft noodhulp nut. En bij dit kutland gelijk de geldkraan dicht draaien. Je ziet nu wat ze met die ontwikkelingshulp doen
    Vind ik leuk
    Hansi H +107
    zondag 27 mei 2018 om 00:29
    Deze Rwandese minister heeft groot gelijk.
    Hollandse bemoeizucht.
    Hou het ontwikkelingsgeld dan maar in je zak.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11925
    zondag 27 mei 2018 om 07:33
    Wat een domme reactie. Van mij mag Nederland per direct de geldkraan dichtdraaien. Overigens vind ik dat Arsenal ook te verwijten valt dat ze met zo'n partij een overeenkomst hebben gesloten.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2367
    zondag 27 mei 2018 om 07:41
    Zo is het! Die man heeft groot gelijk. Het is heel goed dat Rwanda toerisme promote.
    Vind ik leuk
    Blindsy +11253
    zondag 27 mei 2018 om 09:21
    Wat een idiote reactie van een pseudo-dictatortje van een bananenrepubliek, alsof de mindere populariteit van Ajax en Feyenoord ook maar iets te maken zouden hebben met de kritische reactie op deze sponsordeal.
    Wij betalen jullie ontwikkelingsgeld, blijkbaar omdat jullie je eigen broek niet kunnen ophouden. En wat doen jullie ermee? Jullie geven bij wijze van spreken óns geld aan Arsenal. Als je daar geen kritische opmerkingen over mag plaatsen, ben je echt niet van deze wereld. Maar dat zal deze man ook niet echt zijn. Bewoner van zijn eigen schijndemocratie met alle maniakale grillen die daar bij horen.
    Toontje lager kan geen kwaad, Olivier...
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 09:42
    Weer een reden om ontwikkelingsgeld in Nederland te houden voor onze eigen sporten
    Vind ik leuk
    Horas +580
    zondag 27 mei 2018 om 10:21
    De minister heeft gelijk. Rwanda investeert in toerisme. Het is een prachtig, veilig land met een goed wegennet. Ik heb er in 2007 een geslaagde fietsvakantie georganiseerd en ervaren dat dit land veel meer te bieden heeft dan alleen safarimogelijkheden.

    De ophef van o.a. de VVD is schijnheilig. Deze partij geeft 1,4 miljard weg door het afschaffen van de dividendbelasting en krijst nu moord en brand over de uitgaven van Rwanda?

    Schijnheilig.
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 10:40
    Elke cent is verspild, zie nu al dertig jaar ontwikkeliningsgeld naar Afrika gaan maar er wordt nooit wat ontwikkelt behalve Ideeen om via internet je geld te jatten of plannen om hierheen te komen!
    Vind ik leuk
    Horas +580
    zondag 27 mei 2018 om 21:04
    Ontwikkelt :)
    Vind ik leuk
    donderdag 31 mei 2018 om 01:16
    Knap hoor, misschien kan je leraar worden. En als je dan toch scherp op taal let; de uitdrukking is “moord en brand schreeuwen”. Met je fietsvakantie in Afrika, linkse sukkel!!
    Vind ik leuk
    Horas +580
    donderdag 31 mei 2018 om 10:51
    Och, och, meneertje heeft geen incasseringsvermogen. Huilbaby.
    Vind ik leuk
    Futjebal +2167
    zondag 27 mei 2018 om 10:46
    En ik maar denken dat ik op een voetbalforum zat....
    Vind ik leuk
    zondag 27 mei 2018 om 17:41
    Met zijn opmerking geeft de minister van Rwanda aan er geen biet van te snappen. De Nederlandse vereniging praat er nergens over dat er dan maar een Nederlandse club gesponsord moet worden. Ze geven aan dat het niet correct is dat een land als Rwanda ontwikkeling geld ontvangt van Nederland en dan maar liefst 30 miljoen uitgeeft aan een voetbalclub. Dit geeft aan dat Rwanda ons geld niet nodig heeft. Gelijk stopzetten deze hulp en terugvorderen van de reeds betaalde gelden vanwege het oneigenlijk gebruik hiervan.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws