Waterreus ergert zich aan 'elite' en doet suggestie: 'Probleem lost zichzelf op'

    Waterreus ergert zich aan 'elite' en doet suggestie: 'Probleem lost zichzelf op'

    woensdag 13 juni 2018 om 23:57

    Ronald Waterreus ergert zich aan de 'grijze elite' in het Nederlandse voetbal. De oud-doelman stelt vast dat deze groep ervoor zorgt dat er te weinig vernieuwing is in het voetbal.

    De Eredivisie-clubs overwogen onlangs om de competitie in te krimpen, kunstgras af te schaffen en de televisiegelden anders te verdelen, maar die plannen kwamen niet door de stemming heen. 'Omdat er een vijf zesde meerderheid nodig was en er altijd wel weer een paar directeuren zijn die voor hun eigen hachje kiezen', schrijft Waterreus in zijn column voor Voetbal International.

    De oud-doelman ziet het met lede ogen aan en hoopt dat een grote naam, bijvoorbeeld bondscoach Ronald Koeman, zich sterk wil waken voor de zaak. "Het Nederlandse voetbal heeft een autoriteit nodig die zich uitspreekt over zaken die ons nu al jaren gijzelen. Er moet iets gebeuren, want iedereen zit al jaren op zijn eigen vierkante meter en komt daar niet meer vanaf."

    Waterreus draagt zelf een suggestie aan. 'Vanaf het seizoen 2019/20 degraderen elk jaar de drie laagst geklasseerde clubs met een kunstgrasveld uit de Eredivisie, de drie bovenste Eerste Divisie-clubs met echt gras promoveren. Dan lost het probleem zichzelf binnen twee jaar op.' De analist vraagt zich echter af of het plan kans van slagen heeft. 'Die grijze elite schiet elke vorm van vernieuwing bij voorbaat af, maar komt zelf ook nooit met een goed alternatief. Tegelijkertijd zorgt deze groep ervoor dat mensen die misschien wel een goed idee hebben, hun mond niet opentrekken. Dat is nog het allerergste.'

    Lees meer over:Eredivisie

    Plaats een reactie

    Sirdaniel +24
    donderdag 14 juni 2018 om 00:01
    Zittie aan de drugs? Oké geen kunstgrasvelden maar zorg in collectief dan voor financiën. Het zijn vaak de kleine clubs die zo geld willen besparen. Help eenmalig mee en je bent van de korrels en het plastic af!
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +10479
    donderdag 14 juni 2018 om 00:39
    Hier istie dan onze eigen Ronald........Koeman hahaha wat een mooie afscheidswedstrijd.

    Ongelofelijk dat Waterreus een platform krijgt.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 05:11
    Ik vind het ongelooflijk dat clubiconen die hun club swart maken een platform krijgen.
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +10479
    donderdag 14 juni 2018 om 07:39
    En jij vergelijkt Swart met Waterreus hahaha

    Kijk even wat ze gewonnen hebben dan lul jij heeeel anders over Swart
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 16:10
    Wat? In het stenen tijdperk? Ga toch weg man met dat gepoch met prijzen uit een tijdperk dat voetbal geen niveau had. Swart is een ouwehoer en Watereus is een analyst. Dat jij er niet mee eens bent is prima maar ventileer dat op een site waar trollen gewenst zijn.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +10479
    donderdag 14 juni 2018 om 19:20
    Haha mafkees.. Het was o.a Swart die Nederland op de kaart heeft gezet man. Voetbal geen niveau had hahaha je bent niet goed bij je hoofd man.
    Vind ik leuk
    Spaanse mug +7715
    donderdag 14 juni 2018 om 00:40
    Één speler minder en je hebt echt gras.
    Zo moeilijk is dat niet.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +2941
    donderdag 14 juni 2018 om 01:02
    Het gaat structureel mis met het NL betaald voetbal en dat zit hem niet in de verdeling van de TV rechten maar er zijn teveel clubs dat overeind gehouden worden met aud papier, statiegeld en een rijke voorzitter die geen andere hobby's heeft. Misschien word het eens tijd dat de snoeischaar er in gaat ipv pappen en nathouden tot het echt te laat is.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 01:43
    Mee eens. Normen en eisen stellen door KNVB.
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2058
    donderdag 14 juni 2018 om 06:16
    Wel opvallend dat dit soort opmerkingen altijd van mensen komt die fan zijn van clubs die vooral baat hebben bij de ongelijkheid in de financieele ongelijkheid....
    Vind ik leuk
    Werner1913 +5963
    donderdag 14 juni 2018 om 06:25
    Roda JC????
    Vind ik leuk
    Spiegel +7950
    donderdag 14 juni 2018 om 06:36
    Financiële ongelijkheid?

    Dat is gewoon berekend op basis van kijkbehoefte en recente resultaten.

    Als je dan ziet wat voor ongein aan spelers er bijvoorbeeld bij Roda en Sparta wordt gehaald in de winterstop (de helft kon er geen klote van) dan vraag je je af of ze niet beter een normaal veldje konden neerleggen.

    Misschien willen de echte voetballers dan wel komen i.p.v. al die derderangs.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +2941
    donderdag 14 juni 2018 om 18:26
    De wedstrijd Roda-Excelsior had toen 0 kijkers
    Vind ik leuk
    Spiegel +7950
    donderdag 14 juni 2018 om 18:47
    Dat is precies wat ik zeg.

    De verdeelsleutel ligt nu op basis van resultaten en kijkersaantallen.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:27
    Fout gaat het door dat al die directeurtjes denken dat ze bij een subtopper werken en voor europees voetbal moeten kunnen gaan.
    Als die directeurtjes nou een realistisch naar hun eigen club kijken zou dat al veel schelen.
    Vind ik leuk
    Thobar +3652
    donderdag 14 juni 2018 om 01:42
    Gewoon een uitsterfbeleid, zo gauw het vervangen moet worden mag dat alleen door een gewoon grasveld (zo wel ED als JL) Hetzelfde criterium toepassen voor een promovendus uit de Tweede Divisie in de toekomst.
    Vind ik leuk
    JCJWZ +12322
    donderdag 14 juni 2018 om 03:45
    Als Ronald nou ook nog even kan aangeven wie die grijze groep nou precies is dan kun je wat met dit verhaal. Nu is het wat rondslaan en schreeuwen.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 05:10
    Aan de drugs? Is dit je antwoord op zijn column?
    Vind ik leuk
    PSVFU +2539
    donderdag 14 juni 2018 om 06:54
    Waarom zouden andere clubs moeten regelen dat er overal gewoon gras ligt. Gewoon onderdeel van de licentie maken en klaar. Dan maar besparen op andere zaken. In engeland hebben ze op elk niveau een mooie mat liggen en daar is het weer nog vele malen slechter dan hier.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 07:09
    Waarom moeten andere clubs daar voor opdraaien
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 00:02
    Ben het normaal niet zo met die Waterreus eens, maar hij maakt hier opzich wel een goed punt, lijkt wel of er altijd een paar zijn die niets willen verbeteren hier in NL. Alleen die regeling die hij voorstelt is dan wel weer een beetje apart...
    Vind ik leuk
    Spiegel +7950
    donderdag 14 juni 2018 om 06:55
    Denk dat hij chargeerde om een punt te maken.

    Zo niet, wel erg drastisch om gelijk met 3 te beginnen.
    Vind ik leuk
    035 +3353
    donderdag 14 juni 2018 om 00:03
    Hij heeft best wel een punt
    Vind ik leuk
    R94 +915
    donderdag 14 juni 2018 om 00:03
    Qua grijze elite geef ik hem helemaal gelijk, maar dat idee dat hij zelf heeft is ook aardig onzinnig. Schaf dat kut plastic gewoon af, klaar. Maar dat zal wel een hopeloze gedachte zijn zolang Jantje "Plastic" Smit bij de KNVB iets te zeggen heeft.
    Vind ik leuk
    GREY/WHITE +14054
    donderdag 14 juni 2018 om 00:11
    Mooi idee,maar dat komt er nooit door heen
    Vind ik leuk
    mazu +1200
    donderdag 14 juni 2018 om 00:19
    Wat een idee, gaat er natuurlijk nooit doorkomen. Gewoon zorgen voor financiële compensatie voor de clubs met kunstgras om hun veld te vervangen, en je bent binnen 2 jaar van het kunstgras af. Echter dit heeft blijkbaar geen prio bij de Bvo's en Knvb, anders was het allang gebeurt. Dan ook niet meer zeiken.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +2876
    donderdag 14 juni 2018 om 00:20
    Ergens vind ik korreltjes plastic ook niet helemaal natuurvriendelijk.
    Waarom willen ze rietjes en plastic bordjes en bestek verbannen maar mag kunstgras wel blijven?
    Die kunstgras korrels verspreiden zich overal.
    Van tussen je bilnaad tot 10 weken later op je auto stoel.
    Vogels die erop komen krijgen het ook binnen in hun lichaam of het blijft aan hun pootjes plakken waardoor het verspreid.
    Gewoon Europees verbannen via de Eu of weet ik veel wie =p!!!
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1130
    donderdag 14 juni 2018 om 07:22
    Het zijn geen plastic korrels, maar verpulverde autobanden. Niet dat dat lekker smaakt, rubber.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +2876
    donderdag 14 juni 2018 om 08:18
    Oeps foutje, nu ben ik uitgelult los van dat ik denk dat het alsnog niet goed is voor het natuur haha
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:37
    Korrels zijn van rubber ( natuurproduct maar bewerkt) en niet van plastic. Het gras zelf is van een soort plastic maar kan voor 95 % gerecycled worden als hij wordt verwijderd.
    Vind ik leuk
    Pimman +874
    donderdag 14 juni 2018 om 00:30
    Die Waterkneus moet kappen met zijn gezeik vanaf de zijlijn....Provinciaal gedrag!
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 00:43
    Werelds plan!!
    Vind ik leuk
    Eleveldski +788
    donderdag 14 juni 2018 om 04:44
    Waterreus aka stratumseind?...
    Vind ik leuk
    Ajaxia +118
    donderdag 14 juni 2018 om 00:33
    En dan? Dan is het voetbal nog steeds kut. Deze nep analistjes moeten eens stoppen met het focussen op nepproblemen als kunstgras en mentaliteit.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10616
    donderdag 14 juni 2018 om 00:38
    Wel een beetje een dom plan
    Vind ik leuk
    035 +3353
    donderdag 14 juni 2018 om 03:21
    Alternatief??
    Vind ik leuk
    Eleveldski +788
    donderdag 14 juni 2018 om 04:43
    Zat.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +10616
    donderdag 14 juni 2018 om 06:52
    Gewoon helemaal verbieden in de Eredivisie. Je kunt niet nummer 11, 12 en 13 laten degraderen omdat dat toevallig de laagst gekwalificeerde clubs op kunstgras zijn.
    En clubs die zeggen dat het financieel niet haalbaar is praten onzin. Almere City bewijst dat het wel kan.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 00:42
    In 2026 speelt heel de wereld op kunstgras. Zeker De landen die in de USA en Canada hun poulewedstrijden moeten spelen. Toch maar Marokko dus?!
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 00:47
    Marokko of Mexico dus, hoewel ook daar kunstgrasvelden zijn.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 08:39
    De organisatie van wk 2026 heeft vast laten leggen dat alle wedstrijden op natuurgras worden gespeeld .
    Vind ik leuk
    zaterdag 16 juni 2018 om 13:01
    Goeie beslissing, denk ik. FIFA zou m.i. moeten verplichten dat in de hoogste klassen/professioneel voetbal alle wedstrijden op natuurgras worden gespeeld.
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 00:43
    Voor echte verandering heb je onconventionele ideeën nodig. Dit promotie- degradatieplan hoort daar zeker bij. Mooi positivisme met recalcitrante ondertoon. Like voor Waterreus.
    Vind ik leuk
    Marco S +4162
    donderdag 14 juni 2018 om 00:55
    Jouw kapsel is lekker vernieuwend.. waarom heeft die man steeds een podium?
    Vind ik leuk
    Werner1913 +5963
    donderdag 14 juni 2018 om 06:27
    Dezelfde reden waarom jij nog steeds mag posten.
    Vind ik leuk
    Marco S +4162
    donderdag 14 juni 2018 om 19:04
    Ja maar ik geef ongevraagd mijn mening en die gast krijgt een camera, onbegrijpelijk..
    Vind ik leuk
    Foebele +46988
    donderdag 14 juni 2018 om 01:32
    Altijd lachen met die Waterreus.
    Vind ik leuk
    haarlemx +422
    donderdag 14 juni 2018 om 03:45
    Of de 3 clubs met de minste toeschouwers degraderen, of de 3 met de minste doelpunten voor of en zo kunnen we nog een waslijst maken. Wat doordacht allemaal weer.
    Vind ik leuk
    Eleveldski +788
    donderdag 14 juni 2018 om 04:43
    Waterkneus doet zijn naam eer aan. Man man man. Wat een sukkel.
    Vind ik leuk
    Vvgimmurt +177
    donderdag 14 juni 2018 om 04:55
    Hoezo inkrimpen? Alsof dat helpt minder competitiewedstrijden spelen en dan afgaan in europa dat helpt ook echt he... qua verdeling van tv rechten wel ewns laat die kleinere clubs maar wat meer krijgen... psv ajax en Feyenoord pakken wel de transfergelden straks...
    Vind ik leuk
    rolo8679 +1140
    donderdag 14 juni 2018 om 05:49
    Ik erger me al aan Waterreus sinds hij analyticus is. Dat probleem lijkt zich echter niet op te lossen...
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +18300
    donderdag 14 juni 2018 om 05:52
    Redelijk idee mbt kunstgras
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 06:02
    Goed punt van Waterreus. Er moet alles aan gedaan worden om die nepclubs op nepgras uit de eredivisie te weren. Als je geen geld hebt voor natuurgras, dan ben je niet profwaardig.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Spiegel +7950
    donderdag 14 juni 2018 om 06:59
    Waarom maakt iedereen het zo moeilijk:

    Vanuit het televisie geld potje wordt voor iedere club 1 ton uitgetrokken (1,8 miljoen) om een grasmat aan te leggen en te onderhouden (dus ook voor de clubs die al een mat hebben, wellicht besteden die het dan aan een goede mat, die in Groningen bijvoorbeeld was in de winter waardeloos, net als die van Utrecht halverwege het seizoen.)

    Het restant van het televisiegeld wordt verdeeld conform huidige verdeelsleutel?

    Zo wordt er niemand achter gesteld en zullen de clubs die wel al een mat op eigen kosten hebben liggen zich minder genaaid voelen.
    Vind ik leuk
    Teo Smith +21645
    donderdag 14 juni 2018 om 07:21
    Waarom heeft ronald een column...
    Vind ik leuk
    derksen +8427
    donderdag 14 juni 2018 om 07:50
    Kan iemand uit zijn omgeving waterkneus een rol ducktape geven voor zijn verjaardag!
    Vind ik leuk
    HanV +3400
    donderdag 14 juni 2018 om 08:37
    Slaat nergens op, als je iets wilt oplossen dan moet je eerst weten wat de oorzaken zijn. Zonder kunstgras in de eredivisie is er heus geen aansluiting van Oranje of van PSV, Ajax, Feyenoord of AZ internationaal.
    Dan moet je internationaal zaken regelen als maximum aantal buitenlanders per team, maximum budget en geen transfers van spelers onder de 16. Vermoedelijk moet je ook iets aan de training mentaal en fysiek doen.
    Het zou wat zijn als je iemand die zegt dat anderen star zijn een plan laat presenteren waar ze alleen hun eigen standpunt in verwerken. Veel erger is het als je de manier van stemmen wilt aanpassen omdat de uitslag je niet aanstaat. Het is niet goed dat er teams zijn met eigenaren, dat zijn clubs die zomaar kunnen omvallen als er een mannetje sterft of er genoeg van heeft, bovendien denk je de hele tijd dat ze aan het witwassen zijn of twijfel je of Zjordania, Chigirinskij, Oyf of toch de Rus/Brit/Israelier Abramovitsj de eigenaar is. We laten elk jaar 2 teams degraderen met een eigenaar en 2 promoveren zonder eigenaar dan lossen we niet de aansluiting internationaal op maar creëren we een gelijk speelveld van clubs die zelf moeten zorgen dat hun huishoudboekje op orde is. Nijland is vast voor: 'De werkelijkheid is dat wij niet meer kunnen opboksen tegen Vitesse en FC Utrecht.' Nationaal kunnen we zo deze scheuring dichten. Dan voorkomen we verhalen over boze supporters, boze eigenaren die stropoppen blijken te zijn (dit kan zelfs op meerdere clubs slaan, zo erg is het), en eigenaren die wel/niet in de cel zitten en betrokken zijn bij een oneindig aantal rechtszaken met hun duistere zaakjes.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Siemjo +187
    donderdag 14 juni 2018 om 09:08
    Is net zo gek als van Breukelen, zit kennelijk in het DNA van PSV doelmannen. Het is al bekend dat men gaat stoppen met kunstgrasvelden. Wil zich kennelijk ook in de picture bij de KNVB plaatsen. Laat hij zich lekker bezig houden met PSV dan heeft de rest van Nederland geen last van hem.
    Vind ik leuk
    Hulsink +246
    donderdag 14 juni 2018 om 09:19
    Zou een Rustoord iets voor Waterreus zijn of een Nudistenkamp?
    Vind ik leuk
    MG MG +59
    donderdag 14 juni 2018 om 09:39
    Ik snap het inkrimpen van de ED nooit. Volgens mij zorgt dat er juist voor dat het groeien van zo veel mogelijk clubs wordt beperkt. Uiteindelijk moet je ED spelen om meer financiële armslag te krijgen. Als je gaat beperken trekken de sponsoren van kleinere clubs terug, aantal toeschouwers wordt minder, etc etc. En de grote clubs zouden dan meer topwedstrijden spelen? Alsof die met 2 vingers in de neus van de kleinere winnen nu.
    Het probleem zit in het geld voor goeie spelers. Zolang je niets kunt vasthouden in Nederland en de financiën niet hebt om kwaliteit aan te trekken blijft de ED een matige competitie en haak je europees gezien altijd af.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    michelhx +2919
    donderdag 14 juni 2018 om 11:24
    Dat plan slaat natuurlijk nergens op, Waterreus. Dan wordt je straks met kunstgras 9e, maar ben je misschien wel één van de laagst geklasseerde ploegen mét kunstgras en dan degradeer je alsnog. Denk niet dat clubs daar ooit mee in zouden stemmen, maar leuk geprobeerd.
    Vind ik leuk
    kees ee +498
    donderdag 14 juni 2018 om 11:44
    . . en stond hij nou laatst ook tussen die "caque-ballen" op het golf-court, of waren dat andere vervelende ex-voetballers ??
    Vind ik leuk
    wijnsmaakt +158
    donderdag 14 juni 2018 om 20:11
    Waterteus is ook de snuggerste niet . Maar heeft voor een deel gelijk. We zijn oubollig en lopen niet over van innovatieve ideeen, staat van oranje geeft een leuke inkijk in hoe het anders moet. De hollandse school is achterhaald en een paar nos journalisten geven aan hoe het om ons heen gebeurd , haal hier de goede dingen uit en we zijn inde goede richting
    Vind ik leuk
    Blindsy +7157
    donderdag 14 juni 2018 om 20:32
    Clubs middels chantage dwingen om het kunstgras voor een hoop geld te laten vervangen voor een échte grasmat, vernieuwend noemen?
    Blijf jij maar lekker analist, Ronald...
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    ritje +27
    donderdag 14 juni 2018 om 21:09
    hallo.misschien een idee? maak 2 competities 1 met gras en 1 met kunstgras mvg ritje
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Waterreus ergert zich aan 'elite' en doet suggestie: 'Probleem lost zichzelf op'