Guardiola: Als hij aankwam met zijn Ray-Ban, deed je het in je broek

    Guardiola: "Als hij aankwam met zijn Ray-Ban, deed je het in je broek"

    vrijdag 14 september 2018 om 08:58

    Dat Pep Guardiola met bijzondere gevoelens terugdenkt aan zijn samenwerking met Johan Cruijff bij FC Barcelona is geen geheim. De huidig manager van Manchester City had het echter niet altijd makkelijk onder de legendarische nummer veertien.

    "Als hij aankwam met zijn Ray-Ban, deed je het in je broek", stelt Guardiola in gesprek met Jorge Valdano op Movistar. "Ik had altijd het gevoel dat hij veel dingen die hij vertelde zelf niet eens geloofde, maar hij liet je denken dat het wel zo was. Hij had geen speciale manier van voorbereiden, dat deed zijn assistent. Maar hij wist wel hoe te spelen."

    "Hij vertelde niet hoe je dingen moest doen, hij was altijd fit en deed het voor", vervolgt Guardiola, die benadrukt dat Cruijff ook hard kon zijn. "Johan zei een keer in de rust, ten overstaan van iedereen, dat ik in de tweede helft niet zou spelen omdat ik nog langzamer was dan zijn oma. Bij het eerste beschermde hij me, voor de ogen van Ronald Koeman, José Maria Bakero, Andoni Zubizarreta… Maar daarna kon hij je net zo makkelijk naar het tweede sturen."

    Volgens Guardiola had het geen zin om in discussie te gaan met Cruijff. "Destijds had je nog geen beelden en kon je niet in discussie gaan. Hij wees er altijd op dat ik een meter te veel naar binnen of naar buiten stond. Hij zag altijd wel minpunten en verloor nooit een discussie. Het was onbegonnen werk."

    Plaats een reactie

    Darter 876 +532
    vrijdag 14 september 2018 om 09:07
    De meester wist het wel!!
    Vind ik leuk
    jari_ +799
    vrijdag 14 september 2018 om 09:07
    En dat heeft Pep denk ik mede gevormd tot de voetballer die hij was en de trainer die hij nu is. Prachtig dit soort anekdotes!
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:33
    En meer dan dat. Het is maar de vraag of Pep onder een ander type überhaupt een wedstrijd in Barcelona 1 had gespeeld.
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1058
    vrijdag 14 september 2018 om 09:51
    Inderdaad cruyf absoluut de grootste maar had in zijn team altijd mindere spelers maar die wel goed voor het elftal waren zoals : guardiola blind wouters
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:10
    Mja, ik bedoel het meer dat Guardiola nogal specifieke kwaliteiten had. En volgens mij speelde er geen andere trainer met een dergelijke speler als Cruijff destijds bij Barca.

    Wouters bijvoorbeeld heeft ook bij andere ploegen zijn nut laten zien.
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1058
    vrijdag 14 september 2018 om 10:31
    Ja tuurlijk heeft wouters ook bij andere clubs veel laten zien ook bij nederland , maar was vrij oud toen cruyf hem kocht voor ajax , hetzelfde geld had hij zijn hele carierre bij fc utrecht gespeeld ... en tuurlijk had guardiola kwaliteiten maar wel wat overschat
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 13:23
    Volgens mij zijn we het eens. Cruijff zag dingen in sommige voetballers die anderen niet hadden gezien. Ik vind dat met name bij Guardiola. En jij bij nog wat meer spelers.
    Vind ik leuk
    Snuck +518
    vrijdag 14 september 2018 om 13:35
    Zag je Guardiola wekelijks spelen? Waarom overschat? Wouters is ook niet overschat. Hij was bij Utrecht een stogzuiger. En toen hij naar Ajax ging heeft hij ontzettend veel bij geleerd.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 12:57
    Stanley Brard!
    🤣🤣🤣🤣🤣
    Vind ik leuk
    2cents +53775
    vrijdag 14 september 2018 om 09:08
    Mooi te zien hoe Guardiola het in zijn jonge jaren moeilijk had met Cruijff, maar hoe hoog hij hem desondanks heeft zitten als trainer. Op dat gebied is Cruijff alles voor Guardiola. Zag je ook mooi terug in die Man City docu over afgelopen seizoen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:33
    Niet gezien, maar aanrader? En hoe zag je dat terug?
    Vind ik leuk
    2cents +53775
    vrijdag 14 september 2018 om 09:37
    Hij spreekt er een paar keer heel mooi over.

    Docu zeker interessant om te zien. Guardiola is een bezetene.

    Zou ook wel eens zo’n inkijkje willen bij onze topclubs, om te zien hoe hun huidige trainers zijn bij besprekingen of op trainingen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:41
    Hehe, als je dat afzet tegen zo'n guardiola kan het waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. Hoewel v Bommel het misschien ook op zo'n manier in zich heeft.
    Vind ik leuk
    2cents +53775
    vrijdag 14 september 2018 om 09:44
    Dat tegenvallen geloof ik ook wel, maar het geeft wel een beter oordeel van de trainer achter de kop die wij zien in interviews.

    Misschien worden we dan wat genuanceerder over bepaalde personen. ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:48
    Eens. Het kan zomaar dat ten Hag bij Bayern veel van Pep heeft opgestoken en zo'n docu er bij hem net zo bezeten uitziet. Wat minder welbespraakt waarschijnlijk :)
    Vind ik leuk
    2cents +53775
    vrijdag 14 september 2018 om 09:52
    Het gaat me nog niet eens om die bezetenheid. Bij Guardiola is dat misschien ook een beetje te veel. Maar vooral om het inhoudelijke.

    Ooit was er die docu in Ajax’ honderdste jaar meen ik. Als je daar Wouters in zag dan werd ik daar niet bepaald warm van.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 14 september 2018 om 10:03]
    Vind ik leuk
    El Cazador +5810
    vrijdag 14 september 2018 om 10:01
    Wouters had daar een uitstraling van een natte drol!!!
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:11
    "daar hoorden zij engelen zingen" heette die volgens mij. Aan alles zag je daarin dat het snel klaar zou zijn met Wouters.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:08
    Er kan er maar 1 gelijk hebben.

    En meestal dezelfde.

    Cruyff was niet eigen wijs, maar super (eigen) wijs.
    Vind ik leuk
    The Iceman +7999
    vrijdag 14 september 2018 om 09:11
    Cruijff had altijd gelijk, zelfs als hij ongelijk had.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:18
    Johan Cruijff had altijd gelijk en nu krijgt hij dagelijks nog gelijk.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:22
    Dat is een mooie.
    Vind ik leuk
    DEWEE +2151
    vrijdag 14 september 2018 om 09:15
    Ik doe het toch eerder in mijn broek als mijn moeder met de mattenklopper op bezoek komt.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89669
    vrijdag 14 september 2018 om 09:50
    Wees maar blij, die van mij kwam altijd met een honkbalknuppel.
    Vind ik leuk
    psYchovic +864
    vrijdag 14 september 2018 om 10:08
    De mijne met koekjes
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89669
    vrijdag 14 september 2018 om 10:13
    Van eigen deeg?
    Vind ik leuk
    Vinnie J +849
    vrijdag 14 september 2018 om 09:17
    Triest hoe Ajax met hun held is omgegaan.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:19
    Ook omdat er maar 1 manier was. De Cruyff manier ... en anders maar niet.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 09:20
    Ach ... Ajax heeft iig een held.
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 12:10
    Barcelona houdt meer van Cruijff dan Ajax dat doet...
    Vind ik leuk
    RtdDub +12018
    vrijdag 14 september 2018 om 09:23
    ""Hij vertelde niet hoe je dingen moest doen, maar omdat hij altijd in goede vorm was deed hij het voor",

    Ik zie dat de stagiair Google translate in zijn favorieten heeft staan.
    Vind ik leuk
    rinirat +2230
    vrijdag 14 september 2018 om 10:14
    Masterclasses!
    Vind ik leuk
    vrijdag 14 september 2018 om 10:17
    Cruijff held !!
    Vind ik leuk
    Sigma +2423
    vrijdag 14 september 2018 om 10:45
    Hij had geen plan B.....hij zorgde ervoor dat plan A sterker werd...


    Logisch toch.....!!
    Vind ik leuk
    Bill +626
    vrijdag 14 september 2018 om 11:58
    De verlosser!!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Guardiola: "Als hij aankwam met zijn Ray-Ban, deed je het in je broek"