Voormalig Liverpool-verdediger (29) zet punt achter carrière vanwege ALS

    Voormalig Liverpool-verdediger (29) zet punt achter carrière vanwege ALS

    dinsdag 18 september 2018 om 12:48

    Triest nieuws voor Bolton Wanderers-verdediger Stephen Darby. Hij moet noodgedwongen een punt achter zijn loopbaan zetten omdat bij hem de neurologische ziekte ALS (Amyotrofe laterale sclerose) is geconstateerd.

    De 29-jarige Engelsman stond sinds 2017 onder contract bij Bolton. De diagnose werd onlangs bij hem gesteld. "Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om mijn teamgenoten, Phil Parkinson en de staf van Bolton Wanderers te bedanken voor hun geweldige steun in wat voor mij en mijn familie een hele moeilijke periode is geweest", aldus Darby op de website van Bolton.

    Darby vraagt verder om privacy nu hij zich moet voorbereiden op een zware strijd. Bolton-manager Phil Parkinson spreekt van 'hartverscheurend nieuws'. "De gedachten van iedereen bij Bolton zijn bij hem en Steph. Hij is een uitmuntende professional en een geweldig persoon."

    Derby stond tussen 2008 en 2012 onder contract bij Liverpool, maar speelde daar maar één wedstrijd in de hoofdmacht. Dat was op 9 december 2008 in de uitwedstrijd van Liverpool bij PSV (1-3 winst) in de Champions League. Later werd hij verhuurd aan Swindon Town, Notts County en Rochdale. In 2012 verrok hij naar Bradford City. Vorig jaar tekende hij bij Bolton Wanderers, uitkomend in de Championship, waar hij niet verder kwam dan vier wedstrijden.

    Plaats een reactie

    dinsdag 18 september 2018 om 12:51
    Dit wens je natuurlijk niemand toe. Sterkte!
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 12:52
    Triest nieuws, alles behalve een grote speler, maar wel iemand met veel karakter, iets wat hem de komende tijd zeker van pas zal komen.
    Vind ik leuk
    Wijndalum +499
    dinsdag 18 september 2018 om 12:52
    Vreselijke ziekte. Wens je niemand toe.
    Vind ik leuk
    Pretjoodje +673
    dinsdag 18 september 2018 om 12:52
    Godverdomme, dit meen je toch zeker niet.
    Weer iemand met die klote ziekte.
    Vind ik leuk
    Vamos7 +3685
    dinsdag 18 september 2018 om 12:53
    Vreselijk ZIEKTE je kan dan niets meer jij bent nagenoeg een kastplantje in wezen ben je dood, niet letterlijk maar wel figuurlijk.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:08
    inderdaad , ze zijn gelukkig wel een stuk verder met de genezing van deze verschrikkelijke ziekte , hoorde ik afgelopen week
    maar of ze hem al kunnen genezen , weet ik niet
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:12
    Momenteel is ALS ongeneeslijk en het zal nog wel de nodige tijd duren voordat dat verandert, dus helaas in zijn geval niet te genezen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:19
    ja zoiets had ik ook begrepen , maar ze waren wel een stuk verder dan een paar jaar geleden
    ik vind het vrij raar wel , dat je nu wel regelmatig over deze ziekte hoort , en dat iemand deze ziekte helaas heeft gekregen
    ik kan me echter niet herinneren dat ik voor Fernando Ricksen , ooit iets over deze ziekte heb gehoord
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:27
    Een van de meest iconische natuurkundigen ooit, Stephen Hawking, had ook ALS en is er 76 mee geworden, maar dat is erg uitzonderlijk, wel interessant om eens te lezen:

    https://www.scientificamerican.com/article/stephen-hawking-als/

    Vind ik leuk
    woensdag 19 september 2018 om 13:26
    Bij mijn opa is 3 jaar geleden ALS geconstateerd en die gaat , na het stoppen met zijn medicijnen voor zn hoge bloeddruk volgens mij, steeds beter functioneren. ALS is heel moeilijk te constateren. Bij opa waren ze er 1000% zeker van en nu 3 jaar later weten ze niet wat hij heeft...

    Vind ik leuk
    3Bier +8657
    dinsdag 18 september 2018 om 13:10
    Verschrikkelijk inderdaad. Je lichaam takelt langzaam af en je kan dan steeds minder en uiteindelijk zal je stikken. Dit gun je echt niemand.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 12:54
    Verschrikkelijk om te horen, ik ken de speler zelf niet maar dit wens je niemand toe!
    Veel sterkte aan hem en zijn familie gewenst! Carpe Diem
    Vind ik leuk
    Madrileen +379
    dinsdag 18 september 2018 om 13:01
    Sterkte voor hem en zn familie!!! offtopic: Ik raak elke x vp zat dat ze clicks d.m.v de titel scoren. ''Voormalig Liverpool-verdediger'' noem het gewoon naar het huidige team pff.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:10
    inderdaad , daar steken ze heel veel energie in
    meer energie als in het oplossen van die 500 internal error in ieder geval
    Vind ik leuk
    FSCeara +8775
    dinsdag 18 september 2018 om 13:03
    Jezus wat is dat een kut ziekte ! Sterkte
    Vind ik leuk
    Janste +113
    dinsdag 18 september 2018 om 13:06
    Hopen dat er voor deze ziekte snel een medicijn komt. Niks erger dan zo te moeten af te takelen. Ik wens hem veel sterkte toe
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    dinsdag 18 september 2018 om 13:07
    Ik vind dit persoonlijk een van de naarste ziektes die er bestaat. Je ziet jezelf heel langzaam aftakelen tot een klein hoopje dat niks meer kan. Vreselijk.
    Vind ik leuk
    The Iceman +9170
    dinsdag 18 september 2018 om 13:12
    Verschrikkelijk inderdaad. Het ‘locked-in syndroom’ lijkt mij trouwens ook een hel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 13:14
    Dat is het ook vooral ja, in het begin is het lichamelijk vaak nog wel redelijk te doen, maar als het echt minder wordt, is het vreselijk; wat dat betreft kun je beter een hartaanval krijgen als je dan toch op bijv. je 50e dood gaat.
    Vind ik leuk
    soksa +1562
    dinsdag 18 september 2018 om 15:25
    Helemaal mee eens. Ik ben niet heel erg bang voor de dood. Maar wel om verlamd te raken. Of een been kwijt te raken. Het leven lijkt mij dan echt zo weinig waard als ik nooit meer kan voetballen. Overigens met alle respect naar mensen in een rolstoel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 15:28
    Echt verlamd raken of heel ziek te worden, lijkt mij vreselijk, maar een been kwijt raken en in een rolstoel belanden, is denk ik uiteindelijk wel mee te leven.. Vanzelfsprekend is het de eerste periode vreselijk, maar dat kan nog wel wennen en je kunt dan allerlei leuke dingen nog gewoon wel doen en van veel dingen genieten.

    Daarnaast moeten we psychische ziektes niet onderschatten, mensen met bijv. schizofrenie of chronische depressies kunnen ook een hels leven hebben en dan ben je echt veel 'beter' af als je 1 been hebt en geestelijk gezond.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 18 september 2018 om 15:31]
    Vind ik leuk
    J-P +51
    dinsdag 18 september 2018 om 13:46
    Zo jong en dan dit doodsvonnis... drama.
    Vind ik leuk
    dinsdag 18 september 2018 om 14:05
    Toch een tikkeltje ironisch dat de manager Parkinson heet...
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31578
    dinsdag 18 september 2018 om 14:24
    Jeetje. Sterkte vent!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws