Waarom Van de Beek niet begon en Ajax er na rust wél in slaagde AEK stuk te spelen

    Waarom Van de Beek niet begon en Ajax er na rust wél in slaagde AEK stuk te spelen

    donderdag 20 september 2018 om 10:00

    Ajax is de Champions League goed gestart door AEK Athene met 3-0 te verslaan. De ploeg van Erik ten Hag ontdeed zich na de pauze pas van de bezoekers, aan de hand van vleugelverdediger Nico Tagliafico. Daarmee heeft Ajax een goede eerste stap gezet om overwintering in Europa te bewerkstelligen.

    Door Koen Bloks

    Erik ten Hag kreeg een dag voor de wedstrijd te maken met een blessuregeval. Matthijs de Ligt bleek niet fit genoeg om te spelen, waardoor Frenkie de Jong naar het centrum van de verdediging verhuisde. Veel supporters hadden Donny van de Beek op het middenveld verwacht. De meeste trainers redeneren echter vanuit de achterhoede, waar De Jong op de positie van centrale verdediger optie drie is na Daley Blind en De Ligt.

    In dat opzicht was het niet gek dat Ten Hag door de positieverandering van De Jong voor een defensieve middenvelder koos die de verdediging met de aanval kon verbinden. Dat is zeker géén specialiteit van Van de Beek, die meer tot zijn recht komt met loopacties in de diepte en een neusje heeft voor de goal. Hij bekroonde zijn getergde invalbeurt dan ook met een doelpunt, na een voorzet op maat van aanvoerder Dusan Tadic. Dat was een doelpunt uit het boekje, maar ook exact waar de Amsterdammers in de eerste helft naarstig naar op zoek waren: diepte in het spel.


    Ajax weet de Griekse muur in de eerste helft niet te slechten. Hoeveel spelers Ajax ook tussen de linies brengt, de Grieken verdedigen vanuit een 4-4-2 in de zone. Ruimtes tussen en achter de verdediging worden nauwelijks gevonden.

    In de eerste helft kwam Ajax tot geen enkele uitgespeelde kans. Dit was te wijten aan goed verdedigen van de Grieken, maar ook aan het gebrek aan diepte in de ploeg bij de Amsterdammers. Ajax brak zo af en toe door aan de linkerkant, maar dan volgde een onzorgvuldige voorzet. Dit maakte het Amsterdamse spel tot een voorspelbaar geheel. Hier rekende de ploeg na rust genadeloos mee af: al na één minuut in de tweede helft was het raak.

    Tagliafico profiteerde van een enorme dekkingsfout, nadat Dusan Tadic eerder een corner verdiende na een sprint en actie in de diepte. Dat was precies wat Ajax voor rust niet voor elkaar kreeg, mede doordat David Neres als nummer tien speelde, ver van de Griekse laatste lijn. De Braziliaan is op zijn best wanneer hij in de diepte wordt weggestuurd en dicht tegen de laatste lijn aan kan spelen. Ook voorafgaand aan de 2-0 en 3-0 profiteerden de Amsterdammers van de afleidende loopacties en diepgang van de vleugelverdedigers en -aanvallers. Tagliafico scoorde uiteindelijk zelfs zijn tweede doelpunt van de avond na een mislukte voorzet.


    Op de helft van tegenstanders isoleert Ajax verdedigers van de tegenstander zodat ze niet uit kunnen stappen, waarna het spelers tussen de linies brengt. Een variatie in het aanvalsspel is het bedienen van spelers in de diepte. Dat lukt voorafgaand aan alle doelpunten in de tweede helft.

    De bezetting achter de bal was afgelopen wedstrijden nog een zwakte gebleken van de Amsterdamse ploeg, maar tegen AEK was daar weinig van te merken. De Griekse formatie probeerde de bal in de eerste fase van het balbezit soms nog geduldig rond te spelen om Ajax voorwaarts te lokken, waarna snel de lange bal volgde.

    Diepe spits Ezequiel Ponce wist het De Jong en Blind in de eerste helft nog wel moeilijk te maken, maar na rust geen moment meer. Dit kwam enerzijds doordat Noussair Mazraoui en Tagliafico na rust beter anticipeerden door meer centraal te blijven staan, anderzijds door het sterke optreden van de Amsterdammers in de transitie van aanvallen naar verdedigen. Ajax veroverde in de tweede helft meer ballen hoger op het veld dan in de eerste helft.


    In de eerste helft staan Mazraoui en Tagliafico ver van het centrum af. Na rust herkennen beide backs beter de momenten dat AEK de lange bal gaat spelen, waardoor zij Blind en De Jong kunnen ondersteunen. Aanstaande zondag zal de focus vooral liggen op het afschermen van directe passes over de grond richting de aanvallers van PSV.

    Ten Hag was zichtbaar opgelucht na de winst in de eerste speelronde van het miljardenbal. Zijn ploeg had een omzetting nodig (Neres naar linksbuiten) om diepte in de ploeg te krijgen en liet daarmee zien levensgevaarlijk te zijn met drie doelpunten tot gevolg. Hoe mooi de zege ook is, de focus zal snel gericht zijn op de topper van aanstaande zondag: PSV - Ajax.

    Hoewel de Ajacieden goed anticipeerden op het aanvallende spel van AEK Athene, zal het in Eindhoven een totaal andere focus hebben in de transitie naar verdedigen. Ajax zal meer centrale passes over de grond af moeten schermen richting de aanvallers van PSV om niet in het mes van de counter te lopen. Het belooft in elk geval een spannende kraker te worden met teams die voort kunnen borduren op wat ze in de Champions League hebben laten zien.

    De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Poll

    Gaat Ajax overwinteren in de Champions League?

    (9804 stemmen)

    Plaats een reactie

    Wijndalum +486
    donderdag 20 september 2018 om 10:05
    Donny stel je altijd op.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:24
    Niet noodzakelijk. Ten eerste was hij eind afgelopen en begin van dit seizoen niet altijd even sterk. Ten tweede komt hij beter tot zijn recht als Ajax zonder diepe spits speelt. Dan lijken de spelers vaker de versnelling en combinatie langs de as van het veld te zoeken ipv via de velugels naar de achterlijn te pezen om van daaruit hoge voorzetten te geven op een spits die door twee kopsterke en fysieke verdedigers wordt geneutraliseerd.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23660
    donderdag 20 september 2018 om 10:34
    Je hebt zoveel spelers om variaties in de opstelling te maken, dan denk ik dat het goed is dat Ten Hag eerst eens kijkt naar welk spel er nodig is. Aan de hand daarvan zal hij zijn team samenstellen. Daarmee doe ik Donny niet te kort want misschien is hij juist tegen PSV de target voorin op het middenveld.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 14:21
    Amen. Ten Hag staat voor een dynamische spelwijze met wisselende patronen. Dát wordt het eigen spel van Ajax in de loop van dit seizoen. Succes uiteindelijk afhankelijk van de (voetbal-)intelligentie op het veld. Hoe groter het begrip van Ten Hag's denkwijze en hoe beter de uitvoering des te meer succes.
    Geldt ook voor PSV. Ook Van Bommel's ideeën vragen om intelligente spelers.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6113
    donderdag 20 september 2018 om 10:11
    Goede volwassen selectie waar ook tegenvallers zoals de blessure van De Ligt goed en professioneel word opgevangen. Kijk nu al uit naar zondag. Gelijk spel ligt het meest voor de hand, lijkt mij
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:13
    Gelijk spel teken ik voor.
    Komt Heracles heel dicht bij.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6113
    donderdag 20 september 2018 om 10:30
    Gaan die winnen dan? Al vond ik ze tegen Ajax sterk spelen!!
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 13:28
    is er al iets bekend over de blessures van de Ligt en Huntelaar , en kunnen ze zondag spelen ???
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:13
    @VP. Kunnen we ook berichten verwachten over de Nederlandse clubs die vanavond in de Europa League spelen........;-)
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:15
    Helaas, die hebben zichzelf voor schut gezet en waren al uitgeschakeld, voordat het tweede rangs toernooi begon.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16616
    donderdag 20 september 2018 om 10:17
    Tweederangs toernooi?
    Alsof daar alleen maar pannenkoeken clubs spelen..
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:22
    Dat je nog ingaat op mijn schrijven, dit terwijl ik duidelijk eindig met:......;-)
    Vind ik leuk
    AllAdIn +16616
    donderdag 20 september 2018 om 10:15
    Hahahaaa, mooi!
    Vind ik leuk
    Sigma +2630
    donderdag 20 september 2018 om 10:16
    Dat jij dit als Feyenoord fan durft op te schrijven.......respect kerel!!

    Vind ik leuk
    Snapje? +6692
    donderdag 20 september 2018 om 10:18
    Top reactie, ik gun Feyenoord volledig herstel en financiële voorspoed. Ik wil weer(minimaal) een topdrie in Nederland. Heerlijke wedstrijden om naar uit te kijken.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 10:26
    Hopelijk mét analyse van de Laptoptrainer. Wat een verademing. Van de wedstrijd van de twee RB teams het liefst
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 10:26]
    Vind ik leuk
    yuuup +9470
    donderdag 20 september 2018 om 11:01
    Wel balen hoor. EL avondje is altijd heerlijk. Nu boeit het me helemaal niks.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6113
    donderdag 20 september 2018 om 15:43
    De spot is bij de begrippen verschillend van aard en toon: ironie is een uiting van bedekte, milde spot; sarcasme is een uiting van bijtende spot; cynisme toont ongeloof in de oprechtheid of goede bedoelingen van de mensen, en die houding wordt met bittere of wrede spot geuit.
    En dat uit de mond van de grootste voorronde verliezer, hahahaha
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 15:51
    Schitterende reactie, op de laatst zin na dan.
    Vind ik leuk
    JanTa48 +4791
    donderdag 20 september 2018 om 10:29
    Was toch heel 1voudig om te kunnen constateren waarom er voor Eiting gekozen werdt, Frenkie moest noodgedwongen 1 linie naar achteren waardoor Ten Hag koos voor een controlerende ipv aanvallende middenvelder dat v/d Beek is. Dat zijn die kleine details waar een coach zich in verdiept en niet of iemand goed is.
    Vind ik leuk
    LuckyLuksch +11812
    donderdag 20 september 2018 om 11:07
    Je hebt in ieder geval het stukje goed gelezen 😂😂
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12705
    donderdag 20 september 2018 om 10:37
    Kan het makkelijker uitleggen: na rust kon AEK het tempo niet meer bijbenen..
    Vind ik leuk
    Bals +400
    donderdag 20 september 2018 om 10:48
    Leuk stukkie!
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31557
    donderdag 20 september 2018 om 11:00
    Waarom?

    Omdat ten hag lomp is.

    Zou zonde zijn als hij bazoer 2 word.
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 11:00
    1e helft 0,0 diepte met neres op 10 ....
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 11:01
    Die hoort LB te staan
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 11:04
    90 minuten lang,
    Voor onze club uit Amsterdam!
    Gekkenhuis op de tribune,
    Niemand die ons stoppen kan!!!
    [Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2018 om 11:04]
    Vind ik leuk
    Snapje? +6692
    donderdag 20 september 2018 om 11:20
    Oooooo ooooooo wij zijn ajax Amsterdaaaaaaam
    Vind ik leuk
    krul +234
    donderdag 20 september 2018 om 11:24
    Gelijk gescoord klasse maar ga nou niet van die gekke trekjes erbij halen gedraag je gewoon hollands dalijk krijgen de marrokaantjes de schuld van je gedrag
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 13:21
    De een doet een telefoontje na, de ander doet zoals Donny. Hij mag best aangeven dat hij teleurgesteld is. De volgende keer er gewoon 2 in schieten,dan kan hij niet meer om hem heen. Helaas Is dat niet altijd de werkelijkheid
    Vind ik leuk
    donderdag 20 september 2018 om 13:18
    Als Donny verdedigend zn werk ook goed doet dan kan ten hag niet meer om hem heen? (Zoals ik het hier boven lees) nou Donny, aan de slag.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws