Mogelijk twee nieuwe, grote toernooien: onder meer Ajax hoopt op 'ja' van FIFA

    Mogelijk twee nieuwe, grote toernooien: onder meer Ajax hoopt op 'ja' van FIFA

    dinsdag 23 oktober 2018 om 13:57

    De FIFA gaat de mogelijkheid voor twee extra toernooien bespreken op de komende vergadering van de wereldvoetbalbond. Zowel het mini-WK als het WK voor clubteams staat op de agenda om besproken te worden, zo meldt het ANP. 

    Beide plannen komen uit de koker van Gianni Infantino, voorzitter van de FIFA. Het mini-WK moet dienen als vervanger van de Confederations Cup en zal plaatsvinden in de jaren tussen het WK en het EK.

    Volgens de plannen zou het toernooi, waar de beste acht landen ter wereld aan mee mogen doen, voor het eerst kunnen worden georganiseerd. In twaalf jaar tijd zou het nieuwe toernooi, dat is oktober of november plaats moet vinden, de FIFA maar liefst 21 miljard euro kunnen gaan opleveren. 

    De huidige opzet van de Confederations Cup ligt al langer onder vuur. Aan het vierjaarlijkse toernooi doen nu de wereldkampioen en de kampioenen van alle continenten mee. 

    Ook wil Infantino het WK voor clubteams flink uitbreiden. Het toernooi heeft nu zes deelnemers, maar dat moeten er 24 worden volgens de FIFA-baas. Eerder werd al bekend dat dat plan onder meer voor Ajax zéér voordelig zou zijn. 

    De Council, het hoogste bestuursorgaan van de FIFA, bespreekt de plannen van Infantino komende vrijdag in Kigali, de hoofdstad van Rwanda. 

    Poll

    Ben jij voor deze plannen?

    (879 stemmen)

    Plaats een reactie

    Niels92 +27814
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:03
    Zou mooi zijn, dat zou Ajax dan enkele tientallen miljoenen extra opleveren, in Amsterdam kunnen ze wel een extra zakcentje gebruiken :)
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:04
    40 miljoen extra inkomsten is idd zeer welkom.. kan Ajax eindelijk de begroting verhogen richting de 150 miljoen
    Vind ik leuk
    Niels92 +27814
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:15
    Startpremie is 57 miljoen :)
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:31
    Nog lekkerder.. en dat jaar dan ook nog gewoon Cl inkomsten dan gaat het richting de 200 miljoen omzet
    Vind ik leuk
    HanV +4395
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:41
    Het is toch eenmalig dat Ajax op grond van de historie mee mag doen, verder is er helemaal niets bekend hoe in het vervolg de 12 Europese plaatsen worden gevuld. Het zou wat zijn als HVV op grond van het verleden een vaste plek in de eredivisie had gekregen.
    Wie weet weer een keertje de top 12 van de uefa-lijst, dan heb je 'geen' gesloten competitie maar wel Real Madrid, Barcelona, A. Madrid, Sevilla, Bayern, Dortmund, Juventus, PSG, M. City, Arsenal, Porto en mogelijk Shakhtar. Alsof we al daarvoor geen competities hebben en de sterren nog wel wat vaker kunnen spelen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 14:42]
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:03
    Haha, alle Ajacieden stemmen voor en alle anti Ajacieden dus tegen... angst dat Ajax financieel nog verder gaat weglopen
    Vind ik leuk
    poklane +5028
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:06
    Ach ja, veel hypocriete zitten tussen die Ajacieden. Janken als de FIFA en UEFA met plannen komen waar alleen de Europese top iets aan heeft, maar zodra het hun geld oplevert gaat de rechterhand het broekje in.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:10
    En terecht... Feyenoord en PSV denken ook alleen aan hun eigen hachje, waarom zou Ajax dat niet mogen doen... buiten het financiele plaatje ook wel een paar lekkere wedstrijden.. niet verkeerd.
    Vind ik leuk
    poklane +5028
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:14
    Hypocriet gelul is nooit terecht.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:33
    Jij bent dan hier de grootste hypocriet hier... want als jouw cluppie hieraan had kunnen deelnemen en 50 miljoen extra zou kunnen opstrijken had je hier heel anders gereageerd
    Vind ik leuk
    poklane +5028
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:45
    Mensen woorden in de mond leggen, dan weet je dat je de discussie verloren hebt.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:55
    Zoals gezegd.. als jouw cluppie 50 miljoen had kunnen bijschrijven bij deelname aan dat toernooi had ik je hier andere dingen horen zeggen.. dus gewoon hypocriet om nu alle Ajacieden aan te pakken.. CL inkomsten en transfergelden zijn nu toch al een kloof aan het veroorzaken in onze vaderlandse competitie dat niet meer te overbruggen is door de rest... maar de PSVers en Feyenoorders gunnen Ajax geen enkel voordeel en dat geldt ook andersom
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:48
    Ik stemde tegen, omdat ik zowel de Confederations Cup als een mini-WK onzin vind. En jij maakt ervan dat iedereen die tegen stemt hypocriet is. Een beetje triest.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:49
    Dan lees je dat niet goed... deze toernooien komen juist in plaats van de huidige Confederation Cup en het Wk voor clubteams.. alleen een andere opzet, wat voor Ajax idd financieel en sportief aantrekkelijk
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 19:35
    Ik lees het wel goed. Ik vind het gewoon onzin. WK voor clubteams zou misschien wat meer aandacht kunnen krijgen, maar een mini-WK vind ik helemaal niks.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 21:58
    Wij Ajacieden lekker wel.. deal with it
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 22:25
    Voor het geld bij een eerste deelname begrijp ik. Maar verder hoor ik geen argumenten voor globaal amusement en dergelijken. Hooguit lullen dat ik niet goed lees.
    Vind ik leuk
    Mari +9515
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:20
    van de buurvrouw
    Vind ik leuk
    COYG +6240
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:33
    Waarom gooi je het daar weer op?
    Ik vind het gewoon domme plannen. Werk eerst maar eens aan het verschil tussen rijke clubs en alles daaronder.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:35
    Prima initiatief... levert gewoon een paar mooie tegenstanders op en extra inkomsten waarmee we sneller kunnen aansluiten bij de subtop van Europa. Niveau in Nederland valt komende jaren toch geen eer aan te behalen
    Vind ik leuk
    Werner1913 +8203
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:58
    Nog verder weg? Wat heeft het ze tot nu toe opgeleverd dan?
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:03
    Dat nu alleen PSV nog als enige een beetje kan volgen... als Ajax de komende 5 jaar nog eens 3 x CL en aan dit toernooi meedoet en PSV zou 3x die CL inkomsten missen, is het helemaal gebeurd in Nederland met de concurrentie
    Vind ik leuk
    Stranger +5119
    dinsdag 23 oktober 2018 om 17:29
    Zoals ik vorig jaar al zei. Het gaat gewoon richting opzet zoals de NBA in Amerika.
    Een aantal vaste clubs verdeeld over Europa en van naam. En ja daar kan Ajax bijzitten.
    Nadeel de kaarten worden onbetaalbaar voor de gewone supporter en het toeristengehalte zal zeer hoog zijn.
    Voordeel de nationale competitie zal veel asntrekkelijker zijn net als de college competitie.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2339
    dinsdag 23 oktober 2018 om 17:38
    Elke opzet kent verliezers en winnaars.. dan is het logisch dat de een tegen is en de ander voor... men mag Ajax het niet kwalijk nemen dat ze voor wat voor Ajax het gunstigste is gaat... zowel sportief als financieel... Ajax wil graag aansluiten bij de subtop van Europa. naast Ajax zie ik hooguit PSV nog eventueel aansluiten... vor de rest wordt het de komende jaren ervoor zorgen dat de afstand tot PSV en Ajax niet nog groter wordt
    Vind ik leuk
    Stranger +5119
    dinsdag 23 oktober 2018 om 18:33
    Ik neem Ajax niets kwalijk en ze moeten doen wat ze denken dat goed is.
    Alleen denk ik dat de verliezers de supporters met de lagere salarissen worden.
    Als het wordt zoals ik schets gaan de kaarten voor een wedstrijd naar de prijs van een seizoenkaart.
    Voorbeeld mijn baas betaalde afgelopen seizoen bij Barcalona 165 euro voor een kaartje op de tweede ring.
    Vind ik leuk
    Ajax0345 +88
    dinsdag 23 oktober 2018 om 19:28
    Ik niet hoor. Het gat tussen de 4 grote voetballanden wordt nog groter. En hier heeft ook Ajax niets aan. Je moet minder geld naar de mega competities laten vloeien en meer naar de kleinere zodat er in elke competitie ook echt sprake is van een competitie. Ik weet heus wel dat dit nooit gebeurd. Maar ik blijf hopen.
    Vind ik leuk
    mike-alkmaar +3182
    dinsdag 23 oktober 2018 om 23:37
    Ik heb tegen gestemd, en niet omdat ik niet voor Ajax ben , maar omdat nog meer wedstrijden het niveau alleen maar naar beneden gaat halen. Kalender zit al bomvol.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13602
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:03
    En die toernooien zullen zonder meer steevast in een of andere woestijnstaat gehouden gaan worden.
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +2966
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:04
    Snap het nut van de Confederations Cup/mini WK niet echt. Dat blijven in mijn ogen dan toch een soort veredelde oefenpotjes, die voor extra speeldruk zorgen maar niet zorgen voor een verbetering in het spel of voor de deelnemende landen.

    WK voor clubteams lijkt mij wel leuk om dat wat serieuzer te maken, al zal dat in de eindfase alsnog neerkomen op een soort CL gezien de dominantie van Europese clubs
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 14:08]
    Vind ik leuk
    Markieee +996
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:07
    Confederations cup/mini-wk wordt altijd gespeeld in het thuisland van het aankomende wk en is eigenlijk een soort generale repetitie voor het wk.
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +2966
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:25
    Ja ik noem dat dus veredelde oefenpotjes. Het lijkt mij dan logischer om de kwaliteit van het WK en EK te verbeteren, omdat met die toernooien ook al rekening wordt gehouden door de clubs. Ik zie bepaalde belangrijke clubs hier nog wel tegen in gaan. Maar goed ik werk natuurlijk niet bij de FIFA
    Vind ik leuk
    poklane +5028
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:04
    Infantino is een tumor op het voetbal. Een mini-WK in oktober-november? Fans zitten er niet op te wachten, clubs zitten er niet op te wachten, al helemaal niet in oktober-november omdat het dan ten koste van het clubvoetbal gaat.
    WK voor clubs ook onnodig, ook dat gaat weer ten koste van het nationale clubvoetbal en is alleen maar ontworpen om de rijke clubs nog rijker te maken. Sowieso is het niveau buiten Europa van zo'n laag niveau dat de CL eigenlijk gewoon al het WK is.
    Vind ik leuk
    Gamewonder26 +1208
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:06
    Ik vind het ergens ironisch dat je voor een club WERELDkampioenschap minimaal 3 EUROPA cups moet hebben gewonnen ;)
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:06
    En dat mini WK willen ze in Oktober of November gaan houden.

    Houd in dat een heleboel topclubs in Europa hun topspelers af moeten staan in deze tijd? of gaan ze voor dit plan alle competities op stop gooien in die weken?
    Vind ik leuk
    kees ee +607
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:08
    . . allemaal ter meerdere eer en glorie van de bonden, . . en om goed te praten dat er meer geld omgaat in deze "armentierige" sport.!?, bestuurders worden zomaar niet moe en er blijft nog wat meer aan de strijkstok hangen, dan ?
    Vind ik leuk
    Mari +9515
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:19
    Mooi. Doen

    Vind ik leuk
    Sunil010 +225
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:26
    Laat ze gewoon 1 groot europese beker toernooi maken met 128 teams ofzo, cl is nog leuk maar de europa legeua is gewoon niet interessant genoeg.

    Mini wk gaat nergens over natuurlijk.
    Misschien heb je straks allemaal europese landen plus Brazilie en misschien Argentinie.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 23 oktober 2018 om 14:28]
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:26
    Deze plannen zouden naar mijn idee de eredivisie compleet slopen doordat alle begrotingen hierdoor te ver uit elkaar gaan liggen. Spanning gaat eraf en dan is het een stuk minder leuk. Merk je dit seizoen al.
    Vind ik leuk
    Mama +200
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:35
    Er is al een overkill aan voetbal. Zo zonde
    Vind ik leuk
    Degier +467
    dinsdag 23 oktober 2018 om 14:48
    Yep, je kan tegenwoordig iedere dag voetbal op tv kijken. Ben ook een beetje bang voor overkill. Bovendien ga je weer roofbouw op de betere spelers plegen, waardoor de rijkste clubs weer gaan shoppen (b.v. in Nederland) en het niveau van de mindere competities steeds lager wordt.
    Vind ik leuk
    aartstyle +1289
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:02
    Ja ook Ajacieden zijn hypocriet, net zoals dat voor ons allemaal geldt. Tranen met tuiten over financial fair play bij de grote clubs met rijke sjeiks etc. Nu door een elite toernooitje veel geld binnen harken en het is ineens prima. Altijd zeuren op PSV dat men spelers koopt, maar drie keer raden wat er met dat geld gaat gebeuren? Het is heel simpel, als er voordeel uitkomt voor Ajacieden is het prima. Als er goede spelers door Ajax gekocht worden is kopen ineens geen probleem. Het enige wat ze nog onderscheidt is dat ze vaak willen dat het met mooi voetbal gebeurt. Maar ik zweer je bij deze dat er geen 1 Ajacied gaat zeuren als er met anti voetbal de CL gewonnen wordt..... Kortom, de Ajacied is ook maar een mens.
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:03
    Tuurlijk joh. Zullen we dan gelijk een Landentoernooi opzetten waar alleen landen aan mee mogen doen die linksroerende yoghurt verkopen?

    Man man man. Ik heb een idee. Het is revolutionair;
    Stel dat van IEDERE europese competitie gewoon elke kampioen direct mee mag doen met een europees bekertoernooi? En dat we dat dan iets van de 'kampioenen competitie" noemen ofzo.

    Oeh en dan ook de bekerwinnaars of nummers 2 in een apart toernooi!

    En voor de overige 3-5 van elke competitie gewoon een leuke, competitieve europese campagne opzetten.

    Of ben ik nu te ouderwets?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:12
    "Het kan de FIFA 21 miljard opleveren."

    Nou en?
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:24
    Als het maar geld oplevert.....
    Mijnheer FIFA is de rijkste van de wereld....

    En dan in Oktober/November midden in het seizoen.....
    Vind ik leuk
    Cookee +10935
    dinsdag 23 oktober 2018 om 15:32
    Er is al veel te veel voetbal... wat moeten we nou met die Nations-cup, Duitsland, Belgie en Frankrijk nemen dat niet eens serieus.
    Vind ik leuk
    edje2307 +372
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:29
    Voetbal wordt compleet naar de klote geholpen!!!
    Vind ik leuk
    dinsdag 23 oktober 2018 om 16:36
    Ik vind het ridicuul! Alsof er nog niet genoeg wedstrijden zijn per jaar. Gevolg is dat selecties groter moeten worden om alles op te vangen en dat de scheefgroei nog schever wordt.
    Vind ik leuk
    Janste +166
    dinsdag 23 oktober 2018 om 20:11
    Het zal weer eens niet om geld gaan.... Gadver
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws