'FC Twente heeft totale schuld van circa 43 miljoen euro'

'FC Twente heeft totale schuld van circa 43 miljoen euro'

Gepubliceerd: dinsdag 6 november 2018 om 15:42di 06-11-2018 om 15:42

FC Twente heeft een totale schuld van circa 43 miljoen euro. Dat meldt TC/Tubantia. De club uit Enschede maakte dinsdag de jaarcijfers bekend.

Twente leed over het seizoen 2017/2018 een verlies van 319.000 euro netto, zo communiceerde de club. TC/Tubantia weet dat de totale schuld circa 43 miljoen euro bedraagt. Dat is volgens het dagblad exclusief betalingen van 4,9 miljoen euro aan de Belastingdienst en 7 miljoen (inclusief rente) aan Matthias Bunge, de makelaar van de aan FC Porto verkochte Jesus Corona.

Het is de bedoeling dat Twente de schuld aan de fiscus dit jaar volledig betaalt. Bunge krijgt in het huidige boekjaar nog 3,5 miljoen euro en de andere helft wordt binnen maximaal vijf jaar afgelost. Een deel van de opbrengsten uit de verkoop van spelers gaat als versnelde afbetaling naar Bunge.

Bij Twente vielen dit jaar veel ontslagen. "Als de trainers (René Hake en Gertjan Verbeek, red.) niet waren ontslagen en we geen zeventien medewerkers op kantoor hadden moeten ontslaan, was er een aanzienlijk positief resultaat uitgerold", zegt Koen Groenewold, lid van de raad van commissarissen. "Nu is het een relatief klein verlies geworden, van ruim drie ton."

Plaats een reactie

Polska +1477
dinsdag 6 november 2018 om 15:46
Ja, je zag al dat ze alles of niets speelde door al die aankopen dit jaar. Die moeten kosten wat het kost promoveren dit jaar anders is het afgelopen. En al zelfs zouden ze promoveren.. dan nog is het een vraagteken.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 15:47]
Vind ik leuk
Psv1989 +2476
dinsdag 6 november 2018 om 15:50
Ze zullen moeten promoveren en minimaal 3 jaar op rij Europa moeten spelen dan zijn ze er nog niet maar wel goed op weg of het daadwerkelijk gebeurt is dan de vraag
Vind ik leuk
Tsubamba +1708
dinsdag 6 november 2018 om 15:56
Ik ben bang dat Twente niet heel lang nog zo voortbestaat
Vind ik leuk
Dutchies +724
dinsdag 6 november 2018 om 16:02
Ook Feyenoord had ooit een schuld van dergelijke omvang. Nu is Feyenoord natuurlijk wel een grotere club met een bredere achterban, maar via wat creatieve constructies hebben ze toen aardig wat geld opgehaald. Toendertijd was het een goed idee alle grote talenten in een pool te stallen en hier rechten voor de verkopen. Totdat deze spelers weer verkocht werden. Toen bleef er netto niet zoveel meer over. Maar op de korte termijn heeft ze dat geholpen. En tukkers kennende vinden die ook wel een creatieve oplossing :)
Vind ik leuk
Tsubamba +1708
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
Laten we het hopen, zolang ze maar snel terug in de eredivisie komen is het zeker mogelijk
Vind ik leuk
Thobar +4441
dinsdag 6 november 2018 om 16:07
Door de "creatieve oplossingen" uit het verleden zitten ze nu in de problemen.
Vind ik leuk
chicken +13324
dinsdag 6 november 2018 om 16:33
En wat zijn ze er mee opgeschoten? Feitelijk waren de spelers al verkocht terwijl ze nog op het veld stonden. Vind het meer de problemen voor je uit schuiven.
Vind ik leuk
Dutchies +724
dinsdag 6 november 2018 om 17:01
Vandaar ook dat ik aangeef dat het ze op korte termijn heeft geholpen. Feyenoord is wat dat betreft ook van ver gekomen. Niet dat ze nu aanspraak maken op het kampioenschap, maar in die tijd moest het alle zeilen bij zetten om in het rechter rijtje te eindigen. Als Twente zich ook op korte termijn kan behelpen betekent dat wellicht de redding van de club. Maar laten we wel wezen, een structurele topclub wordt Twente natuurlijk nooit. Maar qua entourage e.d. wil je die club er zeker bij hebben in de eredivisie!
Vind ik leuk
Thobar +4441
woensdag 7 november 2018 om 12:23
Twente had die stap wel degelijk kunnen maken. Sowieso waarom zou wat in Eindhoven kan niet in Twente kunnen. Het is alleen een kwestie van lange adem en dat waren ze even vergeten. Op dit moment moeten ze bijna opnieuw beginnen en bij PEC en Heracles hebben ze ook niet stilgezeten en Emmen en De Graafschap doen nu ook (even) mee. Blijft dat ze qua faciliteiten en mogelijkheden na de Arena en het Philips stadion het beste stadion in NL hebben.
Vind ik leuk
Obl93 +2669
dinsdag 6 november 2018 om 17:50
Klopt, nou heeft Twente sowieso niet zoveel spelers die je voor een goede prijs kunt verkopen. Wij hadden op dat moment De Vrij, Pelle, BMI etc. Ik denk niet dat Twente Boere voor 10 miljoen van de hand kan doen😂
Vind ik leuk
Dutchies +724
dinsdag 6 november 2018 om 20:36
Pelle kwam pas ver na die poule. Daar zaten oa Wijnaldum en Fer in. Twente heeft het inderdaad iets minder ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:24
Dan word de club overgenomen. Als het zelf niet meer red baar is.
Vind ik leuk
redknap +1157
dinsdag 6 november 2018 om 16:35
Klopt, in Twente zijn er nogal wat die dat wel willen.
Twente is een hele grote familie waar elke 14 dgn min. 25.000 tot 28.000 man zit op de tribune.
Vind ik leuk
Echt? +4579
woensdag 7 november 2018 om 07:17
En onder de tribune om drugs te dealen
Vind ik leuk
Kopstootje +9640
dinsdag 6 november 2018 om 17:37
Overgenomen door Heracles.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +5737
dinsdag 6 november 2018 om 19:21
Pinoy?
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:25
Er zijn meerdere Pinoys ;-)
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +5737
dinsdag 6 november 2018 om 19:26
Haha dat blijkt :)

Afkomst of woonplaats?
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:32
Ik ben half Pinoy en 100% Tukker. Volledig NL opgegroeid.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +5737
dinsdag 6 november 2018 om 19:34
Ah oke, ik snappum.

Ik ben 100% hagenees, woon echter in ph.
Vind ik leuk
Baszabas +631
dinsdag 6 november 2018 om 16:30
Deze club gaat nooit kapot. Daarvoor is de groep sponsoren, de achterban en alles eromheen veel te sterk.
Vind ik leuk
Jan Guevara +9582
dinsdag 6 november 2018 om 18:13
Waarom moest de gemeente dan garant staan?
Vind ik leuk
Wally g +521
dinsdag 6 november 2018 om 22:32
Toch vreemt dan dat “de sponsoren achterban en alles er omheen “ de schult zo hoog heeft laten oplopen ........
Vind ik leuk
Psv1989 +2476
dinsdag 6 november 2018 om 17:17
Zal vast wel een rijke sjeik komen als ze echt op een hun laatse beentje staan die de schuld betaald en een beetje geld er in pompt best zonde van zoon club kampioen worden en met jaren verder weg zakken
Vind ik leuk
Spartan +7131
dinsdag 6 november 2018 om 18:24
Totale schuld van Twente is 71 miljoen, in tegenstelling tot hetgeener in dit artikel staat.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +5737
dinsdag 6 november 2018 om 19:22
Details, details ;)
Vind ik leuk
Spartan +7131
woensdag 7 november 2018 om 06:29
Check Twentefans.nl
Daar legt ANS, iemand met contacten binnen Twente, het uit.

Situatie per 01/06/18 was een schuld van 71 miljoen.
Vind ik leuk
Baszabas +631
woensdag 7 november 2018 om 12:33
Details:
Situatie per 01-06-18 was...

Nu:
7-11-18, we zijn 5 maanden verder
Vind ik leuk
Spartan +7131
woensdag 7 november 2018 om 14:37
Oh dus Twente heeft de afgelopen 5 maanden 28 miljoen afgelost?

Fout!

Ze hebben nog steeds 71 miljoen schuld, alleen hanteren ze een “boekhoudkundig trucje”.

Edit; zie onderstaande van een Twentesite.
Beste Twentefans, er is maar een waarheid en dat is de balans per 30-06-2018.
Daaruit blijkt dat er een schuld is van Euro 71.467.000,--Ook blijkt dat het NEGATIEF eigen vermogen gestegen is naar Euro 5.905.000,--
De balans geeft duidelijk aan, dat FC Twente in principe (nog steeds) helemaal failliet is en wederom afhankelijk is van derden. Op pagina 10 is te lezen:
'' Voor de continuiteit op langere termijn wordt met het Twentse bedrijfsleven en de financiiers gesproken over een schuldsanering, hetgeen een voorwaarde is voor de realisering van een aandelenprogramma. Zolang nog geen overeenstemming is bereikt, bestaat er een onzekerheid met betrekking tot de continuiteit.''
FC Twente heeft op eigen kracht geen bestaansrecht meer en blijft (bij overleven) vele vele jaren afhankelijk van goedwillige en fin. sterke bedrijven/mensen die grote risicos willen en kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 7 november 2018 om 14:41]
Vind ik leuk
Come on Utreg +28466
dinsdag 6 november 2018 om 17:19
Promoveren en direct subtop Eredivisie spelen? 3 jaar op rij? Gaat m niet worden. Eerst eens zien of promoveren lukt.
Vind ik leuk
Psv1989 +2476
dinsdag 6 november 2018 om 17:21
Waarom zou het niet lukken ? Zo veel stelt onze competitie ook niet voor op Ajax en PSV na als Twente iemand ken vinden die een beetje geld in de club wil pompen waarom dan niet
Vind ik leuk
Come on Utreg +28466
dinsdag 6 november 2018 om 17:27
Omdat hun selectie kwalitatief niet goed genoeg is. Ze staan nu 3e in de KKD.. Veel geld om betere spelers aan te trekken is er niet. Dus ik zie niet in hoe 3 jaar op rij in de subtop eindigen en Europa ingaan. Laat Twente eerst maar promoveren! Valt niet mee in de KKD dit jaar.
Vind ik leuk
Psv1989 +2476
dinsdag 6 november 2018 om 17:32
Heb ook niet gezegt dat ze dat gaan doen zeg alleen als ze de schuld weg willen poetsen zullen ze dat moeten doen om enig sinds uit de problemen te komen of het gebeurt heb ik niks over gezegt
Vind ik leuk
Come on Utreg +28466
dinsdag 6 november 2018 om 17:44
Ok. Wel een manier om geld te verdienen inderdaad. Ben ik met je eens.
Vind ik leuk
Jan Guevara +9582
dinsdag 6 november 2018 om 18:14
Of ze verkopen drugs aan de achterban. Levert ook wat op :)
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:38
Vind de huidige dealer dat dan goed?
Vind ik leuk
Baszabas +631
woensdag 7 november 2018 om 12:35
Klopt, de gehele achterban van Fc Twente gebruikt drugs.
Vind ik leuk
Jan Guevara +9582
woensdag 7 november 2018 om 15:02
Ja precies. en is het als echte supporter dan niet geweldig dat je daar ook je club mee steunt?
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 18:23
Dat was de visie van van Halst. De prutser die werkelijk waar niet goed is in zijn paasei. Gelukkig is dat overboord gegooid.
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +5737
dinsdag 6 november 2018 om 19:20
Als ik me goed herinner mag Twente de eerste paar keer dat ze zich kwalificeren geen Europees voetbal spelen.
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 19:49
Dat klopt niet. In het onwaarschijnlijke geval dat Twente dit seizoen de beker zou winnen, spelen ze volgend seizoen al Europees. De straf van 3 seizoenen uitsluiting zit erop.
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 20:19
Een achteraf gebleken onterechte straf die ze al uitgezeten hebben
Vind ik leuk
Baszabas +631
woensdag 7 november 2018 om 12:35
Die straf zit er al lang en breed op.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:50
Inderdaad als ze dit jaar niet terugkeren ben ik er bang voor...
Vind ik leuk
Arvin +6176
dinsdag 6 november 2018 om 16:24
Ze zouden garantie hebben gegeven om twee jaar KKD aan te kunnen, maar dit ziet er niet positief uit nee. Als je dan ook al kijkt naar dat ze commissiekosten van zaakwaarnemers onvermeld gaan inhouden op spelersalarissen dan is dat toch ook een heel slecht voorteken.
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 19:51
Die garanties zijn gegeven op basis van een plan dat pas na afloop van het seizoen 17-18 Is gerealiseerd, en dus niet in deze jaarcijfers is meegenomen.
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 15:51
2 jaar en heel misschien is 3 jaar overleven anders gedaan als ze niet promoveren.
In ieder geval is er voor 2 jaar KKD gegarandeerd.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:53
Ik zie ze in elk geval geen kampioen worden dit jaar, het niveau in de KKD is dit jaar wel stukken hoger dan andere jaar. Dat is wel mooi om te zien
Vind ik leuk
RtdDub +13434
dinsdag 6 november 2018 om 16:18
Ze moesten wel spelers gaan halen want ze hadden er maar 13 of zo in juli

Overigens werken dit soort berichten als het Bat signal op J. Staatsen. Die komt uitleggen dat dit allemaal niet zo is en Twente eigenlijk 4 biljoen op de bank heeft staan maar knvb en het is niet eerlijk.
Vind ik leuk
Jan Guevara +9582
dinsdag 6 november 2018 om 18:15
En de jeugd?
Vind ik leuk
RtdDub +13434
dinsdag 6 november 2018 om 21:57
Daar hebben ze jaren geleden al zo'n beetje de stekker uitgetrokken, toch? Trainers weg, scouting weg
Jong Twente uit de piramide
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 21:59]
Vind ik leuk
Nigelinho +131
dinsdag 6 november 2018 om 17:48
Zou handig zijn als jullie eerst je huiswerk doen voordat jullie iets uitkramen. Ze hebben zichzelf ingedekt om 2 seizoenen KKD te spelen, maar het liefst zsm terug in de eredivisie ivm financiën. Voor de helft van de schuld staat de gemeente garante incl. rentevrije aflossing de komende jaren. Daarnaast elke 'gewonnen' euro wordt verdubbeld door rijke mensen uit de regio die de club een warm hart toedragen.

De haat is er nog steeds en daar moeten wij mee leven maar wij komen terug, sterker dan ooit en onze club gaat zeker NIET kapot!

#COTE
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 19:19
De Nigel uit Zeeland die voor Twente is?
Vind ik leuk
Dani82 +2662
dinsdag 6 november 2018 om 15:47
Oke dan, en ik maar denken dat mijn club die (bijna) onderaan de ED staat, er financieel niet goed bij staat. Het kan dus altijd erger...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 15:59]
Vind ik leuk
Roeptoeter +9554
dinsdag 6 november 2018 om 15:47
Faillissement.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:47
Eigenlijk dus gewoon 55 miljoen als je die 2 betalingen meerekent.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:52
En dan te denken dat Ajax zo'n 55 miljoen euro met meedoen aan de CL weet te verdienen, wat voor de ene club een zware schuld is, dat is voor de andere club dan weer een extra inkomsten die je binnen weet te halen xD
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 16:00
Tja, net het echte leven.
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Dat zo te bedenken wat jij zegt is Ajax eigenlijk indireckt mede schuldig aan de schulden van Twente.
Toen Twente kampioen werd, zorgde Ajax voor plaatsing CL via de play offs en werd het inkomsten gedeeld.
Toen Twente het jaar erop kampioen kon worden stak Ajax daar een stokje voor om op de laatste speeldag Twente te verslaan en daarmee kampioen werd.
Heb ik niet van mezelf hoor maar dit las ik hier ergens
;-)
Tja, het zit mee of het zit tegen hè?
Vind ik leuk
Come on Utreg +28466
dinsdag 6 november 2018 om 17:24
Ja. Die moet je ook meerekenen! Uiteindelijk moeten doenook betaald worden. Maar 43M klinkt positiever dan 55M.
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:44
Het zou wat gemakkelijker zijn als een totaal ook echt een totaal is, nou zou je denken: is de lijst uitzonderingen compleet. En waarom zijn dat dan uitzonderingen, die claims worden niet betwist.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:51
Haarlem ging failliet met 1 miljoen schuld.
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 15:53
Barcalona niet eens met 400 miljoen schuld.
Dus???????
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:53
Omdat die dan blijkbaar niet meer hun aflossingen konden betalen. Neemt niet weg dat dit een hele hoge schuld is.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:54
Maar twente heeft iedere week vol stadion met 30 000 mensen
Vind ik leuk
Emnu +6479
dinsdag 6 november 2018 om 15:56
Gemiddeld net over de 25.000.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:13
Klopt maar tegen go ahead al bijna uitverkocht
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 16:13]
Vind ik leuk
Thobar +4441
dinsdag 6 november 2018 om 16:30
Dus een tonnetje extra verdient, op dit moment goed voor de cash-flow meer niet.
Vind ik leuk
Pimman +7881
dinsdag 6 november 2018 om 16:19
Klopt én dan niet iedere week maar om de week!
Vind ik leuk
Sirdaniel +112
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
Veendam voor vele malen minder ten onder gegaan!
Vind ik leuk
FCGrunn050 +703
dinsdag 6 november 2018 om 16:40
Veendam om een paar ton!
Vind ik leuk
Rafael +815
dinsdag 6 november 2018 om 15:51
Oh dus daar lag het aan. En niet aan de hoge salarissen van spelers zoals Tadic en Fer enz.
Vind ik leuk
Jesper60 +83
dinsdag 6 november 2018 om 15:51
Over 5 jaar spelen ze gewoon weer sub top in de eredivisie.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 15:55
Laten we het hopen, daar horen ze gewoon qua club, stadion en supporters.
Vind ik leuk
JanTa48 +6748
dinsdag 6 november 2018 om 15:52
Dus de totale schuld is rond de 55 miljoen excl. het verlies van 3 ton.
Zeg dat dan gewoon en maak het niet leuker dan het is.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 15:52]
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 15:55
Ik denk dat ze het splitsen omdat die 43 milj schuld gewoon de rest schuld is van het stadion e.d. van pakweg 60 miljoen?
Dus bijna 20 milj afbetaald.
Die andere schuld is nog van het sjoemelen.
Dat is er dus bijgekomen wat niet had gehoeven.
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 15:54
Ik vind dat Twente dit best goed heeft gedaan. In 2014 was er nog sprake van 90 mln schuld. afgelopen jaar 30 ton verlies inclusief degradatie is echt prima.
De 43 mln is incl hypotheek
Vind ik leuk
Lucky Kes +5502
dinsdag 6 november 2018 om 15:56
Oh ik dacht 60 milj.
Dus hebben ze eigenlijk in zeer korte tijd al bijna 50 miljoen afbetaald?
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 16:00
Ik was nieuwsgierig of de hypotheek erbij in zat. ik heb het afgeleid uit https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=235250
Vind ik leuk
JanTa48 +6748
dinsdag 6 november 2018 om 16:00
Goed gedaan, een groot deel van de schuld dat nog openstond is afgedekt door externe financiers en de gem. Enschede. Als dat niet was gebeurd dan zou Fc Twente allang failliet zijn verklaard.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 16:06]
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
Maar gezien het volle stadion is er veel draagvlak. De vrienden van Feyenoord waren ook keihard nodig. Met goed beleid moet deze schuld wel te overleven zijn. En de gemeente zit gewoon in een houtgreep
Vind ik leuk
JanTa48 +6748
dinsdag 6 november 2018 om 16:30
Zolang Twente geen eredivisie speelt zullen de schulden alleen maar verder oplopen terwijl er in principe niets is afgelost. De calculatie was dat Twente zichzelf zo snel mogelijk weer terug in de eredivisie zou brengen maar ik vraag mij af wat er gaat gebeuren als dat niet gebeurd.
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 16:37
Als de belastingschuld en de schuld aan de zaakwaarnemer betaald worden kun je niet spreken over geen schulden aflossen. Aflossing hypotheek is ook schuldvermindering. Degradatie was een onvoorziene tegenvaller. En promotie is noodzakelijk bij deze grote schuld. Maar gezien de halvering van de schuld vind ik het niet tegenvallen in 4 jaren
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 16:55]
Vind ik leuk
JanTa48 +6748
dinsdag 6 november 2018 om 17:22
Wat ik al eerder zei, een belangrijk deel is afgedekt door garantstellingen van externe financiers en de gemeente en die 55 miljoen is nog wat openstaat waar geen garanties op staat. Met andere woorden, Twente heeft niets afgelost en dat kan ook niet als je in de KKD speelt
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 17:28
Vreemd om een schuld met garantstelling geen schuld te noemen. Heb ik niet eerder gehoord of gelezen
Vind ik leuk
JanTa48 +6748
dinsdag 6 november 2018 om 17:35
Door deze garantstelling van externe partijen is het geen directe schuld meer maar dat wil niet zeggen dat je het ook kan afboeken, jemoet op een gegeven moment weer gaan aflossen.
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 18:10
Een schuld is niet meer meteen opeisbaar. Maar onderscheid zoals jij het maakt ken ik niet.
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:47
Misschien dat de garantstelling nog niet gebruikt is om een lening aan te gaan? Dat zou mij sterk lijken.
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 20:17
Jan schrijft steeds dat schulden naar beneden zijn gebracht door garantstellingen. De leningen zijn dan al opgenomen. Ik heb nog nooit van die uitleg of mogelijkheid gehoord. Hypotheek is ook een schuld met garantstelling. Maar zit wel in het schuldbedrag. Er worden leningen omgezet in aandelen maar dat zijn geen garantstellingen
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 20:50
Ze maken vast onderscheid tussen kortlopende en langlopende schulden, als je kortlopende schulden vervangt door langlopende schulden dan ben je op korte termijn uit de problemen. De extra toezegging van de gemeente na de degradatie, de rentebetaling, de risicopremie en de aflossing worden voorlopig uitgesteld, is eigenlijk het zelfde, de schulden blijven gelijk maar zijn voor de toekomst.
Vind ik leuk
plein19 +2600
dinsdag 6 november 2018 om 20:57
Klopt ook. Maar het zijn allemaal schulden. Ik heb even gezocht naar een samenstelling van de schuld maar die heb ik niet gevonden
Vind ik leuk
mcmodd +25108
dinsdag 6 november 2018 om 15:58
Hoe durft Koen Groenewold over een relatief klein verlies te spreken? Het gaat hier om een voor Nederlandse begrippen ontzettend grote schuld. De meeste bedrijven zouden hierop absoluut aan de voeten van een curator liggen, wachtend op een faillissement. Dit laatste wens ik de fans niet toe, maar commissarissen met zulke uitspraken verdienen hun functie niet. Hij moet zich doodschamen.
Die ruim drie ton komt bovenop een schuld van boven de 50 miljoen, terwijl ze nu zeker over het afgelopen boekjaar winst hadden moeten maken om de goede bedoelingen te tonen. Ik verwacht in dit soort situaties dat bestuurders voor niks werken totdat er definitief zwarte cijfers kunnen worden gepresenteerd.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 16:01]
Vind ik leuk
Freddy M. +1181
dinsdag 6 november 2018 om 16:08
Nou idd Mcmodd. Als het dan relatief weinig is stort dan ook nog maar even 300.000 op mijn rekening dan krijg jij van mij de helft! Wat een lulhannes die Groenewold!
Vind ik leuk
mcmodd +25108
dinsdag 6 november 2018 om 16:29
Nee, ik ga jou die drie ton niet geven, dat is volgens Groenewoud een “relatief klein verlies”. Daar moet je dus zijn als je nog geld tegoed hebt. Maar alle gekheid op een stokje, dit boekjaar is die grote schuld nog eens drie ton groter geworden, zoiets praat je nooit goed met woorden als ‘relatief klein verlies’. Hij doet net alsof hij helemaal uit de schuld is. “De achterlijke gladiool”,zullen ze me allemaal in Utrecht nazeggen.
Vind ik leuk
Freddy M. +1181
dinsdag 6 november 2018 om 17:01
Dat woord kennen ze in B’veld ook!! 👍🏻
Vind ik leuk
ArieBombarie +41747
dinsdag 6 november 2018 om 16:15
Jemig wat een hoop onzin.
Er is geen enkel Nederlands bedrijf die een curator krijgt door een hoge schuld. Dat komt pas als er een schuld niet afbetaald kan worden.

En nee. Iedereen verwachtte dit jaar een bescheiden verlies omdat er vele korte termijn kosten gemaakt moesten worden ivm ontslagen. Wat vele miljoenen op langere termijn zal schelen.

Natuurlijk staat Twente er belabberd voor. Maar kom niet met deze onzin zeg.
Vind ik leuk
mcmodd +25108
dinsdag 6 november 2018 om 16:35
Jij komt net even te vaak en teveel met de titel ‘onzin’. Niet alleen maar tegen mij, maar tegen zowat iedereen die het niet met je eens is. In dit geval hebben we het over een club die zijn schulden niet op tijd kon betalen. Dat geldt ook als anderen je uitstel geven, dit feit blijft gewoon overeind. Jouw ‘onzin’ sneuvelt.
En wat zwak om te zeggen dat iedereen dit jaar een bescheiden verlies verwachtte. Elk verlies vergroot de ellende, al was het maar met een enkele euro. En wat het aan miljoenen in de toekomst kan schelen, dat moet je maar afwachten, dat is nog lang niet te voorspellen. Blijf jij maar in je commentatorenhokje weg als je anderen alleen maar wegzet om gelijk te krijgen.
Vind ik leuk
ArieBombarie +41747
dinsdag 6 november 2018 om 18:03
Zwak om zoiets te stellen? Waar haal je dat nu weer vandaan. Dat is gewoon de realiteit. Een club die incidentele kosten moet maken om op lange termijn gezond te blijven, maakt in de regel verlies. Niks mis mee.

Het verlies is door transfers van 4 miljoen alleen fors kleiner dan gevreesd.

En zeur niet over 'onzin'. Dat wat jij hier verkoopt is namelijk feitelijk pure onzin.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 6 november 2018 om 18:04]
Vind ik leuk
Gertt +214
dinsdag 6 november 2018 om 16:16
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid..
Vind ik leuk
pico323 +7067
dinsdag 6 november 2018 om 16:00
ziekenhuizen dicht en banken en voetbalclubs worden door jan en alleman geholpen. goed gedaan TWENTE
Vind ik leuk
Thobar +4441
dinsdag 6 november 2018 om 16:43
Ligt Enschede dan in de Flevopolder dan?
Vind ik leuk
pico323 +7067
dinsdag 6 november 2018 om 17:47
sukkel dat heeft er toch niets mee te maken.
Vind ik leuk
Emnu +6479
dinsdag 6 november 2018 om 16:01
Bij Twente vielen dit jaar veel ontslagen. "Als de trainers (René Hake en Gertjan Verbeek, red.) niet waren ontslagen en we geen zeventien medewerkers op kantoor hadden moeten ontslaan, was er een aanzienlijk positief resultaat uitgerold", zegt Koen Groenewold, lid van de raad van commissarissen. "Nu is het een relatief klein verlies geworden, van ruim drie ton."


Het bagataliseren is weer in volle gang terwijl de vele ontslagen n gevolg zijn van jaren wanbeleid.

Oh, en ff €12m aan schuld uit de boeken houden of zo?
Waarom telt dit anders mee?

Komt er dan nooit n omslag in Twente als t gaat om verantwoording nemen voor je (financiële) positie?


Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:51
Onbegrijpelijk dat bedrijven mensen ontslaan als het moeilijk gaat, volgens deze redenering. Die Groenewold kijkt alleen maar naar de kosten op het moment zelf.
Vind ik leuk
Emnu +6479
dinsdag 6 november 2018 om 19:12
En ook jij mist t punt dat t om t voortdurende bagataliseren gaat.

Gefeliciteerd, zo’n bril moet vast bevallen.
Vind ik leuk
mcmodd +25108
woensdag 7 november 2018 om 09:02
Elk jaar dat er niet gepromoveerd wordt zal FC Twente achteruit kachelen. Het verminderen van schulden kan je niet nogeens bereiken met verkoop van je beste spelers, die heb je gewoon niet meer dan.
Vind ik leuk
Strijp +14028
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
Behoorlijke schuld, wat zonde van die club.
Vind ik leuk
4everfcu +4225
dinsdag 6 november 2018 om 16:04
niets aan de hand vraag maar aan staatsen.
Vind ik leuk
Leozao +6226
dinsdag 6 november 2018 om 16:10
Tientjeswerk...
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:11
Prima gedaan lees ik hier en daar. Nou dan hadden die 3,5 ton p.j. voor Malone er ook wel bij gemogen.
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 20:06
Die wou alleen niet wachten op Twente. Is dus een non-issue geworden.
Vind ik leuk
sundaymanara +1161
dinsdag 6 november 2018 om 16:14
Valt mee, ziet er weer rooskleurig uit.
Vind ik leuk
Wim59 +480
dinsdag 6 november 2018 om 16:15
43 miljoen schuld, hulp van geldschieters en de gemeente, hoe is het mogelijk dat fc twente nog bestaat??
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:18
43 miljoen schuld en maar spelers blijven halen. Knvb knijpt weer ogen dicht ?
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:18
Toch weer jammer dat het halve verhaal hier maar staat. Even alle dingen op een rij zetten en dan blijkt dat het weer heel anders is dan hier staat beschreven.
Waar staat bijvoorbeeld dat sponsoren zon 14 miljoen bij elkaar brengen dit en volgend seizoen... '
Echt weer een Telegraaf verhaal over iets van de klepel ende klok....
Vind ik leuk
Mooseair +150
woensdag 7 november 2018 om 08:29
De meesten hier schreewen elkaar maar na als een stel papegaaien. Ze kunnen de melk horen klotsen, maar weten niet waar de tepel hangt. Alleen VP lacht zich kapot met zoveel reacties. Ineens heeft iedereen verstand van boekhouden. Je moet een bakker ook niet vragen hoe het in het heelal werkt en dat in de details uit te werken.

Vind ik leuk
Toets +414
dinsdag 6 november 2018 om 16:19
Wat hier eigenlijk staat is dat het nog steeds een puinhoop is bij FC Twente. Op deze manier gaan die schulden helemaal niet opgelost worden, het is weer een mooi verbaal rookgordijn. Het is dus geen schuld van 43 mio maar 55 mio. Dat is voor een provinciale club als FC Twente nooit te behappen. Feyenoord met een veel grotere achterban in een veel grotere stad heeft jaren gedaan over een kleinere schuld dan deze. De 'verkoop van spelers' die nauwelijks iets waard zijn, ik schat in dat de schuldeisers nog wel even op hun centen moeten wachten.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:19
Misschien denk ik te simpel, maar hoe kan (of mag) je met 43 milj. euro schuld 13, 14 nieuwe spelers (waren het er zoveel?) aantrekken en 2 trainers ontslaan, wat je alleen maar geld kost? Dat geld wat ze aan spelers uitgeven moet dan toch in de schuldaflossing gaan zitten? In het normale leven moet je als je geld binnen krijgt toch je schulden aflossen, dan ga je toch niet op een luxe vakantie of zo? Feyenoord had ook grote schulden en die speelden toen met eigen jeugd en hier en daar een gehuurde speler en hadden het geluk dat er een toplichting was die ze voor veel geld konden verkopen en daarmee versneld de megaschulden konden aflossen. Waarom stelt Twente niet alles in het werk om versneld van die schulden af te komen? Je kunt nu al voor het 2e jaar niet degraderen uit de KKD divisie, gebruik dat dan, koop en huur geen enkele speler, stel eigen jeugd op, los je schulden af en begin met een schone lei weer op te bouowen. Dan wordt je maar 3x laatste of zo. Heeft toch geen degradatiegevolgen. Nu blijf je maar met een negatief imago opgescheept.
Vind ik leuk
ArieBombarie +41747
dinsdag 6 november 2018 om 16:29
Dus mensen met een hypotheek mogen niet op vakantie?
Kom op doe is nie zo simpel zeg.
Vind ik leuk
chicken +13324
dinsdag 6 november 2018 om 16:40
Hij heeft in het beginsel wel gelijk. Als jij dik in de schilden zit en anderen helpen je er deels uit is het niet meer dan normaal hun eerst terug te betalen voordat je zelf nieuwe schoenen gaat halen.
Vind ik leuk
ArieBombarie +41747
dinsdag 6 november 2018 om 18:01
Als je in de schulden zit maak je afspraken hoe die schulden te betalen. Dat is het hele principe in Nederland wanneer je iets leent. Wat jij dat met de rest van je geld doet is jouw keuze.
Vind ik leuk
chicken +13324
dinsdag 6 november 2018 om 18:08
Als twente hun blazoen weer een beetje op wil poetsen zouden ze wat meer af moeten lossen dan spelers halen.

Op die manier vind ik de insteek van soeplepel zo gek nog niet. Snoeien tot op de grond en kijken wat er boven komt drijven.

Je kan ook ene malone 3.5 ton bieden. Iets wat ik alles behalve fatsoenlijk vind als je je halve kantoor eruit gegooid hebt..
Vind ik leuk
ArieBombarie +41747
dinsdag 6 november 2018 om 18:18
Twente moet zelf beleid voeren. Dat is altijd een bepaalde balans vinden. Vervroegd aflossen mag soms zelfs niet. Kan zomaar meer geld kosten.

T is te makkelijk om te zeggen dat ze geen goeie selectie meer mogen samenstellen voor bepaalde hoeveelheden euro's. Die volle Grolsch veste is ook veel waard. Net als een kans om terug te keren naar de ed.

Dat vingerwijzen d hele tijd is te simpel.
Vind ik leuk
Thobar +4441
dinsdag 6 november 2018 om 16:52
Er zijn ook sponsoren die condities stellen aan hun sponsorgeld dus dat het bedoeld is voor het spelersbudget
Hetzelfde geldt in weze voor zij die een seizoenskaart kopen die willen op zijn minst vermaakt worden.
Met jou insteek jaag iedereen (supp. en sponsoren) het stadion uit (miss. wel voor altijd)
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:22
het leed dat fc twente heet.. het houdt niet op..niet vanzelf..
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:23
Ik snap niet hoe het komt dat ze niet failliet zijn
Vind ik leuk
berwi +473
dinsdag 6 november 2018 om 16:26
gewoon opheffen die handel bodemloze put
Vind ik leuk
Smithsonian +37998
dinsdag 6 november 2018 om 16:27
Opdoeken, vandaag nog. Bodemloze put.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:30
Blijf helaas een wansmaak houden, bij dit soort berichten over deze club. (Ik heb het hierbij niet over de supporters van FC Twente).
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 20:09
Heeft ook te maken met het eenzijdige (voor Twente negatieve) filter dat de journalisten gebruiken als ze delen uit de jaarrekening bespreken. Ze weigeren de andere kant te belichten.
Vind ik leuk
Uncle Fester +2266
dinsdag 6 november 2018 om 16:37
Niet 43 miljoen maar 55 miljoen dus. 2x de jaarbegroting. Maar wel gewoon spelers salarissen bieden waar menig linkerrijtje eredivisieclub nog niet aan komt. Dat blijf ik onbegrijpelijk vinden. Als je het dan al over competitievervalsing hebt...
Vind ik leuk
DannyH79 +385
dinsdag 6 november 2018 om 16:43
De club Twente hoeft van mij echt niet om te vallen ofzo, maar het is wel frappant dat ze zoveel spelers hebben kunnen halen terwijl ze zoveel schulden hebben. Lijkt me toch een soort van competitie vervalsing ten opzichte van de clubs die wel netjes binnen de lijntjes blijven.

Ook is zo'n mega schuld moeilijk uit te leggen aan supporters van RBC, AGOVV, Haarlem en Veendam die maar een fractie van die schuld hadden.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 16:50
Gauw opdoeken die corrupte bende.
Vind ik leuk
Analyse075 +1822
dinsdag 6 november 2018 om 16:52
43 miljoen? Dan zit je als Keukenkampioen divisie club zwaar in de shit.
Vind ik leuk
Vb.twente +93
dinsdag 6 november 2018 om 16:54
jta dit jaar de bekerfinale halen en dan Europees spelen dan kun je al snel weer iets terug verdienen.verder moeten we hopen dat de supporters blijven komen in deze getallen wat ze nu hebben .
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 16:55
Clubs uit de competitie gegooid:
FC Amsterdam schuld van een paar ton in guldens
SC Amersfoort schuld van een paar ton in guldens
RBC Roosendaal schuld van een paar ton in euro's
FC Haarlem schuld van ongeveer 2 ton in euro's
FC Wageningen schuld van ongeveeer 1 1/2 ton in guldens.

FC Twente meerdere keren in leven gehouden na echec met Munsterman en Co. schuld van 43 miljoen in euro's.

Waar is de gerechtigheid. KNVB = Twente Maffia.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 17:15
bovengenoemde clubs hadden in de ogen van de KNVB geen bestaansrecht zoals henk Kessler destijds riep dat heracles geen bestaansrecht had..
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 17:18
En over welke club zei van Praag ook al weer dat die club niet meer bestond. Of zei hij dat die desbtreffende club was gedegradeerd. Roda JC toch???
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 17:19
yups;)
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 17:20
Wat was het ook al weer degradatie of was het opgedoekt.
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:55
Fortuna Sittard.
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 19:15
I.d.d. Fortuna bestond niet meer volgens Micheal van Praag.
Vind ik leuk
HanV +4879
dinsdag 6 november 2018 om 18:55
Volgens mij zijn die clubs door de rechter failliet verklaard, of hebben ze zichzelf failliet laten verklaren. De KNVB heeft die clubs niet gestraft of geholpen, maar alleen de licentie ingenomen nadat ze failliet waren.
Vind ik leuk
dinsdag 6 november 2018 om 18:56
twente was al 2x failliet.. op een haar na
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 19:18
FC Wageningen zeker niet die zijn gesaneerd net zoals SC Amersfoort.
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 20:11
Wageningen is failliet gegaan, en niet door de KNVB uit de competitie gegooid.
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 20:26
Weet je het heel zeker???
Vind ik leuk
TheRock11 +1165
dinsdag 6 november 2018 om 20:43
De gemeente wou geen lening verstrekken om de schuld van 5 ton in guldens te kunnen afbetalen aan de belastingdienst.

Dan zijn er 2 opties: faillissement aanvragen (rechtbank), of opheffen van de club. Daar staat de KNVB in ieder geval volledig buiten.
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 20:45
Ok was nog te jong toen kennelijk.
Vind ik leuk
koosje +898
dinsdag 6 november 2018 om 20:21
Veendam 3 ton in euro's
Vind ik leuk
wil +1227
dinsdag 6 november 2018 om 17:02
En kleinere clubs zijn er voor veel en veel minder uit de competitie gedonderd.
Vind ik leuk
Benniewies +1934
dinsdag 6 november 2018 om 17:03
Verlies van. 3 ton op een schuld van 43 miljoen. Loopt mooi op zo
Vind ik leuk
Supporter1 +273
dinsdag 6 november 2018 om 17:11
Toch vreemd Sc Veendam had een schuld van 5 ton en die gingen daar al aan kapot. Totale schuld Twente 43 miljoen, hoe kan het dat veendam kapot ging van 5 ton en twente nog niet kapot is van 43 miljoen? Tuurlijk de club twente is groter als dat veendam was en ooit zou worden maar toch blijf het krom vinden.
Vind ik leuk
Koekie1970 +3218
dinsdag 6 november 2018 om 17:19
Ja Veendam was ik nog vergeten ook.
Vind ik leuk
Supporter1 +273
dinsdag 6 november 2018 om 17:20
Was toen der tijd echt een leuke volksclub.
Vind ik leuk
The Genius +3612
dinsdag 6 november 2018 om 17:26
die verliezen zijn altijd maar een wassen neus vind ik. Je moet het hele jaarverslag doorlezen wil je een goed oordeel kunnen vellen, er zijn zoveel trucjes om even iets naar het volgende boekjaar te verschuiven en daar zo belasting technisch voordeel van te halen (rustig rustig allemaal legaal hoor...)
Vind ik leuk
Het Brein +4561
dinsdag 6 november 2018 om 17:50
Hadden Vitesse en Feyenoord ook..
Vind ik leuk
meloen87 +799
dinsdag 6 november 2018 om 18:47
Hoe is het toch mogelijk dat deze club nog voetbalt? 43 miljoen euro voor een Nederlandse club die in de KKD uitkomt, dat is toch te bizar voor woorden?! Al zouden ze straks promoveren, het zal toch de vraag zijn of ze het weten vol te houden in de Eredivisie. Op sportief en financieel vlak. Er zal toch echt een dag komen dat FC Twente definitief failliet zal worden verklaard. Mensen kunnen wel roepen dat ze deze schuld binnen een paar jaar zullen oplossen, maar deze club valt telkens terug in dezelfde fouten.
Vind ik leuk
Phiron +258
dinsdag 6 november 2018 om 20:18
Als, Als, als.... steeds maar weer als. Hoeveel schuld mogen ze nog opbouwen... gewoon opdoeken die club van leugens!
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 07:15
Hoe kan een team zo in de rode cijfers komen en dan nog zo kunnen voortgaan lijkt mij een raadsel !
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 15:58
blijft maar rommelen daar maarja als het niet zo nauw neemt met de regels
krijg je het vanzelf krap
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws