Van Dijk: 'Van Koeman en Stam neem ik kritiek aan, van anderen minder'

    Van Dijk: 'Van Koeman en Stam neem ik kritiek aan, van anderen minder'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 07:07wo 14-11-2018 om 07:07

    Virgil van Dijk erkent dat hij soms te gemakzuchtig is bij Liverpool en het Nederlands elftal. De duurste verdediger ter wereld krijgt dat stempel vaak voor de voeten geworpen.

    "Nee, het stoort me geenszins. Omdat het waar is? Er zijn momenten dat ik minder scherp ben. Daar werk ik aan en ik krijg daarbij hulp van trainers en medespelers. Het overkomt veel spelers, maar het gaat erom of die momenten worden afgestraft", zegt Van Dijk in De Telegraaf. Dat gebeurde in het Nations League-duel met Frankrijk, toen Olivier Giroud hem te slim af was.

    Bondscoach Ronald Koeman riep Van Dijk na afloop tot de orde. Ook Dick Lukkien – zijn voormalig trainer bij Jong FC Groningen – zei dat je hem altijd scherp moet houden. Terwijl Jaap Stam bij Ziggo Sport het spel van de Oranje-captain analyseerde. "Toevallig heb ik het gezien. Koeman, Lukkien en Stam zijn personen van wie ik het kan hebben, van wie ik kritiek aanneem en naar wie ik luister. Zij weten allemaal waarover ze praten. Anderen mogen hun mening hebben, maar daar zal ik minder snel iets van aannemen."

    "Maar Giroud dan", vervolgt Van Dijk. "Het is gemakkelijk gezegd dat ik te ver van hem afstond of de bal had moeten blokken, maar als je het nooit hebt ervaren of meegemaakt weet je niet dat Giroud het voordeel heeft dat de bal net achter hem komt en ik daar moeilijk bij kon. Wat niet wil zeggen dat Giroud niet beter te verdedigen viel of dat ik niets aan die situatie kon doen."

    Poll

    Is Van Dijk al wereldtop?

    (3258 stemmen)

    Plaats een reactie

    Fritske01 +3153
    woensdag 14 november 2018 om 07:11
    Lekkere statement naar z'n ouders.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9722
    woensdag 14 november 2018 om 07:12
    Samen met Dumfries absolute wereldtop.
    Vind ik leuk
    Blijdorp010 +9312
    woensdag 14 november 2018 om 07:17
    Heerlijk dit zo in de vroege ochtend.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 09:43
    Die is toch helemaal niet zo goed?
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:18
    Da's niet zo best. Volgens mij lult Stam iedereen het bos in.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:41
    Als je van jezelf weet dat je soms gemakzuchtig bent, zou ik het ook eens proberen met een goede sportpsycholoog. Het is namelijk vooral een mentaal dingetje, waar zij veel mee kunnen.
    Vind ik leuk
    Koeien +2736
    woensdag 14 november 2018 om 12:43
    Het kan zijn dat zijn ontspannen houding ook juist bijdraagt aan z'n kwaliteit. Hij laat zich nooit verleiden om te diep in te stappen, raakt niet in paniek als een Mbappé met een noodgang op hem af komt en loopt die aanval er gewoon rustig uit. Ook is bekend dat hij heel veel rust achterin creeert waardoor de spelers voor hem met vertrouwen naar voren kunnen.

    Om het even "Jungiaans" te brengen, gedrag- en persoonlijkheidskenmerken moet je niet willen proberen te fixen, maar liever proberen de uitschieters van dat gedrag in goede banen te leiden.

    Maar eigenlijk moet ie gewoon weer met Dick Lukkien gaan werken, hoe die het beste uit jonge spelers weet te halen is fenomenaal.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:56
    Met name het middenstuk van je verhaal is precies wat ik bedoel. Naar een (sport)psycholoog gaan hoeft niet te betekenen dat er iets gerepareerd moet worden. Bewustwording is de eerste stap naar een andere manier om ergens mee om te gaan. Als het je al niet beter maakt, dan geeft het je op zijn minst keuzemogelijkheden.

    Overigens denk ik niet dat zijn "probleem" zich manifesteert op het moment dat er een Mbappé of Messi op hem af komt. Gemakzucht zal eerder optreden bij de mindere tegenstanders. Je denkt dat je het met een stap minder afkunt... en juist dan gaat het wel eens mis.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 14 november 2018 om 08:30
    “Het is gemakkelijk gezegd dat ik te ver van hem afstond of de bal had moeten blokken, maar als je het nooit hebt ervaren of meegemaakt weet je niet dat Giroud het voordeel heeft dat de bal net achter hem komt en ik daar moeilijk bij kon.”

    Daarom moest je dat ook niet proberen en zeker niet met het verkeerde been. Wat je wel had kunnen doen is die bal blokkeren met je goede been als Giroud hem op doel schiet.

    Beter nog sta je dichter op Giroud als die bal daar komt. Die scherpte mogen we verwachten van de duurste verdediger ter wereld.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5209
    woensdag 14 november 2018 om 09:32
    Makkelijk praten, Je hebt geen 35 seconden om 3 of 4 mogelijke plannen van aanpak te bedenken. Je moet in een seconde reageren en soms maak je dan de foute keuze, shit happens.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 14 november 2018 om 09:35
    Je noemt het zelf een foute keuze. Dat slaat de spijker op zijn kop.

    Van Dijk ziet dat anders en dat is precies het punt.
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5209
    woensdag 14 november 2018 om 09:37
    Daar heb je dan weer gelijk in.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws