Bayern-selectie ondergaat facelift: exit Robben, sterren weg en De Ligt op lijstje

    Bayern-selectie ondergaat facelift: exit Robben, sterren weg en De Ligt op lijstje

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 15:00do 15-11-2018 om 15:00

    De grootste kranten van Duitsland schrijven al weken over het grote verval van Bayern München. Hoe is het mogelijk dat de kampioen van de afgelopen zes seizoenen dit jaar zó moeizaam draait? Mogelijke verklaring: Bayern is te laat begonnen met het verversen van de relatief oude en verzadigde selectie. President Uli Hoeness heeft inmiddels grote veranderingen aangekondigd. FC Hollywood gaat op de schop.   

    Met een omzet van circa 600 miljoen euro heeft Bayern München lichtjaren voorsprong op alle andere clubs in Duitsland. Ga maar na: Borussia Dortmund, de tweede Bundesliga-ploeg op het vaste lijstje van accountantsbureau Deloitte, draait jaarlijks een slordige 330 miljoen euro aan omzet. Een zak met geld kan niet scoren, zei Johan Cruijff ooit, maar gezien de ongekende financiële kloof tussen Der Rekordmeister en de concurrentie zou Bayern ieder seizoen met twee vingers in de neus kampioen moeten worden. Pijnlijk dus dat koploper Dortmund halverwege november liefst zeven punten meer heeft. 

    Inschattingsfout
    Bayern München kan krijgen wie het wil en dus was het opvallend dat er in de zomermaanden niet één grote aankoop werd gepresenteerd. Alleen de transfervrije Leon Goretzka voegde zich bij het sterrenensemble van de club. Renato Sanches en Serge Gnabry keerden terug van uitstapjes naar Swansea en Hoffenheim. Drie maanden na een doodstille transferzomer vragen Duitse media zich af wat Bayern bezielde om de selectie te laten voor wat-ie is.


    De dramatische prestaties in de Bundesliga werden in eerste instantie nog toegeschreven aan de nieuwe trainer Niko Kovac. Onder meer BILD zaagde stevig aan de stoelpoten van de Kroaat. Inmiddels lijkt de stemming in en rond de Allianz Arena te zijn veranderd. BILD en Kicker richten hun pijlen juist op de leiding van Bayern, die met het volle verstand besloot om de verzadigde en relatief oude spelersgroep geen nieuwe impulsen te geven – met de kennis van nu een kapitale inschattingsfout.

    Eindbazen Hoeness en Karl-Heinz Rummenigge beseffen inmiddels dat de Bayern-selectie op de schop moet. "Het elftal krijgt komende zomer een totaal nieuw gezicht", aldus Hoeness, die niet wilde ingaan op namen en rugnummers. Het laat zich echter raden welke vedettes zeer waarschijnlijk bezig zijn aan hun laatste maanden in München.

    Richting exit
    Ze behoren inmiddels tot het meubilair van Bayern. Arjen Robben (34) en Franck Ribéry (35) zijn echter bezig aan hun afscheidstournee, zo veel is wel duidelijk. De contracten van de Nederlander en de Fransman lopen eind juni af; waarschijnlijk bereidt Bayern nú al een groots afscheid voor het duo voor. Ribéry speelt al sinds 2007 in München. Dit seizoen worstelt hij met z'n vorm. Robben is momenteel geblesseerd. Grote vraag is of de linkspoot zijn carrière beëindigt in 2019 of tóch nog een jaartje eraan vastplakt bij een andere club. 

    Wie ook gaat vertrekken uit Beieren is Rafinha. De Braziliaanse rechtsback is komende zomer transfervrij. Rafinha is de vaste backup voor Joshua Kimmich. De vleugelverdediger verkast vermoedelijk naar een club waar hij in de herst van zijn carrière wél wekelijks speelt. Jérôme Boateng was in augustus al héél dichtbij een transfer naar Paris Saint-Germain. Die deal viel op het laatste moment in duigen. PSG is nog altijd geïnteresseerd en ook vanuit de Premier League is er belangstelling voor de dertigjarige verdediger. Bayern wil volgens Kicker graag meewerken aan een afscheid. 

    Vraagtekens
    Haast dagelijks valt in Duitse kranten te lezen hoe ontevreden James Rodriguez bij Bayern is. De Colombiaanse vedette zou balen van het feit dat hij geen onbetwiste basisspeler is onder Kovac. James wordt tot komende zomer gehuurd van Real Madrid. Der Rekordmeister kan de linkspoot definitief inlijven voor een slordige veertig miljoen euro. Waarschijnlijk hakt Bayern pas in april of mei een knoop door. 

    Javi Martinez en Thiago Alcântara worden tijdens elke transferwindow gelinkt aan een vertrek. Met name Martinez is niet meer zeker van een basisplaats. De Spanjaard wil zijn loopbaan naar verluidt graag voortzetten in zijn vaderland. Ook over Mats Hummels wordt veel gespeculeerd. Hoeness, Rummenigge en Kovac schijnen behoorlijk ontevreden te zijn over de verdediger, die dit seizoen de ene na de andere fout begaat. David Alaba, kind van de club, liet afgelopen zomer al weten dat hij oren heeft naar een nieuwe uitdaging. Een transfer naar Engeland of Spanje voor de absolute hoofdprijs lonkt. 


    Nieuwe gezichten
    Op het verlanglijstje van Bayern prijken sowieso een topverdediger, één of twee nieuwe aanvallers én een middenvelder. The Independent schreef donderdag dat Bayern zich hoopt te versterken met Aaron Ramsey. De Welshman van Arsenal is transfervrij en daardoor een goedkope optie. Bayer Leverkusen-wonderkind Kai Havertz wordt ook genoemd als potentiële versterking, evenals Nabil Fekir (Olympique Lyon). 

    Al sinds de zomer valt te lezen dat de komst van Benjamin Pavard prioriteit heeft voor Bayern. Er zou zelfs sprake zijn van een akkoord met VfB Stuttgart over de Franse verdediger. Wereldkampioen Pavard heeft een prijskaartje van 35 miljoen euro. Eintracht Frankfurt-aanvallers Ante Rebic en Luka Jovic schijnen al meerdere malen te zijn bekeken door scouts van Bayern. 

    Ajax kan na afloop van dit seizoen mogelijk een megabod uit München tegemoet zien. Bayern lijkt namelijk bovengemiddeld veel belangstelling te hebben voor Matthijs de Ligt. De negentienjarige captain van de Amsterdammers kan volgens BILD in de voetsporen treden van Boateng en/of Hummels en de nieuwe leider van de Bayern-defensie worden. 

    Poll

    Is Bayern München de ideale club voor De Ligt?

    (1940 stemmen)

    Plaats een reactie

    Psv1989 +2491
    donderdag 15 november 2018 om 15:03
    Das lang geleden iets over een speler van Ajax
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:14
    Ja jammer hè dat zoveel topclubs interesse hebben in Ajax spelers..
    Deze topic gaat over heel veel, veel namen komen voorbij, veel inhoud over Bayern, en op het eind even over De Ligt en meteen daar weer Calimero over doen🤦
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2491
    donderdag 15 november 2018 om 16:29
    Ow nee hoor seizoen is net bezig en al die onzin steeds bayer heeft al 7x de ligt op het lijstje gezet elke dag het zelfde eten is ook niet lekker toch
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 16:35
    Spelers die in de picture staan en die het blijven bewijzen daar word nu eenmaal veel over gesproken en geschreven. Logisch .
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2491
    donderdag 15 november 2018 om 17:22
    24x in dr week dat barca interesse heb in Frenkie is beetje onzin maar goed
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 17:23
    Zo gaat dat, vooral bij prestaties wat beter worden, de roep word groter, Barca krijgt elke week teveel goals tegen elke weer word de roep alsmaar groter .. zo gaat dat in het voetbal 🤷
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    donderdag 15 november 2018 om 15:15
    Voetbal is Ajax...
    Vind ik leuk
    Leeuw +6193
    donderdag 15 november 2018 om 15:23
    Ajax is geld.
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    Ajax heeft geld...
    Ajax is voetbal, door voetbal vooral door goed opleiden, goed scouten idd veel geld.
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    donderdag 15 november 2018 om 15:28
    Je was me voor... rsrs
    Vind ik leuk
    AS ROMA24 +2760
    donderdag 15 november 2018 om 21:59
    Zak met geld scoort niet😜
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 22:01
    Gaat behoorlijk goed in de CL. investeringen terugbetaald ook door die 3 voorrondes door te komen...
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1176
    donderdag 15 november 2018 om 23:47
    Tadic (Zak geld van 11m) heeft toch echt een goal gescoord. in de CL zelfs, tegen Benfica. ;)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 23:47]
    Vind ik leuk
    AS ROMA24 +2760
    vrijdag 16 november 2018 om 14:26
    Volgende ronde liggen ze eruit en ze worden ook geen kampioen. Dus wederom geen prijzen
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1176
    vrijdag 16 november 2018 om 16:20
    dat is wel heel cliché, maar jou club doet het ook fantastisch!!!😣🤣
    Wederom geen prijzen maar wel de elite van Nederland, wees blij dat Ajax bestaat.
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2491
    donderdag 15 november 2018 om 16:30
    Hahaha laten ze eerst maar is een prijsje pakken is al weer even geleden
    Vind ik leuk
    appeltje +1645
    donderdag 15 november 2018 om 16:37
    Vorig seizoen nog 2 prijzen
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2491
    donderdag 15 november 2018 om 17:23
    2 prijzen ? Wist niet dat je voor een 2e plaats een prijs kreeg
    Vind ik leuk
    appeltje +1645
    donderdag 15 november 2018 om 18:12
    Jupiler League en periodetitel :)
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2491
    vrijdag 16 november 2018 om 06:40
    Hahah gefeliciteerd
    Vind ik leuk
    appeltje +1645
    vrijdag 16 november 2018 om 10:07
    😓
    Vind ik leuk
    Andre As +3266
    donderdag 15 november 2018 om 16:01
    22 minuten.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2262
    donderdag 15 november 2018 om 15:03
    Rommelt in FC Hollywood; de film is nu meer van het niveau FC Bollywood!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:04
    Lijkt wel een veteranen elftal .
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:06
    De ligt is de perfecte verdediger voor bayern!
    Vind ik leuk
    Johan59 +770
    donderdag 15 november 2018 om 15:06
    80 miljoen niet minder, en een fiets
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2264
    donderdag 15 november 2018 om 15:48
    Of 70 miljoen + Robben?
    Vind ik leuk
    MR - +131
    zondag 18 november 2018 om 22:16
    Oei, die fiets is onder de gordel
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +475
    donderdag 15 november 2018 om 15:06
    Zou leuk zijn als Robben nog een jaartje naar Nederland komt
    Vind ik leuk
    Hans Worst +1105
    donderdag 15 november 2018 om 15:13
    Tuurlijk, die komt naar Groningen. Lekker thuis voetballen. lekker genieten van alle familie dichtbij huis, dat is ook veel waard naast al het kapitaal wat hij binnen geharkt heeft.
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +475
    donderdag 15 november 2018 om 15:16
    Dat zou geniaal zijn, ik zou het respecteren als hij dat deed. Toch ben k bang dat hij eerder nog een jaartje ajax of PSV doet om nog een keertje Champions-League mee te spelen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:57
    Ik zou nooit naar Groningen gaan als ik hem was. daar schijnt het nogal te rommelen.....
    Vind ik leuk
    Andre As +3266
    donderdag 15 november 2018 om 16:02
    Dat zou een geweldige stunt zijn. Help het jullie hopen. Al misstaat hij niet in Amsterdam.
    Vind ik leuk
    FCGrunn050 +525
    donderdag 15 november 2018 om 16:20
    Als hij terug keert naar Nederland zou het (mits hij niet stopt met voetballen) zeker Groningen worden. Zijn huis is tegen die tijd ook wel klaar en Bernadien kan rustig inrichten en Arjen de FC fans nog een leuk jaartje bezorgen. Doet vast niet zo als Koeman destijds, flirten met Groningen en vervolgens een mes in de rug steken en naar Feyenoord gaan.
    Vind ik leuk
    John M. +4876
    donderdag 15 november 2018 om 17:14
    Als ik Robben was zou ik zeker niet in Nederland gaan wonen. Hier kan hij meteen de helft van zijn vermogen aan de belastingdienst afleveren. Er zijn best landen waar je beter kan wonen en waar de belasting véél lager is.
    Vind ik leuk
    Hans Worst +1105
    vrijdag 16 november 2018 om 15:44
    Denk dat Robben zn vermogen wel goed weggezet heeft, om zo goed mogelijk belasting te ontwijken. En letwel, Ontwijken is niet verboden.
    Vind ik leuk
    John M. +4876
    vrijdag 16 november 2018 om 15:49
    Je kan weldegelijk strafbaar belasting ontwikken. Als je het kapitaal stiekem op een bank op de Bahamas parkeert is het óók ontwijken maar dan wel strafbaar.
    Vind ik leuk
    Hans Worst +1105
    vrijdag 16 november 2018 om 15:51
    dat heet Ontduiken. er zijn ook niet strafbare constructies.
    Vind ik leuk
    John M. +4876
    vrijdag 16 november 2018 om 15:54
    Ik moet bij jou in de leer gaan, er is echter een probleem, ik heb niks om te ontwijken/duiken.
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:07
    Toevallig in een andere topic schreef ik al dat Bayern voor De Ligt zou moeten gaan. Vind hem daar wel passen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:10
    Waar heb je dat geschreven??? :-)
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:15
    😜🤫😉
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:11
    Ik stel voor dat we hem ruilen voor 70 miljoen en Robben :)
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +463
    donderdag 15 november 2018 om 17:21
    80 miljoen en Robben;)
    Robben topper maar ook weer geen zekerheid, ook weer een dagje ouder. Maar zal hem graag voor een seizoen in ons Ajax shirt zien;)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:07
    Gaat wel goedkomen als er nieuwe gezichten komen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:09
    "Robben is momenteel geblesseerd"

    Ik ga een domein kopen: www.isrobbengeblesseerd.nl
    Hoef je weinig content op te plaatsen om altijd relevant te blijven.
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +6758
    donderdag 15 november 2018 om 15:10
    Denk dat juventus of zo beter is voor de ligt. Leren van bonucci en chielini en daarna het stokje overnemen. Niet verkeerd lijkt me
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Waarom niet naar het Spaanse Ajax? Samen met Frenky naar Barca. (maar geen quantum-korting)
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +6758
    donderdag 15 november 2018 om 15:43
    Ja dat zou helemaal geweldig zijn. Nederlandse enclave terug brengen
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    donderdag 15 november 2018 om 15:52
    Amsterdamse...
    Vind ik leuk
    Mari +10218
    donderdag 15 november 2018 om 15:24
    De Ligt zal wel gek zijn. Bayern is aan het renoveren.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:30
    München kan/wil niet genoeg betalen voor de Ligt!!
    Vind ik leuk
    John M. +4876
    donderdag 15 november 2018 om 17:22
    Kan wel,wil niet.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:32
    De boot gemist Bayern moeten zeker vernieuwen .
    Oud is op .
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:32
    En dan na 6 seizoenen 't pijnlijk noemen dat een andere club eens aan kop staat. Wat verwachten we dan, dat Bayern 50 jaar op rij kampioen wordt? Die investeren deze zomer en dan worden ze gewoon weer 8x op rij kampioen.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1470
    donderdag 15 november 2018 om 15:44
    Robben is welkom in Mokum.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:47
    Hij kan beter naar Barcelona daar valt nog iets te winnen
    Vind ik leuk
    Dorzon +4436
    donderdag 15 november 2018 om 15:56
    Dat Ajax niet gewonnen heeft in München tegen dit elftal is veelzeggend. De nummer 5 van Duitsland kan niet verslagen worden
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1470
    donderdag 15 november 2018 om 17:40
    ?????, en wat heeft de club waar jij supporter van bent ooit gepresteerd?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:56
    Prima (tussen) stap om door te groeien naar een barca of real
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:29
    Ajax heeft volgend jaar alleen nog 2 doelpalen over!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 20:01
    Bij ajax blijven

    Godverdomme

    Ajax moet weer champions league winnen
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1176
    donderdag 15 november 2018 om 23:51
    Zo makkelijk gaat dat niet... vind het al een hele prestatie dat Ajax bijna naar de volgende ronde gaat!
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 23:52]
    Vind ik leuk
    1+1= +19
    donderdag 15 november 2018 om 20:04
    Denk dat het een ideale club is voor zoals de ligt als Ajax mits er genoeg betaald word voor hem.
    Door verkoop regeling van 25-30% en je bent spekkoper .
    Als je daar presteerd wilt de absolute top hem in de loop van tijd overnemen van Bayern.
    Bij spurs Kom je bijv niet meer weg
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 20:05]
    Vind ik leuk
    AFCA_Scooby +1176
    donderdag 15 november 2018 om 23:50
    Hoe vet zou het zijn als De Ligt naar Bayern zou gaan, ik denk dat hij daar na Ajax, ook goed op z'n plek gaat zitten.
    Mooie tussenstap om nog meer ervaring op te doen en dan door naar Barcalona waar die al zo graag heen zou willen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 23:50]
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 11:26
    Tuurlijk, omdat die twee 34 en 35 zijn bakt Bayern er niks van. Volgens mij speelde ze onder Guardiola fantastisch en waren ze ook al op leeftijd dus geef nou niet de "oude garde" de schuld. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat ze na dit seizoen wel vervangen moeten worden omdat Bayern jongere spelers nodig heeft. Maar het is zeker niet hun schuld dat Bayern nou niet draait. Er zijn gewoon teveel spelers zoals Müller en Boateng die echt zwaar uit vorm zijn. Müller raakt al 2 jaar geen ene pepernoot en ik snap echt niet hoe dat kan. Want een Müller in vorm is uiteraard van wereld niveau. Dusja ik ben benieuwd of Kovac het weer op de rails krijgt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 07:45
    Niet naar Bayern gaan, gewoon op Barcelona wachten.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws