Ajax-directeur over grote scheefgroei: 'Wij 8 miljoen, Crystal Palace 140 miljoen'

17 november 2018 om 16:31

Menno Geelen, commercieel directeur bij Ajax, verbaast zich nog dagelijks over het enorme verschil in tv-gelden tussen de Eredivisie en de Europese topcompetities. De Amsterdammers mogen jaarlijks acht à negen miljoen euro bijschrijven.

"Crystal Palace bijvoorbeeld incasseert 140 miljoen", haalt Geelen in gesprek met De Telegraaf aan als voorbeeld. Volgens de Ajax-directeur is het afsluiten van sponsordeals belangrijker in Amsterdam dan bij The Eagles. "Als mijn collega van Crystal Palace het contract van zijn hoofdsponsor verlengt of ervoor zorgt dat die sponsor vijf in plaats van vier miljoen gaat betalen, terwijl ze net 140 miljoen hebben ontvangen, maalt niemand daarom. Nadat wij vorig jaar verlengden met Ziggo en Adidas stelden we in één klap 15 tot 20 procent van onze begroting veilig."

Geelen spreekt dan ook van een 'ongelooflijke scheefgroei'. "Volgens mij zijn wij de enige club in Europa die meer van zijn hoofdsponsor krijgt dan vanuit de tv-gelden", vertelt hij. "Zelfs Manchester United en Real Madrid die gigantische hoofdsponsorbedragen opstrijken, krijgen nóg meer aan tv-geld. Het dwingt ons ertoe op commercieel gebied innovatief en creatief te zijn."

Lees ook: 4 tot 4,4 miljoen Ajax-'fans' in Nederland: "Letterlijk tot op de Waddeneilanden"