Nations League voor dummies: dit staat Oranje te wachten bij een goed resultaat

    Nations League voor dummies: dit staat Oranje te wachten bij een goed resultaat

    Gepubliceerd: maandag 19 november 2018 om 10:00ma 19-11-2018 om 10:00

    Sinds de imponerende zege op wereldkampioen Frankrijk van vrijdagavond weten we dat het Nederlands elftal goede papieren heeft om zich te plaatsen voor de finaleronde van de Nations League. Wie worden daar onze tegenstanders? En hoe ziet het toernooi, dat in juni 2019 in Portugal gespeeld wordt, er eigenlijk precies uit? Een stoomcursus Nations League. 

    Het mag door de huidige Oranje-euforie voelen als een vervlogen tijdperk, toch is het slechts dertien maanden geleden dat het Nederlands elftal een teleurstellende WK-kwalificatiereeks – wéér geen eindtoernooi! – afsloot met een 2-0 overwinning tegen Zweden. In oktober 2017 interesseerde het haast niemand dat die zinloze zege een plekje in de A-divisie van de Nations League opleverde. Ruim een jaar en twee imponerende zeges op Duitsland en Frankrijk later lonkt er zowaar een hoofdprijs voor Oranje. Bij een gelijkspel in Gelsenkirchen zijn we groepswinnaar, kunnen de tickets voor de allereerste eindronde van de Nations League geboekt worden én lonkt er bovendien een miljoenenbedrag. 

    Terug naar het begin: de Nations League is jaren geleden door de UEFA gecreëerd ter vervanging van oefenpotjes tussen Europese teams. In de nieuwe opzet treft men tegenstanders van 'eigen niveau', zo is het idee. Op basis van de coëfficiëntenlijst werden de 55 lidstaten van de Europese voetbalbond verdeeld over vier divisies: A, B, C en D. De twaalf hoogste landen op de lijst - incluis Oranje dus -  kwamen eind 2017 in de A-divisie terecht, in vier groepen van drie. De B-divisie bestaat ook uit twaalf landen, divisies C en D hebben er respectievelijk vijftien en zestien.

    In poules van drie of vier landen wordt er tegen elkaar gespeeld. Vanuit de divisies B, C en D strijden deelnemers om promotie naar een hogere league en vanuit A, B en C kan men degraderen. Elke Nations League-reeks levert in totaal zestien groepswinnaars op. De winnaars van de A-groepen verdienen een plekje in de play-offs voor het EK dat op dat moment in aantocht is. Wordt een groep gewonnen door een land dat zich later via de 'normale' kwalificatieroute direct plaatst voor het EK, dan schuift het ticket voor de play-offs door naar een ander land dat zich nog niet heeft verzekerd van deelname aan het toernooi. De play-offs voor het EK, op basis van de eindstanden in de Nations League-groepen dus, vinden in het voorjaar van 2020 plaats. 

    Mocht Oranje maandagavond groepswinnaar worden in de Nations League, dan ontstaat er een extra 'ontsnappingroute' wanneer het in de kwalficatiereeks voor het EK 2020 onverhoopt verkeerd gaat. Plaatst Nederland zich via die route niet, dan heeft het namelijk de play-offs achter de hand om tóch kans te maken op deelname aan het eindtoernooi. Ook wanneer Oranje maandag verliest en achter Frankrijk op de tweede plaats eindigt, blijft deze optie mogelijk: plaatst wereldkampioen Frankrijk zich namelijk wél direct voor het EK 2020, dan schuift het ticket voor de play-offs zoals eerder uitgelegd door naar Nederland. 

    Portugal
    Terug naar de actualiteit en naar de A-divisie, aangezien deze momenteel relevant is voor het Nederlands elftal. De ploeg van bondscoach Ronald Koeman heeft maandagavond aan een remise tegen de Duitsers voldoende om zich tot winnaar van groep A1 te kronen. De eerste plaats in een groep uit de A-divisie betekent plaatsing voor de halve finales van de allereerste eindronde van de Nations League. De andere drie halve finalisten zijn reeds bekend: Zwitserland, Portugal en Engeland. België leek goede papieren te hebben om groep A2 te winnen, maar de Rode Duivels leden zondagavond een bizarre nederlaag in Luzern. Geen finaleronde voor onze Zuiderburen dus.


    De finaleronde van de Nations League wordt begin juni 2019 afgewerkt in Portugal. Waarom daar? Bij de start van de huidige cyclus werd afgesproken dat de winnaar van groep A3 – met verder Italië en Polen – de eindronde zou mogen organiseren. Op woensdag 5 en donderdag 6 juni worden de halve finales gespeeld. Op 9 juni staan de wedstrijd om de derde plek en de finale op het programma.

    7,5 miljoen
    Winst in de eindstrijd van de Nations League levert buiten eeuwige roem en een ongetwijfeld fraaie bokaal niets op. Er valt in Portugal geen EK-ticket te verdienen. Plaatsing voor dat toernooi verloopt op 'normale' wijze, nog altijd via een standaard kwalificatiereeks. Op 2 december aanstaande vindt de loting voor die cyclus plaats. Dan komt Oranje te weten welke tegenstanders het treft. De kwalificatiereeks voor het EK 2020 begint in maart 2019. 

    Kronen Koeman en zijn spelers zich maandag tot winnaar van groep A1, dan incasseert de KNVB sowieso een bonus van 1,5 miljoen euro. Tijdens de finaleronde van de Nations League in Portugal kan er ook nog een aanzienlijk bedrag worden binnengeharkt. De eindzege levert namelijk 7,5 miljoen euro op. De verliezer van de troostfinale moet het doen met een poedelprijs van vierenhalf miljoen.

    Voor de liefhebbers is de uitleg ook op beeld te bekijken.  

    Check ook: Geniaal: Zondag met Lubach legt uit hoe de Nations League werkt

    Lees meer over:NederlandNederland

    Poll

    Wat wordt de uitslag bij Duitsland-Oranje?

    (6319 stemmen)

    Plaats een reactie

    Hektor +435
    maandag 19 november 2018 om 10:01
    Kijk de aflevering van Zondag met Lubach maar eens terug. Dan snap je het 100%
    Vind ik leuk
    HJR +8323
    maandag 19 november 2018 om 11:43
    De link staat ook op VP voor belangstellende :)
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5632
    maandag 19 november 2018 om 14:58
    Over links gesproken...kan iemand hier me helpen aan een paar goede streamsites, zodat ik de wedstrijd van vanavond (hier dan diep in de nacht) gezellig mee kan kijken? Alvast bedankt!
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 15:57
    Sebn is vaak wel een goede, maar je kan vermoedelijk ook gwn via de website van NPO kijken
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 15:58]
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5632
    maandag 19 november 2018 om 17:23
    Oke thanx! Website van NPO kan ook via het buitenland?
    Vind ik leuk
    HJR +8323
    maandag 19 november 2018 om 19:46
    Nee alleen als je een app installeert. Hola bijvoorbeeld. Anders op hesgoal.me die werkt altijd wel goed bij mij. Ik ben klaar met werken, nu in Berlijn barretje op zoeken in mn NL shirt. Over me jas uiteraard :)
    Vind ik leuk
    peesjeevee +2138
    maandag 19 november 2018 om 10:01
    Wil iemand onder deze comment aub een korte samenvatting maken. Alvast bedankt.
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2979
    maandag 19 november 2018 om 10:07
    Als Nederland 1e word hebben ze een extra ontsnapping (als ze zich niet plaatsen) dmv play-offs.

    Als Nederland 2e word moeten ze hopen dat Frankrijk zich direct plaatst waardoor hun play-offs ticket naar NL gaat.

    1e worden en in de finale poule terechtkomen heeft niks te maken met de plaatsing van het EK, het gaat puur om het geld en roem.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    maandag 19 november 2018 om 10:18
    Wat ik niet begrijp is dat men alleen vanuit groep B, C en D kan promoveren en degraderen uit groep A. Waarom kan dat niet in die andere groepen?
    Vind ik leuk
    Fissah14 +316
    maandag 19 november 2018 om 10:23
    Groep A kan niet promoveren omdat het de hoogst haalbare groep is. In alle groepen kan je degraderen, behalve in de laagste groep. Maar misschien snap ik je vraag verkeerd.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    maandag 19 november 2018 om 10:31
    Hehe ja ik zei groep A degraderen.
    Vind ik leuk
    Yoink +147
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    Zoals ik het heb begrepen zijn de letters divisie. Degradeer je in B, dan kom je de volgende cyclus in C. Promoveer je vanuit D, dan kom je in C terecht. En zo verder.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    Uit A, B en C kan gedegradeerd worden en vanuit B, C en D kan gepromoveerd worden, best logisch toch..? De nummers 1 stijgen een divisie de nummers laatst zakken een divisie
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    maandag 19 november 2018 om 10:33
    Ah wacht! Divisie A heeft 4 poules. En divisie B ook etc... :) dacht dat alleen onze poule divisie A was..
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:39
    Nee, er zijn inderdaad 4 poules en dus degraderen er 4 naar de B divisie en promoveren er vier naar de A divisie, Waardoor Nederland over 2 jaar zomaar in een poule met Rusland en Denemarken kan zitten (beide gepromoveerd).
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    maandag 19 november 2018 om 10:43
    Yes. Got it! 4 poules per divisie. 4 degraderen 4 promoveren! Top
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:58
    Rusland is zeker nog niet gepromoveerd Oekraïne, Bosnië Herzegovina en Denemarken wel. Zweden is bij winst op Rusland groepswinnaar.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:01
    Klopt, dacht even dat zij gisteren al hadden gevoetbald. Maar je hebt gelijk!
    Vind ik leuk
    Seizoenkaart +10300
    maandag 19 november 2018 om 10:31
    Goede vraag dat vraag ik mij dus ook af.......nee laat maar het is al duidelijk
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:33]
    Vind ik leuk
    Gerro +7482
    maandag 19 november 2018 om 10:32
    Normaal gesproken gaat Frankrijk zich gewoon direct plaatsen in de kwalificatireeks. In dat opzicht kun je er al bijna zeker van zijn dat je de play offs achter de hand hebt als je het in de kwalificatie poule niet red. Dat geeft denk ik al een stuk minder druk bij jezelf in die kwalificatie dus erg prettug lijkt me. Daarnaast gaat deze Nations leaqea dus ergens om en zijn het geen vriendschappelijke potjes waatbij tegenstanders met een halve B Ploeg aantreden en een keer of 5 wisselen. Kortom het gaat om meet dan alleen een pot geld.
    Vind ik leuk
    Toppert +1791
    maandag 19 november 2018 om 10:36
    DUITSLAND IS GEDEGRADEERD!
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:40
    Inderdaad, dit kost mijn hele pauze om dit door te lezen
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:47
    Nederland wordt wereldkampioen over 4 jaar is de conclusie van de Nations League.;-)
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +5632
    maandag 19 november 2018 om 17:24
    We spelen pakweg 95% zeker al minstens playoffs voor het komende EK.
    Vind ik leuk
    Nielsk +1260
    maandag 19 november 2018 om 10:04
    Hoop hoop hoop, hoop op gelijkspel tegen Duitsland... Deze lichting had de juiste trainer nodig en zie daar, 2 prachtige overwinningen
    Vind ik leuk
    Hero.Axe +132
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    LIGTing ;)
    Vind ik leuk
    Nielsk +1260
    maandag 19 november 2018 om 10:30
    Hij alleen kan het niet ;-) Zie je maar sinds Sanchez vertrok, viel in een gat
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:08
    Ik snap er niets van.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:29
    Best makkelijk ;p
    Vind ik leuk
    Deemter +15
    maandag 19 november 2018 om 10:09
    We worden zowiezo groepshoofd straks met de kwalificatie, en met deze ploeg ga je niet meer verliezen van landen als IJsland en Bulgarije dus gaan we ons met 2 vingers in de neus plaatsen voor het volgende EK
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:10]
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:37
    Dachten we dat de vorige toernooien niet ook, zeker 4 jaar geleden?
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 20:00
    Dit idd. Is allang gespeeld, Nederland naar het EK. Congratz iedereen!
    Vind ik leuk
    tremere +733
    maandag 19 november 2018 om 10:11
    Stuur dit ff in een cc na Ronald Koeman en Valentijn Driessen, die koketteren met hun onwetendheid terwijl het hun vakgebied is -_-
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 19 november 2018 om 10:13
    Wanneer weet je dan of je geplaatst bent voor het ek? Daar gaat het uiteindelijk om
    Vind ik leuk
    Piet Ajacied +5985
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    Het zijn 2 verschillende dingen, eigenlijk zelfs 3.

    1) Je hebt de Nations League met een finaleronden in juni 2019 waar alleen een beker en geld is te verdienen. Deze finaleronde heeft niks met EK te maken
    2) Je hebt de EK kwaificatie,
    daar is niks aan veranderd. Die begint in maart 2019
    3) Er zijn extra playoff tickets te verdienen voor het EK ALS je je niet via de gewone route plaatst. Als dat niet is gelukt dan kijken ze daarna terug naar de resultaten vd Nations League

    Helaas wordt alles steeds door elkaar gegooid
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 19 november 2018 om 13:57
    Weten we al tegen wie we moeten in de kwalificatie en hoe groot de poule is?
    Vind ik leuk
    J Kiprich +17317
    maandag 19 november 2018 om 10:32
    Als je de kwalificatie voor het EK of van de play-offs achter de rug hebt.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:41
    19 november 2019 is de laatste speeldag van de reguliere EK kwalificatie. Dan zijn er 20 deelnemers bekend de nummers 1 en 2 uit de poul. De laatste 4 tickets voor het EK zijn te verdienen met de Play of wedstrijden in Maart 2020 finales op zijn laatst op 31 maart. Aan de Play nemen de beste 4 landen deel per Divisie van de Nations League die zich niet voor het EK hebben geplaatst. Dus 1 ticket voor de A divisie, 1 voor de B enz. Weet alleen niet hoe ze het doen wanneer in een divisie alle ploegen zich plaatsen of minder dan 4 ploegen zich niet plaatsen
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:14
    Je hoeft geen dummy te zijn om dit NIET te snappen.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    maandag 19 november 2018 om 10:14
    Gaan we weer hehe..
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34566
    maandag 19 november 2018 om 10:18
    We gaan het zien.. Hoop dat die duitsers weer op hun bek gaan.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:19
    Toch leuk dat VoetbalPrimeur ook de berichten leest. Gisteravond hier een paar keer gevraagd wat de Nations League nu precies inhoud..... en zie het staat er.. MAAR..... wat staat er te lezen op internet ...??
    En wanneer mag je nou naar het EK?
    Oké, we hopen dat je er nog een beetje bij bent. Nu komt het EK om de hoek kijken. In 2020 wordt het EK gespeeld en daar doen 24 landen aan mee. 20 van die landen plaatsen zich via een kwalificatiereeks, zoals we dat eigenlijk al jaren gewend zijn. 10 groepen waarvan de nummers 1 en 2 zich plaatsen. Maar wat gebeurt er met die overige 4 tickets?

    Zoals je hopelijk nog weet telt elke divisie 4 poules, en na het spelen van het toernooi heeft elke divisie dus 4 poulewinnaars. Deze poulewinnaars nemen het in de zomer van 2019 weer tegen elkaar op. De winnaar mag dus ook naar het EK. Zo kan het dus zijn dat minilandjes als Gibraltar en San Marino óók te bewonderen zijn op het aankomende EK, omdat ze de beste van divisie 4 zijn.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:22]
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    Heel goed van je Henk, maar als je het echt zo graag had willen weten had je het ook gewoon op Google kunnen opzoeken.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:29
    Maar wie heeft er nu gelijk dan.... zijn er tickets te winnen voor de EK of niet??
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:07
    Nee
    Vind ik leuk
    wfvdp +2
    maandag 19 november 2018 om 19:21
    daarvoor is de nattions leque 4 EK plaatsen te behalen
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:44
    Bijna goed ze nemen het eind Maart 2020 weer tegen elkaar op. Enkel de winnaars uit de A groep spelen in Juni tegen elkaar voor de eindoverwinning van de Nations League maar daar is dan nog geen EK ticket te vedienen
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:20
    Dus het komt er op neer dat eigenlijk niemand weet hoe het nu precies zit.. Wel of geen EK tickets.. de ene site zegt ja en de andere zegt nee...
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:03
    Er is een EK ticket daar komt in maart 2020 eventueel een play of voor met 4 landen die zich niet hebben geplaatst. Waneer alle landen in de A divisie zich al hebben geplaatst komt er een 2e ticket voor de B divisie. In juni 2019 is er een finale die gaat om geld en een trofee
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 13:06]
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:37
    Ja, oo het internet staan bronnen die wat anders zeggen. Dus de hoofdprijs is uiteindelijk een play-offticket.
    Als Nederland de Nations League wint zou in de praktijk de EK-kwalificatie kunnen worden overgeslagen en de playoffs kunnen worden gespeeld. Ik snap de opzet wel maar helemaal logisch?
    De winst van de Nations League is slechts een herkansing voor de EK-kwalificatie...
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 11:42]
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:09
    Nee want de finale van de A divisie gaat enkel om de beker en het geld. In maart 2020 kan er nog een play of worden gespeeld om een EK ticket. Moeten wel minimaal 2 landen uit de A divisie zich niet plaatsen via de reguliere kwalificatie
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:11
    Voor mij is de winst om te zien dat Nederland weer meetelt...
    Vind ik leuk
    thierryer +1794
    maandag 19 november 2018 om 10:23
    Dat geld kan mooi gebruikt worden om de clubs te ondersteunen die kunstgras gaan vervangen.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:26
    Nee joh, gaat naar het damesvoetbal!
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2139
    maandag 19 november 2018 om 10:28
    "Terug naar het begin: de Nations League is jaren geleden door de UEFA gecreëerd ter vervanging van oefenpotjes tussen Europese teams."

    Werkt goed ook want wat hadden we de vorige interlandperiodes? Oefenpotjes tegen Peru en Belgie.

    Dus je zit nog met 33% om de kat zijn kut wedstrijdjes tijden die interlandperiodes.
    Verzin eens wat zodat er 1 minder is en we dus als clubsupporters straks niet in januari op dinsdag of donderdag avond in de pleuriskou naar clubvoetbal hoeven te kijken.

    Edit: Fijne foto van Koeman ook. Die zal wel om uitvergrotingen komen vragen van dat plaatje
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:31]
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 11:42
    Andere teamsporten hebben ook kwalificatietoernooien i.p.v. dat clubs hun spelers meerdere malen per seizoen kwijt zijn...
    Vind ik leuk
    Mitchmus +24
    maandag 19 november 2018 om 10:38
    Op de site van de UEFA staat het volgende:

    "The changes to UEFA EURO qualifying will make it more streamlined. The equation is now simple: ten groups with the top two teams in each group qualifying automatically, and the other four places being awarded to European Qualifiers play-off winners, in which the 16 group winners of the UEFA Nations League will be in contention."

    Dan ben je dus toch wel sowieso geplaatst bij het winnen van de Nations League..?

    Vind ik leuk
    Janste +278
    maandag 19 november 2018 om 10:44
    Wat een kut league. Je kunt dus niks winnen. Er zijn alleen extra oefen wedstrijden waardoor de competitie om de week stil ligt. Snel stoppen hiermee
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 10:44]
    Vind ik leuk
    tremere +733
    maandag 19 november 2018 om 11:56
    Lees de tekst nog eens een keer zou ik zeggen -_-
    Vind ik leuk
    Janste +278
    maandag 19 november 2018 om 11:58
    Ja heb ik gedaan. Nou nou play off en geld. Slaat nergens op
    Vind ik leuk
    tremere +733
    maandag 19 november 2018 om 12:01
    En via de playoff een EK ticket als je die nog niet heb. Als is de kans natuurlijk groot dat de A-landen die al hebben. Desalniettemin liever dit dan de doodsaaie oefenpotjes. Betere tegenstanders en er staat tenminste iets op het spel.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:11
    Er zijn niet meer wedstrijden gekomen alleen ongeveer de helft van de oefenwedstrijden zijn vervangen door de Nations League
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 20:03
    Eens.
    Vind ik leuk
    Chebaisit +798
    maandag 19 november 2018 om 10:51
    Er wordt bijna geen rekening meer mee gehouden dat Duitsland wel eens zou kunnen winnen.
    Het blijft een gevaarlijke ploeg.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 10:52
    Een wangedrocht dus.
    Vind ik leuk
    0260165 +663
    maandag 19 november 2018 om 10:54
    Is nog steeds niet echt duidelijk. Dus komende zomer is er een finaleronde alleen voor groep A, in Portugal, met Nederland, Portugal, Engeland en Zwitserland? Als je die 2 wedstrijden wint krijg je 6 miljoen maar nog geen kwalificatie voor het EK. Dus groepen B, C en D hebben komende zomer ook een toernooi om het beste land te bepalen en in voorjaar 2020 is er dan een play-off toernooi met de nummers 1 van A, B, C en D waarvan de winnaar zich plaatst voor het EK?
    Vind ik leuk
    JOJO +1769
    maandag 19 november 2018 om 11:09
    Tering, als je je nu niet meer plaatst voor het EK, ben je echt een kneus. Zelfs als je laatste wordt in de NL-poul en degradeert (lees Duitsland), maar verkloot de EK voorrondes, kun je nog naar de play-offs. En wat als NL, Fra en Dui zich via de gewone route plaatsen voor het EK, waar gaat dat NL plekje voor de play-offs dan naartoe?

    Overigens had ik het toffer gevonden als de winnaar van de NL toch een EK ticket had ontvangen. Dan gaat het tenminste nog ergens over ipv alleen het geld en de roem. Want tegenwoordig draait alles voor om geld in het voetbal. Helaas dus ook bij de landenteams.

    Tot slot; dat de NL gewonnen wordt door NL lijkt me niet meer dan normaal... ;-)
    Vind ik leuk
    tremere +733
    maandag 19 november 2018 om 11:59
    Je kan als NL winnaar ook een EK ticket bijschrijven (als winnaar zijnde van de A-groep landen), alleen grote kans dat je die dan al gehaald heb via de kwalificatiewedstrijden.
    Vind ik leuk
    JOJO +1769
    maandag 19 november 2018 om 12:35
    Nee joh, dat zijn play-off tickets, geen rechtstreekse plaatsing voor het EK.
    Zelfs de winnaar van de NL krijgt geen rechtstreeks ticket, volgens het stukje van VP;

    "Er valt in Portugal geen EK-ticket te verdienen."

    Al beweert die chick van Fox, uh Veronica, of toch Fox (ik weet het niet meer, maar ben dr naam kwijt. Zoals Maxim Hartman ben ik altijd afgeleid). Maar goed, zij dus beweert dat de winnaar wel een rechtstreeks EK ticket verdient. Dus VP, ben benieuwd wie het hier nu goed heeft. Want dat zou de weg voor ons Oranje een stuk korter maken...
    Vind ik leuk
    tremere +733
    maandag 19 november 2018 om 13:10
    Ik dacht van wel en om deze reden. Een deel van de concurrent van VP (sportnieuws). (verder plus 1 voor de Maxime Hartman referentie :P)

    In 2020 wordt het EK gespeeld en daar doen 24 landen aan mee. 20 van die landen plaatsen zich via een kwalificatiereeks, zoals we dat eigenlijk al jaren gewend zijn. 10 groepen waarvan de nummers 1 en 2 zich plaatsen. Maar wat gebeurt er met die overige 4 tickets?

    Nou, die kunnen dus worden gewonnen via de Nations League. Zoals je hopelijk nog weet telt elke divisie 4 poules, en na het spelen van het toernooi heeft elke divisie dus 4 poulewinnaars. Deze poulewinnaars nemen het in de zomer van 2019 weer tegen elkaar op. De winnaar mag dus ook naar het EK. Zo kan het dus zijn dat minilandjes als Gibraltar en San Marino óók te bewonderen zijn op het aankomende EK, omdat ze de beste van divisie 4 zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 13:15
    Ik heb de regelementen gelezen. Doe ik wel vaker want de Nederlandse sporters kraamt zeer regelmatig onzin uit over de regels. VP heeft gelijk de winnaar heeft nog geen EK ticket
    Vind ik leuk
    HJR +8323
    maandag 19 november 2018 om 11:46
    Mooi de ´eindronde´ in Portugal. Wel jammer (voor mij dan) niet in Lissabon maar in Porto en Guimaeraes.

    Maar goed eerst maar eens minimaal gelijk spelen tegen Duitsland. Dan graag de loting: Portugal - Nederland in Porto.
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 12:18
    Da wordt t groepshoofd van 1 poule voor ek kwalificatie


    Dan zouden we zeker weer tegen frankrijk en duitsland kunnen loten? 🙄
    Vind ik leuk
    maandag 19 november 2018 om 12:27
    Kleine aanpassing op Piet Ajacied, ter verduidelijking.

    1) Je hebt de Nations League finaleronden (mini toernooi in Portugal) in juni 2019 waar alleen een beker en geld is te verdienen. Deze finaleronden hebben niks met het EK te maken en worden gespeeld door de 4 groepswinnaars uit de A divisie.

    2) Je hebt de EK kwalificatie, daar is niks aan veranderd. Die begint in maart 2019 en daar zijn 20 van de 24 EK tickets te winnen.

    3) Je hebt de EK kwalificatie play-offs waar de resterende 4 EK tickets kunnen worden behaalt. Alle groepshoofden uit de Nations League (dus uit alle divisies) nemen deel aan deze play-offs. Bij landen die zich al geplaatst hebben via de reguliere kwalificatie schuift het play-off deelname ticket door naar de nr 2 in de poule.
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 november 2018 om 12:50]
    Vind ik leuk