Ontevredenheid over Vergaderagenda: 'Kleine clubs gijzelen de Eredivisie'

    Ontevredenheid over Vergaderagenda: 'Kleine clubs gijzelen de Eredivisie'

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 12:29di 20-11-2018 om 12:29

    Na lang vergaderen kwamen de Eredivisieclubs afgelopen donderdag met de uitkomsten van de 'Veranderagenda'. Meerdere sportmarketeers laten hun licht schijnen over het akkoord.

    "Dit geeft blijk van een duidelijk gebrek aan visie, daadkracht en leiderschap. Kleine clubs gijzelen de Eredivisie", aldus sportmarketeer Chris Woerts tegen SPORTNEXT. "Als je verder wilt als competitie moet het competitiemodel anders, moet er een nieuwe promotie-/degradatieregeling komen, moet er een andere solidariteitsbijdrage worden ingevoerd. Kleine clubs moeten beseffen dat als het boven regent, het beneden druppelt. Maar die visie lijkt niet door te dringen in de Eredivisie."

    "Je gaat de komende jaren veel meer grote uitslagen zien in de Eredivisie. Een uitslag als 1-7 onlangs bij Excelsior-Ajax zal geen uitzondering zijn", vervolgt Woerts. "In de Eredivisie krijgen we nu spanning onderin de ranglijst in plaats van bovenin."

    Ook marketeer Frank van den Wall Bake uit zijn zorgen. "Ik vind het spijtig dat de Eredivisie blijft zoals het was. De uitspraak van Einstein luidt niet voor niets 'als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'. Het is onverstandig dat er niet voor is gekozen de competitie in te krimpen naar 16 clubs, waardoor er meer weerstand zou komen en de kwaliteit van de individuele spelers zou toenemen."

    Lees meer over:Eredivisie

    Poll

    Gaan de uitkomsten van de Vergaderagenda de Eredivisie vooruit helpen?

    (553 stemmen)

    Plaats een reactie

    BasBreda +21
    dinsdag 20 november 2018 om 12:32
    Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15720
    dinsdag 20 november 2018 om 13:43
    Idd, deze man denkt alleen in termen van geld, wilt van de eredivisie nog verder een oligopolie maken ipv een entertainmentindustrie.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:59
    Je kunt het ook anders bekijken inderdaad. Ik heb Hugo Borst ook over dit onderwerp gehoord. Die had het onder andere over een Amerikaans concept: alle jeugdspelers die op het punt staan om hun eerste contract te tekenen, eerst bij de laagst geklasseerde teams aan te bieden (dan moet je dus eigenlijk het opleiden ook bij de clubs weghalen). En de gelden beter verdelen waardoor de top 3 minder kwaliteit krijgt en de onderkant juist meer kwaliteit. Maar goed, dan creëer je wel een spannende eredivisie maar tellen we internationaal totaal niet meer mee. Het is maar net wat je voor ogen hebt.
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 13:46
    Klinkt inderdaad als gelul van deze gasten. Anders zouden ze ook wel met echte informatie komen.

    Persoonlijk vind ik:
    - Afschaffen kunstgras is heel goed!
    - 16 clubs is totale onzin. Elke competitie heeft 18 of 20 clubs, dus waarom zouden wij anders moeten zijn?
    - de 1-7 van mijn ploeg is inderdaad een grote uitslag maar vorig jaar was het 2-1 en het jaar daarvoor 1-1. Dus weer lekker scoren zo. Tevens waren er vroeger ook gewoon uitslagen van 10-0 mogelijk (veel meer dan nu het geval is), dus werderom gelul!
    - Laten we ons tv geld ook eens wat eerlijker gaan verdelen (net als in de andere competities het geval is. Dat heb ik liever dan een klein stukje van het Europese geld.

    Het is dus niet zo moeilijk:
    - kunstgras weg
    - 18 clubs behouden, maar met andere play-offs en promotie/degradatie regeling
    - Eerlijkere verdeling van het tv geld.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:55
    Nou, als je kijkt naar de Belgische, Zweedse, Deense, Noorse, Poolse, Russische, Hongaarse, Portugese, Griekse, Oerkaïnse, Oostenrijkse en Zwitserse competitie dan hebben ze allemaal minder clubs dan de Eredivisie.
    Eigenlijk zijn het de de toplanden Engeland, Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk samen met Nederland en Turkije waar er nog 18 clubs of meer strijden om de landstitel in de hoogste divisie.
    Ik denk dat het voor een sterkere competitie niet gek is om terug te gaan naar 16 of zelfs 14 clubs.
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 14:03
    Buiten Polen, Oekraïne en Rusland hebben die landen natuurlijk ook wel (aanzienlijk) minder inwoners dan Nederland.

    Noorwegen heeft 16 clubs met 5 miljoen inwoners bijvoorbeeld. Dan moeten wij toch best 2 clubs extra kunnen hebben met 17 miljoen inwoners?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 14:03]
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 14:05
    Maar zijn de Belgische en Portugese competitie niet beter dan dan de Eredivisie? En is de top van de Oostenrijkse en Zwitserse competitie niet gelijkwaardig aan de onze en die uit Griekenland zelfs beter als je de laatste jaren bekijkt?
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 14:13
    Ha! Portugal heeft ook 18 teams. En nee, ik denk niet dat die competitie beter is dan de ED. Buiten de top 3-4 is het ook niet veel soeps.

    Zwitserland staat Young Boys na 14 wedstrijden al 14 punten los en heeft de nummer 2 het heel lastig gehad tegen Vitesse. Dus zeker niet sterker.

    Griekenland: AEK heeft niets in te brengen tegen Ajax en alleen Olympiacos heeft een redelijk team, maar dan ook wel heel veel fout geld. Zelfde voor PAOK waar de voorzitter Grieks/Russische mafia is.

    Dus nee, ben het totaal niet met je eens dat die competities het beter voor elkaar hebben.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 14:14]
    Vind ik leuk
    zekers +131
    dinsdag 20 november 2018 om 14:40
    en Young Boys spelen op kunstgras
    Vind ik leuk
    Unknown007 +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 14:44
    Dank je voor de waardevolle toevoeging...

    In Bern, waar het grootste stadion van het land staat, ligt ook kunstgras. Weet je dat ook weer.

    Geef overigens in mijn eerste reactie aan dat ik tegen kunstgras ben en dat dit zo snel mogelijk van de Nederlandse velden moet.

    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6584
    dinsdag 20 november 2018 om 13:48
    En er is verdorie nog geen enkel argument gegeven waarom bij een kleinere competitie de weerstand toeneemt! Wie o wie?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 14:03
    Omdat de sterkere spelers dan eerder naar teams in de hoogste divisie gaan. De TV-gelden verdeeld hoeven te worden over minder clubs (dus meer geld per club), dus financieel meer mogelijk, dus betere spelers/meer salaris.
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6584
    dinsdag 20 november 2018 om 14:45
    Sterkere spelers gaan eerder naar teams in de hoogste divisie omdat? Zoals Schuurs? Of omdat ze dan niet meer bij een Fortuna of Emmen terecht kunnen? Die nu in de eredivisie spelen...

    Maargoed, betere spelers i.v.m. meer geld. Met het inkrimpen van de eredivisie spaar je 3,4 miljoen aan tv gelden uit. Zelfs als dat eerlijk verdeeld wordt levert dat elke ploeg maximaal 2 ton extra op op jaarbasis. Een ploeg als Willem II heeft geloof ik een begroting van 11 miljoen. Dat is dus nog geen 2%! En dan heb ik het nog niet over de vergelijking met de hekkensluiters van de competities waar we ons zo graag mee vergelijken.

    Ik krijg niet het gevoel dat we daarmee het niveau echt substantieel omhoog gaan brengen. Integendeel. Minder wedstrijden is lichter programma, dus minder karakter bij onze jongens uit de top. Minder kansen voor talenten bij kleinere teams en dus meer focus op alleen diegenen die bij de topclubs weten door te breken.
    Vind ik leuk
    AjaxFrisia +239
    dinsdag 20 november 2018 om 12:32
    Raar dat alle clubs betrokken worden in de besluitvorming en dat er niet clubs kunnen worden gedwongen tot het afschaffen van kunstgras en het accepteren van een kleinere competitie.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 12:35
    Kunstgras is goedgekeurd door de FIFA.

    Ik ben zelf wel voorstander van het plan en Den Haag was ook voor.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:21
    Doorgeslagen democratie, zeg ik op basis van datgene wat we nu weten. Niets is zo frustrerend en niet werkbaar als doorgeslagen democratie. Dat kan je wel zien aan de uitkomst van dit onderwerp, zeg ik nogmaals op basis van hetgeen we nu weten.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 13:31
    Democratie bestaat niet. Mooi verzonnen woordje.
    Vind ik leuk
    mason +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 13:39
    Democratie bestaat wel. Alleen leven wij in de schijn vorm in de westerse maatschappij. Wij leven in een indirecte democratie dat houd in dat gekozen mensen voor ons beslissen. Een echte democratie betekend dat iedereen mag stemmen op beslissingen en dat de meeste stemmen gelden.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:44
    Precies we hebben een verkapte democratie. Als de uitkomsten welwillend vallen dan heeft er wat van weg, maar als de uitkomsten niet helemaal volgens de verwachting zijn passen we het of verklaren we het niet geldig. Daarnaast heeft de minderheid teveel podium en stem gekregen en op meerdere vlakken word zo de meerderheid gegijzeld om besluitvorming op te schorten of aan te passen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 13:45
    Ik heb aan den lijve ondervonden in Nederland dat democratie niet bestaat.
    Vind ik leuk
    mason +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 13:46
    Wij leven in een indirecte democratie. Dus je hebt wat dat betreft gelijk. Het is een schijn democratie.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 13:49
    Klopt, en er heerst alleen democratie als het in 't straatje past. Kleur je buiten de lijntjes van overheden dan heb je ineens die vrijheid niet meer.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 13:47
    Het grootste probleem van de illusie van democratie is dat het altijd de minderheid onderdrukt. Democratie kan dus niet werken binnen een samenleving vol hersenspoeling waarmee de meerderheid wordt bestuurd.
    Utilisme is niet te verantwoorden. Niemand hoeft slachtoffer te zijn niemand dient geofferd te worden. Dit is Satanisme waarmee de “samenleving” is geprogrammeerd. Overvloed is altijd de realiteit ook als deze verstoord wordt door de controleurs.
    Vind ik leuk
    Emnu +4842
    dinsdag 20 november 2018 om 14:05
    Grootste probleem is dat die programmering bijzonder hardnekkig is.

    Zo verandert nog steeds de meerderheid van mensen bij het noemen van “9/11 was an inside job” in de spreekwoordelijke Mr Smith uit The Matrix om het systeeem te verdedigen.

    Als mensen nou eens begonnen met te beseffen dat de linker- en de rechtervleugel aan dezelfde vogel zitten, zou t al n hoop schelen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 november 2018 om 14:13
    Dat klopt als een bus!

    Fidel Castro zei altijd,, ''Liegen is met opzet feiten verzinnen die niet bestaan''
    Vind ik leuk
    John M. +4838
    dinsdag 20 november 2018 om 15:34
    Echte democratie bestaat alleen in Zwitserland. Het klinkt wel goed maar als er over ieder wissiewassie gestemd moet worden stagneert de boel op den duur.
    Vind ik leuk
    mason +2048
    dinsdag 20 november 2018 om 17:19
    Dat gebeurd ook niet in zwitserland. Daar worden echte actuele zaken in een referendum gegooid. En geen randzaken.
    Vind ik leuk
    John M. +4838
    dinsdag 20 november 2018 om 18:56
    Over een referendum wordt ook gestemd. Er bestaat in Zwitserland een referendum, dan wil de regering iets en het volk moet er over stemmen. De regering start dus een referendum. Als het volk (één van de politieke partijen of een gewone burger) iets wil wordt een initiatief gestart en ook dan wordt er gestemd. Dus in alle gevallen wordt gestemd. Kort gezegd: Referendum komt van de regering, initiatief komt van het volk.

    PS. Bij een initiatief moeten er een bepaald aantal handtekeningen van burgers gehaald worden, het is dus niet zo dat bij één burger alleen over een initiatief gestemd wordt.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 19:05]
    Vind ik leuk
    Montana7 +464
    dinsdag 20 november 2018 om 12:32
    Laat de kleine clubs anders in een kleine competitie gaan spelen, met gelijkgestemden.
    Vind ik leuk
    AZVork +290
    dinsdag 20 november 2018 om 12:46
    De eredivisie is een kleine competitie.
    Vind ik leuk
    peesjeevee +1986
    dinsdag 20 november 2018 om 12:34
    Hierin moet gewoon een democratie zijn. De meerderheid beslist en dat is nu niet want nu beslissen twee kleine clubs.
    Vind ik leuk
    isnake +2537
    dinsdag 20 november 2018 om 12:37
    Dat is niet waar. Het is niet zo dat alleen maar twee clubs alles kunnen tegenhouden.
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:12
    Met de nieuwe structuur zouden twee van de drie Ajax, PSV en Feyenoord elke wijziging kunnen tegenhouden.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:40
    Toen vorig jaar de stemming was over wel/niet spelen tijdens wedstrijden van Oranje hebben 4 clubs tegen gestemd. Dat voorstel werd gewoon aangenomen ( ook tegen de afspraken met de FIFA), nu stemmen 2 clubs tegen en het gaat niet door??????????
    Vind ik leuk
    Yoink +151
    dinsdag 20 november 2018 om 13:05
    Wellicht dat er meer duidelijkheid was als de feiten op tafel lagen, in plaats van de eenduidige berichtgeving vanuit de media en topdrie-gezinden.
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:11
    Er is een besluit genomen, de tegenstemmen van Emmen en Heracles waren niet doorslaggevend. De meerderheid was groot genoeg om het voorstel aan te nemen. In het voorstel staat dat er 18 clubs zouden blijven en dat kunstgras blijft worden toegestaan.
    Over een plan om meer zaken te wijzigen is niet gestemd omdat dat plan sowieso geen meerderheid zou krijgen.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    dinsdag 20 november 2018 om 12:35
    Gisteren met veel geluk 2,25 miljoen extra verdient.. nu al 4,5 miljoen voor de KNVB met nog kans op 6 miljoen extra... Gebruik een del van dit geld voor de compensatie van de dwarsliggers en we kunnen met zijn allen verder...
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:38
    Dan beloon je de dwarsliggers. Ik zou het eerder omdraaien: Doe je mee met de plannen + goed intern beleid voeren om deel te kunnen nemen aan deze nieuwe opzet dan krijg je een vergoeding. Ga je dwarsliggen, krijg je niks. We gaan toch geen miljoenen geven aan clubs die niet bereid zijn mee te veranderen.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    dinsdag 20 november 2018 om 12:54
    Probleem alleen is dat UEFA kunstgras zelf heeft toegestaan... dus de dwarsliggers kan je niet "straffen of aanpakken" ook niet door de regels te veranderen wat stemmen betreft enz... die 2,25 miljoen hadden we en de KNVb toch niet meer op gerekend...lol.. misschien kan je met dit soort bedragen het probleem definitief oplossen...
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:24
    Welk probleem? Een reset van de tegenstanders van kunstgras?
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    dinsdag 20 november 2018 om 14:11
    Verklaar je nader... wat bedoel je nou? Ik zeg alleen dat een probleem is dat niemand, dus ook de rest van de clubs en ook de KNVB niet, de clubs met kunstgras kunnen dwingen dit te veranderen..... daarvoor staan ze gewoon in hun recht...
    Ik ben zelf Ajacied, en zie het liefste iedereen op hybride en of gewoon gras... maar zoals vaker .. de regeltjes belemmeren de hele boel en je mag die clubs niet kwalijk nemen dat ze daar aan vast houden
    Vind ik leuk
    Hero.Axe +131
    dinsdag 20 november 2018 om 12:40
    Dan ga je dit gedrag wel stimuleren in de toekomst.
    Krijg je clubs zoals Emmen die dan geen stem uitbrengen terwijl zij dondersgoed weten dat dit dan als tegen gezien wordt.
    Emmen moet gewoon lekker terug gaan naar de camping om daar een balletje te trappen.
    Vind ik leuk
    isnake +2537
    dinsdag 20 november 2018 om 12:36
    Inkrimpen naar 16 clubs lijkt me geen noodzaak
    Promotie-degradatie volgens op de oude manier lijkt me wel goed, waar nummers 1 en 2 van de KKD de nummers 17 en 18 vervangen en dat nummer 16 dan met nummer 3 van de KKD nog om het 3e plekje vechten.
    Dat niet al het gras er uit gaat is meer jammer.
    En als er in plaats van een donatie van de topclubs naar de gras clubs een andere verdeling komt van tv-geld dan zou er volgens mij ook veel meer mogelijk zijn. Als de kleinere clubs meer geld uit de tv-inkomsten krijgen dan zal het verschil ook minder groot worden... als dat het probleem is...
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 12:36]
    Vind ik leuk
    John M. +4838
    dinsdag 20 november 2018 om 15:43
    Met de oude promotie/degradatieregeling ben ik het met je eens. Ik geloof niet dat er buiten Nederland nog een land op aarde is waar de nummer zeven naar de hoogste klasse kan promoveren.
    Mesjokke regeling is dat.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:36
    Dan kan bijvoorbeeld - (lees: bijvoorbeeld) de KNVB (voor zover regelgeving dit toelaat) de 10 langstzittende clubs in de ED deze besluitvorming laten doen. Dan vallen clubs als Emmen en Fortuna sowieso al af. Ik ken alle agendapunten + tegenargumenten niet, maar niet iedereen kan ongeschonden uit deze plannen komen. Lijkt de 2e kamer wel zeg maar dan 18 verschillende fracties.
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:27
    Wat een standpunt voor iemand die zich zo noemt. Als je alleen gelijk zou krijgen door ondemocratisch de regels over democratisch gekozen regels te veranderen, dan geeft dat al aan dat je ongelijk hebt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 15:57
    Democratisch gekozen regels. TOP! Kijk waar ons dat heeft gebracht. Waar een Fortuna en Emmen en noem die passanten in de ED maar op, bepalen wat we wel en niet moeten gaan doen. Gekozen regels in het verleden moeten herzien gaan worden, want juist daarom staan ze voor dit struikelblok.

    Daarbij, waar zie jij democratie wanneer een minderheid de eindstand bepaald? Gaat nergens over.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 16:03]
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 14:10
    oh oke laten we emmen en fortuna dan maar gelijk opdoeken voor de top3 waanzin ten top natuurlijk maar de rest krijgt er wel een fooi voor terug.
    laat de top 3 maar lekker een europese competitie opzetten hebben wij geen last meer van die omhooggevallen clubs die denken dat ze meer dan andere clubs zijn.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 16:00
    Ik geef tot 2 keer aan "Dit is een voorbeeld!" Optie is natuurlijk ook om meesten stemmen te gelden in te voeren. Ook prima. Als die passanten zoals een Emmen en Fortuna bijvoorbeeld maar geen struikelblok vormen. Meerdere clubs denken in eigenbelang en zijn gewoon bang voor de gevolgen.

    En het zijn geen omhooggevallen clubs. Zij hebben zich omhooggewerkt. Dat heet klasseverschil. Zij werden beter en beter sinds de oprichting i.t.t. andere clubs. Verschil moet er zijn, nu nog de competitie sterker maken.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 16:32
    en waarom zouden die clubs minder te vertellen mogen hebben?
    om de top het na de zin te maken?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 17:06
    Passanten! Staat duidelijk in mijn reactie. Laat jij gasten in jouw huis bepalen waar de meubels staan?!
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 18:35
    nee en dus ook geen topclubs die denken dat ze meer dan anderen zijn
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 20:26
    Dus nee je laat gasten dit niet doen maar de vaste eredivisie deelnemers moeten dit wel laten gebeuren door passanten? Je spreekt jezelf tegen.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 20:30
    nee ik maak geen onderscheid tussen clubs iets wat jij wel doet .
    iedereen die in de eredivisie speelt hoort daar anders hadden ze er niet gespeeld toch?en heeft daardoor evenveel recht van spreken .
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 20:34
    Tot op bepaalde hoogte. Fortuna en Emmen, waar hebben we het over. Die komen 1x in de 20 jaar langs. En wie weet welke clubs dit nog eens gaan doen. We moeten harde besluiten genomen worden zonder sentimenten. En jij denkt alleen maar binnen die sentimenten en wil het grote plaatje niet zien. Ik zeg niet dat de huidige veranderagenda perfect is maar er moet wat veranderen te beginnen bij iets kleins als echt gras ipv plastic. Wil je hier niet in mee, ok doei degraderen maar.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 20:53
    en als emmen degradeert komt bvb gae er voor terug en dan krijgen die natuurlijk het stemrecht van emmen zo moeilijk is het niet hoor.
    en je kunt clubs niets verplichten die in hun recht staan hoe jammer ook voor jou
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 20:57
    En dit typeert jouw beperkte visie want deelname aan de ED moet aan eisen gaan voldoen. Is dit niet het geval bij potentiële promovendi dan kom je er niet eens in!
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 22:25
    nou vertel welke club zou er niet in komen dan op de jong teams na allemaal en mee doen is mee beslissen
    over beperkt gesproken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 23:17
    Meedoen is beslissen? Het is geen schoolpleintje. Binnen bepaalde kaders zouden passanten niet eens mee mogen beslissen. Ook dat heb ik al eens herhaaldelijk gezegd. Er moet gewoon gewaakt worden over het algemene belang van de ED. En daar hoeft niet per definitie iedereen een vol stemrecht in te hebben. Zeker als de belangen niet aansluiten.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    woensdag 21 november 2018 om 00:45
    blijf lekker die onzin van je volhouden
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 09:18
    Onzin? Dit gebeurt overal kerel. Binnen bedrijven worden ook beslissingen genomen op hoger niveau zonder dat er een heftruck chauffeur bij zit. Hiërarchie..
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    woensdag 21 november 2018 om 10:58
    ja en al die clubs zijn bedrijven waar beslissingen genomen worden in het belang vd club dus niet in het belang vd top 3 als je het nou nog niet snapt ben je echt nog dommer dan dom en heeft reageren ook geen zin meer fijne dag.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:07
    Hahaha knuppel. Lees! Dat bedrijf is dan in dit geval de KNVB met daarbij vertegenwoordiging vanuit de clubs. Als meerderheid achter veranderingen staat dan heeft de minderheid de keus om mee te gaan of af te haken. En dan mij dom noemen. Vervolgens aan de vertegenwoordiging van de meerderheid plus KNVB om beslissingen te gaan nemen die helaas niet voor iedereen prettig zal zijn.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:08]
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    woensdag 21 november 2018 om 12:35
    knuppel en dan clubs de knvb noemen ik zou zeggen zoek hulp idioot je heb het nodig.
    en de meerderheid heeft voor dit systeem gekozen knuppeltje dan kun je de regels niet veranderen omdat de uitkomst je niet uit komt hoe dom kun je zijn snotneus.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:16
    Wow jij kan echt niet lezen en met name begrijpend lezen. Ik zeg nergens dat de clubs de knvb zijn. In samenwerking met.. dat zeg ik. En wat wil je zeggen met "meerderheid heeft voor dit systeem gekozen"? Dus?! Dat heet herzien van regels en beleid in het belang van nationaal voetbal. Op het eerste voetbalveld in Nederland stonden bomen in het midden. Vonden ze prima destijds. Zie je nu nog bomen staan? Nee, dat heet aanscherpen of herzien van reglementen.
    Vind ik leuk
    Rectificatie +1203
    dinsdag 20 november 2018 om 17:03
    Probleem is dan dat fox 95% van zijn kijkers verliest. Jouw clubbie nog maar 50 euro tv geld krijgt ipv een hoger bedrag. Geen enkele speler meer naar de competitie wil en je binnen de kortste keren falliet bent.

    Dat heet een machtspositie.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 18:34
    mooi toch dan is dus de hele competitie failliet omdat de topclubs menen meer rechten te hebben dan de kleintjes en ja dan ben je arrogant en dat heet dus geen machtspositie die ze officieel ook niet hebben anders hadden ze het kunstgras er wel door heen geduwd.
    en wat dan dan mogen die drie clubs iedere week tegen elkaar spelen kijken hoeveel tv gelden ze dan nog krijgen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 18:37]
    Vind ik leuk
    John M. +4838
    dinsdag 20 november 2018 om 15:48
    Een vraag (ik weet het niet): Hoe lang is dwarsligger Heracles in de ED? Als die bij jouw tien is gaan ze weer dwarsliggen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 16:02
    Klopt, dat meegenomen is het voorbeeld wat ik gaf niet toepasbaar. Dan maar een "meeste stemmen gelden" principe. Ik vind alles prima als clubs die niet verder denken dan hun neus lang is maar geen voordeel halen uit deze zogenaamde democratische opzet.
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1777
    dinsdag 20 november 2018 om 12:37
    Eigenlijk is het gewoon een schande. Ego's zijn belangrijker lijkt het wel. De angst lijkt te regeren bij deze talloze niets toevoegende clubs.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 18:39
    je spoort niet met je ego,s en ik denk eerder dat jou koop iedereen leeg topclub een beetje heel erg groot ego hebben als ze denken meer te zijn dan bvb een emmen.
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1777
    dinsdag 20 november 2018 om 19:16
    Och kijk de reactie van een pantoffeldiertje. Beetje hersenloos of lijkt dat maar. Let eens op je spelling, sorry dat zal te moeilijk voor je zijn.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 19:21
    lees je reactie nog eens terug en vraag je dan eens af wie er nou hersenloos is
    Vind ik leuk
    ritje +298
    dinsdag 20 november 2018 om 12:38
    hallo Het was toch 2/3 de die de doorslag zou geven? En toch niet 2 kleineklubs die dat kunnen tegenhouden? Allemaal erg vreemd! mvg ritje
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33937
    dinsdag 20 november 2018 om 12:40
    Kleine clubs moeten opzouten.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22658
    dinsdag 20 november 2018 om 12:57
    Dan blijven maar 3 grote clubs over?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 12:57]
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33937
    dinsdag 20 november 2018 om 12:59
    En de clubs die mee willen doen.
    Vind ik leuk
    Yoink +151
    dinsdag 20 november 2018 om 13:06
    Dat worden automatisch de kleine clubs die ook hun bek moeten houden en in dienst moeten werken van de top drie.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 14:15
    laat die top3 maar gewoon in eigen dienst spelen ik zou ook niet weten waarom de clubs in dienst vd top3 moet spelen en als je dat wel vind spoor je niet
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 18:41
    laat ze maar lekker in europa gaan spelen hebben wij in de eredivisie ook geen last meer van die bevoordeelde clubs.
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:29
    Dat kan niet. Als er maar drie clubs zijn dan is er waarschijnlijk een toch kleiner dan de anderen.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22658
    dinsdag 20 november 2018 om 14:03
    Dat klopt-:)
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:14
    Ben ik mee eens,kan de top 3 hun eigen competitie beginnen en de rest ook hun eigen competitie. Zal wel leuk worden 16 klassiekers in een jaar en de beker is dan echt een korte weg naar Europees voetbal 😂😂😂
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 18:37
    jij ook.
    Vind ik leuk
    ritje +298
    dinsdag 20 november 2018 om 12:41
    hallo Is het misschien een idee om als tussenoplossing te denken aan Hybride grasveld? mvg ritje
    Vind ik leuk
    zekers +131
    dinsdag 20 november 2018 om 14:45
    Ajax speelt al op een hybride grasmat en heeft een dak
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:48
    Roepen ze al jaren dat er monster uitslagen komen. Het valt nog altijd reuze mee in de Mickey mouse competitie!

    Maar indd een verandering op zijn tijd kan geen kwaad...
    Vind ik leuk
    Ramon89 +548
    dinsdag 20 november 2018 om 12:56
    Jaja. En volgend jaar zijn de uitblinkers bij de top 2 weer weg en is het gewoon weer een degradatie kandidaat die de nummer 1 de titel laat ontlopen. 1-7 is helemaal niet zo spannend, ik kan me nog een 10-0 herinneren binnen de top 3...
    Vind ik leuk
    Yoink +151
    dinsdag 20 november 2018 om 12:58
    Ach, komen de ivoren-toren mensen nog even hun plasje eroverheen doen. De volgende stap in het zwartmaken van de kleinere clubs en op die manier iets proberen te forceren. Alles voor de top drie!

    Je kan het ook omdraaien: top drie gijzelt twee hele competities met grootheidswaanzin.

    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:34
    Ivoren toren? Dit zijn geen wetenschappers, maar gewoon verkopers.
    Als het boven regent dan druppelt het beneden. Kan het walgelijker. Hier, een kruimel. Zeg eens, dank u wel. Wel met twee woorden praten, knulletje.
    Vind ik leuk
    Yoink +151
    dinsdag 20 november 2018 om 13:41
    Kartonnen toren dan :p.
    Vind ik leuk
    HanV +4625
    dinsdag 20 november 2018 om 13:50
    Ja, meneer. Heel goed dat het geen plastic toren is geworden.
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    dinsdag 20 november 2018 om 14:07
    En Chris Woerts heeft toevallig bij Feyenoord als marketing directeur gewerkt en die Frank van de Wall als tussenman bij de deal tussen Ajax en Aegon.
    Preken voor eigen parochie.
    Vind ik leuk
    ThijsW +9
    dinsdag 20 november 2018 om 13:08
    Is toch helemaal een wassen neus dit, de KNVB heeft zelf dit kolderieke stem in het leven gebracht als er 1 tegenstem gaat het al niet door.

    Is gedoemt om te mislukken ga met 18 ego's een vergaderruimte zitten en er is altijd 1 wat tegen is
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:16
    Mooie uitspraak!
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:22
    Wij van Fc ten Cate vinden dat alle clubs op kutgras moeten gaan voetballen zodat wij er goed aan verdienen.
    Vind ik leuk
    bierbuik +58
    dinsdag 20 november 2018 om 13:23
    Het is toch wat dat clubs hun eigen belangen verdedigen. Het is een schande dat niet iedereen danst naar de pijpen van de top 3.

    Wat kan het de kleine clubs nou schelen dat Ajax en PSV binnen Europa steeds verder achter lopen, als zelf moeite hebben het hoofd boven water te houden.

    Wie met een gezond verstand zou nou instemmen voor inkrimping van de competitie als je daarmee zelf een groot risico loopt om zelf te degraderen.
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    dinsdag 20 november 2018 om 14:11
    Dat van die uitslagen is ook zo'n prutargument. Dat gebeurde vroeger net zo goed. Ajax won vorig jaar met 0-8 bij ons. In dat zelfde seizoen winnen wij met 6-1 van Heracles. So what? Barcelona, Bayern, City en PSG winnen ook om de haverklap met grote cijfers. Het is gewoon zoeken naar schijnargumenten om hun wil door te drammen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:35
    Persoonlijk vind ik het bullshit dat de competitie kleiner moet ik zou juist zeggen groter aangezien je al minder westrijden speelt dan de grote competities .
    Sowiso naar 20 vergroten .
    Eventueel samen voegen met belgie zou toch helemaal moii zijn dan heb je twee sterke competities van de top en subtob uit belgie en nederland in de (eredivisie) en allee wat daar net acbter komt dan in de zogenaamde keuken kampioen divisie wellicht met andere namen .
    Maargoer ze willen een kleinere compititie die zowiso niet sterker word naar mijn mening .

    Kunstgras afschaffen mee eens echt gras is het mooiste en beter voor de belasting van de spelers en officials uiteraard .

    Vind ik leuk
    HupHolland +2857
    dinsdag 20 november 2018 om 13:59
    "Het is onverstandig dat er niet voor is gekozen de competitie in te krimpen naar 16 clubs, waardoor er meer weerstand zou komen en de kwaliteit van de individuele spelers zou toenemen."

    Ik vind dit zo'n zwakke AANNAME. Het is juist zo dat competities met minder dan 18 clubs het veel slechter dan clubs met meer dan 18 clubs.

    Het is echt NIET zo dat als Emmen afvalt in de Eredivie, dat deze Emmen-splers over de wel eredivisie clubs zouden worden verdeeld en die clubs een boost zou geven. Nee, sterker nog, deze spelers zouden waarschijnlijk veel minder snel ontdekt worden. Oftewel talent gaat verloren en Nederlands voetbal raakt nog meer achterop.

    Daarnaast wordt de competitie ook NIET sterker als alle clubs niet meer tegen Emmen hoeven te spelen. Ze zouden immers al die clubs die wel Eredivisie spelen nog steeds ontmoeten. Het enige wat het teweeg brengt is minder wedstrijden per seizoen. Daarbij is Emmen niet eens de zwakste club in de Eredivisie, oftewel de Eredivisie wordt alleen maar zwakker.

    Je kunt dan wel allerlij play-offs enzo invoeren, maar dat maakt de competitie alleen instabieler. Ajax en PSV blijven toch wel de streksten, want die hebben het meeste geldt en de beste accomodaties en al het andere wat erbij hoort.

    Dat clubs 5.5 miljoen aan kijkgelden enzo ipv 5 miljoen, zal ze ook echt niks sterker maken.

    In Nederland moeten we eerst eens de oorzaak begrijpen. Dat is dat Nederland een klein land is, daardoor minder voetbal talent voortbrengt, minder toeschouwers kent en minder geld is dan dus een logisch gevolg.

    Het maakt niet zoveel uit hoe je de competitie dan indeeld, want die ene of twee clubs die wel CL spelen zullen altijd het tig-voudige van de andere clubs verdienen.

    Het is ook te hopen dat zoveel mogelijk dezelfde clubs zich voor Europa plaatsen, Dan zijn er tenminste nog een paar clubs die in het Europese geweld meekunnen. Des te competiever de Eredivisie wordt, des te meer clubs zullen Europese deelname kunnen afdwingen, waardoor deze gelden bij meer verschillende clubs terrecht komen. Maar voor individuele clubs wordt het juist minder, waardoor de kans bestaat dat ook ajax en PSV op den duur afhaken.

    Het is beter om de Eredivisie uit te breiden naar 20 clubs. Dan creeer je meer interessante (midden-moot en EL-kwalificatie) wedstrijden. Je hebt ook meer spelers die zich tegen Ajax en PSV kunnen bewijzen. Er zijn meer wedstrijden (=ervaring en inkomsten) voor de kleinere clubs.

    Tegenwoordig degradering 3/18 (18.75%) clubs, verlaag dat naar 2/20 (10%) clubs. Dat biet vele clubs meer zxekrrheid om handhaving in de Eredivisie en kunnen daarop hun budgetten aanapassen/verhogen.

    Maargoed, de kern van het probleem is hiermee nog niet aangepakt.

    Een van de grootste problemen is dat talenten makkelijk worden weggekaapt door (buitenlandse) top-clubs. Doe hier iets aan! Kinderen verkopen zou aangepakt moeten kunnen worden. Talentjes hebben hier niks aan en Nederlandse prof-clubs ook niet.

    Een ander probleem is 'sateliets-clubs'. Clubs die in de sub-top meedraaien omdat ze vele huur-spelers hebben van (Europese) toppers missen continuiteit en zullen de top nooit halen. Daar moet je wat aan doen. Huren van spelers demotiveren en het aankopen van spelers (voornamelijk financieel) makkelijker maken.

    Ajax en PSV zouden bijvoorbeeld ook veel meer van hun 'talenten' bij andere Eredivisie clubs kunnen/moeten stallen ipv Orejuela's, Cassierra's, Johnsens etc. in de Keuken divisie te stallen. Dat is goed voor Ajax/PSV, goed voor de Eredivisie en goed voor deze talenten.

    Je kunt TV-gelden verhogen, waardoor clubs hogere inkomsten krijgen en je kunt er ook voor zorgen dat de hele Eredivisie meer meeprofiteert van europees succes, zodat kleinere clubs meer te besteden krijgen.

    Je moet per direct van kunstgras af, als je meer buitenlands talent aan wilt kunnen trekken en minder nederlands talent wilt zien vertrekken. Maar ook als je wilt dat talenten zich op velden ontwikkelen waarop internationaal wordt gespeeld en niet op velden spelen die zich anders gedragen.

    Onderzoek de mogelijkheden voor meer (Europese) wedstrijdenvoor de subtoppers en middenmoot die niet (meer) in Europa actief is. Liefst in een competitie verband. Dit levert aanzienelijk meer ervaring en ook geld op.

    Sorry, ik was een beetje aan het brain-stormen. Maar ga er alsjeblieft niet vanuit dat Nederland internationaal sterker wordt als de competitie kleiner wordt. Dat is een hele verkeerde gedachte, want Nederlands is en blijft een klein land en hetzelfde probleem blijft bestaan of wordt alleen maar groter.

    'als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'. ...... daar teken ik voor. Nederlands lag financieel altijd veel achter op europa en deed het niet zo slechts zonder al die huurspelers en buitenlandse investeerders


    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    dinsdag 20 november 2018 om 14:13
    AMEN!
    Vind ik leuk
    HupHolland +2857
    dinsdag 20 november 2018 om 14:24
    Waar is de koffie?
    Vind ik leuk
    4everfcu +3513
    dinsdag 20 november 2018 om 14:07
    grappig het zijn juist de topclubs die de kleintjes gijzelen
    Vind ik leuk
    adje56 +12