WK 2019: wanneer is de loting en wie kunnen de Oranje Leeuwinnen treffen?

WK 2019: wanneer is de loting en wie kunnen de Oranje Leeuwinnen treffen?

Gepubliceerd: zaterdag 8 december 2018 om 08:35za 08-12-2018 om 08:35

Zaterdag gaan de Oranje Leeuwinnen in de koker voor de loting voor het wereldkampioenschap voetbal van komende zomer. Wie kan Oranje allemaal loten en wat moet je weten over het eindtoernooi? VoetbalPrimeur zocht het uit.

Wanneer is de loting voor WK vrouwen 2019?
De loting voor het WK vrouwen vindt op zaterdag 8 december 2018 rond 18.00 uur plaats. Het Nederlands elftal, dat zich via de play-offs kwalificeerde voor het eindtoernooi, weet na de loting tegen welke landen het volgend jaar zomer strijdt voor een ticket voor de achtste finale van het WK.

Hoe ziet de potindeling voor de loting voor WK 2019 eruit?
De Oranje Leeuwinnen zitten in pot 2. Dat betekent dat de ploeg van Sarina Wiegman minimaal één hele sterke opponent zal treffen. In totaal doen 24 landen mee aan het WK. Die landen worden verdeeld over zes potten van vier landen.

De exacte potindeling is vrijdag 7 december bekendgemaakt, toen de nieuwste FIFA-ranking bekend werd gemaakt. De potindeling is als volgt:

Pot 1: Frankrijk, Engeland, Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Australië
Pot 2: Japan, Zweden, Brazilië, Spanje, NEDERLAND, Noorwegen
Pot 3: Zuid-Korea, China, Italië, Schotland, Nieuw-Zeeland, Thailand
Pot 4: Argentinië, Nigeria, Chili, Jamaica, Kameroen, Zuid-Afrika

Het Nederlands elftal zal een tegenstander loten uit pot 1, pot 3 en pot 4.

Zijn er landen die Oranje niet kan loten?
Ja, Oranje hoeft het in de groepsfase niet op te nemen tegen de landen die ook in pot 2 zitten. Een confrontatie met Brazilië, Spanje of Noorwegen is, met deze potindeling, in de groepsfase dus uitgesloten.

Verder zijn er drie belangrijke zaken om te onthouden als het op de loting aankomt:

1. De loting vindt per pot plaats. Dus eerst wordt bepaald in welke groep de landen uit pot 1 terechtkomen, daarna krijgen de landen uit pot 2 een groep toebedeeld, daarna de landen in pot 3 en tot slot de landen in pot 4. Een plekje is al bezet: Frankrijk zit als gastland in Groep A en speelt zodoende ook de openingswedstrijd van het toernooi in Parijs.

2. Tijdens de loting worden de landen op alfabetische volgorde aan de groepen toegewezen. Frankrijk zit dus in Groep A, het volgende land dat uit de koker rolt komt in Groep B terecht en zo door tot Groep F.

3. De enige restrictie tijdens de loting is dat twee landen uit dezelfde kwalificatiezone niet bij elkaar in de groep mogen komen. Europa vormt hier een uitzondering op, omdat in totaal negen Europese landen deelnemen aan het toernooi. Daarom zullen de groepen A tot en met F uit minimaal één en maximaal twee Europese landen bestaan. Wanneer het Nederlands elftal bij Frankrijk terechtkomt in groep A, kan het dus geen Europees land uit pot 3 loten. In pot 4 zitten overigens geen Europese landen.

Kun je niet wachten? Via deze draw simulator kun je de loting alvast simuleren. 

Waar en wanneer is het WK 2019?
Na de loting is het toeleven naar het eindtoernooi. Het WK voor vrouwen wordt van 7 juni 2019 tot en met 7 juli 2019 gehouden in Frankrijk. In totaal zijn er negen speelsteden en negen stadions.

Groepswedstrijden en achtste finale
Reims - Stade Auguste-Delaune (21.127 plaatsen)
Grenoble - Stade des Alpes (20.068 plaatsen)
Montpellier - Stade de la Mosson (32.900 plaatsen)

Groepswedstrijden, achtste finale en kwartfinale
Valenciennes - Stade du Hainaut (24.926 plaatsen)
Le Havre - Stade Océane (25.178 plaatsen)
Parijs - Parc des Princes (47.929 plaatsen)
Rennes - Roazhon Park (29.778 plaatsen)

Groepswedstrijden, achtste finale en troostfinale
Nice - Stade de Nice (35.624 plaatsen)

Halve finales en finale
Lyon - Stade de Lyon (59.186 plaatsen)

Belangrijke data
8 december 2018: loting WK
7 juni - 25 juni 2019: groepswedstrijden
27 - 29 juni 2019: kwartfinales
2 en 3 juli 2019: halve finales
6 juli 2019: troostfinale
7 juli 2019: finale

(Jurgen van der Hoeven / VoetbalPrimeur)

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Hoe ver komen de Oranje Leeuwinnen op het WK?

(446 stemmen)

Plaats een reactie

voorstopper +1154
woensdag 5 december 2018 om 12:02
Vrouwenvoetbal interesseert met net zoveel als korfbal of curling.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:19
Inderdaad. PSV-BATE Borisov of ajax - athene trekt al veel meer kijkers. Wie kijkt er nou naar het vrouwen WK...
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 14:14
Pfff hebben we hem weer
Vind ik leuk
Lucky Kes +7907
vrijdag 7 december 2018 om 10:37
Ik
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:50
Met alle respect voor Ajax en PSV, want ze doen hun best meer kunnen ze niet. Maar wie van echt voetbal houdt, ik heb Bate Bori niet gezien en AEK ook niet, Ajax en PSV hebben nauwelijks iets te vertellen toch? Ze zijn willig kanonnenvlees.
De vrouwen doen echt mee.
Vind ik leuk
rexxo +15645
zaterdag 8 december 2018 om 08:56
Je bent altijd irritant aan het provoceren alleen in dit geval geef ik je eenmalig gelijk.
Vind ik leuk
mcmodd +28533
zaterdag 8 december 2018 om 11:15
Laat ik je dit zeggen: ik zat in een bomvol stadion toen deze vrouwen tegen Zwitserland thuis (De Galgenwaard) moesten spelen. De sfeer, de manier van voetballen, soms stevig ingrijpen zonder gemeen te worden, het had allemaal met voetbal - met goed voetbal - te maken. Als je je afvraagt wie er nu kijkt naar het WK voor vrouwen zal je ze wellicht nooit in Oranje hebben zien spelen. De enig terechte vraag is dan: waar praat jij over? Als je al niet naar ze kijkt, ga dan iets doen wat volgens jou een beetje nuttig is en verveel ons niet met zo’n vervelende reactie.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 13:07
Misschien topic van vrouwenvoetbal niet meer lezen of openen? Volgens mij zijn jullie er dan vanaf! Vrouwen doen het de laatste jaren beduidend beter dan de mannen. Die zijn nu gelukkig weer op de weg terug.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
vrijdag 7 december 2018 om 10:33
De vrouwen doen het beter dan het Nederlands elftal op dezelfde manier dat amateurs die kampioen worden van hun divisie het beter doen dan het Nederlands elftal.
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:51
Mee eens, ik zie nu in het team van Koeman een soort teamgeest ontstaan die de vrouwen al jaren hebben, er is hoop dat mannen ooit ook weer echt meedoen.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6336
vrijdag 7 december 2018 om 10:46
Vandaar dat ze de reacties van woensdag er vandaag nog bij hebben.
Zo lijkt het totaal aantal nog wat.

Ben er ook voor om die niet de oranje leeuwinnen te noemen maar de Oranje-poezen.
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:44
Dat kan, mij interesseert normaal voorstoppers niet, al vind ik Stefanie vd Gragt wel geweldig, maar daarnaast houd ik van echte voetballers en die zitten er genoeg bij de Leeuwinnen. Heerlijk dat ze meedoen, zodat we op voetbalgebied nog meetellen.
Vind ik leuk
Edenees80 +496
zaterdag 8 december 2018 om 10:29
Maar toch wel reageren op een vrouwenvoetbal topic? Bij geen interesse gewoon negeren en niet lezen.. Het interesseert mij namelijk helemaal niets dat vrouwenvoetbal jou niet interesseert!
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:04
De Amerikanen schat ik toch wat hoger in voor de titel.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:08
Nou, is er hier iemand aanwezig die mij kan vertellen welke landen pittig zouden worden en waar ze met gemak overheen walsen?

Jamaica lijkt mij wel Chili.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:43
Vs en frankrijk zijn de grootste kanshebsters
[Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 12:44]
Vind ik leuk
Lucky Kes +7907
vrijdag 7 december 2018 om 10:38
En duitsland met Canada ook niet vergeten
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 13:07
Heb jij zicht op hoe goed die zijn dan? Ik zie alleen de Leeuwinnen en die lijken me echt een kans te maken in Europa domineren ze nu al.
Sportmentaliteit van Amerikanen is altijd voorbeeldig maar die van Nederlandse vrouwen ook, kijk maar naar alle sporten in dit land waar vrouwen aan meedoen.
Vind ik leuk
Roeptoeter +18677
woensdag 5 december 2018 om 12:10
Gaat er getwerkt worden?
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:10
Oranje kan de volgende landen treffen. Frankrijk, Engeland, Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Australië,
Zuid-Korea, China, Italië, Schotland, Nieuw-Zeeland, Thailand
Argentinië, Nigeria, Chili, Jamaica, Kameroen, Zuid-Afrika.

Zo gemakkelijk is het antwoord op de zeer moeilijke vraag van VP
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:56
Ja, je hebt gelijk dit is veel overzichtelijker.
Ik dacht eerst; weer Zweden en Noorwegen maar nu is het duidelijk.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:12
Betere vraag is kunnen ze twerken??
Vind ik leuk
mcmodd +28533
zaterdag 8 december 2018 om 11:20
Je komt thuis wel heel erg tekort hè? Of heb je er nog geen botje in kunnen krijgen?
Vind ik leuk
0260165 +726
woensdag 5 december 2018 om 12:36
Ik kijk naar bericht VP: 'Oranje strijdt om 8e finales, 'er gaan 24 ploegen naar het WK'. Ik denk: dus de beste 3 van de 4 gaan door in de groepsfase? Ik zie plaatje van VP waar geen 8e finales op staan, ik denk: uhhh dus alleen de beste 2 nummers 2 gaan ook door???
Vind ik leuk
imho +2351
woensdag 5 december 2018 om 12:42
https://www.ekvrouwen.nl/speelschema-wk-voetbal-vrouwen-2019-met-wedstrijden-oranje-leeuwinnen/

er gaan er dus 16 door. nrs 1 en 2 en de 4 (vd6) beste nrs 3. Dat moet dus reëel zijn. Groepswedstrijden zijn tm 20 juni (ipv 25 juni) de kwartfinale is van 22 tm 25 juni.
Vind ik leuk
0260165 +726
woensdag 5 december 2018 om 12:44
Idd, ik had t maar ff opgezocht, ze kunnen achtste finales 22 t/m 25 Juni in t plaatje zetten....
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:57
Das betere info, waarvoor dank.
Ik kan niet wachten, het is genieten van die teamgeest.
Vind ik leuk
imho +2351
woensdag 5 december 2018 om 12:38
Australië, Jamaica en Thailand dan maar.

Wat ik wel opvallend vind, Noord-Korea staat 11e op de wereld (niet dat ze mee doen aan het wk), maar dat is toch vrij hoog.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21665
vrijdag 7 december 2018 om 10:35
Waarschijnlijk krijgen die vrouwen in Noord Korea alleen eten als ze goed spelen en wordt hun familie gemarteld als ze verliezen. Dan ga je wel je best doen.
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 12:59
Het is een optie voor de mannen, want de vrouwen doen het zonder marteling ook al geweldig.
Maar kijken naar mannen is wel een marteling voor de kijker. :)
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:57
De loting:
Pot 1-Pot 2-Pot 3-Pot 4

Volgens mij zijn er veel meer potten bij het vrouwenvoetbal.
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 13:02
Kijk bij de mannetjes naar gekleurde haartjes en tatoos en je gaat je afvragen of ze misschien homo zijn. Die vallen normaal meer op uiterlijkheden dacht ik.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 13:40
Hihi. POTindeling
Vind ik leuk
Bruno Conti +1376
woensdag 5 december 2018 om 15:19
who gives a damn...pfffff
Vind ik leuk
Cookee +12918
vrijdag 7 december 2018 om 13:03
Ik zie liever vrouwen, jij ziet liever mannen, geef gewoon toe dat je 'anders' bent, is geen schande meer. :)
Vind ik leuk
Bruno Conti +1376
vrijdag 7 december 2018 om 15:56
ooo op die toer...pfffff vermoeiend... nee man , vrouw, homo of nie , maakt nietssss uit vriend(in), tisss alleen dat het te sloom is, het ziet er niet uit... geef mij dan maar vrouwen handbal, tennis , volleybal, hockey.. of echt veel beter om te zien... . Beetje zielig dat je denkt dat als je niet graag naar dat trage, onderontwikkelde vrouwenvoetbal kijkt , dat je dan homo zou zijn... zooooo sneu... hahaaa
Vind ik leuk
Cookee +12918
zaterdag 8 december 2018 om 17:07
Je hebt iig humor, proficiat. Ik dacht even dat dit weer zo'n zure man was die bang is dat vrouwen ook het voetbal inpikken.

Ik zal wel een tick hebben, ik kijk ook liever Sharapova dan mannen, zal mijn dokter eens vragen hoe dat zit. Ik had Oranje en de Leeuwinnen opgenomen maar 't tempo bij de vrouwen, lag hoger en vaak is de bal ook sneller voorin dan bij de mannetjes. En zeker als Stefanie vd Gragt straks terug is.
Matthijs naar Virgil, naar Matthijs... vermoeiend traag hoor?
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6336
woensdag 5 december 2018 om 16:34
Ik hoor het achteraf wel wie het is geworden
Vind ik leuk
Lucky Kes +7907
vrijdag 7 december 2018 om 10:41
Zal ik je gelijk vertellen ;-)
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 23:52
Tlijken vaak net koeien op een grasveld die vrouwmensjes. Geen aandacht geven die vrouwen. Kennen er geen mallemoer van. Het ziet er ook echt niet uit wanneer je zo’n wedstrijd ziet. Te houterig en te weinig gogme.
[Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 23:53]
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 12:43
Voetbal is voetbal.
Vind ik leuk
10Wijnaldum +1146
zaterdag 8 december 2018 om 08:53
tijdens de loting worden de landen op alfabetische volgorde aan de groepen toegewezen. Frankrijk zit dus in Groep A, het volgende land dat uit de koker rolt komt in Groep B terecht en zo door tot Groep F.

Sinds wanneer is dit op alfabetische volgorde ???
Vind ik leuk
mcmodd +28533
zaterdag 8 december 2018 om 11:28
Voor het eerst.
Vind ik leuk
G.Kopf +5574
zaterdag 8 december 2018 om 09:23
.