Update: Engeland smult van presentatie Bielsa: 'Spionnen naar elke tegenstander'

Update: Engeland smult van presentatie Bielsa: 'Spionnen naar elke tegenstander'

Gepubliceerd: woensdag 16 januari 2019 om 19:41wo 16-01-2019 om 19:41

Paniek in Leeds: de succesvolle Leeds United-manager Marcelo Bielsa zal woensdagmiddag om zes uur Nederlandse tijd een persconferentie beleggen. Engelse media suggereren dat El Loco zijn vertrek aan gaat kondigen bij de Championship-koploper.

Het medium One Football komt met deze berichtgeving op basis van 'bronnen rondom de club'. Mogelijk heeft het besluit te maken met de geruchtmakende 'spionagegate': Leeds United speelde vrijdag de topper tegen Derby County en Bielsa had van tevoren een mannetje naar Derby gestuurd om de besloten training van The Rams te bekijken. De bewuste 'spion' werd echter betrapt en de Engelse voetbalbond heeft een onderzoek naar de handelswijze van de Argentijnse manager aangekondigd.

De excentrieke Bielsa ging afgelopen zomer aan de slag in Leeds en is hard op weg om de roemruchte club voor het eerst sinds 2004 naar het hoogste niveau te leiden. El Loco heeft echter de reputatie dat hij nooit lang bij zijn clubs blijft. Bij het Franse Lille hield hij het tijdens zijn eerste seizoen in november al voor gezien. Het jaar daarvoor was hij zelfs na twee dagen al vertrokken bij SS Lazio.

Update 19.41: Leeds United-manager Marcelo Bielsa stapt niet op, maar heeft woensdagavond een uitgebreide Powerpoint-presentatie gegeven aan de pers. Reden is de ophef die ontstond over zijn beslissing om vorige week een spion naar de training van tegenstander Derby County te sturen. Bielsa vindt dat hij niets verkeerd heeft gedaan in 'Spy-gate'.

"We hebben trainingen van al onze tegenstanders bekeken", bekende El Loco. Leeds versloeg concurrent Derby afgelopen vrijdag met 0-2. "We hebben ook alle 51 wedstrijden van Derby County van vorig seizoen bekeken. Dat heeft in totaal zo'n 300 uur gekost. Zo pakken we het bij iedere wedstrijd aan. We nemen deze competitie uiterst serieus. Ik heb nooit beseft dat ik misschien regels ging overtreden."

Plaats een reactie

psvfan1913 +7568
woensdag 16 januari 2019 om 17:21
Na 2 dagen vertrokken bij Lazio?? Hoe dan!
Vind ik leuk
oke dan +4524
woensdag 16 januari 2019 om 17:31
Gewoon met de auto
Vind ik leuk
Il Gordo +18253
woensdag 16 januari 2019 om 17:39
Ze gewoon de vinger geven omdat hij vond dat de Italiaantjes hun beloftes niet nakwamen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 18:15
Dat hebben Italianen wel vaker.
Vind ik leuk
Vinnie J +1974
woensdag 16 januari 2019 om 17:21
Op naar Feyenoord.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:28
Laat maar komen, altijd beter dan die " succes " trainer die we nu nog hebben.
Vind ik leuk
jari11 +3326
woensdag 16 januari 2019 om 17:32
Wat is er mis met van Bronkhorst? Super aardige gozer, en hij heeft jullie voor het eerst in 18 jaar een kampioenschap bezorgd. Kan hij de groep niet meer motiveren?
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:34
Sorry jari11 maar ik ga het niet meer uitleggen dat we o.a. het kampioenschap niet alleen aan van Bronckhorst te danken hebben.
Vind ik leuk
jari11 +3326
woensdag 16 januari 2019 om 17:40
Oke sorry maar ik heb het niet meegekregen dat je het vaker uit hebt gelegd. Maar prima!
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:47
Nog een keertje dan speciaal voor jou.

Maar van Bronckhorst heeft o.a. het kampioenschap te danken aan Dick Advocaat, Dirk Kuyt en KEA.
Want nu staat hij er alleen voor en het gaat alleen maar bergafwaarts met Feyenoord.
En nee, die KNVB beker die hebben we nu wel te veel en te vaak gewonnen en ook die JC schaal.
Vind ik leuk
fedor2501 +6272
woensdag 16 januari 2019 om 18:27
Je moet je doodschamen muppet.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 20:19
"Te veel en te vaak"
Triest ben jij.
Hoe kan je nou weer een prijs te vaak winnen.
Vind ik leuk
mcmodd +26843
woensdag 16 januari 2019 om 20:31
FeyenoordFan, het is toch altijd een kwestie van samenwerking, van teamwork? Kampioen worden kan echt niemand in zijn eentje. Het is aan jou om iets van Bronckhorst te vinden, maar dat is toch zeker geen munitie om iemand met een andere mening om zijn oren te slaan? Weet je wel wat er allemaal op het bord van een trainer komt te liggen als die er werkt?
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 20:39
Goeie reactie, maar wil er graag het volgende over zeggen.
Laten dan die mensen ook niet het kampioenschap en die andere prijzen op het conto van Van Bronckhorst alleen schuiven want dan sla ik ze wel met munitie om zijn oren.
En dat doet een trainer zich zelf toch aan als hij het niet meer aankan? Dus wat dat bord betreft dat schept hij zelf op.

Vind ik leuk
Koeien +3704
woensdag 16 januari 2019 om 21:43
Je onderschat Van Bronckhorst. Feyenoord steekt een beetje schril af na de kwaliteitsinjecties die PSV en Ajax dit seizoen wél hebben gehad, maar clubs als Utrecht, AZ en Vitesse halen het bij lange na niet wat ze in Rotterdam op de mat leggen.

Tuurlijk heeft het geholpen dat Kuijt zijn loopbaan met een geweldige knal bij jullie afsloot en je gebruik kon maken van zo'n pure klasbak als Avocaat, maar G.v.B weet de poppetjes wel neer te zetten. Misschien juist wel in de tijden dat het even minder gaat.

Jouw club hoort bij de traditionele top3 en dat gaat onder Gio, ondanks dat de andere 2 nu een totaal superieure selectie hebben ook gewoon zo blijven.

Wees trots op je club en steun je trainer man, je doet alsof de beker en de schaal iets denigrerends is.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 21:43]
Vind ik leuk
GetRekt +1971
woensdag 16 januari 2019 om 18:11
Het voetbal onder Gio is gewoon ondermaats. Haalt niet eruit wat erin zit. Respect voor z'n prestaties, maar beoordelen op zijn daden van dit moment. En dan kom je gewoon tot de conclusie dat het niet goed genoeg is. Het is geen schande om achter Ajax en PSV te staan, maar de manier waarop is wel kansloos.
Vind ik leuk
rexxo +11222
woensdag 16 januari 2019 om 17:33
Niet de meest stabiele man, hij heet niet voor niks Loco.

Vergeleken met Bielsa is Aad de Mos Olympisch kampioen zuignap.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:35
Snap ik niet maar dat zal wel aan mij leggen.
Vind ik leuk
rexxo +11222
woensdag 16 januari 2019 om 17:39
Aadje Jenever is bij veel clubs voortijdig vertrokken met een zak pegels.

Bielsa is nog erger, is bij veel meer clubs eerder zelf opgestapt. geloof een keer binnen een paar dagen.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:46
Het grote verschil is natuurlijk; Bielsa stapt op als het hem niet meer zint, De Mos vertrekt als hij de club niet meer zint.
Vind ik leuk
Ove +2493
woensdag 16 januari 2019 om 17:37
Volgens mij werkt hij via een uitzendbureau,3 maanden hier ,2 maanden daar etc
Vind ik leuk
Arbee +2480
woensdag 16 januari 2019 om 17:23
Laten we maar even rustig doen, OneFootball is nou niet bepaald een bron die vaak scoops heeft die waar blijken te zijn.
Vind ik leuk
TheRedMen +3594
woensdag 16 januari 2019 om 17:24
Lijkt me wel een enorme tegenslag voor Leeds. Dit seizoen doen ze eindelijk een keer lang mee voor promotie en dan stapt de trainer op. Hopelijk weet Leeds ondanks het vertrek van Biesla alsnog te promoveren. Met zo'n stadion, fanbase en geschiedenis hoor je gewoon in de PL thuis.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4390
woensdag 16 januari 2019 om 17:25
Zo, dat is de kans voor Norwich om toe te slaan. Zou echt een mokerslag zijn
Vind ik leuk
Gewoon Bas +2239
woensdag 16 januari 2019 om 17:26
Net nu ze bovenaan staan, gaat ook nooit goed he
Vind ik leuk
Il Gordo +18253
woensdag 16 januari 2019 om 17:39
Kut.
Vind ik leuk
Pancev +1043
woensdag 16 januari 2019 om 17:44
Met peren?
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 17:45]
Vind ik leuk
Il Gordo +18253
woensdag 16 januari 2019 om 17:48
Ja.
Vind ik leuk
Smithsonian +43120
woensdag 16 januari 2019 om 17:41
Blijft een aparte vent.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 17:43
Bielsa is en blijft natuurlijk een geniale gek die op ieder moment een drastisch besluit kan nemen. Wellicht vindt hij dat zijn integriteit is aangetast en dat hij daarom niet verder kan.. Maar ergens zou het ook wel typisch Bielsa zijn om zo met iets te komen dat tegen alle verwachtingen ingaat, we zullen zien.

Een vertrek zou wel het laatste zijn wat Leeds nu kan gebruiken, want sinds zijn komst afgelopen zomer is er zowel qua veld als resultaten een zeer spectaculaire progressie geboekt en ze waren dan ook hard op weg om te promoveren, hij wordt er logischerwijs dan ook op handen gedragen.


[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 18:09]
Vind ik leuk
Pancev +1043
woensdag 16 januari 2019 om 17:46
En hup Wagner die het stapje binnen West Yorkshire maakt van Huddersfield naar Leeds?
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 18:29
Haha ja, voorlopig blijft Bielsa i.i.g. lekker zitten waar hij zit en gelukkig ook maar.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 18:16
Hij blijft gewoon de manager, dus toch een storm in een glas water. Zeer gunstig voor de club Leeds en de fans.

..

Zijn statement van vanmiddag:

I called this press conference because we have the classic press conference before playing Stoke City.

And I thought the spy matter would take time I would like to dedicate to the game. My goal regarding this situation of which I am the only one responsible.

I wouldn’t like to mix it with the games and the play.

And if you allow me I would like to make a summary of what happened.

It’s about watching from a public space an activity that is realised in a private space without the agreement with the goal of both gaining sports advantage and hurting the fair play.

I already said I was the only one responsible for this situation. The club is not responsible whatsoever and nobody on my staff is responsible for it.

The person who did that followed my orders and I am the only one responsible.

Many people made an opinion on my behaviour. Many expressing, condemning the behaviour, saying that it was not ethical, that it was immoral. That it was violating of affecting fair play. That it was cheating. This club thought it was obliged to present public excuses to Derby County.

And I was pubicaly told that my behaviour was not respecting the principles of integrity which is the basis of the club.

Many managers, ex-footballers and footballers thought my behaviour was respectfulness. The last point of this situation is that the league after a complaint made by Derby County decided to open an investigation on my behaviour. So they will evaluate if I behaved bad and if my behavoiur affected the prestige of the club or the league.

One other point I would like to talk about is that I’m going to make it easier for the investigation of the league.

I’m going to give the information it needs and I assume the fact that my behaviour is heard from the most extreme position.

In a few words I can tell you we observed all the rivals we played against and we watched all the training sessions of the opponents before we played against the.

My goal is to make the investigation easier and I don’t think that something is going to make worse what they are looking for than what I’m saying right now.

By doing that I assume the possible sanction of the authorities.

I don’t want to compare my behaviour, my situation with previous behaviours regarding this subject.

I’ve heard that there are other behaviours which also effect the fairplay but I don’t want to defame myself by attacking others. I don’t want to point to any other situation that is not linked to my responsibility.

Regarding what I’ve done, it’s not illegal. It’s not specified, it’s not described, its’ not restrained. We can discuss it, it’s not seen as a good thing, but it’s not a violation of the law.

I know that not everything that’s legal is not right to do. You have many things that are legal, but not right, This is true as the fact that all the wrong things you do are not done with bad intention.

Those who behave bad, regarding the subject we talk about, getting information, advantages with what is called cheating behaviour. That’s why I repeat again, it’s not because it’s legal that it’s the right thing to do.

And it’s not because you have a wrong behaviour that you have bad intentions or the intention to cheat.

Of course if you obeserve the situation, we call it spying and we say it’s spying.

I can’t say it’s the right thing to do.

What I’m trying to explain, I didn’t have bad intentions and I didn’t try to get an unfair sports advantage. I did it because it was not illegal and not violating a specific norm. You have norms that are linked to habits, you have norms that are linked to social condemnation ad you have norms linked to what the law says.

Of course I have a point of view, but it;’s not important to other points of view. Lampard says he doesn’t believe I have bad intentions.

He believes that I violated the fair play spirit so I have to adapt to the rules that are linked to English football.

Nobody ignores that all professional members of football want to work in English football.

We have some conclusions, we have some analysis that says the Championship is the 6th biggest competition in the world. With very strong arguments. If the authorities want to protect the competition, condemning those who behave with bad intentions or those who affect the prestige of the league with their behaviour, they create a product with occupies the space it occupies.

So we have to respect the procedures that are chosen and the sanctions on those who make mistakes.

I regret to make the exposition I made now, because I don;’t like to talk about me because as for my job. As I am overexposed to the media, I don’t like being in the media too much. But this explanation is important. When you watch an opponent. You’re looking for specific information.

You want to know the starting XI, the tactical system they will use and hte strategic decisions on set pieces. These are the 3 main axis that the head coach usually analyses. When you watch the activity of the opponent, you get this kind of information the day before the game or you confirm the information you already have. Obviously it’s not information that allows you to build a project which allows you to analyse the game. This is not the norm.

I repeat again: I’m not trying to justify my behaviour. As Lampard said, but behaviour cannot be justified.

And that he does not accept the explanation I gave. And he said the information allowed him to know how to train a team abroad one day.

He wanted to say I should have gathered information to see what was the impact of my behaviour.

All the information I need to plan the game against an opponent i gather it without having the necessity to watch the opponent’s training session.

So why did I do it?

It’s just because I thought I was not violating a norm. As i reached this conclusion, I gathered information that I can obtain in another way, in another manner. I would like to explain how the brain of a head coach works, or at least those who work like me.

Apart from the players in a club you have around 20 staff members.

These 20 people create a volume of information. Absolutely not necessary.

And it doesn’t define the path of the competition.

So why do we do that?

Because we feel guilty if we don’t work enough. Because it allows us not to have too much anxiety.

And we think that by gathering information we feel we get closer to a win.

In my case, it’s because I’m stupid enough to allow myself this kind of behavoiour.

In a few words I will tell you something that is not easy to explain, is how we analyse each opponent without having to watch their training session.

This information I will give you is that this analysis has been done using 360 hours of work.

When I say that I know that people laugh at you when you create this much data.

When you have strong data, it allows you to make a caricature of the one who is saying that.

I am good at give others the opportunity to characterise myself.

I will tell you the info we gather from opponent.

Gevolgd door nog een hele presentatie hoe hij andere teams analyseert.
[Reactie gewijzigd op woensdag 16 januari 2019 om 18:43]
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 20:01
Doe effe normaal zeg met al dat Engels, we leven hier in Nederland en velen willen graag zoveel mogelijk Nederlandse traditie,s in ere houden waaronder o.a. Nederlands schrijven.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 20:17
🤦
Vind ik leuk
badeend. +1569
woensdag 16 januari 2019 om 21:00
Had het dan allemaal ook nog eens vertaald mleten worden... De letterlijke woorden kopiëren en plakken is al moeite zat!
Vind ik leuk
Stuiter +749
woensdag 16 januari 2019 om 21:53
Vind het wel handig dat iemand hier de moeite voor neemt.
Vind ik leuk
Stuiter +749
woensdag 16 januari 2019 om 21:53
Top. Bedankt. Weer extra info om te lezen :)
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 19:48
Bielsa says he showed Guardiola his analysis after Bilbao lost to Barcelona in the Copa Del Rey final. "Guardiola had a look at it and he told me 'you know more about Barcelona than me'. But it was useless information because they scored three goals."

😄
Vind ik leuk
ihvmmdk +7194
woensdag 16 januari 2019 om 20:26
haha :D
Vind ik leuk
Reyvoetbal +1590
woensdag 16 januari 2019 om 19:50
Kijk die man snapt het....ff de pers te kakken zetten!
Vind ik leuk
ihvmmdk +7194
woensdag 16 januari 2019 om 20:23
Bielsa, jij absolute maniak :D
Vind ik leuk
Leedz +7643