Zenuwslopende race om plek 11: Nederland duimt voor Inter en Club Brugge

Zenuwslopende race om plek 11: Nederland duimt voor Inter en Club Brugge

Gepubliceerd: vrijdag 15 februari 2019 om 00:10vr 15-02-2019 om 00:10

Laatste update: vrijdag 15 februari 2019 om 00:16vr 15-02-2019 om 00:16

De onfortuinlijke nederlaag van Ajax tegen Real Madrid is voorlopig zonder gevolgen gebleven voor de UEFA-coëfficiëntenlijst. FC Salzburg en Rapid Wien, de hoop van naaste belager Oostenrijk, gingen donderdagavond allebei onderuit in het Europa League-toernooi: Nederland moet hopen dat dit tijdens de returns opnieuw zal gebeuren.

Rapid Wien verloor thuis met 0-1 van Internazionale door een rake penalty van Lautaro Martinez en gaat normaal gesproken zijn Waterloo vinden in Milaan. FC Salzburg leed in Brugge zijn eerste officiële nederlaag van het seizoen, maar heeft dankzij het uitdoelpunt van Zlatko Junuzovic (eindstand 2-1, red.) nog volop uitzicht op de volgende Europa League-ronde.

Nederland zal moeten hopen dat Internazionale tijdens de return (op donderdag 21 februari, red.) zijn sportieve plicht doet én dat Sofyan Amrabat, Stefano Denswil en Ruud Vormer opnieuw in hun beste vorm verkeren. Wanneer minstens één van de twee Oostenrijkse ploegen gelijkspeelt, is Nederland de cruciale elfde plek op de UEFA-ranglijst kwijt: in dat geval gaat niet de Eredivisie-landskampioen van 2019/2020, maar de winnaar van de Oostenrijkse Bundesliga naar alle waarschijnlijkheid rechtstreeks naar de Champions League.

De scenario's:
Wanneer minstens één van beide Oostenrijkse clubs doorgaat in de Europa League, kan alleen een megastunt van Ajax in het Estadio Santiago Bernabeu de Eredivisie redden. Als Rapid Wien of FC Salzburg gelijkspeelt en de andere Oostenrijkse troef verliest, moet Ajax op dinsdag 5 maart minstens gelijkspelen tegen Real Madrid.

Wanneer Internazionale en Club Brugge ook hun returnwedstrijd winnen, is de race tussen Oostenrijk en Nederland gelopen. In dat geval zou Nederland alleen in de achteruitkijkspiegel naar Griekenland en Tsjechië moeten kijken. Olympiakos Piraeus (2-2 thuis tegen Dinamo Kiev), Slavia Praag (0-0 thuis tegen Racing Genk) en Viktoria Plzen (2-1 thuis tegen Dinamo Zagreb) zouden in theorie nog een bedreiging kunnen vormen voor de elfde plek van Nederland, maar zullen dan heel ver in de Europa League moeten komen.

De huidige UEFA-ranking:
1. Spanje 98,855 (14,857)
2. Engeland 76,177 (13,357)
3. Italië 73,011 (10,928)
4. Duitsland 70,070 (13,357)
5. Frankrijk 57,665 (9,750)
6. Rusland 49,882 (6,916)
7. Portugal 46,232 (8,900)
8. België 39,900 (7,800)
9. Oekraïne 38,500 (5,200)
10. Turkije 34,400 (5,300)
11. Nederland 30,663 (6,800)
12. Oostenrijk 30,450 (5,400)
13. Griekenland 27,600 (5,100)
14. Tsjechië 27,475 (5,300)

(tussen haakjes de score van dit seizoen)

Bron: Bert Kassies

Lees meer over:Champions LeagueAjax

Plaats een reactie

vrijdag 15 februari 2019 om 00:17
Dit bedoelden we dus lieve psv supporters die hoopten dat Ajax zou verliezen
Vind ik leuk
Mosquito +21793
vrijdag 15 februari 2019 om 00:23
Och wat erg allemaal🤷🏼‍♂️, we moeten allemaal nationaal verbroederen.
Pleur op, bepaal zelf wel voor wie ik juich.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:25
Pleur zelf op asociaal figuur . Is zelfs al te moeilijk om normaal te schrijven hier voor jou . Triest.
Vind ik leuk
Mosquito +21793
vrijdag 15 februari 2019 om 00:29
Je lokt het zelf uit.
Ligt het soms aan mij dat ajax verliest?
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:32
Ik lok niks uit . Er waren er de laatste dagen veel die zeiden hoop dat Ajax verliest . Ik snap dat nooit . Als psv het was geweest had ik ook gehoopt voor psv . En die punten zijn zo belangrijk . CL is veel geld, daardoor kun je een beetje bijblijven.
Vind ik leuk
Mosquito +21793
vrijdag 15 februari 2019 om 00:38
Dat kinderachtige gedoe van sommigen deze week vond ik ook zeer irritant.
Maar zeg eerlijk, zie jij PSV volgend seizoen graag de CL winnen?
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:41
Eerlijk . Dat zou ik geweldig vinden .
Vind ik leuk
Mosquito +21793
vrijdag 15 februari 2019 om 00:43
Dat vind ik begrijpelijk.
Maar het is ook begrijpelijk wanneer je dat niet vind.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 februari 2019 om 00:44]
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:47
Natuurlijk zou ik t leuker vinden als mijn eigen club zou winnen . Maar als welke andere nl club ver zou komen zou ik blij zijn .
Ik hoop nog steeds dat Ado de CL wint 😆
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 01:47
Hier nog één🇬🇫👍
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 01:53
Volgend seizoen eerst maar Europa League dan 😆. Kom op Den Haag !
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 01:56
Maar ben het ook met je eens op wat je eerder zei.NL club altijd boven buitenlandse 100%met je eens
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 01:59
Ja is ook zo belangrijk voor andere clubs . Maar dat snappen ze niet .
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 02:04
Ook al was het niet belangrijk ben ik nog voor een Hollandse club in europa boven een buitenlandse
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 02:06
Top !
Is toch leuker kijken .
Net als afgelopen zomer WK zonder Oranje . Kijkt toch anders ...
Vind ik leuk
Fritske01 +5104
vrijdag 15 februari 2019 om 06:37
Ik zal je eerlijk zeggen dat mn vakantie zonder voetbal absoluut leuker en gezelliger was.
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 02:08
Altijd zo hypocriet van vele,Als het Nederlands elftal speelt en een PSV speler of Ajax speler of Feyenoord speler of welke speler van welke club dan ook scored juicht ook iedereen dus ja waarom kan ik niet blij zijn als een andere Nederlandse club wint in Europa,of er van genieten of succes wensen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 02:10
Precies . Als Robben de winnende in 2010 in de WK finale had gescoord dan was iedereen blij . Elke Nederlander.
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 02:12
Pff begin weer te huilen..wat waren we dicht bij toen.hahaha klotezooi
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 02:22
Nou idd . Gaat bij mij ook kriebelen als ik er aan denk ....
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 00:47
Eerlijk gezegd wel maar is helaas kansloos.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 06:54
Zie het zo als je in 2020 weer kampioen wordt, en dat kan zo maar gebeuren want met dit AJAX weet je het nooit. Dan mag je blij zijn dat AJAX heeft gewonnen. Aangezien je de voorronde niet hoeft te spelen en de start miljoenen van de cl zeker zijn. Maar als je ervan uit gaat dat AJAX weer de draad te pakken heb en dan weer een keertje kampioen van Nederland wordt. Ja dan snap ik je houding wel.
Vind ik leuk
Caniggia +1219
vrijdag 15 februari 2019 om 08:09
Van mij mag Psv volgend jaar de CL winnen,maar dat mag van mij ook Ajax zijn of Feyenoord.Het maakt mij niet uit welke Nederlandse club dit doet.
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 00:45
Wat ben jij stom zeg.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 01:07
Aan de ligt ligt het niet in ieder geval!
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 05:38
Hij l
Vind ik leuk
Johnnies +1860
vrijdag 15 februari 2019 om 06:49
Doe niet zo raar joh, dan moeten ze winnen ben je ook van dat gezeik af.
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 00:44
Dit bedoel ik nou.
Grote mond en je cluppie er uit en Ajax kan het opknappen.
Lekker hoor.
Vind ik leuk
B H +321
vrijdag 15 februari 2019 om 00:48
Had Ajax moeten winnen
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 01:15
En PSV niet zo heel erg zwak zijn.
Maar ja het was wel te verwachten, meer zat er toch nooit in.
Vind ik leuk
B H +321
vrijdag 15 februari 2019 om 09:23
Discussieren heeft geen zin! Pag 819 teletext
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 10:01
Pag. 819 heeft geen zin, is een momentopname, kan binnenkort wel veranderen misschien, we zullen het wel zien, de komende weekenden.
Desalniettemin wens ik je een fijn weekend toe en heel veel sterkte om de 6 punten voorsprong te proberen te behouden.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 februari 2019 om 10:25]
Vind ik leuk
B H +321
vrijdag 15 februari 2019 om 11:32
Momentopname? Meer dan 1000 dagen niet op 1 een momentopname noemen. Van mij mag je hoor. 1 pt voldoet. Jij ook fijn weekend
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 12:35
Ze zijn op de Herdgang zonder pottekijkers aan het voorbereiden op de toppers tegen Real, Barca en Heerenveen.
Vind ik leuk
B H +321
vrijdag 15 februari 2019 om 13:05
Idd,niet leuk. Maar worden ze kampioen dan goede keuze
Vind ik leuk
Nilsinno +687
vrijdag 15 februari 2019 om 18:23
Leuk seizoen dan,je wilt toch Europees presteren lijkt me en niet in oktober al kansloos zijn en uit de beker liggen lijkt me
Vind ik leuk
B H +321
maandag 18 februari 2019 om 10:15
Ligt er natuurlijk ook aan tegen wie je loot. Kijk nu bijv naar Ajax. 1 goede tegenstander en kassa, gelijk einde verhaal
Vind ik leuk
Kinkladze +155
vrijdag 15 februari 2019 om 01:33
Dat wordt dan lekker juichen in de EL. Succes ermee..
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:05
Straks voor niemand meer. Omdat we niet meer Europees spelen.

Tunnelvisie noemen we dat.
Vind ik leuk
Jajem +550
vrijdag 15 februari 2019 om 07:10
Helemaal mee eens. Mensen hebben overal een mening over en al helemaal over iemands gedrag.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:35
Als PSV wat meer inzet had getoond in de CL campagne dan hadden we er niet zo voor gestaan. Feyenoord heeft het ook vreselijk af laten weten.
Vind ik leuk
Busk +1863
vrijdag 15 februari 2019 om 08:59
AZ ook...
Vind ik leuk
AlecBlc +1633
zaterdag 16 februari 2019 om 09:31
Letterlijk alle supporters in Nederland supporten de Nederlandse clubs in Europa behalve de arrogante psv en Feyenoord supporters. Ik support letterlijk elke club in Europa en zit te duimen dat ze winnen. En dit is niet meer dan normaal.


De enige keer dat ik hoop dat buitenlandse clubs winnen VAN Nederlandse clubs, is als de buitenlandse club betreft Manchester United en Atletico Madrid. Want dit zijn samen met Ajax mijn favorite team.
Vind ik leuk
Mosquito +21793
zaterdag 16 februari 2019 om 10:47
Goh wat leuk.
Ik support ook alle clubs in Europa behalve ajax.
Vind ik leuk
1313 +8752
vrijdag 15 februari 2019 om 00:24
Haha, geluk dat die Oostenrijkse ploegen niet winnen.😂
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:37
Ja maar ik zie RB Salzburg thuis minimaal gelijk spelen tegen Brugge helaas.
Vind ik leuk
1313 +8752
vrijdag 15 februari 2019 om 15:54
Sowieso, die plek 11 raken we echt wel kwijt idd..
Vind ik leuk
Fr071Fr1908 +2236
vrijdag 15 februari 2019 om 00:24
Precies dit! Kansloos he?
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:29
T is toch belangrijk voor NL .
En het kijkt toch veel leuker als er een NL ploeg meedoet..
Europa League kijk ik ook geen hele wedstrijden nu . Als Fey of AZ er no in had gezeten wel . Nu kijk ik waarschijnlijk alleen de finale . De rest gewoon de samenvatting.
Vind ik leuk
voetbal!!! +9406
vrijdag 15 februari 2019 om 01:00
De meeste PSVers waren woensdag gewoo voor Ajax hoor. Alleen laten die anderen zich wat meer gelden in de reacties...
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 01:05
Ja nou voor die zeikerdjes zei ik t ook 😉
Vind ik leuk
Bertus +7503
vrijdag 15 februari 2019 om 07:11
Het zijn de neerbuigende reacties van de ajaxfans die dit hebben veroorzaakt.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:13
Dus omdat er een paar trollen iets negatiefs zeggen over je club moet jij ook iets lelijk zeggen over een ander zijn club ? Volwassen ....
Vind ik leuk
Bertus +7503
vrijdag 15 februari 2019 om 07:23
Laat ik voorop stellen dat ik er niet aan mee doe maar het beperkt zich niet tot een paar trollen, het barst er van.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:36
Jij zegt dat komt Door de neerbuigende reacties van de ajax fans . Ik ben een ajax fan en ben niet neerbuigend , dus wat nu ? Wie zit hier dan fout ...
Vind ik leuk
StoneyTony +1702
vrijdag 15 februari 2019 om 09:55
Neerbuigende reacties heeft niks te maken met supporters van een bepaalde club,ze doen het alle van elke club lekker provoceren of beledigen,dat heeft niks met een bepaalde club te maken maar het karakter van bepaalde mensen,niks meer niks minder...een grapje is leuk of rivaliteit maar soms gaat het te ver bij een aantal figuren en de haat af en toe kom op man..ach ieder ze ding.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 00:25
Ik zie Brugge wel winnen in Salzburg. En Inter gaat ook winnen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 februari 2019 om 00:26]
Vind ik leuk
voetbal!!! +9406
vrijdag 15 februari 2019 om 01:02
Salzburg is thuis heel sterk. Als ze een goede dag hebben is Brugge volledig kansloos. Wel verwacht ik dat Inter geen problemen gaat krijgen met Rapid.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 19:55
Ben ik me van bewust. Maar Brugge is ook echt sterk hoor.
Vind ik leuk
AFP +2898
vrijdag 15 februari 2019 om 00:42
Dit is nou waar het om gaat.
Ajax moet het alleen proberen.
Nederland is dit seizoen heel slecht vertegenwoordigd.
Vind ik leuk
Tommieman +4868
vrijdag 15 februari 2019 om 01:00
Trouwens zijn de japie-trollen naar bed of eindelijk weg ? Het is weer normaal over voetbal lullen hier .
Vind ik leuk
UTCA030 +617
vrijdag 15 februari 2019 om 01:03
Geen slapende honden wakker maken.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 01:08
Slapende trollen ? Hahaha
Vind ik leuk
Het Brein +4766
vrijdag 15 februari 2019 om 02:18
Zolang Feyenoord en AZ niks zijn: who cares? Gebed zonder einde..
Vind ik leuk
AZVork +2043
vrijdag 15 februari 2019 om 06:18
En bedankt weer Ajax. Haal eens wat punten;)
Vind ik leuk
AFCA 1972 +815
vrijdag 15 februari 2019 om 06:19
Dit kunnen de clubs zichzelf verwijten, jarenlang de EL niet serieus genomen net als de KNVB met hn achterlijke plaatsing regels waardoor clubs die niets in Europa te zoeken hadden zich toch konden plaatsen. Nu duurt het een aantal jaar voordat je dit hopelijk kan repareren. Daarvoor zou ook de weerstand in de ED omhoog moeten maar dat houden de kleine clubs weer tegen omdat ze geen competitie aanpassing willen of klagen over de regels ivm jong ajax, utrecht, az en PSV.

Ook dat achterlijke kunstgras werkt hierbij nog eens in ons nadeel... gelukkig zie je meer teams nu kiezen voor het voetbal (echt gras) ipv het geld van de sponsor Heracles.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 06:23
Iemand gezien dat het kleine belgie staat op 8? Enkel en alleen omdat ze de EL serieus nemen. We moeten onze subtoppers dwingen hetzelfde te doen!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 februari 2019 om 06:24]
Vind ik leuk
Fc uuuuu +360
vrijdag 15 februari 2019 om 07:26
Zo zonde dat az vitesse en Feyenoord geen extra ronde hebben gehaald.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 07:50
Buiten Ajax presteert geen enkele andere club uit de eredivisie in Europa.
Met de punten van psv en 010 stonden we onder malta.
Vind ik leuk
BariAFCA +458
vrijdag 15 februari 2019 om 08:39
Een woord van dank aan psv, feyenoord, az, vitesse voor hun grandioze inzet en prestaties in Europa! Fijn dat deze clubs het europees voetbal zo serieus genomen hebben. Hulde!
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 09:55
In Nederland hoop ik dat Ajax de volgende wedstrijd weer gaat verliezen maar in Europa moeten ze winnen, en niet alleen Ajax maar mag zelfs Vitesse winnen, als ze Europa ingaan.
Vind ik leuk
grunnfan +414
vrijdag 15 februari 2019 om 11:36
Inter gaat wel winnen maar Salzburg verliest niet 2 keer van Brugge.
Vind ik leuk
hantayo +1238
vrijdag 15 februari 2019 om 11:42
Hoe zit het met de nummer 2, als ze 12de staan, mag die ook voorrondes spelen, net als dit jaar ajax deed (heel gunstig eigenlijk, langzaam maar wel op tijd steeds beter worden)?
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 13:53
Ach al die haat hier, laten we elkaar respecteren ja? Ik ben een fanatieke Feyenoord supporter maar ik heb samen met mijn vrouw genoten van Ajax-Real Madrid. Sterker nog.....we veerden allebei op van de bank en we gaven allebei een hifive en YES! We keken elkaar aan en begonnen te lachen en zeiden tegen elkaar "had nooit gedacht dat we voor Ajax zo zouden juichen!!! Was toch een kippenvel moment.
Vind ik leuk
vrijdag 15 februari 2019 om 19:56
Zéér veel hulde voor deze post. Zo hóórt het ook. Helaas is het vaak heel anders.
Vind ik leuk
MR - +175
zaterdag 16 februari 2019 om 03:00
@ redactie vp: tabel Nederland moet (helaas) 30,633 zijn ipv 30,663. Tekst in het artikel klopt wel.
Vind ik leuk
kees ee +919
zaterdag 16 februari 2019 om 10:23
. . ik duim niet !?, ik kijk liever mooi voetbal !
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 februari 2019 om 10:25]
Vind ik leuk
zaterdag 16 februari 2019 om 16:42
Die hele ranking scheelt me niks meer, net zoals dat poenerige Europese voetbal. Ga eerst maar eens wat aan Financial Fair Play doen voordat ik weer hoop dat Feyenoord Europees ver komt. Binnen 10 jaar zijn er nog maar 4 clubs die de CL kunnen winnen. Daar zit Ajax echt niet bij! En inderdaad waarom zou ik in hemelsnaam voor Ajax moeten gaan juichen? Krijgt Feyenoord daar dan ook een paar miljoen van? Een beetje hypocriet allemaal. Ik ken aardig wat Ajax supporters die PSV en Feyenoord ook helemaal niks gunnen. Geen geld, geen roem, geen prijzen. Die het stiekem best grappig vinden dat Feyenoord van Trencin verloor en daarna heel hautain gaan zeggen dat het een schande is voor het Nederlandse voetbal en dat hun Ajax dan maar weer voor de punten in Europa moet gaan zorgen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws