Olsen: Iedereen kan verdedigen, maar spelen zoals Ajax is extreem moeilijk

Olsen: "Iedereen kan verdedigen, maar spelen zoals Ajax is extreem moeilijk"

Gepubliceerd: woensdag 13 maart 2019 om 14:27wo 13-03-2019 om 14:27

Ajax heeft bewezen dat je ook zonder oneindige financiële middelen kunt presteren op het allerhoogste niveau. Dat is althans de mening van Morten Olsen, die verwonderd toekeek hoe de Amsterdammers ten koste van Real Madrid de kwartfinale van de Champions League bereikten.

Olsen was zelf trainer van Ajax in het seizoen 1997-1998 en volgt zijn oude club nog op de voet. "Het resultaat op zich is niet het belangrijkste, maar de manier waarop Ajax het heeft aangepakt in Madrid is dat wel", zegt de Deen tegen het Belgische Sport Foot Magazine. "Prachtig, zoals Ajax domineert. Dat is het mooiste, maar ook moeilijker. Iedereen kan verdedigen, maar spelen zoals Ajax is extreem moeilijk. Het vereist duidelijkheid, durf en lef."

"Het goede nieuws is dat in een tijd waarin geld de bepalende factor lijkt te zijn, een club uit een klein maar vooruitstrevend land nog steeds in staat is om te presteren", gaat Olsen verder. "Dit bewijst dat vasthouden aan je filosofie, zelfs in moeilijke tijden, zijn vruchten afwerpt."

Lees ook: Loting Ajax: de mogelijke tegenstanders in kwartfinale van de Champions League

Lees meer over:Champions LeagueAjax

Plaats een reactie

Koekie1970 +1255
woensdag 13 maart 2019 om 14:29
Verdedigen kan iedereen??? Zie gisterenavond Atletico.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:57
Je hebt natuurlijk wel uitzonderingen he 😉
Vind ik leuk
ajaksiet +1272
woensdag 13 maart 2019 om 14:58
DOELLIJNTECHNOLOGIE!!! Is dat bij elke CL wedstrijd beschikbaar? Anders had Juventus er gewoon uitgelegen..en wat een waardeloze spits heeft Atletico, zon'n vechtmachine met zo'n "pussy" als spits en nog laten staan ook...dan ben je toch een waardeloze trainer.
Vind ik leuk
RenW +4266
woensdag 13 maart 2019 om 15:06
Ja is gelukkig beschikbaar, het wordt steeds eerlijker.
Vind ik leuk
abraksas +2545
woensdag 13 maart 2019 om 15:11
ManC slacht Schalke af en dan neem je Atletico als voorbeeld van slecht verdedigen? :D
Vind ik leuk
Koekie1970 +1255
woensdag 13 maart 2019 om 17:14
Dat kon je toch moeilijk verdedigen noemen. Dat was gewoon de deur wagenwijd openzetten.

Dat wat Schalke '04 deed had niets met verdedigen te maken.
Daarentegen staat Atletico er goed om bekend.
Vind ik leuk
Gilze +1132
woensdag 13 maart 2019 om 15:39
Hahaha idd
Vind ik leuk
Diesel1977 +1525
woensdag 13 maart 2019 om 18:30
En Schalke;)
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:30
Ons Aller Ajax doet het weer en als enige in Nederland.
Vind ik leuk
Il Gordo +18678
woensdag 13 maart 2019 om 14:35
"in Nederland"?


als enige van Nederland.

Scherp blijven als je gaat provoceren.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:39
Dan zou de opbouw anders, als enige van Nederland of heb jij een andere ploeg in Nederland dit zien doen dan?

Je mag kiezen
Vind ik leuk
Il Gordo +18678
woensdag 13 maart 2019 om 15:20
Ik heb geen andere ploeg 'uit' of 'van' Nederland dit 'in' Europa zien doen, inderdaad.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:35
Precies hierom haat ik ajax en alles eromheen
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 14:36
Hahaha calimero
Vind ik leuk
Holadiejee +2844
woensdag 13 maart 2019 om 14:53
Kneus, kap eens met dat gecalimero. Hoe sneu zijn jullie. De frustratie zit hoog na 4 jaar droog staan.
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 14:57
Hahaha calimero
Vind ik leuk
Degraaf +1631
woensdag 13 maart 2019 om 15:33
VP DOE EENS WAT AAN DIE TROLLEN, OF LATEN JULLIE HET WEER ETTEREN. STEEDS MEER VOETBALLERLIEFHEBBERS GAAN HIER WEG. IK DENK DAT IK VOORLOPIG OOK MAAR VERDWIJN HIER!!!!!!!!
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 15:38
Dit is een schreeuw in de woestijn
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:40
je doet anders ook graag even mee, vierde-ster ...
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:39
Caps Lock werkt over het algemeen averechts, Degraaf. Je irritatie begrijp en deel ik. VP zocht moderators... Of ze die hebben gevonden?....
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:37
Ajax haten omdat ze zo goed zijn, ach ja je moet wat eh knul!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:39
#wijhebbenzoveelgoei.

Pot en de ketel ken je die? haha droevig dit.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:40
Vertel eens over jullie prestatie en in de CL?
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:43
Reactie was niet voor mij bedoeld neem ik aan?
Zelf Ajacied,

Ik bedoel dat hij op jouw reactie reageert dat hij Ajax daarom zo haat, blijkbaar omdat je het over ons aller Ajax hebt wat hij ziet als grootdoenerij/ arrogant.

Dus ik vraag me dan af hoe reëel het is als iemand zoiets zegt die het over PSV met zoveul goei heeft in zijn gebruikersnaam notabene;)

Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:44
Voor onze Jaapie
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:46
Ahha, ik kreeg hem als reactie op mijn bericht binnen vandaar;)
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:51
VP eh
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:44
Weet jij voor welke club hij is dan? Misschien is hij wel voor Ajax..?

Edit: ik zie dat hij zelf al gereageerd heeft met wat ik al dacht..
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 14:45]
Vind ik leuk
Weisweiler +120
woensdag 13 maart 2019 om 14:40
Net als jij ben ik een boer uit de provincie. Behalve dat we een andere club supporten, hebben we veel overeenkomsten. We praten raar, houden van vreselijke muziek en drinken graag veel bier. Haat me niet!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:53
Raar praten en bier drinken is niks mis mee !
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:40
Wel eerlijk dat je ervoor uit komt!
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
woensdag 13 maart 2019 om 14:58
HELEMAAL NIKS IN EINDHOVEN
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:16
allemaal verkocht aan de gemeente EINDHOVEN!
Vind ik leuk
Adjab +1290
donderdag 14 maart 2019 om 07:11
Ach God een trauma
Vind ik leuk
FRChamp +1360
woensdag 13 maart 2019 om 14:51
Jullie hebben gewoon geluk gehad met die CL-loting.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:57
Vertel eens welke clubs staan hoger op de Europese ranglijst die in poule van PSV of die van Ajax😎

Het calimero gedrag ten spijt!
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
Jullie met de loting voorronde EL. Owww, wacht. Hahaha! Trencin.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:14
14 wedstrijden geluk?? geluk dwingt Ajax af met aan vallend voetbal en niet met 8 man achter de bal zo als (psv)!!!
Vind ik leuk
just relax +390
woensdag 13 maart 2019 om 14:58
Zou een keer tijd worden na al die fiasco's van de laatste jaren.
Vind ik leuk
leozao +990
woensdag 13 maart 2019 om 14:30
"Het vereist duidelijkheid, durf en lef". Verschil tussen Ajax en psv in de CL!
Vind ik leuk
Korm +39911
woensdag 13 maart 2019 om 14:33
je bent meer met PSV bezig dan met je eigen club.. elke keer weer op een kinderlijk niveau een vergelijking maken..
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
woensdag 13 maart 2019 om 15:00
Moet herkenbaar voor jou zijn.
Vind ik leuk
Korm +39911
donderdag 14 maart 2019 om 08:00
Omdat?
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
donderdag 14 maart 2019 om 09:14
Omdat jij zelf ook zo'n droeftoeter bent. Steeds maar drukker met Ajax dan met je eigen club. Zeg je kinderlijk niveau, zeg je Korm
Vind ik leuk
Korm +39911
donderdag 14 maart 2019 om 10:15
Hahaha dan zit je hier niet zo heel erg lang maat, Ben 1 van de weinige die helemaal niks tegen Ajax heeft :)
en ja als er topics zijn over ajax dan mag je toch wel reageren?
Vind ik leuk
leozao +990
woensdag 13 maart 2019 om 15:00
Kom op: psv voetbalde voor de winterstop zeer redelijk. zij hadden, net als Ajax ook verder kunnen komen in Europa. Maar niet als je op zeker gaat voetballen. Dat had voor Nederland ook veel beter geweest!
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:02]
Vind ik leuk
leozao +990
woensdag 13 maart 2019 om 15:03
Lees hieronder! Ik geef psv een compliment vanwege het voetbal, en m.i. hadden ze ook verder kunnen komen...
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +15309
woensdag 13 maart 2019 om 17:36
En het stomme is nog dat ik PSV juist wel met lef vond spelen in de CL, ze kwamen ook vaak op voorsprong. Het enige wat ze niet deden is doorgaan met waar ze mee bezig waren nadat ze gescoord hadden, ze gingen gelijk weer verdedigen en lieten de tegenstanders het spel maken. Dat is leuk tegen ED clubs, maar bij Europese topclubs moet je dit niet doen. Die moet je juist niet de kans geven om hun eigen spel te spelen, want dan zijn ze kwalitatief veel sterker dan PSV.
In Nederland kunnen ze lekker achteruit zakken en uit de omschakeling nog een paar keer toeslaan, maar in de CL krijg je die kans niet zo vaak.
PSV had gewoon heel veel pech met zo’n zware loting, maar al met al vind ik dat ze het nog best aardig hebben gedaan. Helaas vielen de resultaten tegen, maar ze hebben prima tegenstand geboden.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:41
Het zou een supporter niet misstaan zich te focussen op zijn eigen team. Met andere teams naar beneden te halen haal je je eigen team naar beneden. Je mag trots zijn op wat Ajax doet, het is echt fantastisch. ik ben er ook trots op. maar ik zal nooit een ander team naar beneden halen. En kom niet met het argument dat andere supporters dat ook bij Ajax doet. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden Als je iemand ziet stelen , ga jij ook toch niet stelen? Verbeter de wereld begin bij je zelf
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 14:42]
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:30
Ajax is iedereens voorbeeld !
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 14:30
Dit soort spel zit nou eenmaal in ons DNA
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:33
Je speelde een hele goede wedstrijd tegen Real, vierde-ster. Je had eigenlijk Man of the Match moeten krijgen ipv Tadic. Met dat spel dat in jouw DNA zit.
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 14:35
Ben je hier ook al een huilbaby?
Vind ik leuk
FRChamp +1360
woensdag 13 maart 2019 om 14:50
Kijken of jullie na die loting vrijdag nog zo blij zijn voor een afslachting in de kwartfinale.
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
woensdag 13 maart 2019 om 14:55
Afslachting aka Trencin-vormen zal het heus niet worden. Jullie loten al 8 maanden niet mee, blaatschaapje.
Vind ik leuk
vierde-ster +4912
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
Dat dachten jullie van de vorige loting ook stumpert kom is met wat nieuws
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:10
al verlies Ajax,. meer verliezen dan PSV dat kan dit jaar nooit meer! winst loop met een beet je geluk naar 100.000.000 euro!!
Vind ik leuk
JWK +804
woensdag 13 maart 2019 om 14:32
Eigenlijk heel logisch!⚪️🔴⚪️❌❌❌
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:32
Iedereen kan defensief spelen, maar echt goed, gedisciplineerd en geconcentreerd verdedigen is wel degelijk een kunst die wordt beheerst door weinig teams en je kunt er ook veel succes mee boeken en zelfs de CL mee winnen; zeker als er een goede omschakeling is van de defensie naar de aanval.

Er wordt altijd maar gedaan alsof iedereen kan verdedigen en het niet veel meer is dan een beetje in de weg lopen, maar dat valt nog vies tegen als je ziet hoe er ook geregeld op het hoogste niveau verdedigd wordt als daar nou eenmaal om wordt gevraagd.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 14:47]
Vind ik leuk
mcmodd +27346
woensdag 13 maart 2019 om 14:37
Zois het Sara, we moeten ons niet beperken tot een enkele strategie. Je moet in ieder geval ook verdedigend kùnnen spelen om in geval van noodzakelijkheid daarmee je hoofd boven water te houden.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:41
Normaliter het handelsmerk van Atletico Madrid! Zo zie je maar dat het enorm lastig is om week in week uit goed, gedisciplineerd en geconcentreerd te verdedigen.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:07
verdedigen moet verboden worden door de Uefa en KNVB!!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:35
Passie wint van geld! Bang zijn om geld te verliezen en de wedstrijd te verliezen is de negatieve instelling. Het leuk vinden om te presteren en willen winnen is de goede instelling. Dat werkt aanstekelijk voor iedereen en zorgt ervoor dat ook de volgende wedstrijd weer iedereen op het puntje van zijn stoel zit.

En is het riskant? Loop je risico's? Jazeker. Maar dat maakt het ook onvoorspelbaar en mooi. Dat hebben we gezien tegen Schalke 04, Olympique Lyon, Bayern München, Benfica en tegen Real Madrid. keer op keer bungelen op het randje, het kan anders lopen, maar door de tomeloze inzet loopt het nu net niet anders.

En de fans smullen ervan.
Vind ik leuk
MojoRisin +15208
woensdag 13 maart 2019 om 14:44
Aanval is toch de beste verdediging ?
Vind ik leuk
Jesper Olsen +4504
woensdag 13 maart 2019 om 14:52
En wéér iemand die het ziet.
Vind ik leuk
El Cazador +8973
woensdag 13 maart 2019 om 14:56
Fantastisch gezien, Olsen. Stevie Wonder zou het ook gezegd kunnen hebben
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
Kun je nagaan waar we zouden staan als het grote geld bij die clubs aan banden werd gelegd.......
Had je elk seizoen een CL finale tussen Ajax en PSV !
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:00]
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:04
PSV?????????????????
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:06
Je moet de kleintjes ook wat gunnen ;)
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:03
als leuk en wel maar nu wil ik wel eens die cl beker zien dit jaar in de kast bij AJAX!
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:49
Ga naar de kast in de Arena, daar zie je er 4
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 15:07
Zonder oneindige financiele middelen......
Vind ik leuk
Jan Guevara +10321
woensdag 13 maart 2019 om 15:18
Wij van ajax vinden ajax het beste schoonmaakmiddel dat er is.

aldus een voormalig manager van ajax.....
Vind ik leuk
DQA +61
woensdag 13 maart 2019 om 16:24
Ajax speelt zoals het speelt omdat het niet verdedigen kan. Ik ben Ajacied, niet een trol, maar Ajax kan gewoonweg niet na een voorsprong met 11 man voor het goal gaan hangen. Dat is niet de kracht van ons spel.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:55
“ ons”?
Vind ik leuk
AFP +2977
woensdag 13 maart 2019 om 16:54
Zo zie je maar weer, de waardering en respect komt vanuit het buitenland waar men heel verbaasd over de maniet waarop Ajax Real weg speelde.
Hopen maar dat ze op 31.3 ook zo met hun directe concurrent doen.
In Nederland waar de publieke opinie vervuld is van afgunst, jaloezie en nij tegen Ajax moet Ajax het niet van hebben.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 16:57
Ja, van een voormalig ajax trainer
Vind ik leuk
AFP +2977
woensdag 13 maart 2019 om 17:02
Die trainer is er één van de vele internationale analisten en hij moest bij Ajax weg dus oud zeer is er wel alleen hij kan er niet om heen, Ajax was superieur tegen Real.
Vind ik leuk
Cookee +12784
woensdag 13 maart 2019 om 17:12
Olsen deed 't prima bij Ajax, stond 2e maar werd toch ontslagen.
Lijkt me een prima kerel.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 17:13
Japie



























Sinkhole
Vind ik leuk
wattenstaafje +24035
woensdag 13 maart 2019 om 17:28
Olsen is een wijs man.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 19:04
Het is goed om kritisch te zijn alleen jullie vergeten dat Ajax ook tegen toch wel goede tegenstanders zoals Bayern heeft gespeeld en dat Real toch ook wel een sterk middenveld en aanval heeft. De clubs en landen die meestal ver komen op toernooien zijn defensieve teams die hun krachten sparen tenzij het een uitzonderlijke lichting is. Ajax is er vaak weer uitgeknikkerd maar door vast te houden aan de filosofie wordt de selectie tot aan de jeugd hier op door gefokt. De progressie zat er al aan te komen want 2 jaar terug zaten ze in de finale van de Uefa Cup, nu 2 jaar later weer een mooie selectie. Door dit beleid aan te houden wordt de dna van de club alleen maar sterker van scouting tot aankoopbeleid. Het elftal wordt straks misschien weg gekocht maar a daar staan dan nog betere talenten tegenover, b de club kas is dan tegen de half miljard wat Ajax wellicht de meest gezonde club v de wereld maakt, en c, waarschijnlijk komen ze over 2 jaar nog sterker terug omdat de aanvoer van toptalenten nog beter wordt. De wereld van macht en geld wordt straks zwaar gedevalueerd tov de wereld van de kansen en vernieuwing, verjonging. Als kriticus v Cruijff zeg ik toch wel dat dit zijn visie was en nalatenschap is, die discussie mag vroeg of laat wel wereldwijd aanbreken.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 19:08]
Vind ik leuk
Shelbourne +5985
woensdag 13 maart 2019 om 19:07
De kunst en tevens het meest lastige is om dit succes te continueren. Dit (Europese) seizoen is tot nu toe boven alle verwachtingen. Veel spelers zien komende zomer de kans om een stap te zetten. Dan is het de kunst om komend seizoen het wederom succesvol te zijn. Idealiter beperk je komende zomer het aantal verkopen van basisspelers tot een maximum van drie bijvoorbeeld. Zodat het geraamte redelijk intact blijft. Maar ja, hoe overtuig je deze spelers, die weten ook dat een minder seizoen volgend jaar de interesse zal doen afnemen.
Vind ik leuk
Kinkladze +163
zaterdag 16 maart 2019 om 23:37
Hallo geacht Nederland, ik moest even iets zeggen voor alle mensen die niet voor Ajax zijn: Ik wil even mededelen dat jullie niet op deze pagina moeten kijken met jullie kakkerlakken pootjes als jullie alleen maar dom commentaar geven wat natuurlijk niet lastig is zonder hersens. Gegroet, een geboren Ajacied!
Vind ik leuk
Kinkladze +163
zaterdag 16 maart 2019 om 23:42
Hallo Ajacieden! Ik wil even mededelen mijn tweede mededelingvandaag trouwens👍🏻! Dat jullie goed bezig zijn en de goede kant hebben gekozen. Wie gaat er winnen trouwens: Ajax🥳🥳🥳❌❌❌ of AZ😐 liefs een Ajacied!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 maart 2019 om 23:43]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws