'Michels maakte van Ajax, een club in een klein land, een internationale topclub'

'Michels maakte van Ajax, een club in een klein land, een internationale topclub'

Gepubliceerd: zaterdag 23 maart 2019 om 10:49za 23-03-2019 om 10:49

Sjaak Swart vindt de uitverkiezing van Rinus Michels tot beste voetbaltrainer ooit door France Football niet meer dan terecht. Mister Ajax speelde een jaar samen met Michels toen die nog voetbalde en later was De Generaal zes jaar lang trainer van Swart.

Michels voerde tijdens zijn periode bij Ajax veel veranderingen door. "Ik herinner mij zijn eerste gesprek als onze trainer nog", vertelt Swart aan de NOS. "Hij zette ons met zijn allen aan een grote tafel en ging zelf aan de kop zitten. Hij zei: We zijn allemaal semiprofs, maar vanaf nu worden we profs. Dat heeft wel een aantal gevolgen, daar zijn dingen voor nodig. Ik noem alles op en als je denkt dat je daar geen zin in hebt of het niet kunt opbrengen, kun je meteen naar huis!"

"Niemand ging weg, dus we gingen op zijn manier door", gaat Swart verder. "Toen begon het. We gingen in die periode optimaal trainen. Hij had een achtergrond als gymleraar en stond als coach boven de groep. Hij maakte van al onze spelers echt persoonlijkheden."

"Toen wij in 1966 wonnen van Liverpool waren zij al Europese top en wij veredelde amateurs. Toch kregen ze in het Olympisch Stadion een pak slaag met 5-1. Michels maakte van Ajax, een club in een klein land, een internationale topclub."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 10:52
Prachtig toch hè...
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:54
Nou zal het wel gescheeld hebben dat Michels de beste Nederlandse voetballer aller tijden in zijn team had .
Maar daarnaast heeft ie Nederland in 88 ook het ek laten winnen , dus ik vind het zeker een terechte uitslag .
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:24
En sinds dien is Ajax niet meer weg te denken in de Europese top
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:13
Je kan zeggen over Ajax wat je wil Rinus , maar het is gewoon de meest succesvolle Nederlandse club in Europa , met ook de meeste europese finales achter hun naam .
Ook dit seizoen doen ze het gewoon goed als je naar hun begroting kijkt .
In England waar ik woon is er gewoon veel waardering van deskundigen voor de Nederlandse clubs .
Van alle kleine landen doen die het gewoon het beste .
Sommige supporters van Ajax denken dat ze alleen Ajax kennen in het buitenland .
Maar dat is gewoon dom gebral van mensen die nog nooit in het buitenland zijn geweest .
Ze hebben in het buitenland respect voor alle Nederlandse clubs , en echt niet alleen voor Ajax .
Het is ook niet zo dat de kranten hier vol staan van Ajax en andere nederlandse clubs , Engelsen zijn voornamelijk geinteresseerd in Engels voetbal en Engelse clubs , en totaal niet geinteresseerd in buitenlands voetbal .
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:45
Kan wel kloppen, het laatste nieuws over Derby County wordt breder uitgemeten dan een kwartfinale voor Ajax. Juist omdat er weinig interesse is voor wat er elders gebeurt moet je niet denken dat het Britten ook maar ene ruk interesseert wat PSV, Feyenoord of andere Nederlandse clubs presteren. Over Ajax wordt, als er al over gesproken wordt, met een mix van verbazing en bewondering gesproken. Over de rest nada, nul...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 13:53]
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:48
Er is gewoon respect voor het Nederlandse voetbal , maar er worden geen hele krantenpagina's aan besteed .
Maar troost je , er worden ook geen krantenpagina's besteed aan Real of Barcalona hier .
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:52
Dat gaf ik aan geloof ik...

Als er dan al aandacht is voor ons clubvoetbal, dan is het veelal de ver- en bewondering voor wat Ajax telkens weer presteert met jeugdige ploegen, zijn opleiding en manier van spelen....
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:58
Ja maar ik geef ff aan dat er voor het totale Nederlandse voetbal bewondering is , niet alleen voor Ajax .
Al krijgt Ajax dit seizoen natuurlijk meer aandacht omdat ze in de kwartfinale van de cl spelen .
Maar 3 jaar geleden was er ook bewondering voor PSV omdat ze met hun kleine budget toch Man utd hadden uitgeschakeld in de cl , vandaar dat ik zeg dat er respect is voor het totale Nederlandse voetbal .
Vind ik leuk
Cookee +12953
zaterdag 23 maart 2019 om 14:11
Engelsen tonen toch altijd respect?
En dat vatten wij dan weer op met dat ze ons goed vinden. In werkelijkheid willen ze gewoon correct zijn.

Wij zijn gewend elke mening eruit te blaffen maar in Engeland doen ze dat met respect. Ik houd daar wel van.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:16
Ik heb het nu over de deskundigen op tv hé Cookee , want in de pub word ik gewoon uitgelachen omdat het Nederlandse voetbal mijlenver achter ligt op het Engelse voetbal .
En dat spelers van nederlandse topclubs naar Engelse middenmotors gaan , en zelfs daar soms op de bank belanden .
Je hebt in England 3 soorten mensen ; de oude engelse adel , gewoon kouwe kak dus .
The decent people , daar vallen de analisten op tv onder .
Maar je hebt hier ook de wat asocialere mensen , en die hebben echt wat minder respect voor alles wat uit andere landen komt ;-)
Vind ik leuk
Cookee +12953
zaterdag 23 maart 2019 om 16:59
Dan hebben ze wel lef want Leeds betovert ook niet op hoog niveau. Maar ik kan er wel tegen, ik heb ook meer met Engels voetbal dan met het rondspelen en focussen op veilig spel en ingecalculeerd risico, zoals hier.
Ik wil vermaakt worden.

Heeft Leeds nog kansen? Staan nu 3e is er nog een playoff of zo?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 17:08
De eerste 2 promoveren rechtstreeks dus Leeds maakt nog een grote kans .
Ze hebben een paar wedstrijden onnodig verloren de laatste weken , want 3,5 week geleden stond Leeds nog eerste .
Vorige week thuis van Sheffield utd verloren terwijl we echt veel beter waren , dus die staan nu 2e .
De nrs 3 tm 6 spelen eerst semi finals in de play offs , in een uit en thuis wedstrijd .
En dan de finale op Wembley .

En geloof me , dat is net een europacup finale .
De dag ervoor al naar London en dan naar de pub .
Op de wedstrijddag natuurlijk ook , en dan met tussen de 30 en de 40.000 Leeds fans naar de wedstrijd .
Vind ik leuk
Cookee +12953
zaterdag 23 maart 2019 om 17:37
Wauw, ja toen je dat meldde stonden ze 1 en sinds ik het weer volg zakken ze, sorry daarvoor. :)
Ja, op wembley daar wil je wel even bij zijn.
Wie zijn nu de grote sterren heb je wat namen?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 17:47
Patrick Bamford , die heeft weinig gespeeld door blessures maar die heeft de laatste 8 wedstrijden 5 goals gemaakt
Roofe heeft er 14 gemaakt , die is ook goed
En dan hebben we nog Jansson , een goede cv , tenminste in de championship .
De helft van de selectie moet je verkopen als je promoveert , want je gaat het hier niet mee redden in de pl .
Vind ik leuk
Cookee +12953
maandag 25 maart 2019 om 15:57
Is er genoeg geld om iets te gaan doen? Bedrijven en zo?
Ik zal eens een stream pakken weer, 't is iig leuk om te zien.
Is het stadion vol? Er moeten jongen mensen zijn die nog nooit PL met Leeds meegemaakt hebben, dus dan wordt het straks een explosie van support zeker als ze het halen?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 16:48
Je krijgt zowieso ongeveer 200 miljoen euro als je promoveert van de FA .
Ook gaan al je sponsordeals omhoog , verder hebben we een eigenaar die een vermogen heeft van ongeveer 450 miljoen pond , dat is ongeveer 5,20 miljoen euro denk ik .
Maar voetballen in de pl is duur hoor .
Leeds zal zijn selectie moeten versterken naar pl niveau , en ook pl salarissen moeten gaan betalen willen ze overleven .
Volgens mijn schoonbroer zenden ze Leeds wel eens uit op Ziggo

Anders kun je wedstrijden hier streamen ;
https://www.livesoccertv.com/nl/competitions/england/championship/
Vind ik leuk
Koeien +4212
zaterdag 23 maart 2019 om 15:52
Klopt, wij blinken niet bepaald uit als het gaat om respect tonen en Engelsen zijn daar meestal veel netter in.

Toch merk ik wel dat Nederlands voetbal bij hun hoog aangeschreven staat als technisch, innovatief en tactisch voetbal.

Het raakt ze natuurlijk ook. De uitvinder van de sport, de houder van de PL, de oude 4-4-2 kick & rush identiteit en zo begin jaren 70 komen de buren ineens op het toneel met een potje fancy voetbal.

Sindsdien heeft die buurman op EK en WK nagenoeg altijd beter gepresteerd dan de Engelsen zelf. Tel daarbij op het grote aantal NL spelers die in de PL een krankzinnige carriere hebben gehad dan snap je ook wel dat zij doorhebben dat we iets goeds doen hier.
Vind ik leuk
Cookee +12953
zaterdag 23 maart 2019 om 17:02
Die goede spelers is al een tijdje terug.
Nu alleen Wijnaldum nog.
Engeland heeft nauwelijks Engelse spelers, als ik het nationale team zie dan spelen die niet in de top.
Wij zijn er al jaren niet meer bij en ooit behaald succes telt nu niet meer.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14399
zaterdag 23 maart 2019 om 21:13
Leuk ja, ha ha
Als wij iets compleet waardeloos vinden dan zeggen Nederlanders dat ook; "wat een rotzooi" bijvoorbeeld.
Een Engelsman zegt dan: "Not the best".
😁
Vind ik leuk
Cookee +12953
maandag 25 maart 2019 om 16:27
Exact, jij hebt het door.
Ik geef geen oordeel over wat ik het liefst hoor.
Soms is recht voor de raap fijn
en soms ook niet.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:39
En wat dacht je van die eendagsvlieg uit eindje?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:50
Eendagsvlieg ???
Ze staan al sinds begin vorig seizoen boven jouw club , dus dan kun je het geen eendagsvlieg noemen .
Vind ik leuk
Wilex +3172
zaterdag 23 maart 2019 om 14:02
Nou dan word het ook is hoogtijd om daar ook een kranteartikel aan te wijden.
Hoe Michels van Ajax een topclub maakte zo maakte Philips van Psv een topclub.
Red-bull strijkt altijd maar met de eer dat ze van die mooie strak geleide sponsorclubs overal neerzette die ook nog is succes boeken maar dit concept is al tientallen jaren daarvoor in Eindhoven uitgevonden en niet in Oostenrijk.
Daar zouden de buitenlandse kranten zich ook is in moeten verdiepen dan alleen maar dat zelfde verhaal van traditie club Ajax.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 14:04
Gewoon een dikke onzin van jou .
Redd bull koopt zijn clubs .
PSV is door Phillips opgericht , dat is totaal iets anders
En leuk dat jij je verhaaltje ff kwijt moet , maar ik snap het verband niet zo met mijn reactie .
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 14:05]
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 15:37
Hmm, ik vermoed enig sarcasme...
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 10:53
Totaal onbelangrijk nieuws, next.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 10:58
Het is geen nieuws.

Het is prachtige geschiedenis.
Vind ik leuk
Mari +13213
zaterdag 23 maart 2019 om 11:13
Wow. Keihard tegen de kruising paal/deklat
Vervolgens tegen het achterhoofd van deze dombo en vliegend in de kruising
Vind ik leuk
Mr bien +8485
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
Net zoals jouw mening totaal onbelangrijk is.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:09
Het jouwe is lekker interessant.
Vind ik leuk
Mari +13213
zaterdag 23 maart 2019 om 11:14
Zijn mening is onbelangrijk, maar je leest het toch?
Raar jong bij jij
Vind ik leuk
Boerrigter +699
zaterdag 23 maart 2019 om 12:09
Ah joh let niet zo op kees, is een van de zuurste figuurtjes op dit forum. Heb echt nog nooit iets positiefs gelezen van em.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:25
Dat valt ook niet mee met zoveel onzin dat je te lezen krijgt.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:32
Wat moet ik dan zeggen goh wat had Ajax pech tegen Feijenoord,en AZ verdiende het ook niet om te winnen . Of moet ik zeggen goh joh wat is Ajax een leuke warme club moet ik dat zeggen met zoveel leuk fans. Tja in dat geval zou een trein voor mijn neus niet verkeerd zijn.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:04
Waar heb je het over? Het gaat over Michels en over voetbal in de vorige eeuw... zo dom kun je toch niet zijn?
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 13:10
Als je nu pas uit je bed komt maak dan rechts ommekeer welterusten.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:13
Je bent dus echt zo dom...
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 13:18
Ik denk in ieder geval slimmer dan jij .
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 18:24
Er zijn er meer die die fout hebben gemaakt.. maar goed. Over het topic valt niet met je te praten, dus de groeten
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:46
Heeft hij inhoudelijk niet een heel klein beetje gelijk, Keesje?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:22
Het zit diep he
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:34
Keesje ga lekker janken met Japie
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 15:47
Mag ik dat zelf uitmaken frikandelleneter.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:56
Bman?? Staat dat voor biseksuele man, want dat verklaart een hoop
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 15:59
Voor jou een vraag voor mij een weet ,dapperen engel kusje op je voorhoofd 😚
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 10:54
Voetbal is oorlog !
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 10:55
Hij komt duidelijk aandacht tekort ,hij is aan het dementeren.
Vind ik leuk
Sven! +2549
zaterdag 23 maart 2019 om 11:00
Schijnbaar kom jij meer aandacht te kort dan Sjaak Swart. Je zegt dat je het topic niet belangrijk vind en toch reageer je erop. Leer eerst eens wat dementeren inhoudt, wanneer je dat hebt geleerd, weet je ook dat jìj onzin loopt te roeptoeteren!
Vind ik leuk
abraksas +2684
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
En dan niet 1 maar gelijk 2 reacties he :D
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:11
EDIT VP: reactie verwijderd
Vind ik leuk
Sven! +2549
zaterdag 23 maart 2019 om 11:22
Ik loop wel eens met mijn opa en die is helaas dement en erg genoeg om zoiets te moeten meemaken! Spot er maar mee, niet te hopen dat jìj dat gaat meemaken.

Overigens weet jij zelf ook niet waar je het over hebt, dementerende ouderen zitten namelijk een verpleeghuis en niet in een bejaardenhuis.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:09
Edit VP: Reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 14:05]
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:48
Je bent normaal echt de verkeerdste niet hier als het erop aankomt Keesje, maar je draaft door op een buitengewoon onsympathieke manier.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 14:48
Ik weet het ,ik weet het. Maar soms is het nodig als ik de reactie van sommige bekijk/lees . En VP verwijderd een bericht van mij ,prima .Maar kijk dan ook eens naar anderen wat ze er neer zetten en dat mag wel ,lijkt wel of Sjakie een bedreigd soort is .
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 14:53
Hij is in ieder geval van een uitstervend ras...😉
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 14:58
Dat klopt maar dat je op die leeftijd je nog zo druk kan maken dat snap ik niet ,is toch niet goed voor het hart. Als het hem teveel word ligt hij straks langs zijn schoenen en dat hoeft ook weer niet.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 15:00
Ik hou van dat soort mensen. Onverbloemde passie. Wat is er nou leuker: zo iemand, of mankerende oudjes achter de geraniums?
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 15:41
Voor de veiligheid achter de geraniums,en als ze een toegevoegde waarde hebben gewoon mee laten draven inde maatschappij.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 15:43
Dan mag Sjakie nog meedoen. Gelukkig.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 15:49
Maar niet op de harde weg laten komen anders ligt hij zodadelijk langs zijn rollator hahaha.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 15:54
Heeft hij niet.

Je mag hopen dat jij tegen die tijd nog zo fit bent. Bovendien is de kans groter dat hij 100 wordt dan bij jou...
Vind ik leuk
Mosquito +22148
zaterdag 23 maart 2019 om 12:05
Hou eens op met beledigen Kees!!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 12:05]
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:12
Hoezo ,ik geef gewoon antwoord op een vraag . Maar zij mogen alles zeggen en wij mogen er geen commentaar opleveren is een beetje van de rare.
Maar als jij je graag laat ondersneeuwen is je goed recht maar ik niet.
Vind ik leuk
Mosquito +22148
zaterdag 23 maart 2019 om 12:14
Je begint zelf met "Hij komt duidelijk aandacht tekort ,hij is aan het dementeren".

Nergens voor nodig!
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:16
Is toch de waarheid ,maar jongen neem toch niet alles zo serieus ,anders kan je beter pastoor worden en daar bedoel ik niets verkeerd mee.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:50
Iemand dementie verwijten die gewoon een mooie herinnering ophaalt is niet sympathiek Keesje. Dat wil ik je nogmaals meegeven.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 14:40
Sorry Jozef.
Vind ik leuk
Mari +13213
zaterdag 23 maart 2019 om 11:15
Hij is expert daarin. Ervaring
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:16
Zo leer je dementen kennen.
Vind ik leuk
Mari +13213
zaterdag 23 maart 2019 om 11:22
Naast je vader? Ik hoop voor jouw dat jij , je eventuele kinderen dit bespaart blijven. Gebeurt dit niet dan weet je dat je het over je hebt afgeroepen.
Vind ik leuk
Mari +13213
zaterdag 23 maart 2019 om 11:14
Hij is je vader niet jong
Vind ik leuk
pietprecies +12429
zaterdag 23 maart 2019 om 11:25
Ga liever bij Jaapie op bezoek ofzo ipv lopen gallen.. misschien is zn trekhaakie nog vrij
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:27
Moest jij niet gaan werken ,want de rest van de week doe je al niet veel.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:31
Hij heeft wel een punt, Kees...

Je reacties hier zijn niet echt aimabel of warm of zo. Dat is toch waar men in het zuiden zo prat op gaat?
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:27
Hoe gek kan een mens handelen, Kees....

Als ik weet dat ik een stuk zou moeten lezen van een demente, dan sla ik over.

Jammer dat je niet gewoon enig respect op kan brengen.
Persoonlijk kan ik erg genieten van jullie tweeling en van Van Hanegem en zo. Interesseert het je niet, sla het dan over.

Of snap jij zoiets niet?
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:32
Heel goed maar zie je mij daar al eens op antwoorden ,zelden of nooit . Alleen vind ik dat v.Hanegem er de beste kijk op heeft. Een goede visie hebben dat is belangrijk en dat heeft v.Hanegem ,een voor en een tegen.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:34
Van Hanegem steekt er inderdaad bovenuit.

Gewoon jammer dat iconen als dement weg gezet worden. Onnodig.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:35
Je weet wat ik bedoel . Te veel aandacht komt je niet ten goede.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 13:58
Ik weet niet wat je bedoelt, Keesje.

Jij geeft hem aandacht op een buitengewoon neerhalende manier. Je kan ook mee shoppen met je vrouw of zo. Aan jou de keuze.
Vind ik leuk
035 +960
zaterdag 23 maart 2019 om 11:58
Echt antwoorden die jij inderdaad zelden. Reageren des te vaker.😊
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:02
???
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:39
Welk doel heb je, Kees Bman, met je commentaren onder dit bericht?
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:45
Dat hij teveel is opgehemeld. Als ik elke dag via de media praat dat Babel de beste voetballer ooit is ,gaan de meeste dat geloven . PS Dit was een voorbeeld. De persoon Babel is een doorsnee voetballer.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:55
Je bedoelt Michels neem ik aan. Klopt dat?
Zo ja, is dat uiteraard je goed recht. Persoonlijk ben ik dan benieuwd naar je argumenten voor deze opvatting. En dat meen ik oprecht.
Wat ik alleen niet begrijp is dat je mensen die Michels wel hoog hebben zitten, ook uit eigen ervaring, zo hard diskwalificeert. Ja, Sjaak Zwart draaft een beetje door. Maar net als andere mannen die het Nederlandse voetbal in het verleden mede hebben gedragen mag hij rekenen op tenminste clementie, toch?
Ouderdom is niet altijd even genadig met mensen. Laat hen en is het maar omdat je niet weet wat leeftijd ooit met jou gaat doen.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:00
Als ik zo terug denk eigenlijk alle twee ,Michels oke had het geluk dat er een goude team stond ,maar Sjaak dat was iets meer een doorsnee voetballer in dat elftal hadden jij en ik ook niet misstaan denk ik .
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:03
Nou, ik had er zeker misstaan 🤣
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:07
Maar 10 goede en een mindere dan val je echt niet op hoor.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:09
Met mij erbij verlies gegarandeerd. That's in a name.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:24
Haha die is wel goed,met mij erbij een gelijk spel.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 15:20
💪
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:06
Als ik ouder was ,en ik stop met mijn werk dan ga ik mijn geld tellen en dan ga ik een jaar naar Hawaï. En als ik daar van terug kom ga ik een camper huren in Amerika en dan ga ik daar ff vrolijk daar rondtrekken.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:09
Ik hoop het voor je Kees Bman. *Duimt*
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 12:14
En als ik geld over heb mag je wel mee hoor,maar ik betaal niet alles voor je.😉
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 12:55]
Vind ik leuk
JoeyC +4369
zaterdag 23 maart 2019 om 10:55
En Sjakiemero is de beste voetballer allertijden 🤣
Vind ik leuk
Jandieze +971
zaterdag 23 maart 2019 om 10:56
Edit VP: Reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 14:06]
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 10:59
Waarom dit nou weer?

Ajacied in hart en nieren. Sierlijke en aartsgevaarlijke speler die Ajax altijd trouw bleef. Een sierraad.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:03
Weer een beste dag vandaag met volop getreiter en gezuig
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
Ajax-PSV komt eraan Frans , dan komen de trolletjes uit hun ei .
Om zich dadelijk weer vlug te gaan verstoppen als hun club verloren heeft .
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:08
Van sommige weet je het, maar zie ook posts voorbij komen van wie ik dacht dat er prima mee te praten viel. Maar meer galbakken hier dan normaal volk waar je een goede inhoudelijke discussie mee kunt voeren. Zit alweer te wachten op de tegenreacties welke van hetzelfde treurige niveau zullen zijn. Word met de dag erger hier helaas :-(
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:05
Alhoewel ik Sjaak ook af en toe een huilebalk heb gevonden , vooral na die wedstrijd tegen de Graafschap , heb je helemaal gelijk .
Zulke clubmensen moet je koesteren
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:07
Weet je, we waren er allemaal kapot van toen. De een reageert nu eenmaal anders dan de ander.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:13
Jozef waar is hij aartsgevaarlijk geweest ,op de wc maar dat is hij nog.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:15
Niet willen zien is niet zien.

Jeugdidool en deel van een Ajax dat zijn gelijke nooit meer zal kennen in het Nederlandse clubvoetbal. Herken de echte helden zou ik zeggen.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:18
Hij was niet slecht Jozef maar om nu te zeggen hij was een profeet nee dat ookweer niet.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:22
Prachtig onderdeel van het beste Nederlandse clubteam ooit. Dan hoeft hij ook weer geen profeet te zijn...😁
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:26
Teveel op gehemeld is hij ,dat vind ik ,maar het was een redelijke voetballer in club verband dat klopt.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 11:29
Haha, ik zag het totaal anders.

Dat team bestond uit een keeper, 9 gouden voetballers en een onbetaalbare diamant.
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 11:34
Ho Ho Jozef je bedoelt 9 voetballers en een koperen cent. Trouwens wie was de keeper ook weer.
Vind ik leuk
Jozef +44995
zaterdag 23 maart 2019 om 15:13
Heinz kroket (Stuy)😁
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 15:42
Klopt ik zag het en wist het.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:06
Daarvoor ga je op rapport. En iedereen die het hier over ongedierte of plassende koeien heeft evenzo. Ik ben klaar met dit type bewoordingen.
Vind ik leuk
jari11 +5014
zaterdag 23 maart 2019 om 12:17
Jankjood? nou weer heel snel terug het bedje in voor het middag dutje.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst..
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:12
Ajax en Feyenoord, de enige echte topclubs van Nederland.
Vind ik leuk
jari11 +5014
zaterdag 23 maart 2019 om 11:20
Wat een sneer, de psvers zullen er wakker van liggen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 11:34
Sorry maar de feiten zijn niet anders. PSV, het is en blijft de fopspeen club van Nederland.
Vind ik leuk
jari11 +5014
zaterdag 23 maart 2019 om 11:54
Hahah fopspeen club
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zaterdag 23 maart 2019 om 13:09
En wat ben jij het speeltje van de Ajax fans rose meeprater. Ajax staat nog steeds vijf punten achter hoe verklaar je dat dan ,niet omdat ze zo goed zijn volgens mij. De clowntjes uit de Arena (lees circus tent). De lachertjes van de Nederlandse velden.
Vind ik leuk
JoeyC +4369
zaterdag 23 maart 2019 om 13:45
De ene echte topclub wordt eens in de 20 jaar kampioen en bij de andere echte topclub wachten ze alweer 5 jaar op een prijs.
Blij dat PSV geen echte topclub is.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 17:31
Goed van je dat je dat beseft. Hoofdsponsor zoeken buiten de regio is voor PSV al lastig genoeg.
Vind ik leuk
JoeyC +4369
zaterdag 23 maart 2019 om 22:09
Landstitels winnen daarentegen niet.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 08:30
Kun je nagaan hoe weinig dit waard is voor PSV internationaal gezien.
Vind ik leuk
J. Staatsen +7380
zaterdag 23 maart 2019 om 11:33
De waarheid is helaas anders.

Dat heeft UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin bekendgemaakt, nadat vast is komen te staan dat de spelers van Ajax eind jaren zestig en begin jaren zeventig stelselmatig doping gebruikten.
Wat lang door velen beschouwd werd als het beste voetbal dat de wereld ooit gezien heeft, bleek in feite de Firma List & Bedrog aan het werk. En voor valsspelen is geen plaats binnen het Europese voetbal!”

De uitspraak volgt na diepgravend onderzoek van de ethische commissie van de Europese voetbalbond, die sprak met een groot aantal betrokkenen van destijds. Volgens de commissie is klip en klaar vast komen te staan, dat de selectie van Ajax in de jaren zeventig strak stond van de prestatieverhogende middelen.
Vind ik leuk
Nilsinno +942
zaterdag 23 maart 2019 om 11:41
In die tijd werd dit door bijna iedereen gedaan heft elkaar weer op en ik denk niet dat er doping bestaat waar je beter door gaat voetballen alleen conditioneel zal het wat opleveren
Vind ik leuk
JanTa48 +9207
zaterdag 23 maart 2019 om 11:52
Ik dacht al waar blijft die gozer nou en jaar hoor daar heb je de leugenaar weer die de ene na de andere halve waarheid verkondigd maar helaas, je word niet meer serieus genomen.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 16:19]
Vind ik leuk
JoeyC +4369
zaterdag 23 maart 2019 om 13:27
En dan nog het lef hebben om te klagen over Juve, Lyon en Zagreb.
Vind ik leuk
Oud Fluks +1204
zaterdag 23 maart 2019 om 11:45
Michels heeft een geweldige staat van dienst en heeft inderdaad van zijn jongens een geweldig collectief gemaakt waar de spelers voor elkaar door het vuur gingen, een terechte uitverkiezing voor hem !
Vind ik leuk
JanTa48 +9207
zaterdag 23 maart 2019 om 11:46
Michels is de beste trainer ooit die een ware voetbalrevolutie heeft ontketend en als enige coach zijn visie op papier heeft gezet. Het is dan ook meer dan terecht dat de FIFA hem tot allerbeste coach ooit heeft uitgeroepen.
Vind ik leuk
Patje41 +1220
zaterdag 23 maart 2019 om 11:53
bij de clubs waar Michels succes had had hij 1 heel groot voordeel: hij had Johan Cruyff als speler. ik betwijfel of hij ook zoveel succes had gehad zonder hem
Vind ik leuk
Staaijman74 +1401
zaterdag 23 maart 2019 om 12:06
Zonder cruijff en Van Basten had michels nooit iets gewonnen. Michels heeft daarnaast buiten ajax en oranje.’88 verder ook niks gepresteerd. Oa bij leverkusen geflopt.

Van Gaal heeft een middelmatig oranje naar de halve finale gebracht op een WK. Is kampioen geworden in spanje duitsland en met AZ kampioen geworden. En oja, met ajax alles gewonnen wat je kunt winnen. Dus Louis is mijn beste trainer ooit
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 12:07]
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:33
Het gaat hier niet om de prijzen, het gaat hier om wat een trainer mondiaal veranderd heeft qua voetbal. En dat is geen enkele trainer toe te kennen. En de prijzen die van Gaal gewonnen heeft met Ajax komen voort uit de gedachte van de Generaal!
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:10
Zijn eerste club als trainer was JOS. ik liep te traag naar het veld en mocht gelijk voor straf 3 rondjes hard lopen. Mooie man en streng.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:24
Dit soort verkiezingen is natuurlijk onzin. Totaal onvergelijkbare zaken. Wat zijn de omstandigheden? Wat zijn de spelers? Maar voor Nederland is het wel aardig.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:27
Ik denk ook dat zijn geluk is geweest dat hij Cruyffie had, en van 88 hoor je ook vele verhalen dat de spelers het zelf uitzochten, maar goed, het is hem gegund
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 12:48
Dat is ook een kwaliteit om spelers een bepaalde zelfverantwoordelijkheid te geven.
Maar voor mij is Happel de allerbeste want hij heeft Nederland minstens net zo veel op de kaart gezet als Michels.
De1e Nederlandse ploeg die de Europa cup 1 won en ook een WK finale gespeeld en dat met een veel mindere ploeg dan in 1974.
Vind ik leuk
Staaijman74 +1401
zaterdag 23 maart 2019 om 12:48
Zonder cruijff en Van Basten had michels nooit iets gewonnen. Michels heeft daarnaast buiten ajax en oranje.’88 verder ook niks gepresteerd. Oa bij leverkusen geflopt.

Van Gaal heeft een middelmaig oranje naar de halve finale gebracht op een WK. Is kampioen geworden in spanje duitsland en met AZ kampioen geworden. En oja, met ajax alles gewonnen wat je kunt winnen. Dus Louis is mijn beste trainer ooit
Vind ik leuk
Sabau +1845
zaterdag 23 maart 2019 om 13:19
Die wedstrijd tegen Liverpool is de enige die sjaak zich nog herinnert, wel opmerkelijk dat ie het erover heeft zonder zn eeuwige anekdote dat ie al in de tunnel stond omdat ie dacht dat het rust was. Nooit gebeurd, maar sjaak heeft zichzelf dat wijsgemaakt.

O ja, jaar ervoor stond Feyenoord al in de halve finale. En dat voor een club uit zo'n klein land...
Vind ik leuk
JoeyC +4369
zaterdag 23 maart 2019 om 13:49
Feyenoord was de eerste Nederlandse club die de EC1 won en daarmee ook de eerste Nederlandse topclub. Jammer dat ze zo zijn weggezakt. Idem voor Ajax.
Vind ik leuk
RWA040 +822
zaterdag 23 maart 2019 om 13:27
Ondanks dat ik voor PSV ben, vind ik dit toch een bijzonder en vooral mooi verhaal. Uit het niks is Ajax opgeklommen naar (destijds) wereldclub. Toch apart en vooral knap!
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 13:41
En zo is het maar net. Mooie wedstrijden in de jaren 70 met name en mooi dat ik daar getuige van heb mogen zijn.
Vind ik leuk
pinkelman +4473
zaterdag 23 maart 2019 om 14:43
Michels was ook het grote voorbeeld van van Gaal, alleen vind ik Louis nog meer een trainer die een groep kan samen smeden
Vind ik leuk
Isakson +582