Schöne: 'Als je echt moet kiezen... Champions League winnen is wel heel bijzonder'

Schöne: 'Als je echt moet kiezen... Champions League winnen is wel heel bijzonder'

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 16:08zo 24-03-2019 om 16:08

Lasse Schöne is van mening dat Ajax met de huidige selectie kampioen moet worden. De Deense middenvelder weet dat na dit seizoen meerdere Ajacieden zullen vertrekken.

"Frenkie zal waarschijnlijk niet de enige zijn (die vertrekt red.)", aldus Schöne in gesprek met het Deense Bold. We moeten iets winnen dit seizoen. Als het opnieuw een seizoen zonder titels wordt, zou dat buitengewoon teleurstellend zijn." De nederlaag tegen AZ was dan ook een grote teleurstelling. "Maar het was verdiend. We waren niet goed. We waren moe en hadden niet dezelfde energie als de wedstrijden daarvoor", vindt Schöne.

Cruciaal in de titelstrijd is de wedstrijd tegen PSV, volgende week zondag. Na de nederlaag tegen AZ is de missie tegen PSV nog altijd hetzelfde. "We moeten PSV verslaan, en als we dat doen is de kampioensstrijd weer helemaal open."

En wat als Schöne moet kiezen tussen landskampioen worden en de Champions League winnen? "Ik wil gewoon winnen. Maar als je echt moet kiezen... de Champions League is wel heel bijzonder om te winnen, laat ik dat zeggen. Maar ik win ze liever allebei."

Lees ookSchöne herstelt: 'Ik ben verkeerd begrepen, het was wél de bedoeling'

Poll

Wie wordt kampioen?

(3477 stemmen)

Plaats een reactie

Kim Jung-On +6021
zondag 24 maart 2019 om 16:10
Fair Play Cup
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:14
De Beker hebben ze volledig in eigen hand. Heb Ajax toch nog een prijs.

Nee, ik ben doodsbenauwd dat Ajax er dit seizoen zoals PSV 2016 style er het maximale uit weet te halen dit seizoen. Dus ik hoop écht dat de wedstrijd in Amsterdam niet verloren gaat.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 16:15]
Vind ik leuk
Sven! +2583
zondag 24 maart 2019 om 16:16
De beker een prijs?
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 16:17
Al is het alleen maar om van dat 4 jaar helemaal niks af te zijn
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:31
In juni ben je daar sowieso vanaf. Dan is het "5 jaar geen kampioen"
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 18:40
Scherp 😏
Vind ik leuk
Rabarber +8732
zondag 24 maart 2019 om 18:44
Lekker boeiend. Geen Nederlandse club zal Ajax evenaren.
Vind ik leuk
FRChamp +2504
zondag 24 maart 2019 om 19:37
Nee, klopt, Ajax wint de CL dit seizoen.
Vind ik leuk
Ari as +445
zondag 24 maart 2019 om 21:23
Op naar de 5 zou ik zeggen. Ben je er ook vanaf
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:17
Tuurlijk, t komt in de prijzenkast en als Ajax wél kampioen zou worden en Ajax faalt de beker te halen zou dr toch een kleine teleurstelling aanwezig zijn dat de dubbel niet gepakt is.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:21
Vorig jaar niet in iedere geval.
Vind ik leuk
Nuance +10859
zondag 24 maart 2019 om 16:45
Ja, de KNVB beker is een prijs en ik hoop dat Willem II hem wint.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:18
Zodra die gewonnen is vieren we het alsof het de hoofdprijs is
Vind ik leuk
Roeptoeter +19119
zondag 24 maart 2019 om 16:10
Geen kampioen en je moet je schamen. De beleidsbepalers moeten dan hun conclusie trekken. Ten Hag moet zelf niet eens door willen gaan.
Vind ik leuk
Alex Koopman +1726
zondag 24 maart 2019 om 16:26
De spelers zijn zelf verantwoordelijk voor hun instelling als het aankomt op wedstrijden in de eredivisie, beleidsbepalers kan je weinig kwalijk nemen hierin gezien het nu al geslaagde seizoen als je kijkt naar CL.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:51
Ha Droeftoeter
Vind ik leuk
Gijsie +2095
zondag 24 maart 2019 om 16:11
Godzijdank geen voorspellingen deze keer. Er is nog hoop.
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 16:12
Ajax's allerlaatste kans om nog mee te doen voor de titel. Dit wordt of een hele vette wedstrijd of een hele saaie 0-0
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:16
Degene die als eerst scoort wint, en gezien zoet zijn huidige prestaties.... is t te hopen dat Ajax t niet heel vaak gaat proberen.
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 16:19
Ik hoop dat van Bommel dit middenveld neerzet:

Hendrix, Sadilek en Ihattaren.

Pereiro moet ie in de 60e minuut inbrengen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:21
Nope Pereiro daar moet je mee starten. Hij kan de wedstrijd beslissen aan t begin. Als Ajax daardoor ook maar iets slordiger wordt kan Luuk bediend worden. Pereiro móet aan t begin worden opgesteld. Ben t wel eens met de keus om rosario op de bank te zetten deze pot, tegen Ajax win je niet met fysieke kracht.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 16:24]
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 16:24
Normaal zou ik ook zeggen zet Pereiro er maar in. Maar ben bang dat dat niks gaat worden. Hij lijkt me de ideale wissel omdat ie het niet lang kan opbrengen.Maar we zullen zjen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:26
Bij Pereiro kan je na 45 minuten al zien of t em gaat worden of niet. Wat mijnbetreft geeft hij ook t best weer wat de ploeg nodig heeft op t moment. T is prettiger om Pereiro te laten beginnen, zijn traptechniek is toch t best van t team en 1 corner/vrije trap kan genoeg zijn.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:54
Volgens mij hebben de clubs die dit jaar van Ajax hebben gewonnen , dit gedaan met fysieke kracht .
Met voetbal gaat PSV het echt nooit niet winnen van Ajax , Ajax is voetballend 3 keer beter .
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:59
Hmm, die Stengs staat natuurlijk bekend om zn fysieke kracht, daarom had Ajax t er zo lastig mee. T is vrij simpel, als Ajax moet dan lukt het niet. Als het zijn gang kan gaan dan lukt alles. Indien PSV scoort moeten ze en dan gaat het mis.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:03
Ben jij een klein kind ofzo , of hoe moet ik dat zien .
Of ga jij nu van de 11 spelers 1 speler opnoemen die fysiek niet zo sterk is om je gelijk te halen
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:10
Wanneer Ajax verloor gebeurde dit omdat het gewoon voetballend overklast werd door zijn tegenstanders. Tegen Heracles zijn ze 0 keer écht gevaarlijk geweest. Stengs wandelde door de Ajax defensie heen. Ajax stond tegen Feyenoord gewoon te slapen. Tegen PSV was t misschien op fysiek, maar een centrum Frenkie blind da kan echt nie hoor.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:22
Hendrix?
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 16:26
Jep, hendrix die al het vuile werk opknapt. Je hoeft niet alleen voetballers te hebben op het middenveld. Vooral tegen Ajax is het voornamelijk verdedigen. Plus Hendrix heeft meer ervaring dan een Rosario. Als je PSV's middenveld vergelijkt met die van Ajax dan zie je bij Ajax eigenlijk alleen aanvallende middenvelders, geen enkele verdedigende middenvelder. Schone was een rechtsbuiten, frenkie een aanvallende middenvelder en donny ook.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:55
Maar kom op. Hendrix is uit vorm, wordt er bij corners uitgelopen en is vaak net wat te laat. Geef mij maar rosario
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:00
Rosario en dumfries op dezelfde flank... je hebt de wendbaardere sadilek nodig op rechts en Hendrix die dan meters kan maken op links. T offensieve spel komt al t hele seizoen van de Backs. Die moeten ondersteund worden,
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:26
Who the fuck is Hendriks? Niet meer dan een modale speler
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 16:27]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:54
Met Ihattaren wordt je compleet overlopen, zeker als hij tegenover Frenkie komt. Ik zou toch echt met Rosario, Hendrix en Pereiro spelen. Desnoods Guti.
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 16:56
Geen Rosario EN Hendrix. 1 van de 2 met daarnaast Sadilek. Zelf zou ik voor Hendrix kiezen omdat ie de meeste ervaring heeft en verdedigend wat sterker is dan Rosario. Ihattaren tegenover Frenkie kan heel erg interessant worden.
Vind ik leuk
RGB +1982
zondag 24 maart 2019 om 17:11
Ik hoop ook dat Van Bommel dat doet want dat iis een veel te licht middenveld. Daar loopt Ajax zo overheen.
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 17:12
Verklaar u nader
Vind ik leuk
RGB +1982
zondag 24 maart 2019 om 17:16
Zie de uitleg van Hakim Ziyech hierboven.
Vind ik leuk
M Ait Aicha +1829
zondag 24 maart 2019 om 17:32
Heb jij Ihattaren al ooit tegenover Frenkie gezien.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:54
Denk niet dat hij dit leest !

Maak een spandoek bij de herdgang
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:01
Ik zie PSV echt niet de 0-1 eventueel vasthouden in Amsterdam. Ik denk dat het duo Schwaab en Viergever de druk niet aankunnen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:55
Lijkt me ook niet, daarom moet je Ajax ook niet laten komen maar het omverblazen zodra t wankel ligt. Mazraoui hoeft maar 1 steek te laten vallen en Angelino kan de combinatie vinden.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:52
Als PSV als eerste scoort dan weet ik toch nog niet zeker dat ze gaan winnen .
Als Ajax als eerste scoort dan denk ik wel dat ze gaan winnen , want ik zie PSV eerlijk gezegd niet in staat om Ajax onder druk te zetten , en dan te scoren
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:56
Als PSV als eerste scoort zal het aanzetten, beide ploegen zijn tot op t bot gemotiveerd. Wiens moraal als eerst een deuk op loopt wordt weggezet.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:00
Heb jij eigenlijk wel naar PSV gekeken na de winterstop , want zo goed is het allemaal niet meer .
Als Ajax zijn dag heeft is PSV eigenlijk kansloos in de Arena .
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:08
Ik heb slecht nieuws voor je, Ajax heeft het na de winter in de competitie nóg slechter gedaan. Ajax heeft tussendoor 2 uitzonderingen gehad, maar wat heeft t allemaal niet laten liggen na de winterstop? In een wedstrijd als dit gaat kwaliteit niet de doorslag geven. Allemaal andere factoren spelen een rol en als PSV op voorsprong komt is t gewoon over en uit.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:12
Ik heb nog veel slechter nieuws voor jou , ik ben niet voor Ajax .
En we hebben allemaal gezien hoe goed PSV een voorsprong kan verdedigen in de cl .
En natuurlijk geeft kwaliteit de doorslag in zo'n wedstrijd
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:17
Waarom denk je dat t zo vaak misging in de CL? Omdat we achteruit bleven lopen. Daarnaast zijn t ploegen met ervaring, die vallen niet zo snel om als de wind ff tegen staat. Ajax is een jonge ploeg met spelers die niet eens weten wat een titelstrijd nou écht inhoud. Neem de wedstrijd Utrecht-PSV. Utrecht had 2 kansen nodig. 2 goals. Voor de rest was Utrecht ongevaarlijk. Maar ze wisten dr wel een gelijkspel uit te slepen. Als je echter ontzag voor een ploeg hebt ga je achteruit lopen. PSV heeft geen ontzag voor Ajax.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 19:57
PSV moet ook zeker geen ontzag voor Ajax hebben , dat is nergens voor nodig .
Maar waarom denk jij dat PSV achteruit bleef lopen ???
Met het centrum Schwaab Viergever is het zelfmoord om tegen goede ploegen op de helft van de tegenstander te spelen ., dat heeft niet zoveel met ontzag te maken schat ik , maar meer met realistisch denken van de trainer .
Als Ajax een mindere dag heeft , geef ik PSV echt wel kans .
Maar speelt Ajax zoals tegen Madrid , allebei de keren , dan is PSV gewoon kansloos en dat weet jij ook .
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 20:05
Tuurlijk begrijp ik dat. Een feit is echter dat Ajax geen wedstrijd in dit seizoen beter heeft gespeeld dan die 4-1 in madrid. En nu wil ik ook absoluut geen vijand maken met wat ik nu ga zeggen. Echter, als Bale de 1-0 had afgedrukt in het begin van de wedstrijd was het stukken moeizamer gegaan. En dat is het enige punt. Ajax kon tegen real vrijuit voetballen en speelde de sterren van de hemel.

Als PSV vroeg Ajax uit zijn spel kan halen dan is de kans dat het weggetikt wordt vrij klein. Ik ben gewoon optimistisch, ik weet ook dat de kans op winst of verlies op dit moment 50/50 is. T zal in elk geval vroeg in de wedstrijd moeten gebeuren voor PSV anders zie ik Ajax aan t langste eind trekken.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 20:06]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 20:24
Voor de winterstop had ik PSV zeker kans gegeven , maar ik vind PSV na de winterstop geen schim meer van de ploeg na de winterstop .
Daarom moet bij PSV echt alles meezitten om in Amsterdam te winnen .

En ik bedoel met het goede spel niet alleen de uitwedstrijd in Madrid , ook thuis was Ajax veel sterker .
Ajax snapt zelf ook waarschijnlijk dat ze van PSV moeten winnen , omdat ze anders het kampioenschap kunnen vergeten waarschijnlijk .
Dus ik ben bang dat PSV een super gemotiveerd Ajax gaat treffen .
Vind ik leuk
RW1913 +3016
zondag 24 maart 2019 om 18:57
Perreiro scoort altijd. Hij is gemaakt voor dit soort wedstrijden. 😜
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:12
'Het Boreaal Europa'
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 16:18
Wat is daar mis mee ? :)
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:32
Geen idee, waarom zou juist daar dan weer wat "mis" mee zijn?
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 16:29
Is helemaal niks mis mee.. Hier in Nederland en vooral Noord-Europa hebben wij een bepaalde cultuur.. Gebaseerd op onze normen en waarden.. Ik vind het niet raar dat wij die moeten beschermen.. We moeten baas in eigen huis blijven.. Heb niks tegen buitenlanders verder (vooral de echte vluchtelingen zijn meer dan welkom), maar dan behoren ze zich aan te passen.. Het probleem, veel doen dat dus niet.. En vooral links-Nederland verstopt het onder de mantel der liefde (zogenaamd) met alle gevolgen van dien..
Vind ik leuk
De fries +2053
zondag 24 maart 2019 om 18:01
Wat een geneuzel; dit is een voetbal site..
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 18:05
Klopt.. Maar dat hoef je niet tegen mij te vertellen..
Zitten genoeg trollen op de site.. En overigens is het geen geneuzel, tenzij het te ingewikkeld voor je wordt ?
Vind ik leuk
De fries +2053
zondag 24 maart 2019 om 18:08
Nou ingewikkeld is het niet wat jij schrijft hoor..
De spreekwoorden/ gezegdes moet je btw wel goed gebruiken!
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 18:10
Welke bedoel je ?
Vind ik leuk
De fries +2053
zondag 24 maart 2019 om 18:12
“Tegen mij vertellen”
“ iets onder de mantel der liefde verstoppen “..l
Ik snap wel wat je bedoelt.. maar het komt zo onnozel over.
Probeer gewoon wat Jip en Janneke taal.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 18:14]
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 18:15
Okay, wat snel getypt, maar je weet wat ik bedoel.. ;)
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 18:18
Je bent toch geen taalnazi heh ? :)
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 18:24
Noem mij trouwens niet onnozel, want dan heb je echt een verkeerde aan me.. Jip en Janneke taal, alsof ik een mongool ben..
Vind ik leuk
De fries +2053
zondag 24 maart 2019 om 18:35
Volgens mij vroeg je mij of ik het te ingewikkeld vond?
Ik noem jou niet onnozel..
Als je spreekwoorden/ gezegdes verkeerd gebruikt kan dat onnozel overkomen.
Met Jip en Janneke taal bedoel ik juis niet iets negatiefs ( is gewoon duidelijke taal)
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 18:36]
Vind ik leuk
bartzwolle +215
zondag 24 maart 2019 om 16:13
Denk dat je de vraag anders noet stellen... halve finale CL ..of .. kampioen
Dat is realistischer !
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:24
Nou we hoeven in ieder geval niet af te vragen of je zwakzinnig bent ja of nee.

Als Ajax de halve finales haalt, betekent dat dus dat ze Juventus hebben verslagen ergo ipso facto, ze iedere ploeg kunnen verslaan.
Vind ik leuk
bartzwolle +215
zondag 24 maart 2019 om 20:06
Nee ik denk niet dat AJAX "de oude dame" zal verslaan, dat is ook niet het punt dat ik wil maken. Een prijs gaat altijd boven een halve finale plek. Iets meer respect in je antwoord zou je sieren
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 22:47
Weet ik, maar mag toch een beetje stoken :) maak je niet zo druk, ik woon dicht bij je... .. . loveu2
Vind ik leuk
bartzwolle +215
maandag 25 maart 2019 om 20:56
Woon niet in Zwolle 😉
Vind ik leuk
Sven! +2583
zondag 24 maart 2019 om 16:15
Ik zie het somber in! De CL winnen is een utopie voor Nederlandse clubs en het kampioenschap winnen zie ik erg somber in, die gaat bijna zeker naar PSV. Wat rest is de beker, een troostprijsje die ze kunnen winnen. Die beker kan mij gestolen worden, daar wordt ik niet vrolijk van en zal daar ook niet blij van worden wanneer die gewonnen wordt.
Vind ik leuk
yuuup +11186
zondag 24 maart 2019 om 16:16
En een kans van 0,5%. Maar goed je moet het als topsporter proberen. Ajax is nu eenmaal niet een club die iets laat lopen om ergens anders meer kans te maken.
Vind ik leuk
Wilex +3208
zondag 24 maart 2019 om 16:26
Als ze niet van psv winnen kunnen ze wat mij betreft de complete basis selectie sparen in de competitiewedstrijden voorafgaande aan de wedstrijden met Juve.
Het is tegen Real wel gebleken dat dit echt een slok op een borrel scheelt als dit team de tijd heeft om zich helemaal te focussen op de CL.
Een halve finale CL halen vind ik groter als kampioen worden ook al krijg je er geen schaal of beker voor, het zal langer herinnerd worden dan een titel van Psv.
Als ze de CL winnen dan mag psv van mij nog 5 schalen achter elkaar pakken, Ajax dat de CL in deze huidige tijd wint zal wereldwijd de grootste voetbalprestatie van deze eeuw zijn.
De kans is uiteraard nihil maar dat was het voor Leicester City ook om de PL te winnen.
Vind ik leuk
Watzijnwij +287
zondag 24 maart 2019 om 16:16
Helemaal niets is ook nog steeds heel goed mogelijk.
Vind ik leuk
Wilex +3208
zondag 24 maart 2019 om 17:17
Voor psv ook he
Vind ik leuk
Watzijnwij +287
zondag 24 maart 2019 om 17:21
Klopt. Op dat ene front heeft PSV he natuurlijk wel stevig in eigen hand.
Vind ik leuk
MojoRisin +16249
zondag 24 maart 2019 om 16:17
Waarschijnlijk de beker, troostprijs waar je niks aan hebt..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 16:22
Wordt spannend voor het kampioenschap, denk dat Ajax 3-0/4-0 wint.
Vind ik leuk
+40 +416
zondag 24 maart 2019 om 17:00
Vol voor de beker gaan. De enige reële kans op een prijs voor Ajax dit seizoen.
Vind ik leuk
TheLobster +1540
zondag 24 maart 2019 om 17:13
Duivels Dillema hoor
Vind ik leuk
Lachuh +959
zondag 24 maart 2019 om 17:19
Ze mogen blij zijn,als ze de KNVB beker winnen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:26
Als ik moet kiezen tussen de CL en de ED, dan.....
Dat lijkt me toch geen moeilijke keuze. CL natuurlijk mafketel, dat wil elke voetballer.
Behalve Schone dan misschien?
Vind ik leuk
Mo +13236
zondag 24 maart 2019 om 17:47
Champions League winnen is natuurlijk 1000 keer mooier dan de competitie. Maar dat is vrij onwaarschijnlijk.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 17:47]
Vind ik leuk
Isakson +655
zondag 24 maart 2019 om 17:49
Lasse tja
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:31
ahw was je moe? maar je kreeg toch nog rust van de knvb? apart.
Vind ik leuk
Retweet +835
zondag 24 maart 2019 om 19:08
Gooi maar alles vol op de championsleague!! Laat de competitie maar lopen!
Vind ik leuk
Bas49 +24
zondag 24 maart 2019 om 19:25
Deze keuze is ze misschien al fataal geweest. De kans dat ze CL winnen is hooguit 10 %. Die van landskampioen ongeveer 50%. ( 2 weken geleden nog 70%). In deze fase is zou de hoogste prioriteit bij het landskampioenschap moeten liggen. Daarvoor mag nu geen enkele punt meer worden verspeeld en dan ben je nog afhankelijk van minimaal 5 verliespunten van PSV.
Een ronde verder komen in de CL is mooi meegenomen maar mag geen prioriteit meer krijgen. Dat zou niet. Wel eens een strategische fout kunnen zijn.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws