'Colgate-smile' De Jong kan wereldtop bereiken: 'Nike kan uithangbord gebruiken'
Hoewel Frenkie de Jong voorlopig nauwelijks wordt ingezet voor commerciële doeleinden van FC Barcelona, is de kans groot dat daar verandering in komt. Sportmarketeer Ruud van der Knaap van Triple Double ziet de 22-jarige middenvelder ook op dat vlak 'de wereldtop' bereiken.
"Frenkie is in eerste instantie gehaald vanwege zijn voetbalkwaliteiten", stelt Van der Knaap in gesprek met Voetbal International. "Maar natuurlijk is hij interessant. Hij is pas 22 jaar en heeft enorm veel potentie. De situatie verandert dan ook als hij een basisplaats heeft en Messi wekelijks laat scoren."
Ook het schoeisel van De Jong kan een belangrijke rol spelen. "De grootste spelers van FC Barcelona spelen niet op Nike. Messi speelt op Adidas, Griezmann en Luis Suárez op Puma. Nike is kledingsponsor van de club en kan dus wel een nieuw uithangbord gebruiken. Zijn voetbalstijl én karakter passen naadloos bij het imago dat zowel Barcelona als Nike wil uitstralen."
De goedlachse De Jong heeft nog een unique sellingpoint. In Barcelona is hij al gedoopt tot La Sonrisa permanente, de permanente glimlach. 'De Colgate-smile uit Arkel heeft de gunfactor', zo omschrijft VI het. "Jongens als Frenkie zijn schaars in de voetballerij", meent Van der Knaap. "Iemand die oprecht plezier heeft in wat hij doet, die moeilijke vragen van journalisten moeiteloos pareert. Dat valt goed te vermarkten."
De Jong kan vrijdagavond zijn debuut maken in de Primera Division. De Catalanen nemen het om 21.00 uur op tegen Athletic Bilbao. De Spaanse sportkranten rekenen op een basisplaats voor de Oranje-international.