Titel PSV belangrijk voor Eindhoven: 'Echt niet hetzelfde als bij Leicester'
PSV krijgt door het bereiken van de groepsfase van de Champions League zo'n twintig miljoen euro extra binnen. Toch is het binnenhalen van de landstitel niet alleen belangrijk voor PSV. Ook de gemeente Eindhoven pikt een graantje mee.
"Dit helpt ontzettend om de stad onder de aandacht te brengen", vertelt Angelique Lombarts, stadsreclame-deskundige, toerisme-specialist en voormalig lector city marketing, in het Eindhovens Dagblad. "Al die leuke beelden zorgen voor een positieve vibe. Eindhoven manifesteert zich als hightech-regio waarbij ze in Europa moeten touwtrekken om hoogopgeleiden. Die komen natuurlijk uiteindelijk naar de stad voor het technologische karakter maar alles wat het woonklimaat kan beïnvloeden, is bij die beslissing ook van belang. Een top-voetbalclub ook."
"Het is voor Eindhoven echt niet hetzelfde als voor Leicester, de verrassende kampioen van Engeland", vult Martin Boisen, docent city marketing aan de Universiteit van Groningen, aan. "Dat is echt een sprookje. Voor die industriële regio betekent dat écht iets. In Eindhoven is dat effect niet zo groot meer, het wordt ook een beetje verwacht. Het draagt wel bij aan de verbondenheid, in de stad maar vooral in de regio daar omheen. De stad wordt daardoor groter."