'Doe je het om Cruijff te eren of wil je van het geld spelers kunnen kopen?'

23 maart 2017 om 22:01

Het is maar de vraag of de Amsterdam Arena naar Johan Cruijff wordt omgedoopt. Sportmarketeer Marcel Beerthuizen laat tegenover de NOS weten dat de kwestie over 'serieus geld' gaat en dat het lang niet zeker is dat het Ajax-stadion naar de overleden legende wordt vernoemd. 

"Je hebt allerlei partijen die er een belang in hebben. Het is heel ingewikkeld'', zegt Beerthuizen, die denkt dat veel mensen niet snappen waarom het zolang duurt. "Achter de schermen zijn er ingewikkelde, complexe processen gaande." Niet alleen de gemeente Amsterdam, Ajax en de Arena N.V, maar ook acht grote Nederlandse bedrijven zijn betrokken bij de gesprekken over een eventuele naamsverandering.

Ook al zouden al die partijen het met elkaar eens worden, moet Ajax te rade gaan of het wel zo'n slim plan is. Door de naam van het stadion aan een commerciële partij te verkopen kan het de begroting opschroeven. "In het ene geval kost het je geld en in het andere geval levert het geld op", zegt Bas van der Veldt, algemeen directeur van AFAS, de naam die verbonden is aan het AZ-stadion en het voormalige Heineken Music Hall.

"Ga je nee zeggen tegen een zak met geld omdat je het heel belangrijk vindt om Johan Cruijff te eren of wil je juist van het geld spelers kunnen kopen en de jeugdopleiding een impuls geven? Die keuze moet je maken", aldus Van der Veldt, waarna voormalig Ajax-perschef David Endt aan het woord komt. "Hier moet een grootheid als Cruijff de commercie kunnen overstijgen. Dat moet sterker zijn dan alle wetjes en bepalingen", is Endt duidelijk vóór de naamsverandering.