Kunstgrasclubs stellen drie eisen: hetzelfde gras, dezelfde bal en open dak

Kunstgrasclubs stellen drie eisen: hetzelfde gras, dezelfde bal en open dak

vrijdag 22 september 2017 om 14:44

De discussie over het weren van kunstgras in de Eredivisie lijkt een nieuwe fase in te gaan. Manfred Laros, directeur van Sparta, bevestigt met de zes overige kunstgrasclubs in gesprek te zijn.

De eredivisionisten - naast Sparta gaat het om PEC Zwolle, ADO Den Haag, Roda JC, Excelsior, Heracles Almelo en VVV-Venlo - staan open voor een terugkeer op natuurgras. "We willen met zijn allen meedenken over de toekomst van ons voetbal. En als daarin echt gras vereist wordt, prima. Maar dan wel onder bepaalde voorwaarden", zegt Laros tegen het Algemeen Dagblad.

Die voorwaarden gaan een stuk verder dan alleen een eerlijkere verdeling van de tv-gelden. Zo moet het gras in elk stadion hetzelfde zijn, moet er met dezelfde bal worden gespeeld en mag nergens het dak dicht. Laros: "Kortom, dat de omstandigheden overal en altijd hetzelfde zijn. Over dat soort zaken praten we nu."

Eerder deze week was er al sprake van een doorbraak in de kunstgrasdiscussie. De achttien Eredivisie-clubs zijn het eens over het feit dat er een oplossing moet komen voor het probleem. De eredivisionisten gingen maandag unaniem akkoord met de formatie van een speciale 'Werkgroep Kunstgras'.

Plaats een reactie

vrijdag 22 september 2017 om 14:47
Iedere club die op kunstgras wil blijven spelen moet uit de eredivisie , dicht dak is helemaal niks, dat hebben wij ook, maar dan kunnen de vogeltjes niet meer omhoog vliegen
Vind ik leuk
Mad Max +6966
vrijdag 22 september 2017 om 14:54
Die 7 clubs zijn helemaal gek geworden! Opflikkeren met die belachelijk eisen. Mafkezen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:57
Goedzo Max ,vertel het ze maar die kunstnichten
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:58
Naja zelfde bal en veld kan ik inkomen. Dicht dak is met noodweer gewoon ideaal. Maar als het weer het een beetje toelaat moet het dak gewoon open
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 16:11]
Vind ik leuk
Diamant07 +4507
vrijdag 22 september 2017 om 15:00
Ja en hoe ga je om met stadions met open hoeken?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:06
Ja geen idee. Bijvoorbeeld bij ajax maken de open hoeken geen verschil op het spel maar bij AZ is het wel een probleem bij veel wind. Maar een stadion als de arena zal nooit last hebben van de wind terwijl je bij excelsior er altijd last van hebt. Zijn ook punten waar je naar moet kijken.
Vind ik leuk
mcmodd +12101
vrijdag 22 september 2017 om 15:11
Die hebben wij bij FC Utrecht ook, we lopen al jaren te overleggen met het management en in principe stuiten we alleen nog maar op het feit dat het nog technisch te ontwerpen moet zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:11
Dicht metselen. P
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:21
Zoals FC Utrecht....plat gooien?
Vind ik leuk
Stack5 +628
vrijdag 22 september 2017 om 15:27
Ha-ha. Dat jullie stadion nou van ellende in elkaar dondert.
Vind ik leuk
mcmodd +12101
vrijdag 22 september 2017 om 15:32
Het probleem wordt door de spelers niet als zodanig ervaren, maar voor de fans is het tochtig en ongezellig. De accoustiek zou daardoor misschien ook aandacht vereisen, die is in de Galgenwaard ook niet super. Voor de gezelligheid dacht men om de hoeken met doeken te dichten, ik denk toch liever aan permanente oplossingen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 15:33]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:42
Jullie stadion ziet eruit. Bouw die zooi eens dicht man.
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 15:59
Grolsch is goed te drinken maar het voetbal is niet om aan te zien in Enschede ;p
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:03
Zeker geen voetbal gezien afgelopen zondag.
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 17:05
Haha klopt ;-) Dat was wel even lekker voor jullie.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:32
Ik nodig je een keer uit United. (Heb toch 2 seizoenskaarten). Kom maar een keer kijken en proef de sfeer (en de Grolsch).
Vind ik leuk
defons +1309
vrijdag 22 september 2017 om 18:11
Ja sorry maar wij kunnen zo stadion als jullie niet betalen . Ohh wacht jullie eigenlijk ook niet die is met list en bedrog gebouwd tja was ik even vergeten. Sorry
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 22:05
In eigen beheer kneusje. Die van jullie ook?
Vind ik leuk
Farmer +6122
zaterdag 23 september 2017 om 21:30
Naah, meningen verschillen!

K vind de Galgenwaard wel een mooi stadion nu na de renovatie. Die gróte overkappingen. 'kenmerkend' zo naderhand. Bijna 'karakteristiek'

Ik geef je wél gelijk, die open hoeken met die fóeilelijke kantoorgebouwen daar, staat wél 'als een vlag op een strontschip' ja..
Díchtbouwen!
Bij voorkeur met stoelen natuurlijk, maar densnoods kijkt men 'ff bij PSV' hoe je dat opvult met wat meer 'passende' Skyboxen bv?
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 21:32]
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 15:55
Hangen ze daar maar een zeiltje ;-)
Vind ik leuk
Farmer +6122
zaterdag 23 september 2017 om 21:27
:P
daar zet je iemand neer met n héle grote paraplu!!
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 15:01
Hoe kan je nou beginnen over "overal hetzelfde gras" als je jarenlang de boel met plastic heb lopen besodemieteren. Als je als plasticbrigade al niet eens allemaal op hetzelfde plastic bezig bent.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
Ik denk dat hun punt is "als we het gelijk gaan trekken, laten we het dan helemaal gelijktrekken." Is ook wat voor te zeggen toch?
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 15:08
Ach, dat dak is ook en drogreden.
Vitesse en Ajax hebben toch niet 17x per seizoen dat dak dicht?
En dan de bal?
Er zal best verschil tussen merk A en b zitten maar het is niet dat er bij 2 clubs met een bowlingbal wordt gevoetbald en bij de rest met een echte voetbal.
Want dat is wel het verschil tussen plastic en echt gras.

En hetzelfde gras/ maakt ook geen fuck uit. Werd vroeger al express wat langer gehouden als de "sneller" spelende ploegen op bezoek kwamen. Dan maakt merk a of b gras ook niet meer uit.
Tenzij er dat juist met "hetzelfde gras" wordt bedoeld, overal even lang. Daar kan ik wel wat mee.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:17
Ja dat dak gaat me ook ver :p

Ik vond de bal een beter argument. Dat kan toch wel verschil maken als je die gewend bent of niet. Bovendien vind ik het vreemd dat, volgens mij 2(?) Clubs met eigen ballen spelen. En de rest met dezelfde.

Ik heb eigenlijk geen idee van de grassoorten in de stadions. Als daar kwalitatief echt verschil in zit, los dat dan meteen op :p
Qua lengte zou leuk zijn. Lengte en vochtigheidsgraad wellicht? :p
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 15:22
Als er niet een poosje gelden door PSV wat over was gezegd had helemaal niemand wat over die ballen te melden gehad.
En PSV klaagde ook niet eens maar die stelden dat ze het aanbod om de ballen bij Feyenoord te lenen niet de moeite waard vonden.
Dus dat verschil zal wel loslopen\meevallen

Nogmaals, het is niet zo dat er bij Ajax en Feyenoord met een bal wordt gespeeld die €3,59 bij de sigarenboer heeft gekost.

Graslengte en formaat veld uniform, prima. De rest wordt het bijgehaald om het hele overgaan naar echt gras te vertragen\frustreren.
Want er zijn namelijk geen behoorlijke argumenten om niet op gras te spelen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:32
Dat is zo.
Dat van PSV had ik niet meegekregen, maar als er idd voordeel was zouden zij het ook wel doen.

En ik koop nooit ballen bij de sigarenboer, maar ik gok dat je gelijk hebt :p

En nee klopt, nouja het is goedkoper. Maar dat is geen sterk argument.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 15:46
Ja, het is goedkoper, dat plastic.
Maar een autofabrikant die de Formule 1 niet kan betalen gaat ie ook niet eigenwijs een elektrische scooter inschrijven en dan zeggen dat de rest hun geld maar met hem moeten delen.
Nee... die gaat ergens met zijn scooter spelen waar ze allemaal met een scooter spelen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:49
Je hebt met kunstgras ook wel iets meer kans om te winnen dan met een scooter in de F1 :p dus de vergelijking gaat niet op, maar ik snap je punt :p
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 16:00
Klopt.
Kijk heracles' geschiedenis er maar op na van voor plastic en na plastic.

En maar roepen dat het geen competitievervalsing is. van hun huidige verblijf in de eredivisie zijn de 1ste 4 of 5 seizoen volledig aan plastic te danken, daarna begon de groei naar middenmoot pas.
Vind ik leuk
Thobar +2750
vrijdag 22 september 2017 om 16:05
Door deze politieke taktiek om al die nevenzaken erbij te halen zullen de onderhandelingen bemoeilijkt worden en waarschijnlijk verzanden en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling.
Alleen je kunt je hand ook overspelen
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:19
Bal is slecht argument als er 2clubs zij. Met andere ballen betekent het dus dat je maar 2x met een andere bal te maken kryg
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:21
Ja, dus als de bal een verschil zou maken zou dat toch een goed argument zijn? Bij het voordeel van heracles speelt iedereen toch ook maar één keer tegen heracles?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:38
Een andere bal is toch een veel groter verschil dan een nep grasmat veel voordeel van een andere bal zal je niet hebben als j dat vergelijkt met kunstgras
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:42
Nee, kunstgras/gras is een groter verschil dan bal/andere bal
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:16
En hetzelfde gras....dus 1 leverancier voor de hele ED?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:53
Of als er een harde koude wind staat.
Als het dicht kan is dat altijd lekker voor de supporters
Vind ik leuk
feyeniels +17878
vrijdag 22 september 2017 om 16:15
Met het dak dicht verdwijnt juist heel het idee van buiten sporten. Persoonlijk vind ik dat het dak gewoon open hoort te zijn, ook als er een buitje valt. Daar smelten wel niet van!
Vind ik leuk
John M. +3287
vrijdag 22 september 2017 om 16:23
Met dezelfde bal gaat moeilijk worden, die moet steeds heen en weer gestuurd worden, bv. als Ajax klaar naar Groningen en dan naar Roda. Dat houdt zo'n bal niet uit.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:01
Wat vind je zo erg?
Iedereen die klaagt over kunstgras heeft het over de voordelen die je hebt doordat jij het gewend bent. Die andere dingen hebben daar toch ook mee te maken?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:38
huh, welke discussies over kunstgras volg jij? Volgens mij klagen de meesten toch echt over hoe vervelend het is om op kunstgras te spelen en vooral hoe slecht het voor je gezondheid is (veel meer (spier)blessures op kunstgras dan op echt gras). Dat clubs die op kunstgras spelen het gewend zijn en daarom voordelen hebben hoor ik weinig tot niks over.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:47
Oh, dat hoor ik wel vrij vaak. Het gaat nu idd meer om blessures. Maar dat Heracles sportief voordeel zou hebben heb ik ook al heel vaak gehoord
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 22:11
Ja, omdat die niet willen voetballen. Dat klopt, dan is kunstgras idd een voordeel. Maar komop, we hebben het hier over voetbal, toch?
Ik denk dat het probleem hem vooral erin zit dat het steeds meer clubs worden die op kunstgras spelen. 1-2 clubs maakt niet zoveel uit maar 7 zijn wel wat meer wedstrijden op kunstgras en dus veel meer kans op blessures. En voor je het weet speelt meer dan de helft van de Eredivisie clubs op kunstgras. Beter nu stoppen dus.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 22:12]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 22:18
Klopt. Als het zo doorgaat moet heracles op gras gaan spelen om voordeel te hebben :p
Vind ik leuk
CPP +252
vrijdag 22 september 2017 om 15:12
Zo belachelijk zijn die eisen toch niet? Dak stoor ik me al jaren aan. Gewoon tijdens de wedstrijd open is geen zaalvoetbal. Eisen aan (kunst) gras betekend ook aan gewoon gras (lengte e.d.). Andere ballen is tegenwoordig ook een heel ander spel.
Als tegenargument logisch dat hij dit zo stelt. Werkbaar en eerlijk compromis lijkt me ook makkelijk haalbaar.
Vind ik leuk
PWRJC +61
vrijdag 22 september 2017 om 15:12
Gooi het maar eruit! Verder een goede onderbouwde bijdrage!
Dezelfde voorwaarden voor iedereen....
Wat denken ze wel??!!
Vind ik leuk
Spartan +2787
vrijdag 22 september 2017 om 15:40
Waarom dan?
Iedere “echt gras” club schreeuwt moord en brand dat de omstandigheden niet hetzelfde zijn. En nu er geopperd wordt om dan ook echt overal dezelfde omstandigheden te creeren zijn ze ineens knettergek??

Is een gesloten dak of een bal die bij bijv Vitesse anders is bij andere clubs dan geen competitievervalsing??
De omstandigjeden moeten toch hetzelfde??

Leg aub even uit!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:46
Mee eens. Dit slaat nergens op.
Vind ik leuk
feyeniels +17878
vrijdag 22 september 2017 om 16:13
Waarom zijn dat zulke rare eisen dan? Als kunstgras competitievervalsing is, dan geldt dat ook voor bijvoorbeeld het gebruik van afwijkende voetballen. Een open dak, vergelijkbare grasmatten en dezelfde voetballen lijken mij wel reële eisen...
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:23
wat een onzin. Zeg je dat nu omdat je "anti kunstgras" bent of omdat je het echt onzin vindt?

Ik ben eigelijk eerder verbaasd te constateren dat er niet eens overal met dezelfde bal gevoetbald wordt!!. Als je het met kunstgras over competitie vervalsing hebt, wat is een "eigen" bal dan wel niet.

Al met al vind ik het geen gekke eis waar over gediscussieerd kan worden; of er uiteindelijk een akkoord komt is iets anders.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:45
daar heb jij gelijk in het zijn mafkezen
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:20
Of de vogels uit de lucht knallen.
Vind ik leuk
PredatorA +5639
vrijdag 22 september 2017 om 15:31
"Zo moet het gras in elk stadion hetzelfde zijn".

"Kortom, dat de omstandigheden overal en altijd hetzelfde zijn".

Aldus de clubs met een plastic veld...


Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:48
Is te hopen dat het van Groningen tot aan Maastricht tegelijkertijd regent anders is het ook niet eerlijk
Vind ik leuk
CPP +252
vrijdag 22 september 2017 om 15:15
Wat maakt dat dan uit? Heeft de thuisploeg toch geen voordeel van. Of het moet in Groningen altijd regenen en in Maastricht nooit. Dan raak je er aan gewend.
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 16:12
Ja, als je om de week in Groningen speelt ben je er aan gewend, het is allemaal niet eerlijk. Die stadions moeten ook even groot zijn, anders schrikken de jonge spelers als ze opeens in zo'n grote bak komen. En die fake-reclame met zogenaamde borden moet weg, ik schrik af en toe als ze zo maar er doorheen lopen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:48
prima, laat die man van Feyenoord de mensen opleiden om het gras te onderhouden en klaar..
Vind ik leuk
goekie4 +1305
vrijdag 22 september 2017 om 14:58
Samen met de mensen van AZ, zijn de twee beste velden van de Eredivisie.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:01
Allebei een helft?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
Kunnen we mooi zien of die van feyenoord of az beter is :p
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 16:13
Dat zal die van AZ zijn want Feyenoord heeft elk jaar een nieuw veld nodig.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 18:09
Feyenoord heeft elke zomer zo'n monstertruck show. Daarentegen wint het wel altijd de prijs voor het beste veld en AZ niet.
Vind ik leuk
kcim +2046
vrijdag 22 september 2017 om 14:48
Wat een kul!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:49
Prima, als je het gaat aanpakken doe het dan goed en maak alles gelijk eerlijk. Dus ook dezelfde afmetingen qua veld etc.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:54
Wat 'eerlijk' is, staat gewoon beschreven in de regelgeving. Overal in Europa mag je met je afmetingen afwijken binnen bepaalde grenzen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:56
Ik weet het inderdaad, jammer van die regels.Het maakt het spel wel degelijk anders als je gewend bent aan een bepaalde afmeting van veld. Als dat opeens anders is speel je ook anders. Heel dat geneuzel over het kunstgras is er nu dus waarom dit niet gelijk oplossen. Is ook competitievervalsing.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 14:57]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:58
Omdat het 2 absoluut verschillende zaken zijn.
Als er een stoplicht kapot is, wacht je niet met repareren totdat het gat in de weg ook gefixt is, want dat kapotte stoplicht is levensgevaarlijk. Het zijn 2 compleet verschillende zaken.

Gras gaat over gras.
Afmeting gaat over afmeting.
Het 2e wordt er bij gehaald - al gaat het in deze niet over afmetingen maar over een dak bijvoorbeeld - om het 1e lekker ingewikkeld te maken. Terwijl het een zeer simpele kwestie is.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:02
Ik ben het met je eens. Ik zou als Sparta supporter zelf ook liever gras willen maar de hetze op kunstgras begint bizarre vormen aan te nemen. Het gaat bijvoorbeeld bij Sparta niet alleen om het hoofdveld maar ook om een trainingsaccomodatie en jeugdcomplex wat veranderd moet worden. De wil is er wel maar het geld niet. Ik snap dat mensen boos worden en zeggen dan neem je een speler minder. Zo simpel is het helaas niet. Sparta zit ook vast aan contract. Als ze volgend jaar ook in Eredivisie blijven zou het kunstgras eruit kunnen. Kunstgras was pure noodzaak en heeft Sparta gered. Zoals gezegd de wil is er wel en het gaat ook gebeuren. Heeft alleen tijd nodig.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:06
Helder en eerlijk verhaal.
Maar:

1) Trainings- en jeugdaccomodaties mogen best kunstgras houden. Gebeurt bij vele topclubs in de wereld ook. Dat is geen issue.
2) Niemand heeft het over enorme haast. Natuulijk begrijpen de clubs zonder kunstgras dat je niet in één maand kan overstappen van kunst- naar echt gras.
3) Niet de hetze neemt enorme vormen aan, maar de verdediging ertegen. Er wordt gemiept over geld en andere zaken en dat is ronduit oneerlijk en ongepast.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:10
Ik snap je argumenten. Ik hoop ook dat zo snel mogelijk er weer mooi echt gras ligt op Het Kasteel. Want de mat tijdens het vrouwen EK was ook al prachtig om te zien.
Vind ik leuk
mcmodd +12101
vrijdag 22 september 2017 om 15:24
Het is fijn dat Sparta, toen het financieel nodig was, kon terugvallen op een plastic veld. De bereidheid en mogelijkheid om, indien Sparta in de ED blijft, het veld weer mooi gras te geven is geweldig en daarvoor moeten de grasclubs maar respect en een beetje geduld opbrengen.
Als die bereidheid er is, maar ook als er bereidheid is om met elkaar alles uit de kast te halen om dat binnen nu en, pakweg, de start van de competitie 2019-2020 te realiseren heeft het voetbal in Nederland een grote overwinning behaald. Uiteraard moeten de trainingsvelden naar keuze worden bekleed met gras of dat andere spul, maar laat dat laatste dan wel van een kwaliteit zijn dat spelers en technische staf er gezond op kunnen werken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 15:25]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:35
Precies, uiteindelijk als alle clubs zo meedenken dan komt het goed. Ik kan ook niet wachten tot er weer een mooi veld ligt bij mn club Sparta.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
Dat is het precies.
Met dit soort belachelijke eisen komen om de aandacht maar van dat plastic te halen, de procedure zo lang mogelijk te rekken.
Vind ik leuk
Metal +1982
vrijdag 22 september 2017 om 15:00
Dan ook overal evenveel toeschouwers en overal dezelfde sfeer...hou op zeg.
Dak open of dicht geeft echt geen ander voetbal. Een andere ondergrond echter wel. Men moet niet andere zaken erbij gaan halen om het proces te irriteren. Dit is alleen maar om discussies op te starten, waar uiteindelijk toch niet uitgekomen kan worden met als doel om tijd te rekken of om het kunstgras niet te hoeven vervangen.
Blijkt ook weer dat er teveel zakenmensen ipv voetbalmensen regeren in het voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:05
Eens. Laten we maar beginnen met kunstgras weghalen en dan kijken naar andere aspecten om het voetbal zo goed mogelijk te maken.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:49
Waarom hebben de kunstgras clubs zoveel eisen. Zou als supporter van die clubs ook graag mijn club op gras zien ipv rubber.
Vind ik leuk
Richard020 +10291
vrijdag 22 september 2017 om 14:50
Dan moeten de rest van de clubs allemaal maar dezelfde bal als Ajax en Feyenoord nemen, probleem opgelost ;-)
Vind ik leuk
Ajacied02 +2041
vrijdag 22 september 2017 om 15:51
En gewoon een dak op dat stadion van excelsior leggen en aan moeder natuur vragen om geen zonlicht aan de stadions te geven en het windstil te houden tijdens wedstrijden
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 20:22
Hahahahaha!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:53
Dit gaat echt nooit werken.
De clubs met kunstgras maken er een tv-geld kwestie van en halen er nog meer bij. Puur om niet onwelwillend over te komen.
Dat is echt een regelrechte schande. En dat weten ze zelf dondersgoed.

Er is een aantal jaar geleden duidelijk afgesproken hoe de tv gelden verdeeld worden. Dat topclubs met een veel grotere aanhang meer krijgen is geheel logisch. Anders zouden zij namelijk hun thuiswedstrijden ZELF gaan verkopen en het volle pond ZELF in de broekzak steken. Gevolg? De kleinere clubs houden flink minder over doordat ze op 3 veelbekeken potjes per jaar niet meer verdienen en de package deal (het geheel) niet meer opgaat. Willen de kleinere clubs daar echt naar toe? Iedereen maar weer zelf de tv rechten verkopen?

De boel zou is realistisch en andersom bekeken moeten worden. Dat begint niet bij geld. Maar bij wat er nodig is om normaal en goed voetbal te kunnen spelen. Welke omstandigheden. En dan niet het ene bij het andere halen. Maar alles als los van elkaar beschouwen. Gras? Gewoon gras. Wil je praten over geld? Prima, maar dat staat los van het gras. Wil je praten over een dak? Prima, maar staat los van de rest.

Ik heb één advies voor Ajax, PSV en Feyenoord: ga bezuinigen op je uit-kleedkamers:
- douchevoorziening
- toiletvoorziening
- deuren
- kledinghaakjes
- bankjes

Kan dr allemaal uit. Maar dan wel alleen als die clubs over de vloer komen met kunstgras en gezeur om geld. En als ze dan zeuren? Gewoon zeggen dat je meer tv geld wil.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 14:57
Heb ik jaren geleden al gezegd.
Plastic club op bezoek? Bouwkeet op de parkeerplaats mogen ze zich in verkleden.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:54
Tv gelden verdelen? Alsof je ieder jaar steeds zoveel nodig zou hebben voor een echt grasveld. Het zit 'm meer in het goed onderhouden. Er moet een potje komen waarvan de clubs met kunstgras gebruik van kunnen maken. De KNVB kan prima bijdragen hieraan. En zoals meerdere malen werd aangegeven ; zorg voor experts die de velden goed kunnen onderhouden. Weg met die plastic-met-rubber gecombineerde velden!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:01
Veel kosten zitten er in een trainingscomplex die niet meer nodig is als je altijd in het stadion kan trainen
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:55
Dat zijn verdomd goeie voorwaarden, als het eerlijk moet dan alles eerlijk!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:59
Onzin. Die zaken hebben geheel niet met elkaar te maken natuurlijk.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:13
Gelijk de koe bij de horens pakken!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:40
Nooit 2 discussies door elkaar voeren. Dan ga je aan je doel voorbij.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:04
Nu gelijk het eisenpakket op tafel, dit is het en dit wordt het!

Nu of nooit.....
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 17:04]
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 14:56
"Zo moet het gras in elk stadion hetzelfde zijn"

Ja... overal scheurgras.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:56
Die stadions met een dichte dak kunnen ook niet meer, het is ook geen theaterzaal! Is ook een vorm van competitievervalsing!
Vind ik leuk
R2 +3210
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
Het dak gaat alleen dicht bij slecht weer en ook heb ik er mijn twijfels hoeveel invloed het daadwerkelijk op de wedstrijd heeft. Bovendien trainen Ajax en Vitesse ook niet in de stadions maar op het trainingscomplex waardoor ook zij niet gewend zijn aan spelen in een gesloten stadion. Kortom: als het al invloed heeft op het veldspel, dan is het minimaal omdat geen van alle teams gewend zijn om 'binnen' te spelen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:30
Ajax heeft nog zo'n hal waar ze binnen kunnen trainen bij slecht weer? Slecht of mooi weer, stadion moet altijd open blijven zoals het hoort! Dat is toch ook de charme van het voetbal om door wind en weer te gaan.
Vind ik leuk
Fredsjhe +2511
vrijdag 22 september 2017 om 14:59
Goed idee van die kerel. "dat de omstandigheden overal en altijd hetzelfde zijn." Dan maar meteen echt doorpakken: Zelfde afmetingen veld, zelfde scheidsrechter, zelfde type weer, zelfde schoeisel, zelfde kleedkamers, zelfde masseur (bij voorkeur die bij Chelsea ontslagen is)....

Iemand nog briljante ideeen voor mijnheer Laros?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:02
hetzelfde aantal supporters? ;)
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
dezelfde type tegels in de kleedkamer?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:15
Zelfde thee ;-)
Vind ik leuk
R2 +3210
vrijdag 22 september 2017 om 15:05
Als die masseur moet komen, zal ik mijn voetbalschoenen ook maar weer uit te kast pakken. Mag je tegenwoordig nog spelen met stalen noppen?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 15:05]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:44
Zelfde aantal stoeltjes
Zelfde bier
Evenveel parkeerplaatsen
Dezelfde stewards
Evenveel reserver cornervlaggen
Evenveel beeldschermen
Allemaal dezelfde kleur tenue
Dezelfde grasmaaiers
Dezelfde energie leverancier
Dezelfde sponsor
Vind ik leuk
Ajacied02 +2041
vrijdag 22 september 2017 om 15:57
Zelfde aantal grassprieten
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 14:59
In Arnhem wordt ook gepraat om over te stappen op kunstgras, dit zou mooier voetbal teweeg brengen waardoor ons stadion misschien ook weer voller wordt
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:02
Heb ik een Vitesse broertje?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:04
Als jij mijn broertje bent dan ben je een knappe kerel haha
Vind ik leuk
036 +2852
vrijdag 22 september 2017 om 15:14
Of knap de klos. :-)))
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:37
Lekker origineel ook zo. Dit past gewoon niet-:)

Er is maar 1 Midden-Noord en dat is toch echt de enige echte Haagse Midden-Noord!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:53
Zo is het :D
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 16:10
Haagse Sjonnie
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:11
RIP.......is er helaas niet meer :(
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:21
Beetje respect he naar de doden
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 16:23
Rustaagh
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:33
Nee jij RUSTAAAGH:-)
Vind ik leuk
Ajacied02 +2041
vrijdag 22 september 2017 om 15:59
Nee, Laros wil ook dat iedereen op VP ongeveer dezelfde naam heeft
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:03
Zelfde gras ? eens is een mannen sport geen hokey, dus geen kunstgras, dak dicht? Ja , staat in de regelgeving van knvb en in de omschrijving wat voetbal is, voetbal is een buitensport dus gewoon dak open weg met die sport hallen.
Vind ik leuk
mcmodd +12101
vrijdag 22 september 2017 om 15:05
Edit: Dank VP, snel gereageerd hoor.

Ja, hieruit blijkt dat men druk aan de praat is gegaan en natuurlijk mag iedereen vragen om alle omstandigheden gelijk te maken. De grootte van de stadions zou je daarvan moeten uitsluiten, tenslotte komt niet overal het aantal toeschouwers boven de, pakweg, 20.000 uit.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 15:31]
Vind ik leuk
Voebtal +346
vrijdag 22 september 2017 om 15:05
Hij bedoelt in elk stadion een dicht dak. Zodat het elke wedstrijd hetzelfde is. Wat een mafkees.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:05
heb je weer zo;n mongool van Sparta hij wil net zoveel als Feynoord krijgen moet je voetbal elftal ook ongeveer zelfde niveau zijn je staat ergens onderop met je club behaalt nooit een prijs staat niet in een finale, en dan wil je net zoveel als de topclubs hebben.
Kijk het moet eerlijker verdeelt worden dan is de stand waar je staat/eindigt bepalend voor het bedrag dat je krijgt maak je van tevoren afspraken nr1 krijgt zoveel en nr 18 krijgt zoveel hoe hoger je komt hoe meer geld je krijgt dat is voor iedereen eerlijk de top5 clubs halen het geld binnen en dan wil je met jou afschuwelijke voetbal net zoveel krijgen voor niets doen anders dan aanwezig zijn droom maar door welterusten Laros
Vind ik leuk
Itsese +1927
vrijdag 22 september 2017 om 15:06
Sjezus man... vraag gewoon de lokale boer om er een gras mat in te leggen en zeik niet zo. Installeer wat sproeiers en klaar is kees. Wat een gelul. Met kunstgras gaat heel het voetbal naar de klote
Vind ik leuk
Snuck +489
vrijdag 22 september 2017 om 15:06
Wie is eigenlijk die flapdrol die het kunstgras heeft toegestaan in het betaalde voetbal?

Dak altijd open is wel een hele goede.
Dat bepaalde clubs bij bepaalde weersomstandigheden met het dak dicht spelen is ook vreemd.
Vind ik leuk
Ajacied02 +2041
vrijdag 22 september 2017 om 16:01
Ja en in het stadion van excelsior heb je veel meer last van de wind dan in de kuip/arena laten we dat ook aanpakken!
Vind ik leuk
T&T +9921
vrijdag 22 september 2017 om 15:08
Persoonlijk vind ik dat in elk stadion de zon moet schijnen..

En zelfde temperatuur!


Als we dan toch gek gaan doen!!??
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:08
Gaan we nu mierenneuken???

Mag nergens het dak dicht... Wat een onzin. Het dak dicht betekent geen voordeel voor de thuisspelende ploeg. Dat is alleen maar een voordeel voor beide ploegen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:15
Als je als ploeg het spel wilt maken dan is dat op een zeiknat veld amper te doen. Kunnen ze hun spelletje niet spelen, ach zielig ;)
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:32
Maar het is niet oneerlijk als in de vergelijking tussen echt en kunstgras.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:05
Over gelijke omstandigheden!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 18:32
Volgens mij speel je óf allebei op een nat veld óf allebei op een droog veld.
Dus ja, gelijke omstandigheden.
Als elke ploeg zelf zou mogen kiezen, zou toch iedereen een droog veld boven een nat veld prefereren.
Dus win-win.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 18:35
Nat en drassig is nog een verschil waarbij er hele andere omstandigheden zijn. Ploegen die willen voetballen hebben er dan meer moeite mee om hun spelletje te spelen. Ik denk dat je dondergoed weet wat ik bedoel ;)
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 18:39
Ik weet zeker wat je bedoelt, maar toch vind ik dit geen vorm van competitievervalsing en dat is kunstgras wel.
Door een dak boven het veld is het voetbal niet anders dan wanneer het veld gewoon droog zou zijn. Door kunstgras verandert het voetbal zienderogen.
Vind ik leuk
Snuck +489
zaterdag 23 september 2017 om 13:24
Ja klopt maar dat is voor de uitspelende ploeg 1 x per jaar voor de thuis spelende ploeg dus 17x. DUS WEL EEN VOORDEEL!
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 14:24
Niet direct, want je tegenstander is net zo goed gewend om op een droog veld te voetballen.
Alle 17.
Vind ik leuk
Snuck +489
zaterdag 23 september 2017 om 14:31
Ja hoor je hebt helemaal gelijk.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:09
Man man man wat een kinderachtige mannen zijn dat toch, gadver! Het haantjesgedrag gaat weer voor samen naar een oplossing zoeken. Zij pakken wat van ons, dus wij pakken iets van jullie. Moeilijk doen om het moeilijk doen. Heel simpel; de topclubs moeten gewoon eisen per 2020 geen kunstgras meer, anders gaan we een gras competitie en een kunstgras competitie voeren. Simpele maar efficiënte oplossing lijkt me.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:10
Groot gelijk laros hun willen het kunstgras weg dan moet ook alles gelijk zijn het moet niet alleen ten koste gaan van de kunstgras clubs
Het veld van excelsior is qua afmetingen belachelijk klein
Als je het goed doe het dan goed en niet voor de helft.
Eindelijk een stuk waar geen onzin word gepraat
Alleen en grasmat en sproeiers kom je niet ver mee alleen een leek denk dat dat het is
Liever kunstgras dan een knollentuin want dat is geen voetbal!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 15:11]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:11
Het dak dicht. O jee, hoe durven ze. Nu krijgen ze alle zaalvoetballers uit Amsterdam en Arnhem over zich heen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:14
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik geloof nooit dat je Feyenoord zo ver krijgt om een andere grasmat erin te krijgen, al jaaaren de beste mat van Nederland.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:54
Dan moet iedereen dus dezelfde grasmat als Feyenoord erin leggen ;)
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:14
Zelfde soort gras prima, zelfde bal prima, dicht dak klinkklare onzin! Lijkt wel of ze zo moeilijk mogelijke eisen stellen, zodat dit bij voorbaat al totaal niet haalbaar is. Bij AZ staat ook meer wind, misschien eisen die straks dat er overal even veel wind moet staan?
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:40
Aan de wetten van de natuur valt niet te tornen!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:16
Nergens het Dak dicht vind ik helemaal de gekste .
De rest vind ik nog wel mogelijk
Vind ik leuk
Feye1908 +6664
vrijdag 22 september 2017 om 15:16
Logische eisen. Eigenlijk van de zotte er gespeeld wordt onder verschillende omstandigheden qua bal en dicht dak.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:16
En alle clubs moeten hetzelfde shirtje dragen!!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:41
Zullen ze fijn vinden in Friesland-;)
Vind ik leuk
berwi +270
vrijdag 22 september 2017 om 15:17
een andere eis het gras mag niet groener zijn dan bij een andere club
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:18
Vind die hele kunstgrasdiscussie maar onzin. Dit heeft echt helemaal niets te maken met het niveau van onze Eredivisie. Echte reden is geld en onze kleine V-markt. Tennissers kunnen ook op allerlei ondergronden uit de voeten, hockey heeft als moderne sport al jaren geleden een omslag gemaakt. Voeg daarbij de technologische ontwikkeling op kunstgras en er is geen enkele reden om het kunstgras uit de stadions te verbannen. Ik zou eerder zeggen, doe het andersom en in elk stadion kunstgras. Lopen we als Nederland weer voorop ipv achter de feiten aan.
Vind ik leuk
Ajacied02 +2041
vrijdag 22 september 2017 om 16:05
Het hybride gras heeft de toekomst, 90-95% echt gras 5-10% kunstgras
Vind ik leuk
RedNas +2254
vrijdag 22 september 2017 om 15:18
Haha, ja en laten we ook afspreken dat iedereen dezelfde schoenen aandoet. Sterker nog, we maken gewoon 2 teams die alle wedstrijden tegen elkaar spelen. Bij uitwedstrijden krijg je het ene team en bij thuiswedstrijden het andere team. Iedereen dezelfde spelers, dat is pas eerlijk.
Vind ik leuk
Dicky +6567
vrijdag 22 september 2017 om 15:19
Groot gelijk hebben de kunstgras clubs. Dat dak op het Gelre Dome en de Arena slaat ook helemaal nergens op. En dat er in Nederland 2 clubs spelen met een afwijkende bal is ook belachelijk. Ik ben het wederom volledig met deze clubs eens.
Vind ik leuk
inimini +1455
vrijdag 22 september 2017 om 15:28
Met dezelfde bal lijkt me niet meer dan normaal, denk ook niet dat er iemand is die daar moeilijk over doet.

Maar ga je ook alle stadions aanpassen? moeten ze wel dezelfde grootte hebben en dezelfde vorm. En het verschilt ook of je met windkracht 4 op Woudenstein speelt of in de Arena.

Zijn dus onzin argumenten.
Vind ik leuk
Dicky +6567
vrijdag 22 september 2017 om 15:40
Nee vind ik niet. Je kan het weer niet sturen. Maar wat de clubs nu aandragen is allemaal prima te doen.
Vind ik leuk
inimini +1455
vrijdag 22 september 2017 om 20:43
Wat is het verschil dan of je met dak open of dak dicht speelt?
Vind ik leuk
Dicky +6567
vrijdag 22 september 2017 om 23:04
Tja het schijnt dat er clubs zijn die het niet fijn vinden om met een dicht dak te spelen. Nou vind ik dat dit makkelijk op te lossen is door het dak open te gooien. Wat het verschil is weet ik niet, maar dat interesseert mij ook niet. Ik weet alleen dat ik ook een open dak prefereer. Als het regent, regent het maar. Dat heeft ook weer zijn charme. Van mij hoeven niet alle omstandigheden overal hetzelfde te zijn. Als het in Kerkrade regent kan het Rotterdam droog zijn. Daar kan je toch niks aan doen. Overal zonder dak en met dezelfde bal is makkelijk te realiseren.
Vind ik leuk
ihvmmdk +4206
vrijdag 22 september 2017 om 15:21
Ik hoop dat clubs met echt gras een eigen competitie oprichten.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:23
Eerst kunstgrasverbieden dan pas over randzaken beginnen. Clubs moeten zelf maar dat geld ophoesten. Lukt dat niet dan hoor je ook niet in de eredivisie thuis.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:24
Het ging dus om gewoon gras in plaats van kunstgras. That's all. Nu is er bereidheid dat er een pot met geld voor hen komt, en nu ook nog verdere eisen gaan stellen ? Toe maar.
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 16:25
Hoezo, er is een extra pot met geld? Dat voorstel om de tv-gelden meer gelijk te verdelen is toch bij voorbaat kansloos?
Vind ik leuk
Foebele +35341
vrijdag 22 september 2017 om 15:24
Wat een onzin eisen. Het is tevens chantage om een financiele compensatie van de andere clubs te eisen, daarmee zou je dus kunnen zeggen dat het dubbel loont om kunstgras te hebben, eerst door de kostenbesparing en daarna dat je ook doodleuk een goede mat gratis en voor niets krijgt.

Gewoon stellig zijn, geen echt gras, dan degradeer je! Optyfen met deze vorm van chantage, dat er samen naar een oplossing gekeken moet worden betekend niet dat je als kunstgras clubs maar van alles kunt eisen en achterover kunt leunen om te wachten wat ze je toeschuiven!
Vind ik leuk
inimini +1455
vrijdag 22 september 2017 om 15:25
Haha wat is dit nou weer, pleur lekker op met je kunstgras joh. Niks eisen stellen.
Zelfde bal lijkt me geen punt van discussie en niet elk stadion is hetzelfde, dus het dak argument is bullshit.

Op Woudenstein zal men meer last van de wind hebben dan in de Arena.
En in het Noorden is het over het algemeen kouder dan in het Zuiden.
Vind ik leuk
Foebele +35341
vrijdag 22 september 2017 om 15:25
Geeft overigens alleen maar meer noodzaak aan mijn oproep om die velden gewoon midden in de nacht in de fik te steken, dan kunnen de verzekeringsmaatschappijen de rekening van een nieuwe grasmat mede financieren ipv dat de overige clubs dat moeten doen!

Geen dak meer dicht vind ik overigens echt totale kolder om als eis te noemen!
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 16:26
De verzekeringsmaatschappijen zullen je weten te vinden.
Vind ik leuk
Foebele +35341
vrijdag 22 september 2017 om 18:16
Wel nee joh, die halen het op een andere manier wel terug, die bellen even naar het torentje in Den Haag en d'r komt weer een mooie nieuwe wet die hun volledig in de kaart speelt.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:26
Vind het allemaal geen rare ideeën, maarja aan de reacties hier te lezen merk je wel weer welke clubs door deze maatregelen getroffen worden.
Vind ik leuk
Paul1982 +6729
vrijdag 22 september 2017 om 15:27
Volgens mij hebben de 7 clubs nog niet helemaal in de gaten dat ze in de minderheid zijn tegenover de 11 clubs die wel op natuurgras spelen. Het dak open of dicht heeft naar mijn mening niet zo veel invloed als het spelen kunstgras. Wel ben ik van mening dat het dak open moet zijn als het weer het toelaat. Het spelen met dezelfde bal vind ik ook een goed punt. Maar voor de rest hebben deze 7 clubs niet zo heel veel te eisen. Ze hebben het geld wat ze overhielden toen ze geen trainingscomplex en natuurgrasvelden hoefden te onderhouden toch ook niet met de andere clubs gedeeld?
Vind ik leuk
WES1907 +350
vrijdag 22 september 2017 om 15:45
Kijk ik zeg niet dat die TV gelden allemaal niet wat eerlijker verdeeld kunnen worden, dat kan zeker. Maar dat kunstgrasclubs het hebben van kustgras alleen maar op geld gaan spelen is echt te gek voor woorden.

Ze willen meer TV geld om een natuurgrasveld te kunnen betalen. PEC Zwolle speelt al jaren lang in het linkerrijtje, heeft een beker gewonnen, Europees gespeeld en kunnen een natuurgrasveld blijkbaar niet betalen. Willem II speelt bijna altijd om degradatie, en is in de laatste 10 jaar ook meerdere keren gedegradeerd, NAC precies hetzelfde, en die kunnen een natuurgrasveld wel betalen, terwijl ze al jarenlang minder TV geld krijgen dan een PEC Zwolle of Heracles? Ok, ik weet, de gemeente is hier ook een speler in, maar ik kan toch moeilijk geloven dat Willem II en NAC het wel kunnen betalen en de rest niet. Als ik zie hoeveel spelers sommige van die clubs halen, dan moeten ze misschien eerst het geld uitgeven aan een veld, dan wat over is aan spelers.

Nogmaals, dat de TV gelden wat eerlijker verdeeld worden, vind ik niks mis mee. Maar het moet niet zo zijn dat zeg maar de top 5 nu de grasvelden moeten gaan betalen voor die andere clubs. Die hebben dus eerst een kunstgrasveld erin gelegd om geld te besparen en om meer geld voor spelers te hebben, zodat andere clubs dan mooi voor hun het natuurgrasveld kunnen gaan betalen. Zo werkt het ook niet he.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:45
Gewoon onzin natuurlijk. Je kunt wel zeggen dat iedereen onder dezelfde omstandigheden moet voetballen maar dan zul je toch echt elk stadion een dak moeten geven aangezien je geen invloed op het weer hebt en je enkel met een gesloten dak ervoor kunt zorgen dat iedereen altijd onder dezelfde weersomstandigheden voetbalt.
Het enige waar ik me wel in kan vinden is de bal aangezien het daar wel bepaalde voordelen heeft gewend te zijn aan een bal.
En nu we toch bezig zijn met dezelfde omstandigheden. Doen we ook maar gewoon 1 scheids voor alle wedstrijden, en dan bedoel ik alle gedurende het hele seizoen. Moet wel eerlijk blijven he.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:47
ik heb de oplossing, gewoon alle wedstrijden in de kuip en de Arena spelen.

Vind ik leuk
Andreh +1003
vrijdag 22 september 2017 om 15:47
vind ook dat het gras dan overal even lang moet zijn ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:49
Un dicht dak is ook belachelijk en overigens competitievervalsing.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:36
Een moskee in het stadion is ook belachelijk zoals bij Utrecht!
Vind ik leuk
United FC +12744
vrijdag 22 september 2017 om 15:53
Hoop dat ze het probleem kunnen oplossen!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:55
Je kunt toch never nooit hetzelfde gras hebben overal. Hoewel Nederland een klein land is zijn de temperatuur verschillen veels te groot. In de zomer is het hier in het zuiden veel warmer en droger dan in het Noorden. En in de winter is het over het algemeen hier kouder dan aan de kust. Dan kun je toch never nooit iets hetzelfde houden wat zwaar beïnvloed wordt door weersomstandigheden?!
Vind ik leuk
WES1907 +350
vrijdag 22 september 2017 om 16:02
Nee er moet gewoon overal goed natuurgras liggen, of deels hybride wat niet van echt is te onderscheiden. Als we nu gaan beslissen om hybride grasvelden te gaan leggen, dan moeten Feyenoord, AZ etc. de perfecte mat die ze nu hebben liggen eruit gaan halen voor een hybride veld, wat helemaal niks opschiet en die velden ook niet beter maakt, misschien zelfs slechter. Dan heb je ook nog het onderhoud. Hoe valt de zon op het veld, hoe wordt het onderhouden en met welke materialen? Je gaat nooit overal hetzelfde grasveld kunnen hebben. De JC Arena heeft tijdenlang slecht gras gehad mede door de licht inval en de parkeergarage, parkeergage vol beton gooien dan maar?
Vind ik leuk
WES1907 +350
vrijdag 22 september 2017 om 15:56
Dan moeten sommigen stadions worden uitgebreid. Feyenoord, PSV en Ajax gaan echt niet op een veld spelen dat net zo klein is als dat veldje van Excelsior. Dus Excelsior zal misschien hun stadion moeten uitbreiden. Zelfde omstandigheden. Alle clubs dan ook een even groot stadion? Geen stadion meer met open hoeken, Utrecht? Want dan kan voor meer wind zorgen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 16:04]
Vind ik leuk
Carl +1556
vrijdag 22 september 2017 om 15:57
Holy shit wat kinderachtig. Waarom zou een dak open moeten blijven? Wat nou als de keuze is: afgelasten of dak dicht? Dat iedereen met dezelfde bal speelt vindt ik super logisch, heel vreemd dat dit nog steeds niet zo is. En allemaal hetzelfde gras gaat innovatie tegen. En als je hetzelfde gras niet op dezelfde manier onderhoudt is het nog steeds niet hetzelfde gras.
Vind ik leuk
Butsbal +4969
vrijdag 22 september 2017 om 16:00
Het gras moet met een Bosch cirkelmaaier bouwjaar 2015 gemaaid zijn op exact 2 cm +/- 1 mm.
Het water waarmee gesproeid wordt moet van het Waterschap de Aa zijn en exact 2 mm/m2 per uur - 9 uur per week sproeien.
De clubs dienen er voor te zorgen dat de zon schijnt en dat de windkracht niet hoger is dan windkracht 3.
Sneeuw-, hagel- en regenbuien zijn niet toegestaan op straffe van puntaftrek.
Zo, als we toch onnozel gaan eisen...
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 16:31
Misschien kunnen we beter overal een dak gaan eisen, geen wind meer of overlast van sneeuw, hagel of regen. O nee, dat helpt niet. Bij sneeuw moet het dak open anders stort het dak in.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:10
Kunstgras velden moeten er uit maar dicht dak moet ook weg want dat is competitie vervalsing want PSV heeft geen dak maar Ajax wel dus als het keihard onweert dan gaat het bij Ajax wel door en bij PSV niet ook als het keihard regent maar Ajax speelt liever in sporthal
Vind ik leuk
kevinleo +1810
vrijdag 22 september 2017 om 16:10
wat een droeftoeterij,nu zelf eisen stellen die je niet kan waarmaken om zogenaamd te doen alsof ze bereidwillig zijn om concessies te maken.
straks gaan ze nog eisen dat er overal dezelfde temperatuur moet zijn en zelfde aantal toeschouwers om van het gezeik af te zijn dat ze gewoon van kunstrgras af moeten.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:17
Oke moeten dan ook alle wedstrijden op zondag om 14.30 gespeeld worden? Vanwege voldoende licht. Want met kunstlicht/lampen wordt het ook anders.
Ook in dezelfde plaats wel dan he. Anders kan het zijn dat het in Rotterdam regent maar in Heerenveen niet.
Ook dezelfde scheids zodat er hetzelfde gefloten wordt.
En ga zo maar door
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:31
Kinderachtig gezeik van een stel calimero clubjes die hun zaken niet voor elkaar hebben. Geen echt gras = geen licentie. En nu terug in je hok.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 16:34
7 clubjes die geen moer voorstellen en dan babbels hebben...man man man!

"Kortom, dat de omstandigheden overal en altijd hetzelfde zijn....goed maar dan ook bij die 7 clubs minimaal 25.000 zitplaatsen, goede business seats en veel luxe skyboxen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:04
Onmogelijk overal hetzelfde gras als daarmee bedoeld wordt sproeien en lengte ok. Dak open logisch.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:37
waar zeikt iedereen over voetballen doe je op gras en niet op plastic
Vind ik leuk
Guust +3827
vrijdag 22 september 2017 om 17:48
Allemaal dezelfde bal is lastig, dan heb je telkens maar 1 wedstrijd, snel naar een ander stadion brengen en hop de volgende wedstrijd. Lastig.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 17:56
Het is niet zo moeilijk toch?
Het gaat niet om exact dezelfde bal, het gaat erom dat het een 'voet'bal is.

Het gaat niet om exact hetzelfde gras, het gaat erom dat het 'gras' is. Kunstgras is voor alle duidelijkheid dus geen gras.

Het gaat niet om exact hetzelfde stadion, maar als het maar een stadion is. Een dak plaatsen op een stadion, zorgt er niet voor dat het plotseling een hal is. Daarbij komt dit de kwaliteit van locatie ten goede, dat doet kunstgras niet.
Vind ik leuk
zekers +82
vrijdag 22 september 2017 om 18:49
Toch zou kunstgras niet de oorzaak zijn van kruisbandblessures. "Internationaal zijn er studies naar gedaan en die laten dit niet zien. Er is te weinig bewijs.
Er zijn heel wat spelers die op gewoon gras ook zware knie blessures hebben opgelopen
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 18:51]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 19:10
Omstandigheden het zelfde zijn meneer Laros. Wat als het waait ( windkracht 10 a 12). Voetballen in de Johan Cruijff Arena en Gelredome (open dak) is dan een stuk aangenamer, dan ballen op Spangen. In Studio - Snugger noemen ze dit K L E T S P R A A T.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 19:35
Laat ik voorop stellen dat ik ook een voorstander ervan ben dat er alleen op echt gras wordt gespeeld, maar de hetze die onder sommige personen aan de gang is tegen kunstgras (in sommige gevallen lijkt het wel bijna blinde haat) begint ook bizarre vormen aan te nemen. Volgens mij worden hier redelijk normale punten aangehaald: als het kunstgras eruit moet om overal gelijke omstandigheden te creëren, dan creëer dan ook op zo veel mogelijk punten gelijke omstandigheden. Meest valide punt vind ik daarbij nog wel de bal. Die moet overal gewoon gelijk zijn lijkt me. Is een wezenlijk object in het voetbal, die het spel flink kan beïnvloeden als die zich anders gedraagt. En van het eerlijker verdelen van tv-geld profiteren niet alleen de clubs met kunstgras, maar alle kleine clubs. Ze prediken hier dus niet alleen voor eigen parochie. Bovendien zeurt iedereen dat de topclubs het zo gemakkelijk hebben in de Eredivise en dat ze maar geen tegenstand hebben. Als er dan vervolgens een voorstel komt dat meer weerstand in iedere wedstrijd groter kan maken door het geld eerlijker te verdelen, is het ook weer niet goed en moeten de kleine clubs met hun fikken van het "eigendom" van de grote clubs af blijven.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 20:21
Wat een mafketels. Iedere club gewoon gras en als je dat niet kunt betalen heb je geen bestaansrecht als profclub en ga je maar terug naar de amateurs.
Vind ik leuk
Starkoo +343
vrijdag 22 september 2017 om 23:50
Pfff dak open never voor die clubs Ajax en Vitesse mogen het gewoon zelf bepalen, zelfde bal kan niet van wege Adidas of iedereen moet met Adidas ballen spelen.

En overals het zelfde gras is ook grote onzin, dan krijg je een soort van maffia praktijken en dat hoort niet.

En elk stadion is gewoon anders overal de zelfde mat kan gewoon weg niet, is onmogelijk maar dat snappen die kunst nichten niet.

Ik zelf er ervaring mee.

Wel is het mogelijk om het gras management van b.v Feyenoord, Ajax (PSV ook hybride gras) te gebruiken voor alle clubs.

En het tv geld is gewoon overal zo, dus lekker laten!

Het is heel simpel geen echt gras dan hoor je niet thuis als club in het profvoetbal eigenlijk is het al schandalig dat amateurs op de nep gras spelen.

Geen echt gras ga dan lekker bij de amateurs spelen!
Vind ik leuk
Mölby +776
zaterdag 23 september 2017 om 09:37
Ik kan me wel vinden in de drie eisen maar of het te realiseren is, vraag ik me af. Sommige stadions hebben problemen met de lichtval op het gras. Dat weer van invloed is op de kwaliteit van het gras. In de Kuip ligt altijd een perfecte grasmat dus zou dat gras de norm moeten zijn. Dan heb je nog te maken met de mensen die het gras verzorgen. Bij het ene stadion gaat dat beter dan bij het andere. Toen de ArenA net open was, had je de eerste jaren een dramatische grasmat. Dat is inmiddels al aanzienlijk verbeterd. Allemaal dezelfde bal zal ook problemen geven omdat je met sponsorbelangen te maken hebt. Ajax en Feyenoord spelen met een Adidas bal en niet met een Derbystar zoals alle andere clubs. Het moet een eis van de KNVB zijn dat alle Eredivisieclubs echt gras moeten hebben.
Vind ik leuk
zekers +82
zaterdag 23 september 2017 om 19:25
Het moet ook een eis van de knvb zijn dat alle clubs de zelfde bal hebben bij het begin van de competitie moet de knvb een wedstrijd bal aan wijzen waar mee gespeeld moet worden dat gebeurd ook bij wk en ek zo zodat de clubs aan de bal kunnen wennen waar dat jaar mee gespeeld gaat worden
Vind ik leuk
Farmer +6122
zaterdag 23 september 2017 om 21:39
Hmm. 'Hetzelfde gras' is wellicht een eerlijk punt, men zít wel met ondergrond: Op Groningse en Friesche Klei groeit gras, altijd anders, dan op bv de Limburgse mijn-zoden? of de Achterhoekse turf?

T is 'dikker', de bodem is voedzamer of.. ja zeg het maar...

In de Arena hebben zet gras in een betonbak zitten, daar groeit het dus nog anders. En op die manier zal je altijd verschil houden,: die velden groeien naar hun ondergrond. Dus wat deze Sparta-directeur éigenlijk voorstelt, is natuurlijk gezien, niet haalbaar :)

Open Dak; ja, als het niet 'absolute pijpenstelen' regent. Anders is het best een voordeel om bv het veld niet te overspoelen, en bij een wedstrijd, compleet om te laten baggeren, of zelfs een wedstrijd af te moeten lasten.

Zelfde bal: op zich een goed punt, maar ook hier zou men het weer als 'wegende factor' moeten nemen: in koude winterdagen of warme zomerdagen is het heel anders voetballen: dat er een betere bal wordt aangewezen voor droge velden, en voor bv sneeuw, of natte velden.(in hoeverre dat nog niet gebeurt?)
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 10:14
Ik dacht dat de KNVB eenzelfde speelbal bepaalde bij iedere wedstrijd, apart! Overal hetzelfde gras is natuurlijk niet haalbaar, maar dat een dak niet meer dicht mag kan ik me iets bij voorstellen. Hier moet de werkgroep toch wel iets mee kunnen?!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Kunstgrasclubs stellen drie eisen: hetzelfde gras, dezelfde bal en open dak