'België heeft er meer recht op dan wij. Maar onze plek is stevig dichtgetimmerd'

'België heeft er meer recht op dan wij. Maar onze plek is stevig dichtgetimmerd'

maandag 13 november 2017 om 08:37

Het grote publiek loopt niet bepaald warm voor de oefeninterlands die het Nederlands elftal speelt tegen Schotland en Roemenië. Volgens Jean Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB, is er sprake van een ongelukkige timing, aangezien de speeldata al lang van tevoren zijn vastgelegd.

"Tv-contracten kunnen vier jaar van tevoren worden gesloten. Het gaat daarbij om aantallen wedstrijden. En dat verandert niet als Oranje zich onderweg wel of niet plaatst voor een toernooi'', vertelt Decossaux aan het Algemeen Dagblad. "Daarnaast kijkt elke bond ook naar het sportieve. Alle speeldata op de FIFA-kalender wil je graag benutten, om te bouwen aan een team. Maar dat argument is voor deze twee wedstrijden nu even weggevallen, ja. Dat is duidelijk.''

Decossaux heeft goede hoop dat Oranje in de toekomst meer aansprekende tegenstanders kan trekken: de KNVB is al sinds 2010 lid van de zogeheten Union Club, een samenwerkingsverband tussen de landen die tot de Europese 'voetbalelite' behoren. "Daardoor heeft Oranje de afgelopen jaren twee keer op Wembley tegen Engeland gespeeld. Zijn Spanje en Italië in Amsterdam geweest. Zijn er twee oefeninterlands tegen Frankrijk gespeeld en zouden we in november vorig jaar tegen Duitsland oefenen. Maar dat was de interland die werd afgelast door terreurdreiging."

Decossaux erkent dat Oranje gezien de recente prestaties niet meer tot de voetbalelite behoort en dat een land als België meer recht heeft op een plek in het samenwerkingsverband. "Hun huidige prestaties rechtvaardigen dat meer dan de onze, eerlijk is eerlijk. Maar onze plek aan tafel is gelukkig stevig dichtgetimmerd.''

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

maandag 13 november 2017 om 08:41
Gelukkig horen we op papier dus nog bij de elite
Vind ik leuk
HanV +2043
maandag 13 november 2017 om 10:40
Het is wel nieuws, voor mij in ieder geval, dat dat op papier wordt vastgelegd. De Union Club? Maar dat zal volgend jaar wel vervallen als ze met de Nations League gaan beginnen.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 08:44
Gewoon afschaffen die oefenwedstrijden. m.u.v. oefenwedstrijden ter voorbereiding op een eindtoernooi.

- Nooit compleet omdat er altijd een handvol afzeggingen zijn
- Clubs hebben kans dat de speler waarvan zij het salaris betalen nutteloos geblesseerd raakt.
- Ingespeeld team krijg je ook niet van een extra week en 2 wedstrijden elkaar zien, zeker niet als je elke keer heel veel afmeldingen hebt.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 08:47
Altijd lekker zo'n veelzijdige Commerciële man. Hij prikt de cornervlaggen. Zet de koffie. En maakt de planning voor Oranje.
Zeer handige man is het wel. Maar dat moet ook wel, als je alles alleen moet doen.
Vind ik leuk
HanV +2043
maandag 13 november 2017 om 10:41
Het prikken van de cornervlaggen lijkt mij eerder iets voor de nieuwe TD.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 09:57
Had hij er dan niets meer aan kunnen doen dat deze 2 oefeninterlands voor spek en bonen worden gespeeld? Er had aan het team gebouwd kunnen worden. Nu zijn het prestigewedstrijdjes voor Advocaat geworden om op zijn palmares te schrijven. Maar Oranje is zo ver afgezakt dat er heel veel werk te verrichten valt om er weer iets aanvaardbaars van te maken. Zonde dat deze 2 wedstrijden zo maar in de prullebak gegooid worden.
Vind ik leuk
tikkietoe +2804
maandag 13 november 2017 om 10:31
Je kunt bij de elite aan tafel mogen schuiven, ze laten Oranje nu zelfs om te oefenen massaal links liggen.
Vind ik leuk
mcmodd +11449
maandag 13 november 2017 om 11:15
"Alle speeldata op de FIFA-kalender wil je graag benutten, om te bouwen aan een team. Maar dat argument is voor deze twee wedstrijden nu even weggevallen, ja. Dat is duidelijk.’'

Wat een hoop flauwe kul van een man die net zoveel verstand van voetbal heeft als mijn vrouw. En reken maar dat dit zeer weinig is. Het verschil is gelukkig dat ik mijn vrouw niet getrouwd heb om haar voetbalkwaliteiten, zo’n man moet zich niet uitlaten over voetbal, maar ook over zijn vrouw. Desnoods zijn maîtresse.

Natuurlijk wordt het hoog tijd dat Oranje wel degelijk wordt opgebouwd voor de toekomst. Ook deze twee wedstrijden hadden kunnen worden benut door deze tijdelijke bondscoach om heel andere spelers uit te proberen. Er zijn genoeg Nederlandse spelers die je in verschillende combinaties wel eens wil zien voetballen. Al is het maar om een tegenstander volledig te verrassen.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 12:03
misschien iets voor van basten om aan te kaarten bij de FIFA, alle continenten in een pot en net als bij de Champions leguae loten.
de nr' s 1 naar het wk en beste nr's 2 play offs spelen. wordt het misschien weer aantrekkelijk om naar een wedstrijd vh Nederlands elftal te gaan als bijvoorbeeld een Uruguay of Nigeria etc ... als landen dan komen. krijgen we de stadions ook weer vol ipv tegen een luxemburg of Malta te spelen
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'België heeft er meer recht op dan wij. Maar onze plek is stevig dichtgetimmerd'