Marokkanen in Eredivisie: vier categorieën, vier zekerheidjes, veel potentie

Marokkanen in Eredivisie: vier categorieën, vier zekerheidjes, veel potentie

dinsdag 14 november 2017 om 18:00

Hakim Ziyech, Karim El Ahmadi, Sofyan Amrabat en Mimoun Mahi waren er zaterdagavond bij toen Marokko zich voor het eerst in twintig jaar plaatste voor het WK. In de Eredivisie lopen meer spelers rond die mogen hopen op een ticket naar Rusland.

De Eredivisie telt 31 geboren Nederlanders van Marokkaanse afkomst. Van de achttien Eredivisie-clubs hebben er veertien minimaal één Nederlandse Marokkaan in de selectie. De potentiële internationals spelen vooral in de aanval: bondscoach Hervé Renard kan vijftien offensief ingestelde Eredivisie-spelers selecteren. Verder is voor veertien middenvelders, twee verdedigers en één doelman de kans op het WK een stukje groter geworden. Om welke spelers gaat het? VoetbalPrimeur zoekt het uit.

Categorie 1: WK-gangers
Ziyech (Ajax), El Ahmadi, Amrabat (beiden Feyenoord) en Mahi (FC Groningen) mogen zich opmaken voor een mooie zomer. Het viertal is, mochten er geen gekke dingen gebeuren, verzekerd van een plek in de Marokkaanse WK-selectie. Ziyech en El Ahmadi stonden zaterdag in de beslissende WK-kwalificatiewedstrijd tegen Ivoorkust in de basis. Amrabat, die twee weken geleden definitief voor Marokko koos, viel in, terwijl Mahi op de bank bleef. Hij zit er de laatste maanden wel steeds bij en is in principe de tweede spits.

Categorie 2: WK-kanshebbers
Yassin Ayoub (FC Utrecht), Nasser El Khayati (ADO Den Haag), Khalid Karami (Excelsior), Youness Mokhtar (PEC Zwolle), Zakaria Labyad (FC Utrecht) en Oussama Assaidi (FC Twente) kunnen hun agenda voor de zomer van 2018 beter nog even vrijhouden. Van dit zestal heeft alleen Assaidi interlands voor Marokko achter zijn naam staan (17). Ayoub lijkt op dit moment de grootste kanshebber. De middenvelder van FC Utrecht maakte eerder dit jaar twee keer deel uit van de Marokkaanse selectie, maar kreeg geen speelminuten. Ayoub komt ook nog steeds in aanmerking voor het Nederlands elftal.

El Khayati heeft in het Algemeen Dagblad al uitgesproken graag naar het WK te willen met Marokko. "Ik zou zeker een versterking zijn. Ik kan in elk geval makkelijk mee met de Marokkaanse selectie", aldus de ADO-stilist. Voor hem wordt het net als voor Mokhtar, Labyad en Assaidi een lastiger verhaal, omdat Marokko veel aanvallers heeft. Tegen Ivoorkust maakte bijvoorbeeld Sofiane Boufal, sterspeler van Southampton, géén speelminuten. Karami is van dit rijtje misschien de minst in het oog springende naam, maar de rechtsback maakt waarschijnlijk wél de meeste kans op een plek in de selectie. Renard heeft immers weinig smaken in zijn verdediging.

Categorie 3: WK-dromers
Alleen een absoluut topseizoen in de Eredivisie kan Hicham Faik (Excelsior), Iliass Bel Hassani (AZ), Amir Absalem, Oussama Idrissi (beiden FC Groningen), Younes Namli (PEC Zwolle), Adnane Tighadouini (FC Twente), Anouar Kali (FC Utrecht) en Tarik Tissoudali (VVV-Venlo) naar het WK loodsen. Van dit rijtje zijn op dit moment alleen Faik en Namli in bloedvorm, maar de middenvelders van Excelsior en PEC hebben te maken met moordende concurrentie en houden ook geen rekening met een uitnodiging.

Ook voor Bel Hassani, Idrissi, Tighadouini en Tissoudali wordt het door hun positie een lastig verhaal, terwijl het viertal ook 'gewoon' kwaliteiten tekort lijkt te komen. Tighadouini speelde in het verleden wel één interland voor Marokko. Anouar Kali komt door zijn verdedigende kwaliteiten wel in aanmerking, maar is op dit moment geblesseerd en de tijd tot het WK is misschien te kort om Renard nog te overtuigen. Amir Absalem staat erbij, omdat de rechtsback van Groningen als vleugelverdediger mogelijkheden heeft.

Categorie 4: WK-wonderen
Een wonder, dat hebben dertien Eredivisie-spelers nodig om de komende zes maanden een plek in de Marokkaanse WK-selectie af te dwingen. Voor Marouane Afaker, Zakaria El Azzouzi, Anouar Hadouir, Ali Messaoud (allen Excelsior), Brahim Darri (Heracles Almelo), Mounir El Allouchi (NAC Breda), Adil Auassar, Mohamed El Makrini (beiden Roda JC), Ilias Alhaft (Sparta) Bilal Ould Chikh (FC Utrecht), Lugman Bezzat (VVV-Venlo), Ismail Azzaoui en Mohamed El Hankouri (Willem II) wordt het haast onmogelijk om naar het WK. Zelf zullen ze daar ook niet echt in geloven.

Conclusie
De kans dat de Eredivisie meer dan vier spelers gaat leveren aan de WK-selectie van Marokko, lijkt klein. Dat heeft vooral te maken met het feit dat bondscoach Renard (foto) erom bekendstaat met een vaste basis te werken, waardoor hij weinig nieuwe namen bij zijn selectie haalt. Bovendien spelen in Spanje, Frankrijk en België nog veel meer potentiële internationals. Die competities staan in Marokko hoger aangeschreven dan de Nederlandse.

Plaats een reactie

dinsdag 14 november 2017 om 18:06
Ik hoop dat onze FC Utrecht spelers worden opgeroepen deze zomer! En volgens mij heeft Labyad wel al een paar interlands achter zijn naam staan.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 18:06]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:15
Dan zijn ze na de zomer als ze een paar leuke actie s maken op het wk niet meer bij utrecht kan ik je verzekeren, pas maar op wat je wenst....Ziyech zelfde verhaal...
Vind ik leuk
LarsNL16 +1937
dinsdag 14 november 2017 om 18:38
Ik denk dat Ayoub en Labyad na dit seizoen sowieso weg zijn bij Utrecht. Dus een goed WK levert alleen maar meer geld op voor Utrecht.
Vind ik leuk
tikkietoe +2800
dinsdag 14 november 2017 om 18:55
Ayoub vertrekt dan transfervrij.
Vind ik leuk
LarsNL16 +1937
dinsdag 14 november 2017 om 23:10
Oja klopt! Dat is wel zuur voor Utrecht.
Vind ik leuk
Jens1999 +1476
dinsdag 14 november 2017 om 18:06
Wel even iets anders... al die spelers die nu massaal voor Marokko kiezen..... hebben volgens mij in de jeugdelftallen van Oranje gespeeld.... er zou al zal dat moeilijk en ondenkbaar zijn een regel moeten komen... wanneer je met je veertiende bij wijze van al voor de jeugd in Oranje gespeeld te hebben... het verboden moeten worden om dan op latere leeftijd voor Marokko te kiezen..... het is belachelijk dat wanneer ze de opleiding bij Nederlandse clubs krijgen en ook nog in de jeugdelftallen van Oranje hebben gespeeld.... Marokko de vruchten wil plukken en met het talent ervandoor gaat wat in Nederland is geboren....

En nee ik ben geen racist...
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:09
Ben ik wel met je eens. Ik vind het echt niet erg als Nederlandse Marokkanen voor Marokko kiezen maar het is wel een beetje apart als ze eerst in alle jeugdteams van Nederland spelen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:17
Ik lees net dat dat door de verharding van de samenleving komt ;)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:21
Wat een gelul man. Alsof de Marokkaanse bond massaal in Nederland jeugd wedstrijden gaat scouten om ze alvast uit te nodigen voor Marokkaanse jeugd elftallen. Die komen net kijken en krijgen dan alleen een uitnodiging voor de Oranje jeugd, denk je dat zo'n pikkie van twaalf dan gaat zeggen 'nee, want ik wil over 14 jaar vaste waarde zijn voor het Marokkaanse elftal'. Die gasten weten nog niet eens of ze überhaupt gaan slagen als prof. Overigens is je logica qua opleiding ook ver te zoeken, want op basis daarvan zouden club transfers ook al ondenkbaar zijn.
Vind ik leuk
afca34 +378
dinsdag 14 november 2017 om 18:48
Bij clubtransfers staat er wat tegenover, het zou misschien een middenweg zijn dat wanneer een speler in de nationale jeugdelftallen van een bepaald land heeft deelgenomen, dat er een bepaalde vergoeding voor komt wanneer die voor het "grote" nationale team van een ander land kiest. Dus in deze gevallen een vergoeding van de Marokkaanse bond aan de KNVB.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:04
Lijkt me onzin. Dat zou de KNVB aantoonbaar verantwoordelijk moeten zijn voor de specifieke opleiding van de speler in kwestie. Echter zijn de clubs hier uiteindelijk verantwoordelijk voor en die leiden alleen maar op uit eigen belang. Bovendien loop je dan weer tegen spelers aan die bij meerdere clubs in de opleiding hebben gelopen, dus valt er geen pijl op te trekken. Gewoon iemand de definitieve keuze laten maken als hij volwassen is en niet te veel waarde hangen aan die nationale jeugdploegen, want dat stelt allemaal toch niet zoveel voor.
Vind ik leuk
afca34 +378
dinsdag 14 november 2017 om 19:16
wat lul je nou over clubs, ik heb het puur over de nationale elftallen, laat clubteams hier buiten want is even irrelevant..
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:23
Even begrijpend lezen. Jij stelt dat de Marokkaanse bond een vergoeding aan de KNVB moet betalen wanneer een speler in kwestie vanuit de oranje jeugd elftallen switch naar de Marokkaanse senioren ploeg. Deze vergoeding zou dan zijn voor de opleiding van de speler in kwestie. Maar wie leiden de spelers op? Ohja.. de clubs.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:45
Gewoon niet meer oproepen voor de Jeugd-elftallen bij oranje!
Vind ik leuk
Jaonus +27
dinsdag 14 november 2017 om 18:56
Dubbele nationaliteit afschaffen bij geboorte vanaf nu. Dan valt er straks niks meer te kiezen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 23:10
Dubbel paspoort, dubbel kinderbijslag, huursoepsidie, zorg toeslag, gratis rellen, en een paspoort gebruiken om het beste eruit te pakken.
Wegwezen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:08
Die keuze is al moeilijk als je jong volwassen bent, maar op je 14e is dat toch niet te doen?
Ik snap je punt wel, wij zaaien en de Marokkaanse bond oogst.
Kun je dan niet beter een compensatieregeling hebben?
Vind ik leuk
Sil95 +4235
dinsdag 14 november 2017 om 18:14
Hoeveel topics komen er nog over Marokkanen? Ik begin er een beetje misselijk van te worden.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:31
Jouw maag is niks gewend als je hier misselijk van word
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:09
Ik word vooral misselijk van het aanhoudende racisme in de reacties.
Vind ik leuk
Sil95 +4235
dinsdag 14 november 2017 om 19:45
Welk racisme?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:48
"Zeg tegen je moeder, dat is die ene met die haakneus en theedoek op haar kop om haar snor te verbergen.Dat ze de koffers moet pakken kullie zijn uitschot"

Dit artikel valt wel mee. Kijk voor de grap even bij die van Bosz, Ziyech en Messi. Of vrijwel elk ander artikel waar Marokko in voorkomt, of Amrabat, Ziyech, whatever. Dat racisme.
Vind ik leuk
Sil95 +4235
dinsdag 14 november 2017 om 20:55
Tja dat is in geen enkel geval goed te keuren natuurlijk. Daar neem ik ook echt afstand van.

Echter , je kunt je toch afvragen hoe het komt dat veel mensen negatieve gedachten koesteren als het gaat om de Marokkaanse gemeenschap.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 21:02
Dat is mooi.

Voordat ik daar op in ga zou ik je willen vragen of jij aan wilt worden gekeken op het gedrag van anderen die dezelfde afkomst hebben als jij. De Marokkaanse gemeenschap even accuraat als De Nederlandse gemeenschap. Wil jij aangekeken worden op teksten als waar je net afstand van nam?

En natuurlijk begrijp ik waar die gedachten vandaan komen. Maar als je nou eerlijk bent, zouden mensen met een Marokkaanse achtergrond slechtere mensen zijn dan mensen die hier generaties lang wonen of zou het probleem gecompliceerder zijn dan dat?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 23:12
Vraag jij je dat af??
Moet je een paar dagen in wat steden in ons land gaan lopen, ben je er zo achter.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 08:22
Ik raad de wijken Kanaleneiland en Overvecht in Utrecht aan. Echt een heerlijke sfeer daar.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 10:43
@ Keizerout. een Marokkaan is onderdeel van een volk, niet van een ras voor de duzendste keer.
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 10:43]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:19
Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten
We hebben ze niks gedaan en alsnog willen ze ons haten
Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten
Tijd dat dit verandert heb je dat niet in de gaten
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:22
Refrein van je nieuwe single?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:19
ik ben er overigens geen hoor
Vind ik leuk
afca34 +378
dinsdag 14 november 2017 om 18:50
niet af te lezen aan je naam;)
Vind ik leuk
HJR +4394
dinsdag 14 november 2017 om 18:34
Jeetje, de Spaanse en Franse competitie staan hoger aangeschreven dan de Nederlandse in Marokko.
Dat is wel een vermelding waard, zou je anders niet denken ;)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 18:35]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 18:47
Je vergeet de Belgische te vermelden;-) of heb je die opzettelijk weggelaten?
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 18:47]
Vind ik leuk
HJR +4394
dinsdag 14 november 2017 om 21:42
Haha ja want dat is discutabel ;)
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 08:50
Ligt nogal gevoelig;-)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 19:05
Catagorie 5, deze zijn te zien in opsporing verzocht !!
Vind ik leuk
Redouan +226
dinsdag 14 november 2017 om 20:00
Die heb ik de laatste dagen genoeg voorbij zien komen, verzin een nieuwe... niet meer grappig
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 20:00
Mooi om te volgen tijdens de WK.
Als ze zich gedragen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 20:07
Ik gun dit Assaidi zo erg, die man werkt hard en heeft laten zien dat je ook na een jaar niks doen zeker wel weer op niveau kunt komen door hard werkt.
Vind ik leuk
Rodapaus +2337
dinsdag 14 november 2017 om 23:37
Ik hoop het voor Faikie, een paar wedstrijdjes meepikken zou leuk voof hem zijn. Voor het Marrokaanse Middenveld van Roda natuurlijk ook maar dan moet er idd een wonder gebeuren. Maar zit al een aantal seizoenen te bidden voor een Roda wonder, hopelijk krijgt die voorrang. Of ik moet het eens als imam proberen ofzo
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 06:16
Ik denk dat het in ieder geval noodzakelijk is om het kunnen hebben van een dubbele nationaliteit af te schaffen. Of het nu om mensen met Marokkaanse of Bv Turkse roots gaat is niet van belang
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 15:46
Hierbij wil ik graag Marokko feliciteren met plaatsing voor het WK. En mensen die "moe" worden van de Marokkaanse artikelen/topics moeten ze gewoon niet lezen, klaar.
Was Nederland wel door, dan had je vast nog meer topics over Oranje, wie moet er wel opgeroepen worden, wie juist niet meer, hoeveel interlands hebben ze gespeeld enz enz. Maar Nederland is niet door en er zijn veel spelers van Marokkaanse spelers in de eredivisie aanwezig, dus zal je veel artikelen krijgen over Marokko, nou en, je mag ze lezen, het hoeft niet!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Marokkanen in Eredivisie: vier categorieën, vier zekerheidjes, veel potentie