'4-3-3 en Jaap Stam loste de problemen wel op. Jullie zijn te veel blijven hangen'

'4-3-3 en Jaap Stam loste de problemen wel op. Jullie zijn te veel blijven hangen'

zaterdag 16 december 2017 om 10:14

De populariteit van Nederlandse trainers in het buitenland is dit seizoen op een historisch dieptepunt geraakt. Andries Jonker, Frank de Boer, Ronald Koeman, Peter Bosz en Albert Stuivenberg slaagden er allen niet in om de kerst te halen in Duitsland, Engeland en België.

En dat terwijl Nederland lange tijd als pioniersland in het voetbal werd gezien, zo vindt ook Peter Hyballa. "Och, jongen, toen ik als tiener naar jullie voetbal op televisie keek. Jullie waren zo goed, zo koersbepalend, zo veel verder dan wij", aldus de oud-trainer van NEC tegenover het Algemeen Dagblad. Volgens Hyballa is Nederland inmiddels ingehaald door de concurrentie. "Duitsland en Spanje hebben jullie spelopvatting deels gekopieerd, maar dan veel intenser, sneller, met moderne tactische accenten. Jullie voetbal is de laatste jaren nooit echt geëvolueerd."

Volgens Chris van Puyvelde heeft ook België inmiddels stappen gemaakt ten koste van Nederland. "Als je vroeger in China kwam, begonnen ze alleen over ons bier en over onze chocola'', vertelt de technisch directeur van de Belgische voetbalbond, in het verleden assistent-trainer van sc Heerenveen. "Nu was ik daar voor een werkbezoek en zei iedereen: goh, met al dat voetbaltalent moeten jullie ook wel geweldige trainers hebben. En ik denk ook dat we goede aan het voortbrengen zijn. Er is niet veel reden nog per se een Nederlandse coach te willen."

De Hollandse School is lange tijd leidend geweest in Nederland, maar is volgens Van Puyvelde achterhaald. "4-3-3, buitenspelers met kalk aan de schoenen, offensief voetbal met heel weinig defensieve organisatie. Want Jaap Stam loste het wel op als er problemen kwamen; in die zin zijn jullie wat te veel blijven hangen."

Lees meer over:Nederland

Plaats een reactie

VeeDeeVee +6114
zaterdag 16 december 2017 om 10:22
Jaap Stam kopt alles weg!
Vind ik leuk
Jozef +24156
zaterdag 16 december 2017 om 10:31
Ja, jammer dat Jaap Stam is gestopt na vijftig jaar Oranje international te zijn geweest.
Vind ik leuk
jaja_PSV +21801
zaterdag 16 december 2017 om 10:42
:)
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 10:43
Nederlandse trainers moeten leren om een tactiek te bepalen op basis van de kwaliteiten van zijn spelers
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 december 2017 om 10:45]
Vind ik leuk
Eendracht +9332
zaterdag 16 december 2017 om 10:47
Da's dan dus 11 man op de bank he...
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 10:54
11 man voor het doel zal je bedoelen
Vind ik leuk
Jozef +24156
zaterdag 16 december 2017 om 11:03
De overeenkomsten met 1982 zijn enorm. In alles waren we uitgerangeerd en de discussies identiek. Ook toen stond een piepjonge generatie talenten klaar.

Uiteindelijk gaat het om kwaliteit. Die was er een tijdje te weinig.

Komt goed hoor.

En anders ook.
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 11:12
Ik wil weer kalk aan de schoenen van de buitenspelers zien zitten!
Vind ik leuk
Smash +1111
zaterdag 16 december 2017 om 11:18
Maar met al die toppers heeft België nog niets gewonnen/bewezen. Ook op het WK zie ik ze niet ver komen. Puur omdat het geen team is.
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 11:25
Hybala mag zich maar lekker met bier en chocola blijven bezig houden. 4/3/3 is helemaal niet achterhaald. De kwaliteit van de spelers is er gewoon niet. Dat heeft deels wel met training te maken maar helemaal niets met het voetbal systeem. Zelfs als er straks een dominante middenas opstaat waar we een "luie" spelbepaler op 10 hebben die niet meevoetbalt en daarmee dus alle nieuwe wetten doorbreekt zal dat gewoon werken mits deze dominant genoeg kan voetballen.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 december 2017 om 11:37]
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 11:36
Dybala zei dat niet, dat was zn Belgische collega...

Maar ook als de kwaliteit er niet is en je je aanpast kan je alsnog resultaat halen hoor. Of zijn al die landen die op het EK waren of nu naar het WK gaan zoveel beter in kwaliteit?
Alleen moet je tijdelijk accepteren dat je nu even niet met 4-3-3 zo kan spelen....
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 11:44
Klopt, verkeerd gelezen. Het was zijn Belgische kornuit.

Helemaal mee eens, maar om een systeem echt goed uit te voeren en te trainen daar gaat echt jaren en generaties in zitten . Ik ben persoonlijk niet gecharmeerd van modern resultaatvoetbal. Je kan er wel mee winnen, maar enkel tot een zekere hoogte. Ik hecht weinig aan tweede plaatsen of kwalificatie als er toch niet gewonnen kan worden zoals in de absolute zin. Een Nederlands elftal dat 4/3/3 op de Hollandse school uitvoert zou in staat moeten zijn de voetbalwereld te heersen. Een Nederlands elftal dat zich telkens aan alles en iedereen aanpast doet op zijn meest alleen een beetje mee. Meningen kunnen natuurlijk verschillen maar dat is niet mijn ding. "It's better to die a glorious death, than to live a shameful life."
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 december 2017 om 11:45]
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 12:34
Maar toch kon NL in 2010 en ook in 2014 wereldkampioen worden door niet de dood of de gladiolen te spelen maar realistisch te voetballen. En uiteraard heel veel geluk te hebben ;0)

Maar ook ik vond 2008 veel leuker toen we Frankrijk en Italië (finale WK ervoor) slachtten en helaas door doping Rusland werden uitgeschakeld.
Al hielp het niet mee dat NL door het medeleven voor Boulahrouz niet heel vrolijk en opgepept aan de aftrap stond. Dat was verkeerd aangepakt en dat toernooi had NL veel verder moeten komen....
Vind ik leuk
52N6E +579
zaterdag 16 december 2017 om 11:29
KNVB stop met praten en presenteer het masterplan voetbal. Doe iets en doe het nú!
Vind ik leuk
Dicky +7921
zaterdag 16 december 2017 om 11:32
Ja helemaal eens. Het erge is nog dat dit door Nederland in stand wordt gehouden ook. Als PSV voor een andere tactiek kiest dan is dat direct anti-voetbal.Wanneer Van Gaal inziet dat de defensie de zwakste linie is bij het Nederlands elftal en besluit daar een mannetje bij te zetten dan wordt hij weken lang afgemaakt in de media. De Hollandse school is nu tot een vreselijk gezwel geworden waaraan het Nederlands voetbal nu steeds sneller ten onder gaat. 4-3-3 is heilig. Of je daar nu de spelers voor hebt of niet. Fysiek is niet belangrijk, techniek is belangrijker. Een keeper moet kunnen meevoetballen, een verdediger moet op kunnen bouwen. Maar wie is volgens de grote voetbalmensen de grote boosdoener van het afglijden van het Nederlands voetbal. De buitenlandse clubs die hier voor weinig komen shoppen. We moeten gewoon van die Hollandse gedachte af en eens gaan realiseren dat we hier minimaal 10 jaar achterlopen.
Vind ik leuk
zaterdag 16 december 2017 om 11:45
Die van Puyvelde kan ook aan de lijst met nitwits toegevoegd worden zeg.
Vind ik leuk
52N6E +579
zaterdag 16 december 2017 om 11:58
Wij missen trainers voorbeelden zoal Domenico Tedesco in Duitsland.
Een vechter die aantoont dat in de huidige voetbalwereld niet status of prestaties uit het verleden de garantie zijn tot succes maar gewoon hard werken en de wil hebben om elke dag (ook als coach) beter te willen worden.
In de Nederlandse media zouden wij ook eens af moeten stappen van het telkens aanhalen van bekende namen en hun bekende riedeltjes. Doe eens aan echte goede voetbal onderzoeksjournalistiek en ga net zoals je nu talenten hyped ook eens onbekende maar talentvolle trainers hypen....wordt het toch nog es een frisse winter in NL ...
Vind ik leuk
Kuip +3714
zaterdag 16 december 2017 om 14:21
Het systeem 4-3-3 of 4-4-2 maakt allemaal niet uit. Het probleem is dat Nederlandse spelers een gebrekkige techniek hebben. Mensen met een zwakke techniek hebben meer tijd nodig. Die tijd krijg je internationaal niet. Zeker voorin en op het middenveld. Daardoor hebben onze achterhoedespelers veelvuldig de bal. Zij dribbelen nooit in en blijven om de bal in de ploeg te houden de bal eindeloos rondschuiven van laatste man naar backs en weer op de keeper.
Oplossing: heel veel techniektraining op jonge leeftijd zodat je comfortabel aan de bal bent ( extreem mooie voorbeelden zijn natuurlijk de spelers van Barcelona en Real die nooit in paniek raken en zelden balverlies lijden in moeilijke spelsituaties onder druk). Daarnaast moeten kinderen heel veel 1 tegen 1 of 2 tegen 2 spelen. Dan leer je oplossingen om je man uit te spelen en duels aan te gaan. Wat dat betreft is de KNVB op de goede weg. Maar het duurt nog jaren voordat dat wat oplevert. Nu moeten we hopen op de jonge spelers die in het buitenland opgroeien en daar hun opleiding krijgen. Xavi Simons (Barcelona) en hopelijk Willem Geubels (Lyon). Dit is mijn lange termijn visie.

Op dit moment moeten Nederlandse clubs de trainingen intensiveren en verdubbelen (Gertjan Verbeek) om op een fysieke manier te overleven. Opportunistisch voetbal waarbij de bal voortdurend naar de zestien van de tegenstander wordt geschoten alwaar het gevecht moet gaan plaatsvinden. Trainers moeten de 'verzorgde opbouw' overboord gooien waarbij ze rondspelen op eigen helft en terug op de keeper moeten verbieden. Iedere Nederlandse trainer denkt in termen als verzorgd voetbal met opbouwen van achteruit. Onzin, voetbal gaat om winnen en doelpunten maken. Dat kan alleen als de bal in de buurt van het doel van de tegenpartij is. Daar heb je 90 minuten voor. En hoe vaker de bal daar in de buurt is, hoe meer kans je hebt op een doelpunt en hoe minder kans je hebt om er een tegen te krijgen.
Dit is mijn korte termijn visie.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 december 2017 om 14:22]
Vind ik leuk
Morris +15374
zaterdag 16 december 2017 om 15:23
Technisch en tactisch meer trainen.
Fysiek lopen we altijd achter.
In die zin probeert Ajax dit echt anders te doen.

Daarnaast zijn we simpelweg ook afhankelijk van talent.
Misschien moet Messi een paar NL vrouwen zwanger maken ;-:
Vind ik leuk
Cookee +5399
zaterdag 16 december 2017 om 17:06
Hollandse school kan nog steeds maar je moet dat wel doorontwikkelen zoals Barca en Bayern gedaan hebben. Ik vind Hyballa een prima kerel maar dit verhaal ken ik nou wel. Van mij mag hij naar Cambuur komen dan kan hij laten zien of zijn visie klopt.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'4-3-3 en Jaap Stam loste de problemen wel op. Jullie zijn te veel blijven hangen'