VP Award 2018: Ajax-vedette neemt afscheid met monsterzege

VP Award 2018: Ajax-vedette neemt afscheid met monsterzege

Gepubliceerd: maandag 7 mei 2018 om 12:30ma 07-05-2018 om 12:30

De winnaar van de VP Award 2018 is bekend! Ajax-spelmaker Hakim Ziyech gaat aan de haal met de trofee. Ziyech won de bokaal in 2016 ook al, toen als grote uitblinker van FC Twente. Jullie, onze lezers, stemden werkelijk massaal op de linkspoot.

'Overweldigend' is haast een understatement voor de wijze waarop de veelbesproken Ziyech (25) de VP Award 2018 heeft binnengesleept. Waar de meningen op onze redactie nog verdeeld bleken, was dat in het geval van de publiekskeuze absoluut niet het geval. De nummer 10 van Ajax ontving liefst 54 procent (!) van de circa 50.000 stemmen. Ziyech liet de concurrentie daarmee mijlenver achter zich. Ter vergelijking: Steven Berghuis en Alireza Jahanbakhsh konden op respectievelijk 16 en 7 procent van jullie stemmen rekenen.

Mooiste actie(s)
Alleen Alireza Jahanbakhsh schoot dit seizoen vaker op doel dan Ziyech. In 34 duels deed de linkspoot 110 pogingen. Onder meer Hirving Lozano (82 keer) en Berghuis (71 keer) komen niet eens in de buurt van Ziyech. Uit de statistieken blijkt overigens dat 41 procent van zijn schoten tussen de palen belandt. Een aantal van die pogingen leverde gelukkig wel zeer fraaie treffers op. Wat te denken van die ene goal op Het Kasteel: een rush vanaf eigen helft, naar binnen kappen en heerlijk raak krullen in de verre hoek.

Conclusie VP
Twee seizoenen in Amsterdam, exact nul prijzen. Wie puur kijkt naar het palmares van Ziyech, moet concluderen dat het teleurstellende jaren zijn geweest bij Ajax. Een beetje paradoxaal is het dan ook wel, hardop uitspreken dat de international van Marokko veruit de beste voetballer op de Nederlandse velden is.

Ook dit seizoen stak hij er met kop en schouders bovenuit. De steekballetjes, de loepzuivere passes over 50 meter, het lezen van het spel, de souplesse en totale vanzelfsprekenheid waarmee-ie telkens iets creatiefs doet: Ziyech is een genie, een uniek talent. Zondagmiddag om 14.30 uur speelde hij in Rotterdam zijn voorlopig laatste wedstrijd in de Eredivisie. Ongelooflijk en onbegrijpelijk eigenlijk, dat Ajax met zo’n speler in de ploeg geen schaal of beker wist binnen te harken.

De discussie over zijn arbeid in het veld, flegmatieke houding en de moeizame relatie met een select deel van het Ajax-publiek: binnenkort is het allemaal verleden tijd. Ziyech wil en gaat naar het buitenland. Reuze interessant wordt het, zien hoe de spelmaker zich in de (sub)top van de Serie A, Primera Division of Bundesliga zal manifesteren. Het WK in Rusland met Marokko wordt wat dat betreft een boeiend voorproefje. Succes Hakim – en gefeliciteerd met de VP Award 2018!

VP Award 2018: top-vijf
1. Hakim Ziyech
2. Alireza Jahanbakhsh
3. Matthijs de Ligt
4. Steven Berghuis
5. Hirving Lozano

Poll

Kan Ziyech de Europese top bereiken?

(1890 stemmen)

Plaats een reactie

Bengelino +12847
maandag 7 mei 2018 om 12:33
Prima speler
Vind ik leuk
Ruud40 +13220
maandag 7 mei 2018 om 12:38

Helemaal eens en als er een directie bij Ajax had gezeten die een fatsoenlijk elftal met een goede transersstaf rond hem had weten neer te zetten dan was ie gewoon 2x kampioen geworden.
Vind ik leuk
Smithsonian +41476
maandag 7 mei 2018 om 12:33
En terecht.

Naar sevilla of zo.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:39
Kan hij 47 keer in een wedstrijd de bal inleveren tegen Barcelona en Madrid.
Benieuwd wat dat voor uitslagen oplevert.
Vind ik leuk
3Bier +12624
maandag 7 mei 2018 om 13:08
En in dezelfde wedstrijd 4x iemand alleen voor de keeper zetten.
Benieuwd wat dat voor uitslagen oplevert.
Vind ik leuk
Ricklek +1849
maandag 7 mei 2018 om 13:15
tja dat is dan zo'n ongeveer 20-4 in voordeel van barca en real ;)
Vind ik leuk
3Bier +12624
maandag 7 mei 2018 om 13:17
Haha, ondanks dat het Barca of Real is, zal niet elk balverlies een doelpunt opleveren.
Maar als je bij Sevilla de spits alleen voor de keeper zet is de kans op een doelpunt zeer groot. Daar staan geen koekebakkers voorin.
Vind ik leuk
Ricklek +1849
maandag 7 mei 2018 om 13:24
Dat is zeker waar, ik geloof juist dat ziyech in la liga moet spelen. Kan daar uitgroeien tot een grote ster vooral met zijn creativiteit. Alleen moet je dan wel een stofzuiger en twee sterke centrale verdedigers hebben die de ballen opvangen voorals hij inderdaad inlevert dus een counterploeg zou mooi zijn maar een ploeg die op balbezit speelt zou ook geweldig zijn zolang hij maar de ruimte krijgt dan maakt hij geweldige acties en zet hij zijn team spelers met gemak vrij.
Vind ik leuk
RtdDub +13423
maandag 7 mei 2018 om 14:19
Jij schat Muriel en Ben Yedder een stuk hoger in dan ik dat doe.
Ze hebben daar na Bacca (die na Sevilla ook niet echt presteert) niet echt veel succes met hun spitsen.
Is het allemaal net niet.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:33
Overdrijven over iemands kwaliteiten is ook een kunst.

Voor de miereneukers: Ik doel op de opmerking dat het raar is dat Ajax geen prijs gewonnen heeft alleen al omdat Ziyech daar speelt. Hij is goed maar ook weer niet ZO goed.
[Reactie gewijzigd op maandag 7 mei 2018 om 12:35]
Vind ik leuk
Sytz +4078
maandag 7 mei 2018 om 21:45
Precies, “veruit de beste voetballer op de Nederlandse velden”. Dat is onze Robin met kop en schouders nog steeds (en hopelijk nog een jaar).
Vind ik leuk
dinsdag 8 mei 2018 om 10:51
Juistem.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:34
Ajax zal deze jongen gaan missen. Andersom niet.
Vind ik leuk
buddha +10488
maandag 7 mei 2018 om 12:35
heeft ie toch nog 1 prijs
Vind ik leuk
Doe dan! +6391
maandag 7 mei 2018 om 12:36
100% terecht! Beste speler van de Eredivisie.
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 12:37
Overweldigend veel ajax fans hier ,verder zegt zijn verkiezing bitter weinig.
Vind ik leuk
El Flaco +835
maandag 7 mei 2018 om 13:51
Welke speler in de Eredivisie is beter dan?
Vind ik leuk
companen +1979
maandag 7 mei 2018 om 16:40
Alireza natuurlijk
Vind ik leuk
El Flaco +835
maandag 7 mei 2018 om 16:48
Die heeft zeker een goed seizoen gedraaid. Het zijn persoonlijke meningen wie er beter is. Maar het gaat mij er meer om dat de feyenoorder uit mokum doet alsof Ziyech heeft gewonnen omdat hij bij Ajax voetbalt. Maar het is niet onlogisch om te stellen dat Ziyech de beste is, alleen Alireza was dit seizoen net zo goed/kwam in de buurt. Maar naar mijn mening is Ziyech gewoon de beste dit seizoen en in potentie. Maarja zoals ik eerder aangaf is dat puur een mening.
Vind ik leuk
Bastack +159
maandag 7 mei 2018 om 12:41
Wat moet ie opbrengen?
Vind ik leuk
HJR +8945
maandag 7 mei 2018 om 12:45
Grappig om een aantal reacties te lezen. Aantal weken geleden floten 'alle Ajacieden' Ziyech uit volgens velen. En nu is hij tot beste gekozen omdat 'alle Ajacieden' hem kiezen en dat Ajacieden hier het meest zijn vertegenwoordigd, dan was De Ligt wel op één geeindigd, want iedereen bij Ajax fluit Ziyech uit. Dus beetje tegenstrijdig maar goed :)
Vind ik leuk
Kerim Hemdi +2421
maandag 7 mei 2018 om 12:49
NUL NUL NUL prijzen.

UEFA........nee
LANDSKAMPIOEN........nee
KNVB beker...........nee

Ajax geholpen in wedstrijden wanneer het moest........nee
Sympathiek........nee (speelt ook geen rol)
[Reactie gewijzigd op maandag 7 mei 2018 om 12:51]
Vind ik leuk
_Mark +817
maandag 7 mei 2018 om 12:59
64% denkt dat Ziyech de top kan bereiken? Doe alsjeblieft die Ajax bril even af...
Vind ik leuk
Senn +8101
maandag 7 mei 2018 om 13:02
Vp een sterke onderbouwing, hij schoot vaak op doel!!
Vind ik leuk
Leeuw +6197
maandag 7 mei 2018 om 13:12
Dit is puur een overwinning voor Ziyech. Creatief is ie zeker, maar zijn rendement als het gaat om doelpunten maken viel tegen. Zijn vrije trappen zijn dramatisch en mentaliteit, daar hoeven wij het niet over te hebben. Persoonlijk vond ik hem geweldig spelen.

Er zijn verder genoeg positieve punten te noemen van Ziyech. Ondanks dat hij door zijn eigen aanhang werdt uitgefloten, speelde hij soms brilliant, gaf veel assist en blonk vaak uit.
Vind ik leuk
pinkelman +4265
maandag 7 mei 2018 om 14:51
Voetbalprimeur is dan een buitenbeentje want alle prijzen gaan dit maal naar Jahanbakhsh. VI, Voetbal Inside, Studio Voetbal, etc. zijn allemaal eensgezind.
Welke reden van VP is om hier van af te wijken?
[Reactie gewijzigd op maandag 7 mei 2018 om 14:55]
Vind ik leuk
Butsbal +14807
maandag 7 mei 2018 om 21:00
Het aantal Ajaxfans wat hier ronddoolt
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 15:53
Dit is echt weer iets van de amsterdamse media.
Het had me verbaast als de concurent op 1 had gestaan.
`Heel dit lijste is uit de duim gezogen door de media.
Ze spelen niks klaar.In de beker niet in de competitie niet.
Ongelooflijk dit.Maar ja dit was al algemeen bekent.
Vind ik leuk
Chebaisit +1435
maandag 7 mei 2018 om 17:49
Valt op dat geen psver ergens in de prijzen is gevallen ziyech beste speler eredevisie voor jahanbaks en de ligt.
Ajax weer de beste
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 19:59
Speler zonder titels dus eindelijk stelt hij helemaal niets voor
Vind ik leuk
Butsbal +14807
maandag 7 mei 2018 om 21:01
Geen ene flikker
Vind ik leuk
maandag 7 mei 2018 om 21:07
Maar dan ook helemaal niets
Vind ik leuk
5by5 +1345
maandag 7 mei 2018 om 21:17
10 tegen 1 dat Ziyech gaat falen in het buitenland
Vind ik leuk
5by5 +1345
maandag 7 mei 2018 om 21:18
Hoelang duurt het voordat die deze prijs in de prullenbak gooit? Ik zeg binnen een uur.
Vind ik leuk
FACT +2314
maandag 7 mei 2018 om 22:01
Ziyech eerste?! Na z'n wangedrag?

Erg typisch, hier op AjaxPrimeur....
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws