'Provocerende' Xhaka en Shaqiri zorgen voor ophef: 'Ongelooflijk om te horen'

    'Provocerende' Xhaka en Shaqiri zorgen voor ophef: 'Ongelooflijk om te horen'

    zaterdag 23 juni 2018 om 08:33

    Granit Xhaka en Xherdan Shaqiri waren vrijdag verantwoordelijk voor de 2-1 zege van Zwitserland op Servië. Na afloop was echter vooral de manier waarop het duo de twee doelpunten vierde onderwerp van gesprek.

    Het treffen met Servië was op voorhand pikant voor Xhaka en Shaqiri, die Albanees-Kosovaarse roots hebben. Tussen de landen bestaan al jarenlang politieke spanningen. Veel Serviërs weigeren Kosovo als onafhankelijk te zien. Xhaka en Shaqiri werden om die reden de hele wedstrijd uitgefloten door de fans van Servië, maar namen sportieve revanche met hun goals en de zege.

    Xhaka en Shaqiri vierden hun treffer door het zogenaamde Doppeladler-gebaar te maken, een verwijzing naar de dubbelkoppige adelaar op de vlag van Albanië. "Dit was echt geen boodschap naar de tegenstanders, zij interesseren me niet", zegt Xhaka. "Dit was pure emotie, het was een bijzondere wedstrijd voor mij. Duizenden mensen - familie uit Zwitserland, Albanië én Kosovo - hebben me de laatste dagen berichtjes gestuurd. Deze zege is voor hen, voor iedereen die me altijd heeft gesteund, voor de mensen uit het land van mijn ouders."

    Shaqiri wil er niet te veel over kwijt. "In het voetbal zijn er altijd emoties. Jullie hebben allemaal kunnen zien hoe ik heb gejuicht, meer is er niet. Natuurlijk hoorde ik de fluitconcerten. Ongelooflijk om te horen. Wij wilden gewoon ons werk doen, dat hebben we gedaan door te winnen. Het gaat niet om politiek, maar om voetbal."

    Plaats een reactie

    D0mmeLFCT65 +18373
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:40
    Als het om voetbal gaat, waarom dan dat gebaar?
    sommige voetballers begrijpen er weinig van.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 08:40]
    Vind ik leuk
    Seizoenkaart +9078
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:46
    Inderdaadje hebt gelijk vind het ook gewoon domme actie.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11337
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:48
    Dat legt hij toch uit?
    Vind ik leuk
    2cents +53684
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:03
    Zijn uitleg staat juist recht tegenover zijn bewering.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3373
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:02
    Precies. Wees dan een vent en geef het gewoon toe.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11337
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:11
    Ben ik deels met je eens. Ik denk dat het losstaat van politiek, ik denk echter wel dat het veel te maken heeft met de tegenstander. Waarom alleen je verwanten uit Kosovo eren?
    Vind ik leuk
    2cents +53684
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:23
    Los van politiek? Ik weet ook niet of je dit politiek kunt noemen. Dit gaat veel dieper.

    Maar zoals de speler al zegt, hij kreeg heel veel berichtjes in aanloop naar deze wedstrijd. Dit zit heel diep. Hoe diep hebben we al eerder gezien in de geschiedenis.
    Vind ik leuk
    Kwikwek +2873
    zaterdag 23 juni 2018 om 16:40
    Ik vind het de mooiste celebration die er is, mogen ze ook wel bij fifa 19 bijvoegen :)
    Vind ik leuk
    The Iceman +7747
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:50
    Dit valt dan nog wel mee. Kan me nog Simunic van Kroatië herinneren die een Ustasja-slogan scandeerde na een wedstrijd.
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 11:14
    Dit is vergelijkbaar of hetzelfde als een Duitser de hitler groet zou brengen
    Vind ik leuk
    The Iceman +7747
    zaterdag 23 juni 2018 om 11:45
    Zeker. Na de wedstrijd tegen Argentinië was het trouwens weer raak in de kleedkamer:

    https://inews.co.uk/sport/football/world-cup/dejan-lovren-fascist-nazi-collaborator-ustase-song-bojna-cavoglave/
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 11:48]
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 12:02
    Die leren het ook niet af, die denken op die manier
    Vind ik leuk
    The Iceman +7747
    zaterdag 23 juni 2018 om 12:06
    Niet allemaal natuurlijk, maar het blijft triest. Sowieso zijn we in NL vaak een beetje blind voor de Kroatische wandaden in WOII en de Joegoslavië-oorlog. Ik snap wel dat na Srebrenica de nadruk op de Serviërs kwam te liggen, maar de Kroaten waren ook geen fijne jongens.
    Vind ik leuk
    Kwikwek +2873
    zondag 24 juni 2018 om 04:13
    Mooi verwoord !
    Vind ik leuk
    Ravioli +95
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:07
    Meh, als je de hele wedstrijd uitgefloten wordt en ongetwijfeld bepaalde provocerende termen te horen krijgt snap ik wel dat je dit doet.


    Vind ik leuk
    j-roen11 +1127
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:44
    Altijd toch wat eigenaardig als spelers opeens gaan verwijzen naar een land waar ze niet voor uitkomen. Snap dat je roots misschien ergens anders liggen maar je speelt niet voor niks in een bepaald shirt.

    Offtopic; kan iemand me vertellen wat ik moet doen om weer op de app in te loggen. Ik kan mijn gegevens invoeren en dan als een gek op log in klikken maar er gebeurd geen ene biet?!
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 08:44]
    Vind ik leuk
    Jan Guevara +8326
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:56
    Je moet misschien even je telefoon in de vaatwasser doen. Ik denk dat hij vies is.

    Grote kans dat, als hij nog opstart, dat je app het weer doet.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4979
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:59
    Helemaal mee eens. Ga dan lekker voor Albanie spelen.
    Vind ik leuk
    Tweey +2075
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:07
    Gelukkig snap jij het. Jesus Christ.
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +18373
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:03
    Is een storing. Gewoon mailen en straks weer proberen.
    Vind ik leuk
    MaximaalAFCA +12765
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:59
    Misschien nog een keer je gegevens invoeren, maar da iets minder gek ;-)
    Vind ik leuk
    chicken +10853
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:10
    Ze hadden problemen met de server gisteren. Wellicht nog niet helemaal opgelost. Stuur anders een mailtje naar vp..
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:47
    KOSOVO JE SRCE SRBIJE!.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 09:08]
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:55
    Dat laatste betekent vast niet :. " Ik hou van jullie"
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4979
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:58
    Jij doet hier precies hetzelfde met je Nederlands Servische forumnaam.
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:23
    Totaal niet want ik geef namelijk geen fuck om dit bananenrepubliek hier en de tokkies die erin wonen ik verdien mijn geld hier wip de vrouwen en ga pleite.

    Met vriendelijke groet.
    Vind ik leuk
    Nuance +8507
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:37
    Jij bent blijkbaar nog nooit in een bananenrepubliek geweest. Maar je bent van harte uitgenodigd hier op te krassen.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4979
    zondag 24 juni 2018 om 06:23
    Die 2 Albanese Kosovaren die jij uit loopt te schelden geven geen fuck om Zwitserland, verdienen er allleen hun geld en wippen de vrouwen.
    Oftewel jij bent precies hetzelfde als die gasten. Een respectloze egoist.
    Vriendelijke groet terug.
    Vind ik leuk
    Tweey +2075
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:04
    Nazi
    Vind ik leuk
    Utca030 +12206
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:52
    Bezig zijn met provoceren, wat een zielige figuren.
    Vind ik leuk
    The Iceman +7747
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:55
    Klein beetje nuancering (blijft twijfelachtig natuurlijk), maar ze werden de hele wedstrijd uitgefloten en een hoop Serviërs floten ook tijdens het Zwitserse volkslied.
    Vind ik leuk
    Utca030 +12206
    zaterdag 23 juni 2018 om 08:57
    Oké dat heb ik niet mee gekregen. Schakelde later in. dan kan je wat terug verwachten.
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:05
    Zwitserland, onder leiding van de uitblinker Shaqiri, heeft terecht gewonnen. De Servische supporters lieten zich weer eens van hun slechtste kant zien. Mooi dat Shaqiri, de Messi van de Alpen, hoogstpersoonlijk de wedstrijd besliste. Dat hij vervolgens zo juichte is niet slim, maar wel zeer begrijpelijk. Dan hadden de Servische supporters zich maar wat beter moeten gedragen, iets wat niet meevalt voor deze gasten.
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:12
    Ja, nee, tuurlijk! Je speelt voor zwitserland en je doet het voor albanie en kosovo. Speel dan voor albanie en niet voor zwitserland
    Vind ik leuk
    Tweey +2075
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:25
    Buy some brains.
    Vind ik leuk
    JoefJoef +412
    zaterdag 23 juni 2018 om 15:21
    Heb me gister mateloos geergerd aan die 2,
    Precies wat je zegt, had dan voor dat land gespeele ipv Zwitserland,
    MG blij zijn dat ze niet aangevallen ziin, de laatste keer dat er zo geprovoceerd werd in het stadion weten we allemaal hoe het afliep
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:13
    Ook weer lekker dat die fucking kut app weer zo super werkt. Wat een rommel VP
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 09:13]
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:24
    De app heeft vast teveel reclame tussen alle klikbait berichten en werkt daardoor zeer langzaam. Gewoon vi app.
    Vind ik leuk
    chicken +10853
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:13
    Ik gebruik de app niet...ook geen problemen...nog niet dan vandaag.
    Vind ik leuk
    Vapormax +1685
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:29
    Gewoon provoceren naar de Serviërs, dom en onnodig.
    Met je doelpunt heb je toch al bereikt wat je wilde bereiekn. WINNEN!

    Blijft een brandhaard die regio.
    Vind ik leuk
    Cookee +9941
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:43
    Doen de Serviers niet hetzelfde door hen uit te fluiten?
    Vind ik leuk
    SCH Fan +59
    zaterdag 23 juni 2018 om 09:52
    Zeneli doet/deed het ook
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:06
    Kosovo is Servie. Laat die lui maar naar albanie gaan waar ze horen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:54
    Amen broeder!
    Vind ik leuk
    Cookee +9941
    zaterdag 23 juni 2018 om 10:42
    Revanche blijft toch vaak een prima motivatie.
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 11:13
    Fuck die Albanese varkens ! Leuk met een Zwitsers paspoort, buiten trappen zulke eikels
    Vind ik leuk
    VP Eindbaas +2703
    zaterdag 23 juni 2018 om 11:42
    Goed idee, laten we dat in Nederland ook doen. Alle Serviërs die naar Nederland zijn gevlucht maar nog steeds wat te melden hebben over "hun" thuisland. Gewoon lekker terug naar Servië gaan een lekker daar boos gaan zitten wezen stakkers..
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 12:00
    Ik weet niet waar je over praat en jijzelf waarschijnlijk ook niet zo te zien
    Vind ik leuk
    VP Eindbaas +2703
    zaterdag 23 juni 2018 om 12:10
    Dat had ik van jou ook niet verwacht inderdaad gezien de post waarop ik reageerde. Deze straalt namelijk een en al intellect uit :)
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 14:34
    Ja eindkneus jij bent zeker ongeschoold
    Vind ik leuk
    VP Eindbaas +2703
    zaterdag 23 juni 2018 om 14:41
    Sow das een sterke, eindkneus.. En beter ongeschoold dan onbeschoft. Zet jezelf toch niet zo voor lul man.
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 19:42
    Je begrijpt het dus toch wel alleen het duurt ff bij je
    Vind ik leuk
    VP Eindbaas +2703
    zaterdag 23 juni 2018 om 20:05
    Jazeker Dennis
    Vind ik leuk
    GROBAR66 +1583
    zaterdag 23 juni 2018 om 22:20
    Ok Willy
    Vind ik leuk
    zaterdag 23 juni 2018 om 11:48
    Dom gebaar!
    Doe dan de middelvinger of vinger op de mond
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 23 juni 2018 om 11:49]
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +780
    zaterdag 23 juni 2018 om 12:25
    En dat zijn dan Zwitsers, pffff gewoon provocerend gedrag van een stel maffe Albanezen die blijkbaar gerekruteerd zijn door Zwitserland. Lekker fair play zeg!!
    Vind ik leuk
    Luka123 +100
    zaterdag 23 juni 2018 om 14:38
    man wat heb ik een hekel gekregen aan die twee gozers. Voetbal is voetbal en geen politiek. Hoop dat hier nog wat aan gedaan gaat worden.

    KOSOVO IS SERVË!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Provocerende' Xhaka en Shaqiri zorgen voor ophef: 'Ongelooflijk om te horen'