ADO verbaasd én sceptisch over Eredivisie-plannen: Kan niet zomaar

    ADO verbaasd én sceptisch over Eredivisie-plannen: "Kan niet zomaar"

    Gepubliceerd: dinsdag 9 oktober 2018 om 16:22di 09-10-2018 om 16:22

    ADO Den Haag is een voorstander van het plan om alle clubs in de Eredivisie te laten spelen op natuurgras. Er zitten echter de nodige addertjes onder het gras, vermoedt directeur Mattijs Manders. 

    Maandagavond lekten een aantal Eredivisie-plannen uit: onder meer het verbannen van kunstgras op het hoogste niveau staat hoog op de agenda. "Ik ben verbaasd dat dit nu bekend wordt", aldus Manders tegen Omroep West

    "Het voorstel is nog veel te voorbarig. De Eredivisie CV heeft een extern bureau ingeschakeld. Dat is nog bezig met een analyse waarin de belangrijkste punten inderdaad kunstgras en een nieuwe competitieopzet zijn. Dus ik kan er nog helemaal geen uitspraken over doen."

    Of het huidige plan hem bevalt? "Ik ben dan misschien wel voorstander van spelen op echt gras, maar als je er berekeningen op los laat en kijkt naar de praktische kant, dan kun je niet zomaar overstappen van kunstgras naar gras."

    Switchen naar natuurgras kost een flinke smak geld, weet hij. ADO zou bijvoorbeeld niet meer kunnen trainer in het eigen stadion. "Want het natuurgras in het stadion is dan alleen voor wedstrijden. Daarnaast moeten we een accommodatie hebben die voldoet aan de eissen van deze tijd. Dat is allemaal niet zo makkelijk."

    Lees meer over:EredivisieADO Den Haag

    Plaats een reactie

    aartstyle +1692
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:26
    Hij bedoeld, wij willen meer geld anders kan de rest erin stikken. Lijkt verdorie wel de politiek.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:28
    Wil je niet zo positief over de politiek praten AUB ;)
    Vind ik leuk
    AFCA G.G. +2940
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:30
    Inderdaad, die komen nooit tot een beslissing
    Vind ik leuk
    Farmer +12782
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:03
    "Het staat altijd nog hoog op de agenda,en ze kunnen zich heel goed voorstellen dat dat vervelend is" :P
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:29
    Wel vreemd inderdaad dat de directeur van ADO opkomt voor de belangen van ADO.
    Vind ik leuk
    Hyena +30834
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:12
    Ze nemen er maar gewoon genoegen mee en anders opdonderen naar de KKD. Een Eredivisieclub behoort gewoon in staat te zijn een natuurgrasveld neer te leggen, zeker met enige financiële hulp van voornamelijk Ajax/ PSV en een beetje Feyenoord.

    Lukt het daarmee nog niet, houdt het echt een keertje op en wordt het de hoogste tijd om je biezen te pakken.
    Vind ik leuk
    Ton Pol1 +87
    dinsdag 9 oktober 2018 om 19:00
    Nee je moet eens goed lezen wat ie zegt.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:28
    Ze eisSen nog al wat, of niet VP?
    Vind ik leuk
    Roodwitblauw +1332
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:31
    Richt lekker een divisie op met 3 teams, ajax feyenoord en psv. Genoeg spektakel en ze geven toch alleen maar om hun zelf. Gaat de rest lekker voetballen.
    Vind ik leuk
    aartstyle +1692
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:34
    Noem je dat voetbal :).

    Maar even serieus. Ik denk dat iedereen water bij de wijn moet doen en ik hoop dat ze het belang van het Nederlands voetbal als top prio hebben. Als iedereen alleen op zijn eigen centen gaat letten dan wordt het niks.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 16:35]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33292
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:38
    Hebben ze niet, want clubbelang staat voorop.
    En dat snap ik ook wel.
    Vind ik leuk
    Spartan +7035
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:59
    Ik stem voor!
    De top-3 denkt nl de andere clubs niet nodig te hebben.
    Prima, gaan ze lekker samen een competitie vormen. Hebben ze elke week weerstand.

    En wordt de eredivisie ook weer spannender en veel leuker/aantrekkelijker.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 9 oktober 2018 om 16:59]
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 20:35
    De enige die nu continue aan zichzelf denken zijn de kleine clubs. De KNVB moet stoppen met polderen en iederen tevreden houden. Misschien moet het maar eens tijd worden dat juist de grote clubs meer stemrecht mogen krijgen.

    De tijd van geven en nemen is voorbij. Want voor de kleine clubs is het enkel nemen.
    Vind ik leuk
    Zalkerboy +455
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:31
    En zijn het kunstadders die onder het (kunst)gras zitten?
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:32
    Zou toch een voorstander zijn om ook op gravel te spelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:32
    Niet meer dan een duidelijke verklaring van een directeur van ADO. Nog steeds een club die op de kleintjes moet letten. Uiteraard wil iedereen van het kunstgras af.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +4013
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:32
    De wil is er gewoon niet bij de 'kunstgras'clubs. Tijd om het in licentievoorwaarden op te nemen. Op eigen kosten graag.
    Vind ik leuk
    Peter87 +123
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:40
    Sorry hoor, maar ADO heeft een heel nieuw trainingscomplex in het Zuiderpark. Ik snap dat ze lekker in het stadion willen blijven trainen omdat ze daar alles hebben (gym, kok, verzorging, fysio). Ik vind dat elke club gewoon op natuurgras moet spelen.Dan maar trainen op een andere locatie.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7547
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:41
    De toeschouwers aantallen lopen terug en nog blijven een aantal club bestuurders struisvogel politiek bedrijven. In Football League Two is het vaak beter geregeld dan in NL.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 19:07
    De clubbestuurders handelen in de belangen van hun club. Is dat zo raar?
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 20:36
    Ja dat is raar. Want uiteindeijk moet je het met elkaar doen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:46
    De eredivisieCV moet gewoon de beslissing nemen echt gras of wegwezen.
    Niet de deelnemers aan de CL en EL op laten draaien voor de kosten.
    De clubs zelf moeten in hun begroting kosten voor een echt veld opnemen.
    De KKD mag van mij wel op kunstgras spelen maar er rekening mee moeten houden dat als ze promoveren naar de eredivisie er een echtgrasveld moet komen.
    Anders moeten ze maar in de KKD blijven.
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 19:10
    Ik ben met je eens dat dit soort nieuws niks bereikt! Maar ik vind dat de kleine correctie moet zijn dat al het betaald voetbal op echt gras moet zijn. Eredivisie CV moet gewoon een knoop doorhakken en alle clubs (inclusief mijne!) hebben voor het aankomende seizoen een oplossing. Dit speculeren bereikt niks en brengt alleen maar een hoop discussie.

    Algemene reactie: veel mensen hier realiseren zich niet dat het aanleggen en onderhouden van een grasveld niet de enige kosten zijn. Er moet ook een trainingscomplex onderhouden worden.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7547
    dinsdag 9 oktober 2018 om 22:02
    Meneer Haagse Snorlax het is O zo typisch voor NL clubs om lekker goedkoop 1 stadion te hebben met kutgras waarop zowel getraind als gespeeld kan worden. Vroeger had iedereen, incl. ado een Hoofdveld en een training accommodatie. Laat iedereen budget gewijs wat beter nadenken, nu jaag je het publiek het stadion uit!!!
    Vind ik leuk
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:52
    ADO kan toch wel gewoon een grasmat betalen?? Moeten ze eens beter beleid gaan voeren.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +23033
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:57
    Gaat niet om grasveld aanleggen want dat is het probleem niet, maar het struikelblok is het trainingscomplex dat er niet is. In het zuiderpark ligt er een nieuw trianingcomplex, maar daar is niet ruimte voor iedereen om te trainen.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4221
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:09
    Dan train je toch lekker bij een amateurvereniging.....
    Vergelijkbare clubs als Willem II en NAC kunnen dit dus wel. Ze kunnen hierdoor misschien 2 selectiespelers minder aantrekken. Kwestie ban prioriteiten stellen
    Vind ik leuk
    Koenbres +1226
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:51
    Willem II heeft nog trainingsvelden naast het stadion waar op getraind wordt. Trainen wel bij amateurclubs soms als ze op kunstgras moeten spelen dat weekend
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4221
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:27
    Weet ik koentje... bedoelde eigenlijk te zeggen dat wij wel een veld en trainingscomplex kunnen betalen en onderhouden
    Vind ik leuk
    Koenbres +1226
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:56
    Aah zoo sorry verkeerd begrepen haha
    Vind ik leuk
    elmagico070 +23033
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:29
    Denk je dat ze dat niet overwogen hebben dan? Ze zijn nog steeds aan het zoeken wat de betse optie kan zijn. Den Haag wil als alles goed verloopt volgend seizoen overgaan op echt gras zoals dat bij ADO hoort.
    Vind ik leuk
    Sooike1208 +4221
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:33
    Dat zou een prima ontwikkeling zijn!
    Vind ik leuk
    HJR +8293
    dinsdag 9 oktober 2018 om 16:55
    Ik hoorde van een collega dat het geld wat verdient wordt in de CL, verdeeld gaat worden over de gehele competitie. Dat Ajax en PSV daar akkoord mee gaan.

    Maar kan er niks over vinden op NL´se sites
    Vind ik leuk
    elmagico070 +23033
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:01
    https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/voorstel-topclubs-brengt-eredivisie-2-0-zonder-kunstgras-dichtbij~a680122d/
    Vind ik leuk
    HJR +8293
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:10
    thanks, hoorde het net van mijn collega ;).. zie hier nu ook het bericht. Mijn collega (Deens) had het niet helemaal goed begrepen , die dacht dat al het geld van de CL verdeeld werd over de ere divisie teams :)
    Vind ik leuk
    Blindsy +13976
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:00
    Beste meneer van ADO... 10% van 80 miljoen is 8 miljoen. Gedeeld door straks 16, is dat 5 ton. Voor elk jaar dat de Nederlandse nr 1 en 2 de CL halen. Graag gedaan!
    Vind ik leuk
    Foebele +54727
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:19
    ADO moet echt zijn bek houden, hebben zich zelf door de gemeente in de reet laten neuken, de enige reden waarom er kunstgras in het Haagse Bakkie ligt is, omdat de Gemeente Den Haag zo nodig dat Hockey toernooi wilde organiseren en die wedstrijden in dat stadion gespeeld moesten worden, dus toen hebben die gluiperds in de zomer een lading beton onder het grasveld gelegd waardoor het afwateringssysteem totaal niet meer werkte en het veld dus binnen no time in een knollentuin veranderde.

    Grove schande dat de club dit heeft laten gebeuren en dat een lokale gemeente kennelijk zoveel invloed kan uitoefenen op onze voetbalcompetitie!
    Vind ik leuk
    WTSGD +1480
    dinsdag 9 oktober 2018 om 17:23
    Eigen domme schuld dat je je trainingsveld hebt weggedaan...
    Vind ik leuk
    elmagico070 +23033
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:21
    Als de gemeente beslist dat er een WK hockey gehouden wordt in het stadion, dan heb je daar mee te dealen als club zijnde. Dus eigen schuld gaat hier niet op gozer.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13976
    dinsdag 9 oktober 2018 om 22:22
    Ja hoor. Want dit zou bij P, A en F nooit gebeuren.
    Vind ik leuk
    Aalstars +144
    dinsdag 9 oktober 2018 om 18:21
    Lijkt me wel fair voorstel topclubs.
    M.b.t het nieuwe competitie model lijkt me 16 clubs en Belgische variant geen goede optie. En moet een club die niet bij bovenste 6 eindigt dan nog kans maken op Europees voetbal? Lijkt me voor Nederland ook niet goed.
    Of bij 18 clubs blijven of naar mijn idee nog drastischer aanpakken en terug naar 14 clubs. Na 26 wedstrijden spelen de bovenste 8 om kampioen en Europees (punten meenemen). Totaal komen die op 40 wedstrijden. De onderste 6 spelen tegen degradatie (2 eruit). Totaal komen die op 36 wedstrijden.
    Voordelen: topclubs vaker tegen elkaar (meer weerstand). Sterkere eerste divisie met zelfde opzet (iets met compensatie tv gelden doen).
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws