Feyenoord-icoon ontsnapt aan verlamming en rolstoel: 'Kans van vijftig procent'

    Feyenoord-icoon ontsnapt aan verlamming en rolstoel: 'Kans van vijftig procent'

    donderdag 8 november 2018 om 20:23

    Feyenoord-icoon Rinus Israël is aan het opkrabbelen nadat hij afgelopen zomer de schrik van zijn leven kreeg. De 76-jarige oud-verdediger verloor plotseling de kracht in zijn benen en moest zich laten opereren.

    IJzeren Rinus kampte met slijtage van zijn ruggenmerg en dreigde een dwarslaesie op te lopen. "Bij mij waren er nog een paar zenuwbanen naar de hersenen over, waardoor ik niet helemáál verlamd ben geraakt", blikt Israël terug in gesprek met De Telegraaf. "De voormalig Oranje-international moet zich nu voortbewegen met een wandelstok, maar prijst zich gelukkig. "De kans dat ik blijvend in een rolstoel terecht zou komen was vijftig procent, dus ik tel mijn zegeningen. Natuurlijk is het balen als je lichaam je in de steek laat, maar ik heb me daarbij neergelegd."

    Israël heeft zijn dagelijks leven inmiddels weer zo veel mogelijk opgepakt. "Ik heb een fietsenwinkel in Landsmeer, die ik elke dag bezoek. Dan zit ik daar een paar uur met vrienden en kennissen lekker over voetbal te praten." Ook gaat hij zo vaak mogelijk kijken naar zijn voetballende en handballende kleinkinderen. "Wat dat betreft is er niets veranderd. Ik heb nog steeds een heerlijk leven."

    Lees meer over:EredivisieFeyenoord

    Plaats een reactie

    donderdag 8 november 2018 om 20:27
    Jeetje, dat is effe schrikken als ik dit lees. Heel veel sterkte Rinus Israel.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 20:45
    He pik als je The Iron One spreekt wens hem dan maar beterschap namens Ome Sjaak.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:50
    Zal ik doen. Maar effe weer een verhaal van vroeger. Rinus Israel had in zijn Feyenoord tijd een sigaretten zaak op de Polderlaan in Rotterdam. Ik zat op de technische school op de Hillevliet. De Polderlaan en de Hillevliet kruisten elkaar dus wij als jochie,s van 14 of 15 jaar gingen vaak een sigaret halen bij Rinus Israel.......Weer een mooie herinnering van die goeie ouwe tijd.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 20:52
    Je pakken bij Coentje en de peperemuntjes bij???
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:01
    HaHa, ja ik droeg wel pakken in die tijd maar de heren mode zaak was hartstikke deur dus daar kocht ik geen pakken. En om nog effe verder te gaan, Eddie Pieters Graafland had een sportzaak naast de zaak van Coen Moulijn maar die zaak was ook te duur voor jochie,s zoals ik o.a.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 21:05
    Waar haalde je je Wilhelminaatjes (pepermunt) dan?
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:06
    Die vrat ik niet man!.......HaHa.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:16
    Twee fijne Amsterdammers; Eddie en Rinus. Sterkte Rinus!
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:51
    RINUS 4 ever
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 22:25
    Zeker schrikken..Amsterdammer Rinus met megaveel humor ..het slot op de Feyenoorddefensie van weleer ;)
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:28
    Wordt er ook nog aan de Palestijnen gedacht?
    Vind ik leuk
    SimonSays +6223
    donderdag 8 november 2018 om 20:32
    Hierbij een shout-out naar Tinus Palestina!

    Beter bekend als Stenen Tinus. Tinus Palestinus. Hij heeft overigens geen dwarslaesie maar een horizontale laesie.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 20:37]
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:33
    Gretta Duisenberg is al druk met het voorbereiden van een tocht.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10426
    donderdag 8 november 2018 om 20:52
    Die heks willen ze boven/beneden niet hebben lijkt het wel.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16053
    donderdag 8 november 2018 om 20:29
    Nobody fucks with Iron Rinus!
    Vind ik leuk
    Fredje.R +308
    donderdag 8 november 2018 om 20:31
    hij heeft kleinkinderen.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16053
    donderdag 8 november 2018 om 20:34
    Daar heeft Iron Rinus op voorhand zelf voor gefucked!
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:52
    Een echte rinus is daar niet vies van
    Vind ik leuk
    Omam-Biyik +215
    donderdag 8 november 2018 om 20:31
    Hey Krullebol !
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 20:48
    Jesus ben jij al zo oud dat je dat fragment kent of heb je het van Youtube????
    Vind ik leuk
    Omam-Biyik +215
    donderdag 8 november 2018 om 20:50
    Van 1974 ;-)
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 20:51
    Goede oude tijd dus..
    Vind ik leuk
    Omam-Biyik +215
    donderdag 8 november 2018 om 20:54
    In ieder geval de tijd van legendarische trainers die nog niet zo braaf in een vakje moesten blijven. Rinus was er een van, Barry Hughes vond ik ook een toffe gast.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16053
    donderdag 8 november 2018 om 20:59
    Met z'n blaasfluit!
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 21:03
    Het Haarlemse roltoeter-incident.
    En dan had je Korbach (Hoe laat begint het neuken) nog en Simon "de Kist" Kistemaker!!
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16053
    donderdag 8 november 2018 om 21:37
    Oh jee, ouwe lullenbrigade door de bocht...
    Vind ik leuk
    jari11 +736
    donderdag 8 november 2018 om 20:38
    Mijn opa was ook ajacied natuurlijk vroeger, van hem hoorde ik altijd over de spelers van welleer van Ajax ( Cruyff,rep etc) maar ook over die van de tegenstanders toen hij ze in de meer zag voetballen. Schijnt echt een slager te zijn geweest die Israel, geweldige verdediger. Beterschap!
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:45
    Israel - Lazeroms, eigenlijk het beste centrale verdedigingsduo die ik ooit bij Feyenoord heb gezien.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 20:50
    Beste weet ik niet De wolf/Fraser was ook niet voor de poes. Maar wel het hardste en gemeenste duo. Na de wedstrijd wel altijd respect voor de tegenstander.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:54
    Heb beide duo,s mee mogen maken maar het duo Israel - Lazeroms was echt harder en gemener als het duo de Wolf - Frazer hoewel dat ook een schitterend duo was.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16053
    donderdag 8 november 2018 om 20:58
    Verreweg het beste, niets kwam langs Lazeroms en Israel. De Wolf was meedogenloos en Fräser had stiletto's in z'n sokken. Maar waren niet zo hard als die andere twee.
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +3471
    donderdag 8 november 2018 om 20:43
    Ik mis de bronvermelding van VP....

    En ik ben geen arts - maar slijtage aan het ruggenMERG is volgens mij niet mogelijk. Het is eerder slijtage aan de wervelkolom/wervels.
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1072
    donderdag 8 november 2018 om 20:48
    Uit de oude doos te zien op youtube: He; zag je dat niet krullebol.
    Sterkte ouwe reus.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 20:48
    IJzeren Rinus! Mijn DWS held en 1e NLer die de EU1cup mocht omhoog houden.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:04
    En ik mocht er live bij zijn op 6 mei 1970 in het Sansiro stadion in Milaan.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 21:13
    En ik voor de buis, toen al een liefhebber van voetbal, geen blinde fan, nog steeds supporter van DWS, maar hoop tegenwoordig wel dat Ajax kampioen van NL wordt. DWS nog steeds de enige club die na promotien naar de ED direct kampioen van NL werd.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:17
    Dus jij hoort ook al misschien tot de oudere generatie. Ja, vertel me wat over DWS want daar is menig top speler vandaan gekomen. Maar bestaat DWS nog?
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 22:25
    Jazeker bestaat DWS nog, speelt 2e klasse.
    Ben van 1960
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 22:34
    Aha ik heb vaak met Blauw-Wit jeugd tégen DWS gespeeld oa in 1 team met keeper Edward Metgod.. (ja ik kon een aardig balletje trappen;)) Thuis op sportpark Sloten. Uit Spieringerhorn..zitten ze daar nog steeds?
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 22:39
    Ja DWS zit nog steeds op Spieringhorn
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 22:44
    Mooi zo..Blauw-Wit is later samengegaan met Osdorp dacht ik. Tja vroeger waren dat écht grote clubs!
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    vrijdag 9 november 2018 om 00:07
    Ja Blauw-Wit is met OSDORP/SPORT,KBV, Neerlandia/SLTO, SCZ'58/ASSV, Beursbengels samengegaan en heet nu Blauw-Wit Beursbengels
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 06:59
    Mijn tante en oom hebben ruim 10 jaar in de kantine van Blauw Wit gewerkt. In de tijd ook van Voetbal 80. Daar was toen jaarlijks zo'n groot jeugdtoernooi.
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    vrijdag 9 november 2018 om 08:44
    Wim leuk te horen..Klopt ik denk dat jij het Pinkstertoernooi bedoeld. Groot internationaal jeugdtoernooi éérst bijvelden Olympisch stadion waar Blauw-Wit zijn stadion had toen ze nog eerste divisie speelde. Mijn ouders waren toen pleeggezin van oa Engelse voetballers oa Aston Villa..prachtig 2 van die profs 3 dagen bij ons thuis. Later toen Blauw-Wit opging in Fc Amsterdam was toernooi op Sportpark Sloten de amateurafdeling. Blauw-Wit heb ik mijn hele jeugd tot senioren gespeeld prachttijd! Één nadeel de meeste waren daar anti-Ajax vaak pro-Feyenoord hahaa..denk een beetje vergelijkbaar met Feyenoord en Sparta ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:58
    Sloten was toen toch zo'n heel groot park? Hun woonden daar, dan ging ik wel eens honkbal kijken op zondag, beter dan bij de visite zitten. Haha.

    Ik ben 2x bij dat toernooi geweest, al weet ik niet meer waar precies. Het was altijd heel druk. En ik ging natuurlijk vaak naar de kantine, mijn tante gaf mij altijd wel wat.
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    vrijdag 9 november 2018 om 09:04
    Klopt heel groot met een wielerbaan en ja honkbal ben ik ook daar wel eens met mijn vader en broer daar geweest Amstel Tigers dacht ik toen best wel goed destijds. Ha ha ja die kantine was ook mijn favoriete met heerlijke snacks én flipperkasten ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:09
    Na ruim 10 jaar kregen ze ruzie en gingen ze naar De Spartaan. Daar ben ik 1x geweest.

    De Spartaan '20?? Dacht ik. Maar daar vonden ze het saai en zijn na 2 jaar gestopt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:11
    O ja wielrennen ja. En ook atletiek nog? Het was zo groot daar. En 35 jaar geleden of zoiets.
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    vrijdag 9 november 2018 om 09:26
    De Spartaan was ook een grote club in Amsterdam Osdorp/Geuzenveld met goede naam maar wel stuk kleiner. Atletiek op Sloten weet ik niet wél waar de Spartaan zat daar had je tegenover de Academische sportopleiding waar volgens mij van Gaal of Co Adriaanse les gaven. Haha ja Wim we worden oud maar prachttijd. Je weet als Ajaxfan maak ik nu een redelijk goede tijd mee maar in bijna niets te vergelijken met destijds..ze zeggen wel eens toen was alles beter..nou niet alles maar wel veel! ;)
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 22:35
    Aha oke super met de goal van Rinus ;)
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:38
    Jazeker super van Rinus, maar die goal van Celtic had nooit goed gekeurd mogen worden want die scheidsrechter stond gewoon in de weg dus Eddie PG zag die bal uit die vrije trap niet op tijd aankomen.
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 22:40
    Eddie PG ook bij Ajax gespeeld.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:43
    Ook? Wat wil je daarmee zeggen? Cruijff heeft ook bij Feyenoord gespeeld.........
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 23:54
    Cruijff speelde met Feijenoord. :) relax maat geen bedoelingen.
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 22:42
    Aha oke weet ik dan niet meer maar was natuurlijk wel de eerste NL- club die de cup met grote oren pakte. Jullie als eerste wij de meeste..mooi verdeeld ;)
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:48
    Niks mooi verdeeld, wij hebben alle Europese cups en de Wereld beker als eerste gewonnen bovendien zijn wij de laatste Nederlandse club die een Europese hoofdprijs hebben gewonnen in 2002.........;-)
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    donderdag 8 november 2018 om 23:05
    Hahaa..zo had ik em nog niet bekeken. LOL!
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1329
    donderdag 8 november 2018 om 23:58
    Feijenoord heeft niet alle EU bekers gewonnen, de EU2 cup niet, Ajax is de enige club die alle bekers heeft gewonnen. EU1, EU2, UEFAcup, Wereldbeker, Supercup, Jaarbeursstedenbeker (voorloper van de UEFAcup).
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:03
    Toch was de EC2 altijd wel een leuk toernooi, met verrassende deelnemers.

    Toen werd alles gewoon op woensdag gespeeld. Haha.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 07:04]
    Vind ik leuk
    Pimman +5044
    vrijdag 9 november 2018 om 08:50
    Ja joh dát was toch véél toch mooier..gewoon op woensdagavond en dan EC2 waren tóch de bekerwinnaars? Had je bijvoorbeeld NEC tegen Barcelona in de Goffert! Kan je dat nú nog voorstellen haha..ach ja de commercie regeert.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:02
    Dat begon soms woensdagmiddag om 2 uur al.

    Idd bekerwinnaars.

    Er is nu teveel voetbal, heb ik het idee. Op woensdag ben ik de uitslagen van zondag alweer vergeten.

    Nu zie je zelfs Telstar voetballen op tv. Voorheen zag je alleen de betere clubs.
    Vind ik leuk
    Ditsu Roan +290
    donderdag 8 november 2018 om 20:51
    Veel sterkte Rinus Israel
    Vind ik leuk
    Cookee +10894
    donderdag 8 november 2018 om 20:51
    Houd vol IJzeren Rinus. Dat het je goed moge gaan.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:55
    Ijzeren Rinus dit ga je ook fixen !
    Sterkte !
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 20:59
    Sterkte Rinus hoop dat het goed komt .
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:27
    Legende Rinus
    Sterkte en blijf nog lang bij ons.
    En blijf praten over voetbal
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31823
    donderdag 8 november 2018 om 21:54
    Ben er stil van.

    Sterkte ouwe reus.
    Vind ik leuk
    Bowy +16
    donderdag 8 november 2018 om 23:32
    Sterkte Rinus en veel succes met het verdere herstel.Het ga je goed.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:05
    Dat is dan zeker ff schrikken.

    Sterkte.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 07:08
    Sterkte ijzeren rinus
    Vind ik leuk